Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger litt hjelp ang rasevalg

Tine

Recommended Posts

Skrevet

Skal da ha meg hund nr 2 til neste år når jeg er ferdig med skolen men er litt usikker ennda...Kan komme med noen krav:

* Middels pelstell

* Ikke for stor

*Kunne tenkt å bruke hunden litt (agility eller lydighet)

* Barnevennlig

* Middels aktivites nivå

* Litt lettlært

Har egentlig ikke så veldig store krav, har tenkt på papillon men jeg er veldig usikker men kanskje noen av dere har noen råd? ;)

Skrevet

Tine: Hmm ja kanskje men jeg kunne tenkt meg en rase litt uten om det vanlige og kanskje?!;)

Line: Ja veldig fine hunder det og, tanken har vært der ;)

Skrevet

Sheltie ;)

Eller trenger de kanskje mye pelsstell <_< ?

Kommer ann på om du får en sheltie med mye pels eller ikke ;)

Skrevet

Japansk Spisshund kanskje?

Det er ikke så mye pelstell som mangen tror, jeg gir hundene en skikkelig gjennombørsting en gang i mnd og finner ikke noe floker på dem, tar det litt oftere når de røyter da så ikke de får floker.

Skrevet

Eller kanskje Lancashire heeler, Kooikerhund, Manchester terrier, Fox terrier glatthåret eller noe slikt? eller så kan du ta rasevelgeren på canis.. ;)

Skrevet

Skal da ha meg hund nr 2 til neste år når jeg er ferdig med skolen men er litt usikker ennda...Kan komme med noen krav:

* Middels pelstell

* Ikke for stor

*Kunne tenkt å bruke hunden litt (agility eller lydighet)

* Barnevennlig

* Middels aktivites nivå

* Litt lettlært

Har egentlig ikke så veldig store krav, har tenkt på papillon men jeg er veldig usikker men kanskje noen av dere har noen råd? ;)

Bichon havanais? Kommer litt an på hva du mener med middels pelsstell, men hvis du ikke skal stille ut kan du jo klippe den, så blir pelsstellet ganske greit. Resten av punktene passer jo 100% perfekt. Dvs. havanaisen er ikke litt lettlært - den er veldig lettlært, men det kan man jo leve med ;)

EDIT: Mer om havanais: http://en.wikipedia.org/wiki/Havanese

Selv om havanaisen har økt veldig i antall er de jo ikke så veldig kjent ennå. Du kan også se om du finner en havanais med en fin fargesammensetning, så får du deg en hund litt utenom det vanlige ;)

Skrevet

Jeg er så svak for Rhodesian ridgeback men de er litt store da ;) Så har jeg og kommet over Jack Russel og Dverg Pincher ;) Jeg er bare så usikker liksom..

Skrevet

Jeg er så svak for Rhodesian ridgeback men de er litt store da ;) Så har jeg og kommet over Jack Russel og Dverg Pincher ;) Jeg er bare så usikker liksom..

Jack Russell har et HØYT aktivitetsnivå. Dvergpinscher er kanskje ikke noen typisk barnevennlig hund? (Men jeg må innrømme at jeg ikke vet allverden om dvergpinschere.) Har du sett noe på dansk-svensk gårdshund? Den ligner på jack/parson russell av utseende, men er visstnok litt roligere og mildere.

Er det viktig at hunden skal komme godt overens med andre hunder? Foretrekker du en mild eller en litt stri rase? (Med rasene du har nevnt her ser det ut som om du liker litt egentrådige hunder?)

Skrevet

Når jeg kjøper meg hund neste år så må den jo gå overens med Gizmo liksom... Jeg har planer og sette av litt tid til agility så den må jo gå overens med andre hunder... Om den er barnevennlig er og litt viktig for om noen få år så er jeg klar for unger og da må jo hundene like unger og du skjønner? Trenger ikke ha en mild hund nødvendigvis da for jeg klarer og sette hunden på plass om jeg må.... ;) Skal titte litt på dansk-svensk gårdshund ;)

Skrevet

Tja... må jo reklamere litt for "min" hunderase da.

Staffordshire Bull Terrier er alle punktene du nevner. Fantastisk glad i barn og mennesker, så og si ikke noe pelsstell, middels aktivitetsnivå, passer ypperlig til agility (vi driver også med lydighet), de er ikke store (36-40cm høye) og har fantastiske personligheter! Hvis du ønsker å vite mer om rasen kan du gå inn på http://www.staffordshirebull.no eller sende meg en PM ;) Absolutt en rase verdt å titte på ;)

Skrevet

Schipperke. Liten, lynrask, snill, uten mye pels, lettlært, egner seg SUPERT til agility. ;) www.schipperke.no

Buhund. Noe av de samme egenskapene som schipperen, men ikke så liten. Om du ikke jobber en del med det fra valpetiden stikker de lett av da..

Pappilon. Samme som Schipperen. Men nå har du jo pap da så ;) hva med "storebror" Phalene?

Cavalier.

Tja..valget er stort ;) Vil alikevell virkelig be deg sjekke schipperen ;)

Skrevet

Nei tror ikke kjøpet faller på Collie langhår ikke fordi di ikke er fine eller noe sånnt men pga pelstellet...Cavalier hadde kanskje vært noe men litt usikker...

Skrevet

Chinese Crested Powder Puff

Liten lettlært rase, kan brukes til agility, middels pelsstell. Går godt sammen med andre hunder++..

Skrevet

Pelsstell? Børster gjennom dem ca. 1-2 ganger i mnd. :)

Australien Shepard? Kjempeflotte!

Skrevet

Ja om det bli Chinese Crested så vil jeg ha naken ikke puff :D

Hehe, forsto det slik at du ville ha pels på hunden jeg.. :)

Jeg skal også ha naken som neste hund, de er like lekre begge to :rolleyes:

Skrevet

Raser som er nevnt som Aussie, JRT, Rigeback, Kooiker, Toller o.l har høyt aktiviseringsnivå.

Og en hund er ikke barnevennelig. Det er hva man gjør den til, uansett rase:) Kan anbefale det jeg har gjort med hundene mine i pregingsfasen, besøke barnehager:) Del ut godbiter og be ungene sette seg på bakken.

Hva med å ta en titt på schnauzeren, dverg eller mellom schnauzer? Mellompuddelen er også flott til bruk i agility og lydighet. Litt mer pelsstell kanskje, men det er stort sett hva man gjør det til selv.

Skrevet

Nei vil ikke ha puddel hverfall, jeg er så svak for Rigeback men får gå igjennom rasene å titte litt :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...