Gå til innhold
Hundesonen.no

Skarptrening av hund!


ida

Recommended Posts

Det er et par ting jeg lurer på!

Jeg har alltid trodd at det bare var tjenestehunder i politiet som man hadde lovhjemmel for å trene til å angripe. Tar jeg feil! Og i så fall hva er kriteriene? Altså hvem har lov og hva brukes hundene til... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et par ting jeg lurer på!

Jeg har alltid trodd at det bare var tjenestehunder i politiet som man hadde lovhjemmel for å trene til å angripe. Tar jeg feil! Og i så fall hva er kriteriene? Altså hvem har lov og hva brukes hundene til... :)

Alle og enhver kan vel trene IPO og RIK? Der inngår hvertfall angrep..dette er jo hundesporter som begynner å bli

Vet ikke om det er slike kriterier på hunder, men for å sammenligne, en person som har lært kampteknikk (teakwondoo osv) sees på som en person som går rundt med særlig farlig våpen, så om de misbruker det, blir de dømt for vold med særlig farlig våpen. Kan tenke meg det er noe av det samme om noen misbruker en angrepstrent hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et par ting jeg lurer på!

Jeg har alltid trodd at det bare var tjenestehunder i politiet som man hadde lovhjemmel for å trene til å angripe. Tar jeg feil! Og i så fall hva er kriteriene? Altså hvem har lov og hva brukes hundene til... :)

Nå spørs det hva du mener med å angripe da...

Du kan ikke sammenligne en politihund og en konkurransehund, da politiet trener sine hunder skarpt.

Konkurranse - da tenker jeg nå på IPO, har man lov å trene om man har godkjent RIK grunnkurs og har lisens fra NKK om å trene RIK. Både hund ogg fører skal ha godkjent dette kurset og trening blir gjort i klubber, under en RIK ansvarlig som kan trekke ekvipasjer nårsomhelst,om den ser at trening ikke fungerer. De som trener biting, trener og spor og lydighet også.

Jeg liker heller ikke at du automatisk sier "angripe". Det er ikke snakk om å angripe, det er snakk om å gjøre seg nytte av en hunds jaktlyst,lekelyst og flokkdrift ikke minst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spørs det hva du mener med å angripe da...

Du kan ikke sammenligne en politihund og en konkurransehund, da politiet trener sine hunder skarpt.

Konkurranse - da tenker jeg nå på IPO, har man lov å trene om man har godkjent RIK grunnkurs og har lisens fra NKK om å trene RIK. Både hund ogg fører skal ha godkjent dette kurset og trening blir gjort i klubber, under en RIK ansvarlig som kan trekke ekvipasjer nårsomhelst,om den ser at trening ikke fungerer. De som trener biting, trener og spor og lydighet,og under en konkurranse teller SPORET vel 70% av totalen, så det sier seg selv at det er det man bør konsentrere seg om!

Jeg liker heller ikke at du automatisk sier "angripe". Det er ikke snakk om å angripe, det er snakk om å gjøre seg nytte av en hunds jaktlyst,lekelyst og flokkdrift ikke minst!

Jeg så bare linken din på en annen tråd (veldig flott side!) og så slo det meg bare, jøss er dette lov, da.... Det så kjempeproft og morsomt ut, ikke misforstå. Men definisjonen av begrepet "angripe" er vi nok litt uenige om :) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regnet med at det var min billedtråd du hadde i tankene når du startet denne tråden,og det var derfor jeg svarte.

Som sagt er selve bitetreningen det vi driver minst med, med da det er der det er mest "action", er det det vi har flest bilder av som jeg legger ut avogtil.

Det som er poenget under gruppe C, er armen du ser på bildene. Det er DEN han vil ha, for det er den som er byttet! Du kan putte figuranten ut i samme klær på banen,la han gjøre det samme for å gire opp hunden,og du vil aldri se min hund bite.Eller noen i vår klubb for den saks skyld.

Under gruppe C er det også lydighet med i bildet...jeg skal kunne sende min hund ut løs, for å løpe rundt x- ant skjul (rundering),og kalle ham inn igjen. Jeg skal kunne ha ham fri ved fot mens figuranten (og den utrolig gøye armen) er på banen,og han skal kunne både sitte og dekke - dette er driftsveksling,og er vanskelig - hunden skal gå fra byttedrift (ville ha armen) til flokkdrift (lydighet) på den tiden det tar deg å knipse. Han skal og slippe armen når jeg sier det - om de ikke slipper på avstandskommando, er det trekk på konkurranser.

Under en konkurranse går man gjerne alle tre grenene (spor, lydighet, forsvar) på en dag,og det tar enormt på hunden! Den skal da spore viss mange hundre meter, finne gjenstander og gå i vinkler, så ut på banen og gå lydighet,og til sist skal den ha c arbeid.

HER ER OVERSIKT OVER REGLER OG EKVIPASJER GODKJENT AV NKK.

http://www.nkk.no/cmnkk/public/openIndex/v...D=1130153871147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er morsomt. Og utrolig utfordrende både for hund og fører. Men jeg skal og ha sagt at det ikke er en sport for alle og enhver,og skal man drive med dette skal man være med i en klubb og drive med det under skikkelige forhold! Det er så altfor mange som reagerer nettopp slik som første innlegget - "har man lov til dette?" og "hvorfor trener man hunder opp til å angripe".

IPO er en konkurransesport og et avlsverktøy for mange,og som jeg har sagt før - om man er usikker på hvem, hva og hvorfor, så ta en tur på en prøve og kikk om dere har sjans til det! Det er utrolig morro å se på.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Heisann

Måtte bare påpeke at skarptrening og gruppe c i IPO har ingenting med hverandre å gjøre. Skarptrening er å trene hunder til å bite mennesker, altså gjennom politiet, tjenestehund osv. Der bruker de skjult arm som sivile ikke får lov til å trene med. I IPO'n derimot har vi synlig arm, altså hunden biter i armen ikke mennesket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Hva mener du med dette?

Teller de 2 andre delene bare 15% hver da?

I IPO får man max 100 poeng i hver del, spor, lydighet og bitearbeidet. For å få godkjent i en gruppe, må man ha minst 70 poeng. Så alle grener teller jo 1/3 hver da for å bestå prøva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I IPO får man max 100 poeng i hver del, spor, lydighet og bitearbeidet. For å få godkjent i en gruppe, må man ha minst 70 poeng. Så alle grener teller jo 1/3 hver da for å bestå prøva.

Det er dette jeg har info om også, så skjønner ikke helt hva Calina mener med det hun skriver???

Hvor kommer dette 70% fra?

Blander hun 70 poeng med 70% ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette jeg har info om også, så skjønner ikke helt hva Calina mener med det hun skriver???

Hvor kommer dette 70% fra?

Blander hun 70 poeng med 70% ??

Hun mener sikkert treningsmengde. Det ligger utallige timer bak en god sporhund i IPO, mens man til sammenlikning ikke nødvendigvis bruker like mange timer på C-arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun mener sikkert treningsmengde. Det ligger utallige timer bak en god sporhund i IPO, mens man til sammenlikning ikke nødvendigvis bruker like mange timer på C-arbeidet.

Det er godt mulig hun mener det, men hun skrev jo tydelig "under en konkurranse teller SPORET vel 70% av totalen".

Det er noe med de 70% nemlig, som jeg har hørt om før, som jeg er ute etter at hun skal si hva hun mener.

At det kreves mye treniningsmengde i spor er det ikke tvil om, men det kommer jo også an på hunden OG kompetansen til fører (og treningsmiljøet rundt disse) i hvilket av disse tre grenene man trenger mest trening (A,B eller C)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig hun mener det, men hun skrev jo tydelig "under en konkurranse teller SPORET vel 70% av totalen".

Det er noe med de 70% nemlig, som jeg har hørt om før, som jeg er ute etter at hun skal si hva hun mener.

At det kreves mye treniningsmengde i spor er det ikke tvil om, men det kommer jo også an på hunden OG kompetansen til fører (og treningsmiljøet rundt disse) i hvilket av disse tre grenene man trenger mest trening (A,B eller C)

Ja, ser det gitt. Nei, det er nok ikke riktig. 100 poeng max på de tre gruppene, der man må ha over 70 i alle for å få godkjent. Regner med at man så må over en viss sum for å få opprykk (vet ikke hva det er). Et morsomt poeng (synes jeg, dersom det ikke er nevnt tidligere her), er at alle starter på 100 poeng, for så å bli trekt for feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun mener sikkert treningsmengde. Det ligger utallige timer bak en god sporhund i IPO, mens man til sammenlikning ikke nødvendigvis bruker like mange timer på C-arbeidet.

Takker for oppklaring. :P du fikk frem mitt poeng bedre enn meg..hehe.

Og valp - du vet like godt som meg hva jeg mente...-i en konkurranse er det sporet man går først, og det er det som setter resten av din konkurranse - derfor er det faktisk viktigst ifølgfe mange trenere og utøvere av sporten. Dette har du også hørt før, om du følger med på trening og samlinger... ;):rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...