Gå til innhold
Hundesonen.no

Sporline


Recommended Posts

Lille voffsen synes tydeligvis at spor er så morsomt at det er til å spise opp (haha..) så han har spist i stykker sporlinen vår.. Jaja, han har jo ødelagt så lite i løpet av live, så hvorfor ikke begynne nå?;) Denne linen var fra Olivers av type billig, rød, nylonline som virkelig svir i hendene når aussien løper avgårde... Sitter her og ser på liner, og har ikke råd til noe superdyrt, men vil jo samtidig ha noe som er bra; en line som ikke setter seg fast og som er beregnet på en 20kg hund som elsker å gå(les: løpe) spor, finnes det? Har sett på lærliner, men de blir litt for dyre, dessuten vil jeg gjerne ha ei som er rundt 15m lang. Trener forresten bruksspor (NRH og NBF).

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte på zoosupply.com (? ;) ). Nylon som er 15 m langt. Det går fint an å bruke til min "lille" gutt så! :P Kjempefornøyd. Har enda ikke brent meg på det jeg iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt nylonline igjen. De er stive og fungerer i alt av terreng. De svir i hendene riktignok, men bruk hansker i stedet for å kjøpe en rådyr lærline som du kanskje vil bli skuffet over. For all del ikke kjøp disse med plastbelegg utenpå. De reklamerer for at de ikke brenner, og det er forsåvidt sant, men de er tunge og uhånterlige fordi de er så tykke. En møkkaline altså :angry:

Jeg har en hund som trekker voldsomt i sporet, og jeg bruker nylonlina. Den surrer seg aldri fast og når man blir flinkere til å føre lina så klarer man å unngå blemmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den gled veldig godt:) Forutenom nå.. ikke så rart når den er spleiset med knuter;) Hvor tykk må den være? Aner ikke hvor tykk den forige var, de hadde bare en type, men nå når jeg må bestille over nett så må jeg jo ofte velge tykkelse også...!

Mailin og sporhunden Lyng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvor tykk den er, men lurer på om kanskje det kan være samme som canis.no har. Høres i alle fall ut som riktig sort :angry:

Denne ligner veldig på den jeg har. Billig og bra!

Den likner veldig på den jeg bruker, og. (Du ser den på noen badebilder av Fibi på tråden hennes under Din hund). Har sånn oransje, glatt også, men den gule er mye letter og sklir like greit, selvom den er tvinna. Jeg brenner meg ikke, jeg da. Tror det er noe med hvordan man holder lina. Stort sett har jeg et grepa tak i enden, når vi trener spor! :( Når jeg bruker line på tur, henger den helt løst i hånda mi, sånn at den sklir med mest mulig frihet for hunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tusen takk:) Fikk testet en plastbelagt line fra Alac (eller noe slikt) i går, og den var jeg ikke helt fornøyd med.. Den var tung, tok mye plass og når jeg hadde den en gang rundt stammen på ett tre så måtte jeg dra veldig hardt for å få lina rundt. Gamlelina i nylon skled mye bedre rundt treet...Så da blir det vel nylon på nytt, og ett par hansker kanskje... hehe;) Den linen fra Loboo var billig, hvordan er det å ha en som er tykkere etter 10m og dobbel tykkelse på den siste meteren? Det hørtes ikke så dumt ut egentlig..Men, nå har jeg jo for det meste kontroll på hvor lang lina er/hvor mye som er igjen, så det er kanskje ikke noe jeg behøver... studentkonto; trenger jeg ikke det ene har jeg kanskje råd til noe annet;)

Linebruken min er nok ikke av den beste.. Noen sier at en bør holde lina slakt, mens andre holder stramt igjen. Jeg prøver å holde lina såpass stram at jeg har kontakt med hunden og kjenner hvordan han oppfører seg "der borte", da slipper jeg mye linekrøll itillegg til at jeg sånn noenlunde kan kjenne om han er på eller av... Er nok mye å pirke på i forhold til min linebruk, men når det meste er selvlært så er det ikke så lett;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den linen fra Loboo var billig, hvordan er det å ha en som er tykkere etter 10m og dobbel tykkelse på den siste meteren? Det hørtes ikke så dumt ut egentlig..

Så den selv og tenkte også at det var en smart løsning. Fikk nesten lyst til å kjøpe den selv ;)

Linebruken min er nok ikke av den beste.. Noen sier at en bør holde lina slakt, mens andre holder stramt igjen. Jeg prøver å holde lina såpass stram at jeg har kontakt med hunden og kjenner hvordan han oppfører seg "der borte", da slipper jeg mye linekrøll itillegg til at jeg sånn noenlunde kan kjenne om han er på eller av... Er nok mye å pirke på i forhold til min linebruk, men når det meste er selvlært så er det ikke så lett;)

Jeg sverger til å holde lina ganske stramt. Da kan jeg kjenne hvordan han går i sporet, om han er av eller på og om han finner gjenstander, samtidig som jeg kan se hvor jeg plasserer klumpføttene mine B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt nylonline igjen. De er stive og fungerer i alt av terreng. De svir i hendene riktignok, men bruk hansker i stedet for å kjøpe en rådyr lærline som du kanskje vil bli skuffet over. For all del ikke kjøp disse med plastbelegg utenpå. De reklamerer for at de ikke brenner, og det er forsåvidt sant, men de er tunge og uhånterlige fordi de er så tykke. En møkkaline altså ;)

Jeg har en hund som trekker voldsomt i sporet, og jeg bruker nylonlina. Den surrer seg aldri fast og når man blir flinkere til å føre lina så klarer man å unngå blemmene.

Ikke helt enig med deg der. Jeg har en sånn ganske tykk en med plast utenpå (bruker den ikke til spor da) og den fungerer jo helt fint! Selv Mira som er så liten har ikke noe problem med å dra den etter seg. Den setter seg aldri fast i noe siden den er så glatt, og kan skylles i kummen om den blir skikkelig møkkete ;)

Jeg syntes hvertfall den er veldig fin til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det den spesial-lina fra Loboo, og litt anna stæsj.

goJJo: Den gummilina blir rett og slett for tung og stiv for meg, og med "tre-testen" var den tregere enn nylonlina jeg hadde. Så da får det bli slik denne gangen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker line som er plastbelagt og er storfornøyd :) Nå skal det sies at jeg gikk den inn med Pan som var særdeles lett å styre med når man går spor. Han bare gikk der og støvsugde sporet grundig og konsentrert. Nå er den myk og lett og jeg er velsignet fri for brannsår i hendene til tross for at jeg har en hund som løper spor nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

goJJo: Den gummilina blir rett og slett for tung og stiv for meg, og med "tre-testen" var den tregere enn nylonlina jeg hadde. Så da får det bli slik denne gangen:)

Veldig enig, dessuten er den glatt, synes den er vanskelig å holde igjen jeg. Og prøver man å trå på den med litt spor i skosålene, sklir den jammen tvers igjennom her og... :rolleyes:

Jeg bruker nylontau og hansker når vi går (les: løper) spor, men som langline bruker jeg litt mere "bomulls-aktig"(??). Denne sklir ikke så bra, men brenner heller ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen år i skauen har jeg sett en del hunder med forskjellige typer liner - og jeg ender alltid opp med at MIN line nok er den beste :).

Jeg har ei 15 m lang nylonline (kjøpt helt tilbake i 1993 på Sølenkurs...), tvinnet, ikke flettet. De som er flettet har jeg inntrykk av at lettere fliser seg litt opp enn de som er tvunnet. Den brenner som et helv... i hendene, men er ikke det bare deilig når man virkelig kan kjenne at hunden har jobbet ?? hehehe...

Som Yngvild sier, så har det også litt med teknikk å gjøre om man får brannsår eller ikke, og hansker funker jo stort sett fint om det blir et problem med brannsår eller blemmer. Utpå sommeren har man så mange træler i hendene at man ikke tenker over det.. hehehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det aller viktigste med ei sporline er at den glir lett gjennom terrenget og er lett å få løs dersom den skulle surre seg både en og to ganger rundt et tre eller en busk. Det er vanvittig irriterende om man må stoppe opp for å ta løs ei line som har festa seg akkurat litt for mye til at du bare kan dra den løs... her er de tvinna nylonlinene overlegent best :).

Det er mye som "funker" forsåvidt - jeg er ute etter hva som er aller BEST...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...