Gå til innhold
Hundesonen.no

Snowboxer


Box

Recommended Posts

Å avle på tispa for hennes egen del fordi hun har godt av det er en gammel myte. Ingen tisper har godt av et svangerskap. Synnis motsier seg selv også:"Jeg kunne godt tenke meg ett kull på tispen min, for hunden sin del.

Men jeg er og veldig for at de hvite som allerede blir født, skal hjelpes til gode hjem, og seriøse eiere. Man skal ikke øke "problemet" men heller hjelpe å minske det som er."

Det er jo nettopp det Synnis i såfall gjør, øke problemet altså hvis han avler på den hvite tispa si.

Stumphaleprogrammet som er blitt en realitet var å blande boxer med welsh corgi. I dag fødes det kull både her i Norge, Sverige og England med stumphaler. De godkjennes som boxer og registreres som det. Spennende egentlig. Dessverre fødes det av og til boxere med verken kort eller lang hale, men 3/4 lang. Noe som ikke kan være veldig vakkert. Synnis ser ikke logikken i det. Neivel. Vær gjerne uenig i programmet, men hva har det med hvite boxere å gjøre.

Og at det skal være kø for å få seg en hvit boxervalp forstår ikke jeg all den tid jeg vet seriøse oppdrettere som sitter igjen med hvite og sliter med å få de solgt.

Du spør: "Syns dere, ja eller nei, at det er helt ok at man avliver hunder pga fargefeil, når det er en lav % som blir blind eller døv?" Svaret mitt er NEI bare så det er klart. Jeg syns oppdrettere burde forsøke mer å bruke utegnede i avl så ville man unngått å få hvite valper overhodet. Men la oss si at jeg har ei tegnet tispe som jeg skal parre. I valg av avlshanne har jeg mange ting å tenke på. Helse, gemytt og eksteriør. Hvis jeg da har valget mellom to hannhunder der den ene er plain og den andre tegnet. Med ellers like egenskaper ville jeg valgt den plaine og unngått hvite valper. Mener jeg derimot at den tegnede hannen er den som vil passe tispa mi best, ja så bruker jeg den, selv om jeg med stor sikkerhet vil få hvite valper i kullet.

Du Synnis syns at hvite boxere er penere enn de røde eller tigrete. Ja det er jo mange som syns langhårete schæfere er penere enn de med kort pels. Dere må jo gjerne mene det, men vær klar over at farven er feil i forhold til standarden og at en høyere prosentandel av de hvite er døv i motsetning til de røde/tigrete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Å avle på tispa for hennes egen del fordi hun har godt av det er en gammel myte. Ingen tisper har godt av et svangerskap. Synnis motsier seg selv også:"Jeg kunne godt tenke meg ett kull på tispen min, for hunden sin del.

Men jeg er og veldig for at de hvite som allerede blir født, skal hjelpes til gode hjem, og seriøse eiere. Man skal ikke øke "problemet" men heller hjelpe å minske det som er."

Det er jo nettopp det Synnis i såfall gjør, øke problemet altså hvis han avler på den hvite tispa si.

Stumphaleprogrammet som er blitt en realitet var å blande boxer med welsh corgi. I dag fødes det kull både her i Norge, Sverige og England med stumphaler. De godkjennes som boxer og registreres som det. Spennende egentlig. Dessverre fødes det av og til boxere med verken kort eller lang hale, men 3/4 lang. Noe som ikke kan være veldig vakkert. Synnis ser ikke logikken i det. Neivel. Vær gjerne uenig i programmet, men hva har det med hvite boxere å gjøre.

Og at det skal være kø for å få seg en hvit boxervalp forstår ikke jeg all den tid jeg vet seriøse oppdrettere som sitter igjen med hvite og sliter med å få de solgt.

Du spør: "Syns dere, ja eller nei, at det er helt ok at man avliver hunder pga fargefeil, når det er en lav % som blir blind eller døv?" Svaret mitt er NEI bare så det er klart. Jeg syns oppdrettere burde forsøke mer å bruke utegnede i avl så ville man unngått å få hvite valper overhodet. Men la oss si at jeg har ei tegnet tispe som jeg skal parre. I valg av avlshanne har jeg mange ting å tenke på. Helse, gemytt og eksteriør. Hvis jeg da har valget mellom to hannhunder der den ene er plain og den andre tegnet. Med ellers like egenskaper ville jeg valgt den plaine og unngått hvite valper. Mener jeg derimot at den tegnede hannen er den som vil passe tispa mi best, ja så bruker jeg den, selv om jeg med stor sikkerhet vil få hvite valper i kullet.

Du Synnis syns at hvite boxere er penere enn de røde eller tigrete. Ja det er jo mange som syns langhårete schæfere er penere enn de med kort pels. Dere må jo gjerne mene det, men vær klar over at farven er feil i forhold til standarden og at en høyere prosentandel av de hvite er døv i motsetning til de røde/tigrete.

Vedr sette kull på tispe.

Som jeg har forsøkt å forklare, så er dette noe jeg har hørt, og fortsatt hører. At det er bra for tispen å få ett kull. Men jeg neket å sette meg selv i en forsvars posisjon ang dette. Det er mye forskjellige meninger, og dette er nok en av de. Og for å avklare dette, så kommer jeg IKKE til å sette kull på tispen... Ikke pga at noen her inne har åpenbart meg, men pga tidligere svar. man skal heller hjelpe de som allerede kommer.

Jeg motsier ikke meg selv, jeg forklarer hvorfor jeg ikke setter kull på tispen.

Ang stumphale. Jeg ser ikke logikken i at en boxer som blir blandet med en annen hunderase, skal bli en godkjent boxer. Den ser du og?

Hvis du kjenner seriøse oppdrettere som sitter igjen med hvite boxere, må du gjerne bed e ta kontakt med snowboxerklubben-. Så skal vi mer en gjerne hjelpe til. Vi får stadig henvendelser, og videreformidler gjerne kontakt.

Jeg venter fortsatt på svar: Hva godt gjør det tispa å ha et kull?

Du får lese litt nedover siden da vet du, så får du nok ett svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å oppklare litt. Det er døvhet vi snakker om på hvite boxere, ikkeat de er blind. Har aldri hørt om en blind boxer jeg. Nå er det ingen stor prosentandel vi snakker om når det gjelder døvhet, det er et fåtall som fødes døv.

På disse sidene under informasjon og meninger kan dere lese endel om hvite boxere, døvhet, nedarving etc. http://home.online.no/~hennilu/Norsk/rammeside_1.htm

Så det du mener Synnis er at du kunne tenkt deg å ha kull på henne men at du ikke kommer til å gjøre det? Det var ikke så lett å forstå at det var det du mente ut fra skrivemåten. Selv om du har hørt at det er bra for tispa å få ett kull så er ikke det sant. Det er en stor påkjenning for henne å gjennomgå et svangerskap. Så man bør iallfall ikke gjøre det fordi man tror at tispa har godt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående stumphaleboxere så har jeg ikke gjort meg opp noen klar mening anda, he he. Det er fortsatt såpass nytt. Prosjektet er spennende, men personlig trenger jeg mer tid til å venne meg til tanken. Med et par unntak har jeg ikke blitt imponert over de avkommene jeg har sett.

Kjenner flere med hvite boxere og har selvsagt ikke noe i mot de. At jeg selv ikke vil ha går mer på interessen for avl og utstilling.

Selv har jeg jo ikke hvite valper jeg sliter med å få solgt, men vet at det sitter et par oppdrettere med hvite igjen. De er annonsert både hos Snowboxerklubben, Finn.no osv. Jeg tviler ikke på at får de solgt, men det er ofte de som går sist. I dag koster en hvit valp såpass mye at det er mulig impulsive valpekjøpere som syns det er enkelt å skaffe seg en billig valp er luket bort. Og bra er i såfall det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å oppklare litt. Det er døvhet vi snakker om på hvite boxere, ikkeat de er blind. Har aldri hørt om en blind boxer jeg. Nå er det ingen stor prosentandel vi snakker om når det gjelder døvhet, det er et fåtall som fødes døv.

På disse sidene under informasjon og meninger kan dere lese endel om hvite boxere, døvhet, nedarving etc. http://home.online.no/~hennilu/Norsk/rammeside_1.htm

Så det du mener Synnis er at du kunne tenkt deg å ha kull på henne men at du ikke kommer til å gjøre det? Det var ikke så lett å forstå at det var det du mente ut fra skrivemåten. Selv om du har hørt at det er bra for tispa å få ett kull så er ikke det sant. Det er en stor påkjenning for henne å gjennomgå et svangerskap. Så man bør iallfall ikke gjøre det fordi man tror at tispa har godt av det.

Ja, det er helt riktig. Det var det jeg mente. Jeg kommer ikke tilo å gjøre det. Jeg er og som medlem av snowboxer klubben, motstander av dette, pga av nevnte grunn. Kanskje jeg skrev utydelig, men det klang fint i hodet mitt da jeg skrev det ned.. ;)

Men hvis det stemmer det du sier, og jeg har ingen grunn til å betvile deg eller andre, så er det nok en grunn til at jeg ikke kommer til å sette kull på tispen min. :)

Angående stumphaleboxere så har jeg ikke gjort meg opp noen klar mening anda, he he. Det er fortsatt såpass nytt. Prosjektet er spennende, men personlig trenger jeg mer tid til å venne meg til tanken. Med et par unntak har jeg ikke blitt imponert over de avkommene jeg har sett.

Kjenner flere med hvite boxere og har selvsagt ikke noe i mot de. At jeg selv ikke vil ha går mer på interessen for avl og utstilling.

Selv har jeg jo ikke hvite valper jeg sliter med å få solgt, men vet at det sitter et par oppdrettere med hvite igjen. De er annonsert både hos Snowboxerklubben, Finn.no osv. Jeg tviler ikke på at får de solgt, men det er ofte de som går sist. I dag koster en hvit valp såpass mye at det er mulig impulsive valpekjøpere som syns det er enkelt å skaffe seg en billig valp er luket bort. Og bra er i såfall det.

Dette er jeg enig i. Hvis man dumper prisen på hvite boxere, får man utrolig mange useriøse og lite gjennomtenkte kjøpere. Og det må selvsagt unngås.

Jeg spør de jeg, siden det er du som sier du ville ha kull på tispa for hennes del. Da klarer du vel komme med et svar også?

les de andre svarene jeg har, så skjønenr du kanskje alt sammen. :)

*trippelpost slått sammen av mod IW*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør de jeg, siden det er du som sier du ville ha kull på tispa for hennes del. Da klarer du vel komme med et svar også?

La nå synnis være han sa at han hadde HØRT at det var slik men at han uansett IKKE ville avlet på boxern sin nettop pga. feil farge.

Ellers så synes jeg at det stumphale programmet er veldig interessant og har ikke corgie stå ører ? kanskje man kunne få med det "på kjøpet" også? Det hadde jo vert absolutt det beste i henhold til kuperings forbudet. Jeg synes ikke det er dårlig å prøve å forbedre en rase ved å blande i en annen. Men dette skall alle raserepresentanter være enige i det er nok mange raser som hadde trengt en liten forbedring i forhold til hvordan de er i dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til. Jeg har nevnt det lengre opp i diskusjonen. Det er noen oppdrettere som ikke registrerer de hvite. Det syns jeg er direkte useriøst. Noen av dere som har hvite og som har skrevet her inne er offer for det tror jeg. Tar jeg feil beklager jeg. Hvordan kunne dere godta å kjøpe en renraset hund uten papirer når søsken i fra samme kull er registrert? Oppdrettere som lar være å registrere de hvite burde fått advarsel fra raseklubben og med utestengelse hvis det skjedde igjen. Jeg aner ikke hvorfor de gjør det men kan bare spekulerer i om det er for "skjule" for omverdenen at det er født hvite i kullet deres. Når kullet legges ut på valpeformidlingen står det hvor manga av hvert kjønn og farvefordeling. Står det null antall hvite ja så er det jo det man tror, at det ikke ble født hvite i det kullet. Det fins de oppdretterne som skryter av at det er mange år siden de fikk hvite valper. Kanskje er det ikke slikt, de bare holder det skjult?

Her kan dere lese om stumphaleprogrammet

http://www.steynmere.com/BOBTAILS.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå synnis være han sa at han hadde HØRT at det var slik men at han uansett IKKE ville avlet på boxern sin nettop pga. feil farge.

Ellers så synes jeg at det stumphale programmet er veldig interessant og har ikke corgie stå ører ? kanskje man kunne få med det "på kjøpet" også? Det hadde jo vert absolutt det beste i henhold til kuperings forbudet. Jeg synes ikke det er dårlig å prøve å forbedre en rase ved å blande i en annen. Men dette skall alle raserepresentanter være enige i det er nok mange raser som hadde trengt en liten forbedring i forhold til hvordan de er i dag. :)

takk for det. :)

Jeg ser ellers ikke hvorfor man skal blande inn andre hunderaser for å endre utseende på en rase. Hvis det er for å forebygge eller stoppe sykdommer og svakheter, så ser jeg det.

Men selvsagt, så ser jeg og noe positivt i dette, og det er at man kan unngå denne "forskjønnende" operasjonen med å klippe hale og kupere ører.

Boxere var og er nok blant mange, kjent fro å sikle mye.

Dette er avlet bort. Det sikles ja, men på langt nær så mye.

Hvordan dette er avlet bort vet jeg ikke, men kanskje ved samme måte, å blande inn en annen rase?

Jeg må jo si at jeg ser fordelene med dette.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig debattteknikk dette her, Box, at når noen ikke er ENIG med deg, så SKJØNNER de ikke DITT poeng.

Niks, jeg skjønner hva du brenner for - men jeg er altså definitivt UENIG.

Før du klarer å ta det inn over deg - at andre ikke MÅ være enig med deg, så tror jeg ikke du vil nå frem i noen andre fora enn dem som har nok ungjenter som synes at bare noe er søtt og artig, så er det fint. Vi som har holdt på noen år, som oppdrettere og i rasemiljøer såvel som på utstilling, vi ser minefeltene og selvmotsigelsene når noen liker det som ifølge rasestandarden ER galt - fordi de PERSONLIG liker det.

For du er FOR rasehunder, ikke sant? Men du er MOT en standard som ikke inkluderer din hund. Er du mot rasehunder, så er det selvmotsigende å slåss for å få stille dem ut. Og en av dem du får sterkest støtte av, ønsker å gjøre akkurat det du sier dere IKKE ønsker å gjøre - nemlig å avle på de hvite. Slikt blir det liten troverdighet av, og nettopp dette gjør at dere neppe vil komme særlig langt innen deres rasemiljø når dere debatterer på denne måten.

Jepp, flott at hunder ikke avlives bare for farge lenger, men det ville vært noe som uansett kom frem, tror jeg - i takt med at det også har økt voldsomt på med omplasseringsforeninger for uønskede hunder. FOD kjempet lenge alene, de var banebrytende i sin tid - nå er det mange av dem, og jeg tror det skyldes en økt etikk rundt dette med hundeoppdrett og dyr generelt, akkurat som det blir stadig flere vegetarianere og pelsmotstandere.

Ja, jeg skjønner at man blir sint når en hund avlives "bare" på grunn av fargen. Men hvorfor fortsette å være like sint, når dette nå er over? Jeg ser da gule flater og feilridgede ridgebacker og feilflekkede dalmatinere og grand danoiser også, men disse eierne later til å trives med hundene sine - og føler seg ikke forurettet og forskjellsbehandlet fordi de ikke får stille. Hva så med schäfere med et hengeøre eller to - det er "søtt", det også, og disse hundene får ikke stille. Niks, fordi det står i standarden at rasen ikke SKAL ha dette. Sånn er det - og det får man godta, utstillingen er en BITTELITEN del - eller rettere sagt: Bør være en bitteliten del - av et hundehold.

Jeg liker velbygde, fine hunder - men jeg liker også godt pigmenterte hunder, som ikke får griserosa pigmenter midt i ansiktet eller blir solbrent, derfor foretrekker jeg de flotte, normalfargede boxerne såvel som jeg også liker bullterriere med mer farge enn de helhvite. Det LIKER jeg - men hva jeg liker, er UANSETT mitt PERSONLIGE syn - og jeg beskylder da heller ikke alle de som er uenige for å være "hjernedøde", "dumme", "uforstående" eller hva det er nå som er blitt brukt om de som er UENIGE i snowboxerfolkets meninger.

Og helt ærlig - hvorfor kan dere ikke holde deres egne utstillinger? Med kvalitetsbedømming? Uoffisielt? Hvorfor prøve å "skrike" dere inn i et system som pr. definisjon ikke vil eller kan godta dere, og der NKK eller Norsk Boxerklubb uansett ikke har noe å si - dette er internasjonale standarder, som ikke et land kan endre for moro skyld?

Som sagt... se på de hvite schäferne, som jobbet i MANGE år for å få en godkjennelse, og som til slutt svelget noen kameler, og ble en egen rase - som faktisk også ER annerledes, blant annet i gemytt og dels eksteriørt. Noen sta oppdrettere nekter å ha "hvit gjeterhund", og insisterer på at det er "hvit schäfer" og vil holde seg utenfor systemet, mens de fleste går inn for det positivt. Jepp, det tok tid - men det ble iallfall noe mer seriøst og sunt, enn det tilfellet er med alle de snåle greiene som foregår i USA (som ikke akkurat er noe foregangsland når det gjelder å mikke og trikse med hunderaser i mine øyne) - med rare farger, kjempeutgaver, miniutgaver, nyskaping av "raser" ved hjelp av heavy innavl etc.

Ta tiden til hjelp og vær positiv, ikke furten og forurettet, slik det lett kan virke av dette innlegget. Det er like mye "rasisme" å hevde at de hvite er penere, slik noen av dine "meningsfeller" gjør her inne, som å foretrekke de hundene som har korrekt farge etter standarden.

Dere hadde grunn til å være sinte FØR, da de ble avlivet - men dette dere kjemper for nå, er ikke noe å bruke noe tilsvarende sinne på, det handler "bare" om utstillinger. Med mindre neste skritt da nettopp blir avl på de hvite, noe som det hevdes at dere IKKE vil bedrive.... Utstillinger er PR DEFINISJON forskjellsbehandling, siden alle ikke kan vinne - men kanskje det er galt også, da? Utstillinger og raseavl kan sies å være en tullete greie, men de er nå der - og da må du tåle hele pakka, ikke bare det som passer for deg, når du vil være med på en del av det.

(den skarpe tonen skyldes at jeg liker dårlig en debatteknikk der "motstanders" innlegg ikke leses eller besvares, men hvor man bare hevder at han eller hun "ikke forstår", "ikke skjønner" og så videre; det er en REKKE punkter her som jeg gjerne skulle sett forsøkt bli besvart)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siklingen er delvis bortavlet ja. Ikke ved at de har blandet inn andre raser, men mer ved at det er blitt lagt vekt på tørrere og renere hoder med ikke så store hengende lepper. Sikling forekommer enda. Endel engelske linjer har litt for mye lepper og dermed mer sikling. Boxeren skal ha tørt hode. Tørt ikke i meningen motsatt av våt, men mer rent og edelt. Leppene skal slutte godt inntil og ikke "henge og slenge".

Se på enkelte eksemplar fra denne italienske kennelen http://www.delcolledellinfinito.it/

Så sammenligner du hodene med hoder fra denne kennelen http://walkon_boxers.tripod.com/

Det er begge vel kjente og respekterte oppdrettere med høyt vinnende hunder. Forskjellen i hodetyper er likevel ganske store. Og noen av de engelske sikler helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For du er FOR rasehunder, ikke sant? Men du er MOT en standard som ikke inkluderer din hund. Er du mot rasehunder, så er det selvmotsigende å slåss for å få stille dem ut. Og en av dem du får sterkest støtte av, ønsker å gjøre akkurat det du sier dere IKKE ønsker å gjøre - nemlig å avle på de hvite. Slikt blir det liten troverdighet av, og nettopp dette gjør at dere neppe vil komme særlig langt innen deres rasemiljø når dere debatterer på denne måten.

Jeg får ikke håpe det var meg du mente, som ville avle på hunden min. Da må du lese den debatten som har foregått nå en gang til.

Jeg kunne som jeg sa tenke meg å avle på hunden min, pga at jeg har hørt at dette er bra for hunden. Men at jeg ikke vil gjøre det pga at man heller skal hjelpe til de snowboxerene som blir født. Det ble en del reaksjoner på at det skal være godt for hunden å få ett kull, selv om jeg har hørt akkurat det motsatte. Men for all del, hvis dette stemmer, noe jeg ikke har noen grunn til å betvile, så har jeg lært noe nytt idag og. Har og fått høre at hvis man ikke avler, bør man sterilisere pga økt fare for livmorskreft. Dette er neste skritt for oss, og var avgjort før jeg debatterte på denne siden. Hvis dette og vil vise seg at det er "sprøyt", så får vi droppe det og. Det er en unødvendig påkjenning for hunden å bli operert hvis det ikke er nødvendig. Og vi ønsker trossalt det beste for hundene våre. Det er nok og grunnen til at vi blir så voldsomt engasjerte i diverse debatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, offisielle utstillinger er til for å gi en pekepinn på hvilke hunder som har de rasetypiske egenskapene som skal til for at de skal brukes i avl, og da er jeg enig med NKK i at eks hvite boxere som ikke skal benyttes i avl ikke har noe der å gjøre. Men blandingsutstillinger er jo her et fint alternativ om man alikevel vil få en bedømmelse på sin hund.

Nei - utstillinger er IKKE til for å gi en pekepinn om hvilke hunder som har de rasetypiske egenskapene som skal til for at de skal brukes i avl!

Utstillinger er til for å vurdere AVLSVERDIEN til FORELDREDYRENE til de individene som blir stilt ut!

(Det burde enhver oppdretter vite.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - utstillinger er IKKE til for å gi en pekepinn om hvilke hunder som har de rasetypiske egenskapene som skal til for at de skal brukes i avl!

Utstillinger er til for å vurdere AVLSVERDIEN til FORELDREDYRENE til de individene som blir stilt ut!

(Det burde ENHVER oppdretter vite.)

Stemmer nok at offisielle utstillinger først og fremst er for å vurdere avlsverdien til foreldredyrenes avlskvalitet. Beklager feilformuleringen. Men det foreldredyrene gir gir jo somoftest en pekepinn på hvilke egenskaper det respektive individ kan gi videre, og det var vel det jeg var ute etter å si. Selvom vi alle vet at en utstillingsstjerne ikke nødvendigvis avler gode avkom, og at en som gang på gang går ut med blått faktisk kan gi serdeles gode individer synes jeg det er greit at de som settes i avl i allefall ikke har grove (arvelige) feil. (Som feilfarge, eller feil bitt for den saks skyld) En er jo ute etter å føre de beste kvalitetene videre. (Forhåpentligvis)

For å holde oss til emnet Snowboxer så er det kanskje netopp derfor at endel oppdrettere velger å "hemmeligholde" hvite avkom i kullet? Dette er i følge standaren en grov feil, som sier noe om hva foreldredyrene gir.

Jeg har nå prøvd å lese igjennom hele tråden (som etterhvert har blitt ganske lang) uten at jeg ennå har klart å få følgende klart for meg; Ønsker du BOX (og enkelte andre snowboxeiere) å få den hvite boxeren godkjent og innlemmet i rasestandaren? (Isafåll motsier dere dere selv mtp at dere sier dere er imot avl på hvite boxere)

Eller ønsker dere at boxeren skal kunne bedømmes på offisiell utstilling å ha mulighet til å få rødt?

Hva er det egentlig dere ønsker?

Jeg har som sagt ingenting imot blandingsutstillinger (eller hvite boxere), men offisielle utstillinger er til for å bedømme individets kvalitet iht en satt standard (eller som Lotta sier foreldrenes avlsverdi), og dersom individet har en grov feil (som eks feil farge) skal den bedømmes deretter. Dette gjelder uansett rase. Dersom dere ønsker mulighet for rødt må derfor standaren endres...

Det er mulig det er noen inlegg jeg ikke har fått med meg her, som har forklart dette. Da får dere bare arrestere meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som har holdt på noen år, som oppdrettere og i rasemiljøer såvel som på utstilling, vi ser minefeltene og selvmotsigelsene når noen liker det som ifølge rasestandarden ER galt - fordi de PERSONLIG liker det.

Hva så med schäfere med et hengeøre eller to - det er "søtt", det også, og disse hundene får ikke stille. Niks, fordi det står i standarden at rasen ikke SKAL ha dette. Sånn er det - og det får man godta, utstillingen er en BITTELITEN del - eller rettere sagt: Bør være en bitteliten del - av et hundehold.

Og helt ærlig - hvorfor kan dere ikke holde deres egne utstillinger? Med kvalitetsbedømming? Uoffisielt? Hvorfor prøve å "skrike" dere inn i et system som pr. definisjon ikke vil eller kan godta dere, og der NKK eller Norsk Boxerklubb uansett ikke har noe å si - dette er internasjonale standarder, som ikke et land kan endre for moro skyld?

Ta tiden til hjelp og vær positiv, ikke furten og forurettet, slik det lett kan virke av dette innlegget. Det er like mye "rasisme" å hevde at de hvite er penere, slik noen av dine "meningsfeller" gjør her inne, som å foretrekke de hundene som har korrekt farge etter standarden.

Til dere som har holdt på noen år... når dere drar på utstilling, sjekker dere hvem dommerne er før dere drar (melder dere på, slik at dere hvet om han/henne liker deres "type" hund)?

Og er det normalt og avle på hunder som har svak grad Hd eller andre bittesmå "problemer"?

Og dette lurer jeg faktisk på. Dette er ikke for å gjøre dere sinna eller for å gire opp diskusjonen. Jeg vil bare høre og lære mer om det.

Egne utstillinger ja. Vi har snowboxertreff der vi har utstilling. Men på uoffisielle utstillinger som f.eks hundens dag ( sarpsborg, drøbak, oslo osv. ) der blir vi satt i blandingsklassene. Hvorfor det? Hvis jeg hadde meldt meg på uten å ha med meg hunden og sagt jeg hadde en boxer så hadde jeg kanskje fått stillt sammen med de andre fargede boxerne. Men med en gang de ser hunden min blir jeg automatisk satt i blandingsklassen. Og schafere med hengører hvilken klasse går de under på uoffisielle utstillinger?

Det er ikke det at jeg så gjerne vil stille ut hunden min over hele landet hver helg, men som sagt tidligere, noen synes det er morro. Å ja, det er vel en grei erfaring å ha med seg, for kanskje jeg en gang kjøper meg en fin hund av riktig farge som jeg vil stille ut.

Jeg synes boxere er pene, om de er hvite eller farga det spiller ingen trille for meg. Men er det ikke sånn at alle synes at sin hund er den peneste i verden?

Jeg blir stadig vekk spurt om hunden min er en blandingshund. De får seg en overraskelse når jeg forteller at disse helt renrasa boxerne har i en årrekke blitt avliva pga fargen dems.

Er det ikke på tide at vi hundefolk, som liker våre egne raser best går ut til folk og forteller at det blir født hvalper med feil farge, kort hale eller andre småfeil. At de fortsatt er like gode hunder som de som er riktige etter standard. Hunder som er gode familiehunder/venner/brukshunder som alle andre.

Kan ikke bare fortsette å feie slikt under teppet. Ta dem med ut, vis dem fram og skryt av den hunden du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SYNNIS: Kjempeflott at du kom inn i diskusjonen :)

Du har noen gode poeng, og det er jeg glad for :) Og et tips, Akela liker å svare krasst og kalle oss " furten"osv,... :rolleyes: Også sier hun at jeg blir sur for ingen skjønner poenget mitt og at NSBK prøver å " krangle" seg inn i utstillinger.. Hjelp... Men det beviser jo bare at Akela virkelig IKKE skjønner poenget, så Akela orker jeg faktisk ikke å diskutere med, for det blir bare masse kverulering.. :rolleyes: I denne debatten blir du nærmest av mange slaktet forå støtte SnowBoxeren <_< Men Akela vet tydeligvis ikke så mye om den hvite boxeren, for da hadde hun visst at det ikke går an å registrere den hvite som egen rase, som f.eks hvit gjeterhund. Hadde hun satt seg inn i det, noe hun tydeligvis mener hun har gjort, så hadde hun visst at SnowBoxeren ikke kan bli egen rase. For hadde det skjedd, og man hadde parret hvit med hvit, så hadde til slutt SnowBoxeren mistet alle pigmenter, og DA hadde det kommet en rekke med problemer ang. helsa.. Det har NSBK prøvd på, men fått vite av oppdretter og veterinærer at det ikke går, pga av pigmentene, den hadde da blitt albino med en del helseproblemer som den IKKE har nå. Fordi om NSBK er en frivillig organisasjon, betyr ikke at vi ikke setter oss inn i situasjonen og søker informasjon for å finne ut mest mulig om SnowBoxeren. ;)

Takk for gode, seriøse svar, Synnis. Og for dere andre, LES innlegget til Synnis. Det han sa var at han kunne tenke seg å sette kull fordi han trodde det var bra for tispa, men at han ikke kommer til å gjøre det! Og det stemmer det, en tispe trenger ikke et kull, det trodde jeg også da jeg fikk min første hvite for 10 år siden. Da oppsøkte jeg veten, og hun sa at det bare var en myte ;)

Gleder meg til å lese flere innlegg fra deg Synnis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg orket å lese alle svarene her, og har også svært lite kunnskap i forhold til utstilling.

Men det jeg stusser over, er at det blir stilt spørsmålstegn til at folk som ikke ønsker å avle allikevel stiller ut bikkja...

Hvis det er tilfelle at utstilling kun er for avlsinteresserte, burde NKK virkelig stilt større krav enn at bikkja har rett utseende og riktig antall testikler. Hva med HD og andre sykdomer?? En hund med sterk grad av HD kan jo stilles ut...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg orket å lese alle svarene her, og har også svært lite kunnskap i forhold til utstilling.

Men det jeg stusser over, er at det blir stilt spørsmålstegn til at folk som ikke ønsker å avle allikevel stiller ut bikkja...

Hvis det er tilfelle at utstilling kun er for avlsinteresserte, burde NKK virkelig stilt større krav enn at bikkja har rett utseende og riktig antall testikler. Hva med HD og andre sykdomer?? En hund med sterk grad av HD kan jo stilles ut...?

:) Ja, da får man lov å stille, enda disse motstanderne skriker ut om at utstilling er KUN for et rasetypisk eksempel man kan avle på.. Og avler man på en hund med sterk HD syenes jeg det er VELDIG uforsvarlig, og det blir jo faktisk gjort.. :) Men feil farge, hjelp, er du galen! Hold deg unna ringen! (ironisk for dere som ikke tok den ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig debattteknikk dette her, Box, at når noen ikke er ENIG med deg, så SKJØNNER de ikke DITT poeng.

Niks, jeg skjønner hva du brenner for - men jeg er altså definitivt UENIG.

For du er FOR rasehunder, ikke sant? Men du er MOT en standard som ikke inkluderer din hund. Er du mot rasehunder, så er det selvmotsigende å slåss for å få stille dem ut. Og en av dem du får sterkest støtte av, ønsker å gjøre akkurat det du sier dere IKKE ønsker å gjøre - nemlig å avle på de hvite. Slikt blir det liten troverdighet av, og nettopp dette gjør at dere neppe vil komme særlig langt innen deres rasemiljø når dere debatterer på denne måten.

Jeg liker velbygde, fine hunder - men jeg liker også godt pigmenterte hunder, som ikke får griserosa pigmenter midt i ansiktet eller blir solbrent, derfor foretrekker jeg de flotte, normalfargede boxerne såvel som jeg også liker bullterriere med mer farge enn de helhvite. Det LIKER jeg - men hva jeg liker, er UANSETT mitt PERSONLIGE syn - og jeg beskylder da heller ikke alle de som er uenige for å være "hjernedøde", "dumme", "uforstående" eller hva det er nå som er blitt brukt om de som er UENIGE i snowboxerfolkets meninger.

Som sagt... se på de hvite schäferne, som jobbet i MANGE år for å få en godkjennelse, og som til slutt svelget noen kameler, og ble en egen rase - som faktisk også ER annerledes, blant annet i gemytt og dels eksteriørt. Noen sta oppdrettere nekter å ha "hvit gjeterhund", og insisterer på at det er "hvit schäfer" og vil holde seg utenfor systemet, mens de fleste går inn for det positivt. Jepp, det tok tid - men det ble iallfall noe mer seriøst og sunt, enn det tilfellet er med alle de snåle greiene som foregår i USA (som ikke akkurat er noe foregangsland når det gjelder å mikke og trikse med hunderaser i mine øyne) - med rare farger, kjempeutgaver, miniutgaver, nyskaping av "raser" ved hjelp av heavy innavl etc.

Ta tiden til hjelp og vær positiv, ikke furten og forurettet, slik det lett kan virke av dette innlegget. Det er like mye "rasisme" å hevde at de hvite er penere, slik noen av dine "meningsfeller" gjør her inne, som å foretrekke de hundene som har korrekt farge etter standarden.

(den skarpe tonen skyldes at jeg liker dårlig en debatteknikk der "motstanders" innlegg ikke leses eller besvares, men hvor man bare hevder at han eller hun "ikke forstår", "ikke skjønner" og så videre; det er en REKKE punkter her som jeg gjerne skulle sett forsøkt bli besvart)

Ja, jeg vet at jeg sa at jeg ikke orket å diskutere med deg, med dette bare MÅ jeg kommentere. Hadde du lest Synnis sitt innlegg ordentlig, så ser du at han TRODDE at det var bra for tispa å få ett kull for det var det han hadde hørt, men han kommer jo IKKE til å gjøre det, sier han, det har du tydeligvis ikke skjønt.. Så ikke fortell meg at du har lest disse innleggene godt nok.. :rolleyes:

Og ang. de med hvite schæfere, så holdt vi på lenge før dem. De kontaktet faktisk oss for å høre hvordan vi har gått fram for å rede de hvite.

Hmmm, vi har holdt på i 10 år, så hvis det ikke er lenge for deg , så vet ikke jeg.. Så vi har tatt tiden til hjelp, lagt ned mye arbeid i dette, og vi er ikke furten som du sier. Ta deg tid til å lese gjennom alle innleggene godt før du kommer med kommentarer. Vi debatterer overhodet ikke om at vi vil avle på SnowBoxerne, hvor mange ganger må jeg si det før DU tar det til deg? :rolleyes:

Og den skarpe tonen din, er jeg meget godt vant til..

PS Hvor i huleste står det ord som "hjernedød,dum o.l i mine innlegg!? Du lyver jo, rett og slett. Veeldig seriøst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ba Synnis om et svar om _hvorfor_ det var bra for tispa å få kull. Han burde da kunne klare svare på dette.

Men, jeg skal la han være, siden han helt klart mangler noe fornuftig å si om emnet.

Jeg skrev i ett tidligere innlegg at jeg har hørt at dette skal være bra for tispen. grunnene har vært noen, som f.eks at det er bra for psyken.

Jeg har forsøkt å tipse deg flere ganger i tidligere innlegg om å lese innleggene mine, for å gi deg en klarhet i saken. men svarer deg nå her, for at du skal slippe å mase mer om dette.

At du mener noe om at jeg har noe fornuftig eller ikke å si om emnet, kan jeg ikke bry meg om. jeg har mine meninger, og du har dine. Så lenge vi holder oss til fakta, og tar imot lærdom, så skulle ting være greit.

Kanskje du har noen meninger om dette også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten du liker det eller ikke box, så har akela m fl noen gode poenger her. Prøv å lese akelas og andre som ikke sier seg helt enig med deg innlegg en gang til med mer nøytrale briller.

Still deg selv også hva det egentlige poenget med utstillinger er: er det heder og ære? Er det for morros skyld? Hvis det er for morros skyld så kan du vel like fullt stille selv om du ikke vinner heder og ære, eller?..

Ønsker du å endre boxerens rasestandard? For man må vel ha en rasestandard å forholde seg til på utstilling?

Hvis man endrer rasestandarden kan man ikke godt nekte avl på hvite boxere heller, og det henger jo ikke på greip i forhold til det dere sier om avl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ba Synnis om et svar om _hvorfor_ det var bra for tispa å få kull. Han burde da kunne klare svare på dette.

Men, jeg skal la han være, siden han helt klart mangler noe fornuftig å si om emnet.

Dette har han svart på gang på gang.. :) Nå må dere da klare å LESE innleggene skikkelig før dere kaster dere over oss..

Ønsker du å endre boxerens rasestandard? For man må vel ha en rasestandard å forholde seg til på utstilling?

Hvis man endrer rasestandarden kan man ikke godt nekte avl på hvite boxere heller, og det henger jo ikke på greip i forhold til det dere sier om avl?

Nok en gang: HVA er det vi sier om avl? Jo, vi avler IKKE på dem! Fått det med deg nå eller.. :)

Endret av Vipsen: dobbelpost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang: HVA er det vi sier om avl? Jo, vi avler IKKE på dem! Fått det med deg nå eller.. :)

Javisst, jeg har ikke tungt for å lese. Nettopp derfor jeg stilte disse spørsmålene for de henger faktisk sammen!

Gjentar:

Still deg selv også hva det egentlige poenget med utstillinger er: er det heder og ære? Er det for morros skyld? Hvis det er for morros skyld så kan du vel like fullt stille selv om du ikke vinner heder og ære, eller?..

Ønsker du å endre boxerens rasestandard? For man må vel ha en rasestandard å forholde seg til på utstilling?

Hvis man endrer rasestandarden kan man ikke godt nekte avl på hvite boxere heller, og det henger jo ikke på greip i forhold til det dere sier om avl?

Hvis vi begynner bakfra: nei, dere ønsker ikke å avle. Ergo kan vel heller ikke rasestandarden endres. Hvis ikke rasestandarden endres vil snowbokseres deltakelse på utstillinger ikke kunne premieres, for bedømming på utstillinger må vel helst forholde seg til rasestandard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg har erfaring med både to fra samme kull, beholde helt kull og kjøpe hvalper med noen måneders mellomrom. Nå har jeg ikke oppdrett lenger men hvis jeg drev oppdrett nå, ville jeg ikke automatisk utelukket deg fordi du ønsket to hvalper fra samme kull. Det finnes PLENTY med andre grunner til å utelukke interesserte, som skal bare ha en valp. Det er bare å følge med på Finn, så ser man at ganske mange aldri burde skaffet seg en valp engang. Det er flere faktorer som kommer med i betraktning her, nå skriver du ikke hvilken rase du tenker på men hvis dette er en populær( les lettsolgt) rase og du bestilte to tispehvalper, ville jeg nok forhørt meg ganske grundig om hvorfor du ønsker to og om du planlegger oppdrett . Hvis oppdrett var tanken eller jeg fikk mistanke om det, ville jeg nok vært tilbakeholden særdeles om du ikke hadde erfaring med rasen fra før og har en fornuftig plan med oppdrettet ditt. Mao ikke bare produsere hvalper uten annet mål enn inntjening.    Hva slags erfaring har du med hund, hvis du var av typen som har hatt to hunder og gått kurs, så nå kan du ‘alt’, nope, da blir det hverken en eller to.   Hva slags rase og hva er målet med innkjøpet. Skal du ha to krevende brukshundhvalper fra samme kull og har som mål og oppnå gode resultater, ville jeg nok vært tvilende til om du vet hva du gir deg ut på. Hvordan bor du? Egen hage eller tredje etasje. Førstnevnte gjør det MYE enklere på alle måter, særdeles ved renslighetstrening. Det sier seg selv at to GD hvalper f.eks i 3.etasje er en dårlig ide. Renslighetstreningen blir selvsagt noe mer utfordrende med to hvalper, da har du to og holde øye med så snart de er våkne men er du forberedt på det og ikke minst innstilt på det, så er det slett ikke umulig. ( anbefaler sommerhvalper eller i alle fall ikke valp midt på kaldeste vinteren, enten man kjøper en eller to, det er MYE enklere å renslighetstrene hvalper i levelige temperaturer) (fortsetter senere, fikk besøk 🙂)
    • Har det knekt så langt inn at det er fare for at det har gått til klobeinet er det mer alvorlig enn hvis ikke. Men uansett lurt med sjekk i dag nå som hverdagen har begynt, alternativt videosamtale/telefonsamtale og vedlagte bilder med vet og råd for riktig rensing og hva du skal se etter vedrørende tegn på infeksjon. 
    • Jeg mener å ha hørt at folk som driver hundekjøring kan ha to valper fra samme kull. Men det er jo hunder som bor ute og har et helt annet liv enn «familiehunden». Naboen min, som har hatt flere hunder tidligere, valgte å kjøpe 2 hannhunder fra samme kull. Det ble 2 hunder som vi (eller andre) fikk lite kontakt med. De var mest opptatt av hverandre, og det var tydelig at de heller ikke ble så sterkt knyttet til eierene sine, som ene-hunder blir. Det gikk egentlig begge veier, og naboen var egentlig glad til da de var så gamle at de ble avlivet.  Mens da den siste «alene-hunden» deres døde så var det stor sorg i familien. De to små brødrene kunne også være litt hissig på hverandre, så i begynnelsen av turene holdt eieren dem godt fra hverandre (en arm strak ut på hver side av kroppen). Så roet de seg, og turen gikk greit.  Dette ble de siste hundene de hadde ; «aldri mer hund her i huset»
    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...