Gå til innhold
Hundesonen.no

Sterilisering


Recommended Posts

Hvordan ble din tispe etter den ble sterilisert? er det vanskeligere å holde vekta etter hun er sterilisert eller blir det det samme? Kan tispene blir kranglete med andre tisper eller vil det bli helt motsatt? Noen som vet hvor mye det koster å sterilisere?(sånn cirka)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket ingen forskjell i gemytt etter å ha sterilisert tispen min. Kanskje litt mer harmonisk. Hun la litt lettere på seg, men holdt vekten nede ved å fôre litt mindre og mosjonere litt oftere. Jeg brukte vanlig fôr etter steriliseringen, men det finnes jo egne slanke-/diettfôr som er tilpasset hunder som er sterilisert/kastrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ble din tispe etter den ble sterilisert?

er det vanskeligere å holde vekta etter hun er sterilisert eller blir det det samme? Kan tispene blir kranglete med andre tisper eller vil det bli helt motsatt? Noen som vet hvor mye det koster å sterilisere?(sånn cirka)

Har ikke merket noe annet enn at hun legger på seg fortere, jeg forer hun med slanke for fra HILLS for å holde det i sjakk.

Min er blitt mindre kranglete med andre tisper, men dette er VELDIG individuelt.

Jeg betalte ca 4500kr for steriliseringen.

Jeg har laget en side om Chickas sterilisering HER siden jeg var så usikker før steriliseringen så vil jeg gi andre min opplevelse som ikke var skremmendei det hele tatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget en side om Chickas sterilisering HER siden jeg var så usikker før steriliseringen så vil jeg gi andre min opplevelse som ikke var skremmendei det hele tatt. :)

Nå minna du meg på det. Det skulle jo jeg gjøre om Tinka's sterilisering også. Jeg var også kjempeusikker. Men jeg synes hele greia var skremmende jeg da. Hadde ikke gjort det på noen andre uten god grunn for å si det sånn. Men skal rpøve å være like flink som deg og få i stand en side. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Renate A: Skal ikke sterilisere noe, men den sida du har laget er kjempeflott! Flott at du gidder å ta deg tid til å informere andre. Selve steriliseringen kan høres ganske skremmende ut når man ikke kjenner til hvordan det foregår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk dere, blir neste flau jeg nå, jeg var sååå usikker at jeg holdt på å drite i buksa når jeg leverte Chicka hos vetten, men det ble gjort og alt gikk jo såå bra.

Derfor jeg vil informere andre om at det faktisk ikke er så farlig og at folk får sett såret tispen får osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg vil tro at det egentlig er kastrering det er snakk om her? Mange bruker feilaktig utrykket "sterilisering" om kastrering av tisper/hunkatter. (også veterinærer..) Sterilisering/kastrering er ikke kjønnsbundet, for å si det slik.

Ved sterilisering kutter man forbindelsen mellom eggledere og livmor på hunndyr(og kvinner), på hanndyr (og menn) kutter man, evt.svir av eller binder opp sædlederne. Resultatet er at det "uheldige" hanndyret, bare skyter med løskrutt.. ;) Steriliserig påvirker kun forplantningsevnen, kjønnsdriften er intakt.

Ved kastrering fjerner man eggstokker og ofte også livmoren(avhenger av årsaken til kastreringen) på hunndyr, på hanndyr fjerner man testiklene. Resultatet er, at kjønnsdriften så godt som forsvinner.

På dyr er det så godt som alltid kastrering det er snakk om, uansett kjønn, da nettopp frafall av kjønnsdrift, er det man er "ute" etter, ikke bare mangel på evne til å reprodusere seg. På tisper kan det være andre årsaker til kastrering, som f.eks. livmorbetennelse, men da blir også eggstokkene fjernet samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...