Gå til innhold
Hundesonen.no

Røyting

Symra&Pippin

Recommended Posts

Og nå starter jeg ikke denne tråden for å skryte av den røytefrie wheatenterrieren min. Saken er at min neste hund sannsynligvis blir en storrøyter (briard). Jeg leste på en svensk hjemmeside at med en briard i huset var det bare å finne seg i hundehår over alt, altså: OVER ALT.

Fortell litt hvordan det er å leve med røytende hunder, blir dere splitter pine gale av og til, eller blir man vant til det? Hva er det verste? Hvor ofte støvsuger dere? Støvsuger dere hunden?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine røyter sinnsykt mye nå.. jeg børster dem nesten hverdag.. det har hjulpet mye egentlig! her støvsuger vi ofte.. altså man kan bli litt "gal" av det hvis man har støvsugd også noen minutter etter på er det kjempe mye hår igjen :( men man blir jo vant med det også :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min røyter og en del og hann har hvite hår :( Børster han ca 2-3 ganger i uken får da av en god del. Man må nesten bare leve med det, det var vår valg og få hund. Men det er jo litt frustrerende og til tider da hverfall om jeg har på meg svarte klær og ska enten på besøk eller andre plasser.... Men som sagt så får man av en del hår ved å børste dem godt. Jeg støvsuger etter behov, og jeg får med meg en god del hår da alså... Men jeg tror nok du blit vant til det etterhvert :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå har jo vi valgt Schäferhund, og de RØYTER! Jeg støvsuger mange ganger i uka, + børsting ofte! 5 min etter jeg har støvsuga så er det fullt med hår overalt igjen. Det er ikke tull engang. :rolleyes:

Jeg holder på å bli sprø noen ganger ja, men vi har jo valgt det selv! Hunden kan jo ikke noe for det han så! :angry: Man venner seg på å støvsuge oftere og å få et litt avslappa forhold til hundehår egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støvsuger som regel annenhver dag, og jeg har 3 schäferhunder... men det kommer jo litt ann på hvor mye de er inne og da. Mine er for det meste ute på dagtid i hundegård. Men i røyteperiodene er det selvfølgelig mye mer... :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støvsuger ofte, børster av ute i de verste røyteperiodene, vips lar seg også støvsuge :angry: -praktisk jah. Er ikke så mange ukene i året det er veggtilveggteppe av tervull hjemme som krever daglig støvsuging, helt til å leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns egentlig ikke at jeg gjør annet enn å støvsuge jeg.... <_< Støvsuger vel annenhver dag, men kunne godt gjort det oftere! Blir litt smågal innimellom, men har jo valgt det selv. Det værste er når vi får besøk, iallefall viss de ikke har på dongeribukse.... Samme hvor mye jeg støvsuger sofan så er de dekket av hår når de drar! :angry: Men, det er vel en vanesak. Her spøker vi med at det er hundehår i smørpakken tilogmed før vi har rukket å åpne den! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste med røytende hund synes jeg er hår på klærne, spesielt hvis du har tenkt deg ut, nå er ikke Balder sine hår så plagsomme for de faller for det meste rett ned på gulvet. Jeg er glad jeg har tørketrommel som fjerner mesteparten av hårene fra klærne. Leonbergerpelsen var så tynn og lett at det fløy rundt i luften og jeg fikk det inn på øyet minst en gang til dagen, det var ganske plagsomt men ble vandt til det etterhvert. Jeg støvsuger hunden hver gang jeg støvsuger gulvet(ca 4 ganger i uken kanskje), han bare elsker å bli støvsugd og jeg får ikke fred før jeg har støvsugd han godt :angry: Det hjelper godt på, er mindre hår på gulvet etter at jeg begynte med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst på hvit hyrdehund, men den største tvilsomheten er røyting.. Er litt usikker.. Særlig når det er hvite hår.. Hunden min røyter jo, men blir på langt nær som med en litt lengere håra hund. Har sett hvordan bilen til veninna mi som har schæfer ser ut, og da er jo hele bakseter dekt med hår.. Og hun sier det selv: hvis man skal skjønne hvor mye hår de røyter , må man nesten oppleve det selv. :unsure: Er ikke så veeeldig glad i hår heller... :angry: Å støvsuge gidder jeg ikke mer enn 1 gang i uka.. hmm..men er vel som dere sier, blir vel vant til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstemann her er blanding av schäfer og rottweiler og hun røyter helt enormt. I røyteperioden blir alt av tepper dekket av hår nesten rett etter at vi(les: moren min) har støvsugd så vi må støvsuge ofte. I blant grer vi teppene for å få vekk alt. Kjøpte en røyteskrape tidligere i år og den er utrolig kjekk å ha. Får vekk masse hår og det er mye bedre en kam og karde. Hun røyter en del nå for tiden, sikkert fordi hun er syk, og jeg er sikker på at jeg kunne fylt en 10-liters bøtte med hår etter en omgang med røyteskrapen, og det er allikevel masse hår igjen som må vekk. Det kan være lurt å bade hunden i røyteperioden da får man vekk en del hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du blir rett og slett kurert etter månender med røytende hund. Jeg gir blanke f....! hehe..

Hundene mine sover også i sengen, så jeg skifter jo oftere sengetøy nå enn før, og børster ut av sengen hver natt nesten. Støvsugingen er jeg og min søster litt sløve på (kan tro faren våres er oppgitt)..Men det blir vane, og som de andre sier her, du har valgt hunden selv :( ( I ditt tilfelle ikke enda, meeen :angry: )..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...