Gå til innhold
Hundesonen.no

HD røntging


Recommended Posts

Skrevet

Røntget Birkegutten nå i vår med det sørgelige resultatet E grad på begge hoftene.

Etter mye frem og tilbake med oppdretters oppdretter i Belgia anbefalte hun å sykle/svømme mest mulig med han, for så å røntge opp igjen om 6-12 mnd`ers tid, da uten bedøvelse.

Hun viste bildene til sin vetrinær, som har røntget alle deres pyrrer + noen til, han var da overbevist om at Birk var fri på ene siden og muligens c på den andre!

Bildene er nå videresendt til rasespesialist i Frankrike så det blir spennende å høre hva de sier der.

Er det noen som vet om vetrinærer som hd-røntger uten bedøvelse?

Ingenting som haster, det blir ikke gjort før til neste sommer.

Dersom man røntger på nytt og får et bedre resultat, blir dogwebben da oppdatert, eller blir det gamle resultatet stående?

Kunne selvfølgelig ha rotet rundt på NKK sine sider og kanskje funnet et svar der, men så er det jo nok av oppegående kunnskapsrike folk her da :D

Guest Belgerpia
Skrevet

Røntget Birkegutten nå i vår med det sørgelige resultatet E grad på begge hoftene.

Etter mye frem og tilbake med oppdretters oppdretter i Belgia anbefalte hun å sykle/svømme mest mulig med han, for så å røntge opp igjen om 6-12 mnd`ers tid, da uten bedøvelse.

Hun viste bildene til sin vetrinær, som har røntget alle deres pyrrer + noen til, han var da overbevist om at Birk var fri på ene siden og muligens c på den andre!

Bildene er nå videresendt til rasespesialist i Frankrike så det blir spennende å høre hva de sier der.

Er det noen som vet om vetrinærer som hd-røntger uten bedøvelse?

Ingenting som haster, det blir ikke gjort før til neste sommer.

Dersom man røntger på nytt og får et bedre resultat, blir dogwebben da oppdatert, eller blir det gamle resultatet stående?

Kunne selvfølgelig ha rotet rundt på NKK sine sider og kanskje funnet et svar der, men så er det jo nok av oppegående kunnskapsrike folk her da :)

Punkt 1

Avlesingssystemet i Belgia er annerledes enn i Norge - det finnes frirøntgede hunder som er importert og røngtet om her med HD - sånn at systemet er litt annerledes.

2

Det går fint an å oppsøke veterinæren å snakke med de og be om at de røntger uten å dope, du bør da ha trent Birk til å ligge i ro på rygg og la bein osv. bli manipulert. Dette bør du i så fall trene mye på sånn at han er avslappet under seansen.

3

Dersom han røntges og får ett bedre resultat enn første gangen så oppdateres dogwebben med de nye resultatene.

Skrevet

Hei,

For noen år tilbake kom det krav om at hundene SKAL være sederte (bedøvet) ved HD/AA-røntging. Mulig det er endret nå - men sjekk dette først med NKK (slik at evt. forbedret resultat kan bli registrert hos NKK).

Men, som sagt, dette var endel år siden - før den tid pleide jeg aldri å måtte bedøve mine før røntging. En heldig side-effekt av å ha hunder som er vant til å ligge på bord, og kan slappe av også på slike steder.

Nå de siste årene har det aldri engang vært et tema hos veterinæren om man skal prøve å ta bilder uten dop - så jeg mistenker at det kravet fremdeles gjelder.

Susanne

  • 2 weeks later...
Skrevet

Nå de siste årene har det aldri engang vært et tema hos veterinæren om man skal prøve å ta bilder uten dop - så jeg mistenker at det kravet fremdeles gjelder.

Susanne

Okei :)

Skal få sjekket opp i det når den tid kommer. Får da høre om det er mulig å ta bildene i Sverige og lese de av her hjemme dersom de krever bedøvlese i Norge.

Guest Jonna
Skrevet

Okei :)

Skal få sjekket opp i det når den tid kommer. Får da høre om det er mulig å ta bildene i Sverige og lese de av her hjemme dersom de krever bedøvlese i Norge.

Norden har felles praksis når det gjelder HD rønking, så jeg tviler sterkt på at dem rønker offisiellt uten doping.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...