Gå til innhold
Hundesonen.no

Gemytt


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

For at hunden skal få "godt gemytt" på kritikken, hva skal til da?

Og hva skal til for at beskrivelsen på gemyttet senkes?

Milo har nemmelig bare greit nok gemytt han..Som kunne vært myyye bedre :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg, jeg har jo bare min egen erfaring å snakke ut ifra.

Mona fikk prima gemytt på kritikken, og da snuste hun på dommeren, og stod i ro, lot han kikke henne inn i øynene og var enkel og grei å ha med å gjøre! Rolig og vennlig.. Altså ikke hoppe og sprette rundt og tulle og slikt ;) (selv om man har jo ikke dårlig gemytt av den grunn, men du skjønte nok hva jeg mente!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo alt an på dommeren! Mange dommere bruker ikke engang termen "godt gemytt" (hva kan man egentlig vite om gemyttet ut fra en utstilling) og om de bruker det tolker de det sannsynligvis like forskjellig som alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hmm...Bikkja sto stille når dommeren kom bort, og lot seg fint undersøke.

Ikke no problem for oss...Så fikk vi Greit gemytt...

JaJa...Skal ikke stille for dommeren der mer nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du noe dårlig på resten av kritikken, da? Det er jo mest eksteriøret som skal bedømmes, og dersom han stod i ro og fikk greit på gemytt syns jeg ikke du skal bry deg så mye om det, dersom han fikk greit på resten av kritikken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Kritikken ligger under NKK TRondheim rett ned her.

Er jo veldig hyggelig av en dommer og si at jeg ikke bør stille ut hunden min mer da...

Meen, det er en annen ting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...Bikkja sto stille når dommeren kom bort, og lot seg fint undersøke.

Ikke no problem for oss...Så fikk vi Greit gemytt...

JaJa...Skal ikke stille for dommeren der mer nei...

Var dette på utstillingen i Trondheim? Isåfall så har jeg jobbet med den dommeren, han bruker betegnelsen ingen anmerkning på gemytt på nær sagt alle hundene han dømmer med mindre det er noe negativt å bemerke. Så du har ingen ting å være fornærmet for ;) Dessuten så går han for å være en av de dyktigste dommerene her i landet på veldig mange jakthundraser, og har selv oppdrettet engelsk setter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi får godt gemytt på to av hundene våre. den eine er veldig glad og hopper opp på dommeren og skal sleike og helse på :rolleyes: , og den andre står fint, og lar seg bedømme uten problem.

den andre får "greit gemytt"...og den er litt pysete, og spretter litt unna dommeren visst han kommer for nær...

men bere lurer litt eg...sa dommeren at du ikkje burde stille han lenger? koffor? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

På utstilling i Tr.heim ja...

Takk for infoen Breeze, fordi da vet jeg det også ;)

Ingrid: Han sa et ja...Fordi det var noe med ad bikkja mi var så slapp og gikk sakte, men logra ikke..Sånn som jeg skjønte det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pito får veldig ofte "herlig temperament","god gemytt","utm temp"

osv og da står hun i ro når dommeren tar på henne, ingenting slikking på dommer eller noe "overdrevent". bare det at dommeren får se på henne uten at hun trekker seg unna eller viser teng på at hun mistrives ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat så rart om han viste seg dårlig i helga da, det var han helt sikkert ikke alene om, så varmt som det var! LiLi gadd nesten heller ikke å gå, ville helst bare legge seg ned å ta en lur i skyggen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med gemytt har jo også noe med rasen... Skal rasen være reservert så er det jo greit at hunden er reservert så lenge den ikke trekker seg osv.. Skal rasen være sosial skal den ikke trekke seg... Selv om Serchaj tulla noe helt j*** i ringen( snudd seg mot den andre hunden og begynt å køde osv) så har han fått gått gemytt pga at han når dommeren var der var helt grei, visste tennene uten problem osv, pluss det at borzoi hanner ofte oppfører seg sånn i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang varme så skjønner jeg at det er varmt og ekkelt for hundene å gå i ringen, men jeg mener at hvis hunden er skikkelig ringtrent så skal den takle å bli tatt på selv om det er varmt også. Samme med bordet, hunden skal tåle at en dommer kan være litt røffere enn andre - mener JEG.

Hvis Pito en gang hadde knurra på en dommer som var litt røffere enn andre dommere så hadde vi hatt noe vi måtte gått hjem å øve på - å tåle at fremmede kan være ganske røffe også, og ikke bare silkemyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig stor forskjell på hvordan dommerne uttrykker seg også da.... Noen strør om seg med uttrykk som fantastisk og glimrende og utmerket, mens andre sjelden bruker sterkere uttrykk enn bra/godt/fint etc. Så godt gemytt for en dommer kan være like bra som flott gemytt fra en annen dommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiili er Nuch og har alltid vært grei i ringen og på bordet. Aldri trekt seg unna eller vist noen negativ oppførsel i ringen, likevel har jeg aldri fått komentar om hennes gemytt på kretikken. Verken slik eller sånn. Trodde ikke det var vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miko har fått "Trivlig temrament", de gangene var han veldig flink på bordet og i ringen, å veldig glad mot dommeren.

Men med tiden har han blitt litt nervøs på bordet, skjønner ikke hvorfor, å han er veldig redd "store/kraftige menn", å da trekker han seg å knurrer.

Dette har han gjort noen ganger, å siste gangen han gjorde det fikk han "Typisk tempramament".

Vi øver masse nå på å få han fra dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang varme så skjønner jeg at det er varmt og ekkelt for hundene å gå i ringen, men jeg mener at hvis hunden er skikkelig ringtrent så skal den takle å bli tatt på selv om det er varmt også. Samme med bordet, hunden skal tåle at en dommer kan være litt røffere enn andre - mener JEG.

Hvis Pito en gang hadde knurra på en dommer som var litt røffere enn andre dommere så hadde vi hatt noe vi måtte gått hjem å øve på - å tåle at fremmede kan være ganske røffe også, og ikke bare silkemyk.

Nå var det vel ikke akkurat det som ble sagt angående varmen? Ikke om å tåle eller ikke tåle å bli tatt på, men om å vise seg. Kan godt være at Pito viser seg like godt uansett temperatur, men veldig mange hunder blir slappere i ekstrem varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel ikke akkurat det som ble sagt angående varmen? Ikke om å tåle eller ikke tåle å bli tatt på, men om å vise seg. Kan godt være at Pito viser seg like godt uansett temperatur, men veldig mange hunder blir slappere i ekstrem varme.

Hva ble ikke sagt om varmen?

Pito blir også slapp i varmen, de fleste hunder gjør det akkurat som mennesker.

Men det jeg sier er at jeg mener at hvis en hund er skikkelig ringtrent så viser den seg frem enten det er varmt,kaldt,regn eller vind. Det er derfor det er viktig å dra på ringtreninger i all slags vær. Pito hater å få vann i trynet, så hun kan bli bedre å vise seg frem når det regner, så der har vi noe å øve på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ble ikke sagt om varmen?

Pito blir også slapp i varmen, de fleste hunder gjør det akkurat som mennesker.

Men det jeg sier er at jeg mener at hvis en hund er skikkelig ringtrent så viser den seg frem enten det er varmt,kaldt,regn eller vind. Det er derfor det er viktig å dra på ringtreninger i all slags vær. Pito hater å få vann i trynet, så hun kan bli bedre å vise seg frem når det regner, så der har vi noe å øve på.

Du sa at hunden må tåle å bli tatt på selv om det er varmt, mens jeg snakket om at hunden ikke viste seg pga. varmen. Det er to forskjellige ting, og oppføre seg for dommer og å vise seg frem. :lol:

Selvsagt bør en hund kunne begge deler i all slags vær, men det krever masse trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...