Gå til innhold
Hundesonen.no

De gule klumpene fra halsen

Mirai

Recommended Posts

Skrevet

Har lurt på dette i sikkert flere år. Hva er de gule, ekle klumpene som innimellom kommer opp fra halsen? Alle har jo sånne, og alle syns det er like ekkelt. Og det lukter jo grusomt. Så er det noen som vet hva det er for noe?

Skrevet

nå er ikke jeg helt sikke rpå hva du mener. Men har hatt noe sårlignende. Gult. Og det kan være sopp. (høres ekkelt ut, men er ganske normalt)

Skrevet

De gule klumpene kommer fra mandlene (dannes gjerne i gropene i mandlene), og er nok bakterier og rusk og rask som hoper seg opp og "råtner" på et vis... trur eg (dette er overhodet ingen medisinsk utredning.. hahaha). Dersom du gaper opp og ser langt der bak, så kan du bruke ett eller annet og klemme dem ut med (lett å brekke seg da.. hehehe).

Skrevet

Yæk :D Jaja, ekle spørsmål får ekle svar! Var på en måte noe sånt jeg hadde tenkt.

Tror jeg venter med det klemme-ut-ekle-klumper-fra-halsen-stuntet til jeg er et sted der ingen kan se meg. Hvis jeg overhodet prøver det :D

Skrevet

Ja æsj, det har jeg lurt på også.. huff det stinker ass, og de er jo bare så ekle ;) hehe

åsen vet dere at di stinker? :) får dere dårlig ånde da dere har di? eller har dere plukket di ut og luktet på de? hehe. Intreressant.

Skrevet

De klumpene er ekle.. Er ikke ofte de dukker opp, men jeg kjenner de bakerst på tunga/nedi halsen når de kommer.. Å når jeg ser inni munnen å ser jeg noen gule/hvite klumper. Da tar jeg fingern inni å pilker/klemmer de ut B)

Skrevet

Jeg har heller ikke peil..

Kanskje det menes sånne "harkeklumper"? Sånne som kommer opp dersom du harker? :unsure:

Men de lukter da vel ikke? Egentlig aner jeg ikke om de lukter da, for jeg har ikke lukta på dem! :)

Skrevet

Kanskje det menes sånne "harkeklumper"? Sånne som kommer opp dersom du harker? :unsure:

Men de lukter da vel ikke? Egentlig aner jeg ikke om de lukter da, for jeg har ikke lukta på dem! :)

Kanskje.. Uansett tror jeg ikke jeg ville lukta på de.. ;)

Skrevet

Det er pusspropper. De ligger i gropene i mandlene. Noen har fler og dypere groper enn andre (de som har hatt mange halsbetennelser har fler). Matrester og andre urenheter kan sette seg fast der. Spyttet og bakterier bryter ned dette og danner disse gule pussproppene.

De er hvit-gule(evntgrønnskjær dersom du har betennelse) og ser nesten ut som tygde nøtter. (og lukter værre enn spy).

Er man veldig plaget med dette kan det hjelpe å fjerne mandlene.

Skrevet

Det er pusspropper. De ligger i gropene i mandlene. Noen har fler og dypere groper enn andre (de som har hatt mange halsbetennelser har fler). Matrester og andre urenheter kan sette seg fast der. Spyttet og bakterier bryter ned dette og danner disse gule pussproppene.

De er hvit-gule(evntgrønnskjær dersom du har betennelse) og ser nesten ut som tygde nøtter. (og lukter værre enn spy).

jeg har hatt noe som dere beskriver, men har da ikke luktet på de :) og har heller ikke mandlene. men men..

Skrevet

Har lurt på dette i sikkert flere år. Hva er de gule, ekle klumpene som innimellom kommer opp fra halsen? Alle har jo sånne, og alle syns det er like ekkelt. Og det lukter jo grusomt. Så er det noen som vet hva det er for noe?

Tror ikke det, for jeg skjønner ikke hva det er snakk om og det hørtes kvalmt ut :)

Skrevet

Det var jo en knallgod beskrivelse av "uggen" :). Jeg husker jeg fikk dem etter min første - og eneste - halsbetennelse ja :-).

Skrevet

De værste klompene kommer når man er forkjøla, og de kommer fra nesegangen. Svære harde gule blodbesatte klomper, de som tetter nesa. Er man heldig harker man nesten opp en munnfull.

De løsner som regel etter ett nys.

Skrevet

åhh,herregud! Merket det første gang for noen år siden, men jeg ville ikke si det til noen i og med at det var så ekkelt, og i tilfelle det ikke fantes, utenom hos meg :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hva gjør man om det ikke går? Og hvor lenge prøver man å få det til å funke? 
    • Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...