Gå til innhold
Hundesonen.no

Når begynner koffeinet å virke?


Mirai

Recommended Posts

Ikke bedre å drikke Cola/light/Pepsi/Max da? Det går i hvert fall ned :D

Lighter er bare for mennesker med sukkersyke.

Light kan du få kreft av. det er nemelig et farlig stoff i laghten som bar efolk med sukkersyke kan drikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lighter er bare for mennesker med sukkersyke.

Light kan du få kreft av. det er nemelig et farlig stoff i laghten som bar efolk med sukkersyke kan drikke :D

Akkurat det har jeg aldri hørt før... :D

Det er et stoff som heter Aspartam som noen forskere mener er skadelig(i Coca-Cola light er det forresten ikke aspartam). Andre forskere mener at man kan drikke opptil 3 liter lettbrus om dagen(det bør man jo ikke gjøre uansett pga. koffein, syre etc.) uten at det tar noen skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg deg tidligere du

Syns det er unødvendig å skulle tilvende seg kaffe for å holde seg våken. Ser ikke helt vitsen.

Ellers kan du starte dagen me en joggetur, etterfulgt av en kald dusj, så vil du nok bli mer våken.

Det er hovedsakelig to typer B-mennesker: De som roter til døgnrytmen sin "frivillig" og de som har søvnforstyrrelser av en mer fysiologisk art (og det er mange i gråsonen i mellom).

Forestill deg at du blir vekket midt på natta mens du er langt inne i den dypeste søvnen (regner med at du har opplevd det en eller flere ganger). Du har allerede mange netter på rad, vært nødt til å avbryte søvnen midt på natta, og du har et stort søvnunderskudd. Kroppen er så tung at du nesten ikke klarer å røre på deg. Kroppstemperaturen din er på det laveste og alt utenfor den varme dyna oppleves som Antarktis. (Kan jeg friste med en joggetur og en kald dusj?)

Forestill deg så at klokka er syv om kvelden. Det er fortsatt lyst ute og du føler deg mer opplagt enn du har gjort hele dagen, og det er mange ting du gjerne skulle ha gjort. Men da får du beskjed om at nå du gå og legge deg. Ikke bare skal du gå og legge deg, men det er forventet at du skal sovne i løpet av noen få minutter og at du skal sove godt de neste åtte timene.

Sånn er det faktisk en del mennesker som har det, bare at "midt på natten" for dem er kl. åtte om morgenen, og kl. syv om kvelden er kl. elleve. Det er ikke de selv som slurver med døgnrytmen, men kroppen som faktisk er "stilt inn" på den måten. Fordi hele kroppen med kroppstemperatur og hormonnivåer er innstilt på at det er midt på natta, eller tidlig på kvelden, er det ikke gjort i en håndvending å snu døgnrytmen. Søvnforskningen hevder at disse rytmene sannsynligvis er medfødte. Man kan justere dem ved å jobbe målbevisst over lang tid, men kun til en viss grad.

Jeg har ikke skrevet dette som en unnskyldning for folk som egenhendig surrer til døgnrytmen (fordi det er så hyggelig å sitte oppe og sose om kvelden selv om man egentlig er stuptrøtt), og etterpå klager over at de er så skrekkelig trøtte om morgenen. Poenget mitt er at det finnes mange som faktisk sliter alvorlig med døgnrytmen. De har selvfølgelig hørt alle de velmenende rådene en million ganger. (De har også hørt den formanende undertonen i de velmenende rådene som sier "Skjerp deg, dette er ikke noe værre for deg enn for andre!") De har også prøvd ut alle de velmenende rådene en million ganger - uten at det har hjulpet.

Jeg kan ikke uttale meg om IW faktisk har en søvnforstyrrelse eller om hun bare trenger et spark bak, men jeg unner henne i hvertfall en kopp kaffe om morgenen de to ukene hun har sommerjobb :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hovedsakelig to typer B-mennesker: De som roter til døgnrytmen sin "frivillig" og de som har søvnforstyrrelser av en mer fysiologisk art (og det er mange i gråsonen i mellom).

Forestill deg at du blir vekket midt på natta mens du er langt inne i den dypeste søvnen (regner med at du har opplevd det en eller flere ganger). Du har allerede mange netter på rad, vært nødt til å avbryte søvnen midt på natta, og du har et stort søvnunderskudd. Kroppen er så tung at du nesten ikke klarer å røre på deg. Kroppstemperaturen din er på det laveste og alt utenfor den varme dyna oppleves som Antarktis. (Kan jeg friste med en joggetur og en kald dusj?)

Forestill deg så at klokka er syv om kvelden. Det er fortsatt lyst ute og du føler deg mer opplagt enn du har gjort hele dagen, og det er mange ting du gjerne skulle ha gjort. Men da får du beskjed om at nå du gå og legge deg. Ikke bare skal du gå og legge deg, men det er forventet at du skal sovne i løpet av noen få minutter og at du skal sove godt de neste åtte timene.

Sånn er det faktisk en del mennesker som har det, bare at "midt på natten" for dem er kl. åtte om morgenen, og kl. syv om kvelden er kl. elleve. Det er ikke de selv som slurver med døgnrytmen, men kroppen som faktisk er "stilt inn" på den måten. Fordi hele kroppen med kroppstemperatur og hormonnivåer er innstilt på at det er midt på natta, eller tidlig på kvelden, er det ikke gjort i en håndvending å snu døgnrytmen. Søvnforskningen hevder at disse rytmene sannsynligvis er medfødte.

*klippet

Jeg mener at det ikke skal være nødvendig å måtte ta kaffe. og alt frister jo ikke. Men det må til. Høres jo ikke ut som kaffen frister så mye heller, om den må tilvendes. Men men. Min mening.

jeg har alltid selv sliti en del med søvnen, og aldri klart å lagt meg tidlig. Og jeg har alltid hvert drit trøtt når jeg står opp. Og ennå værre om det er kjmpetidlig. Men jeg klarer det, og uten kaffe. Jeg vill enok heller tatt en joggetur, og samtidig kommet i form :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg drikke kaffe om jeg vil det da :rolleyes: Jeg vet jo like godt som alle andre at det ikke er sunt! Noe jogging klokka seks på morran kommer aldri til å skje i mitt liv uansett :D Ei heller en iskald dusj (les innlegget til Havana, så skjønner dere hvordan en morgen er for meg, hehe).

Havana: Det er veldig interessant å lese det du skriver! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffe er bra det! Før jeg ble sykemldt nå måtte jeg ha en kopp i pausen kl halv 8 for å holde meg på føttene resten av morgenen! :D

Det er maaang en morgen (kaller man kl kvart på 6 om mårran MORGEN?? <_< ) jeg kanskje skulle lyra i meg en kopp eller 3 jeg og - FØR jeg satt meg i bilen og kjørte til jobb... :D

Nei, drikk kaffe med god samvittighet du Julie! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg drikke kaffe om jeg vil det da :rolleyes: Jeg vet jo like godt som alle andre at det ikke er sunt! Noe jogging klokka seks på morran kommer aldri til å skje i mitt liv uansett :D Ei heller en iskald dusj (les innlegget til Havana, så skjønner dere hvordan en morgen er for meg, hehe).

Havana: Det er veldig interessant å lese det du skriver! :D

Hvis du syns det er interessant, bør du også lese dette:

http://www.soevnforeningen.no/artikkel.shtml?id=8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Som narkoleptiker er jeg klar over at kaffe ikke kan fikse alt, men livet er definitivt bedre med kaffe enn uten ;)

ja hvis det løser alt så :D Jeg ville derimot kontaktet lege, før jeg ville prøvd kaffe. Tror ikke kaffe er noen hjelp hvis man starter behandling. Er ikke alle medisiner som går så bra sammen med det heller vettu :D Men er man utrolig glad i kaffe er jo det greit. Men jeg skjønner heller ikke vitsen med å tvinge i seg kaffe når man ikke liker det. Men det er som sagt opp til den enkelte.

Men kanskje hundesonen er problemet? Man har jo ikke spesiellt lyst til å legge seg når man sitter på hundesonen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja hvis det løser alt så :D Jeg ville derimot kontaktet lege, før jeg ville prøvd kaffe. Tror ikke kaffe er noen hjelp hvis man starter behandling. Er ikke alle medisiner som går så bra sammen med det heller vettu ;) Men er man utrolig glad i kaffe er jo det greit. Men jeg skjønner heller ikke vitsen med å tvinge i seg kaffe når man ikke liker det. Men det er som sagt opp til den enkelte.

Som sagt, løser ikke kaffe alt, men det hjelper litt :P De fleste vil regne det å gå til legen som et mer drastisk tiltak enn å drikke en kopp kaffe. Og om man har et søvnproblem som lar seg løse med en kopp kaffe om morgenen, vil jeg ikke si at det er et søvnproblem som er så stort at man trenger å gå til legen med det. Men jeg er helt enig i at det er en god idé å gå til legen om man har et alvorlig søvnproblem. (Problemet er bare å finne en lege som faktisk kan noe om søvnforstyrrelser.)

Men kanskje hundesonen er problemet? Man har jo ikke spesiellt lyst til å legge seg når man sitter på hundesonen. :D

Eller man sitter på sonen fordi man ikke gidder å legge seg :D

NÅ skal i hvertfall jeg legge meg. Godnatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lighter er bare for mennesker med sukkersyke.

Light kan du få kreft av. det er nemelig et farlig stoff i laghten som bar efolk med sukkersyke kan drikke :D

Man kan dø av å spise for masse gulerøtter også :rolleyes:

Alt er farlig - i store mengder. Men så lenge man behersker seg så går det fint (sier jeg som drikker en liter pepsi max om dagen :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...