Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykle med hund

ninni71

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle begynne å sykle med hunden. Bare noen helt kort rolige turer sånn til å begynne med. Det blir mest rusleturer med barnevogn for tiden, så hunden er ikke særlig godt trent.

Men jeg har tenkt litt på dette med underlag. Rundt her hvor jeg bor er det bare asfaltveier. Kan det gå an å sykle på slikt underlag, eller blir det veldig vondt for hunden. Som sagt så dreier det seg om helt korte rolige turer. Han har aldri vært med sykkel før...

nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asfalt funker greit for min, men hun er godt vant med all slags underlag og har gode poter. Pleier å smøre på potefett både føt og etter turen. Bruker å legge turen til kveldene, både med tanke på at hun er svært plaga av varmen og asfalten blir veldig varm om dagen. Prøv litt forsiktig og se hvordan det går, er mitt tips :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hunden din, og rase?

Så lenge det er korte og rolige turer det er snakk om, så er det nok ikke noe problem. Husk gradvis tilvenning som Brumlebruden sier. Har du mulighet til å sykle i en skogsløype så vil jo det også være bedre for belastningen på beina til hunden din :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle begynne å sykle med hunden. Bare noen helt kort rolige turer sånn til å begynne med. Det blir mest rusleturer med barnevogn for tiden, så hunden er ikke særlig godt trent.

Men jeg har tenkt litt på dette med underlag. Rundt her hvor jeg bor er det bare asfaltveier. Kan det gå an å sykle på slikt underlag, eller blir det veldig vondt for hunden. Som sagt så dreier det seg om helt korte rolige turer. Han har aldri vært med sykkel før...

nina

Så lenge du ikke sykler mye og lenge på asfalt burde det være greit men tenk på at asfalt er et "tøft" underlag å mosjonere på..Det belaster hunden på en helt annen måte enn f.eks. mosjon på et mykere/mer variert underlag. Joggere som løper mye på asfalt, bruker egne sko med ekstra demping. Sjekk også temperaturen på asfalten, før du sykler med hunden. OG fest ikke båndet til sykkelen! Ha båndet løst i hånden, så du har mulighet for å slippe det, ellers kan det bli en "skakende" opplevelse for deg, i beste fall.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke skogsløyper i nærheten som passer for sykkel. Men som sagt så er det snakk om korte turer foreløpig.

Hadde tenkt å kjøpe meg springer. Men mener dere det er bedre å ha båndet på hånden?

(Hunden er en 3 år gammen sheltie-hann.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er like heldig som meg, er det fine røftekanter på høyde med den asfalterte ganveien der hunden kan løpe, og der er det som regel enten gress eller grus, så da kan du sykle på asfalt, uten å bekymre deg for potene eller feilbelastning på voffe. :P Når hunden og potene er blitt nokså herdet på dette, er det ingenting i veien med å la hunden løpe på asfalten også. Potefett er nesten en selfølge for hunder som er med på sykkling og på ski, så det er lurt å ha i hus.

Jeg stoppet også reletivt ofte å de første strekningene han fikk løpe på asfalt, og sjekket hvordan det sto til med potene hans. Potefettet er med underveis på turen også :P

EDIT: NÆI! det er ikke, under noen som helst omstendigheter bedre å ha hunden i bånd på hånden! Livsfarlig for dere begge to, selv om sheltien ikke er så utrolig sterk, kan den fortsat overumple deg med å hoppe ut i grøfta, den kan også løpe rett inn i hjulet/foran hjulet osv. Nei, kjøp deg skikkelig springer før du i det hele tatt tenker tanken på sykling ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er like heldig som meg, er det fine røftekanter på høyde med den asfalterte ganveien der hunden kan løpe, og der er det som regel enten gress eller grus, så da kan du sykle på asfalt, uten å bekymre deg for potene eller feilbelastning på voffe. :P Når hunden og potene er blitt nokså herdet på dette, er det ingenting i veien med å la hunden løpe på asfalten også. Potefett er nesten en selfølge for hunder som er med på sykkling og på ski, så det er lurt å ha i hus.

Jeg stoppet også reletivt ofte å de første strekningene han fikk løpe på asfalt, og sjekket hvordan det sto til med potene hans. Potefettet er med underveis på turen også :P

EDIT: NÆI! det er ikke, under noen som helst omstendigheter bedre å ha hunden i bånd på hånden! Livsfarlig for dere begge to, selv om sheltien ikke er så utrolig sterk, kan den fortsat overumple deg med å hoppe ut i grøfta, den kan også løpe rett inn i hjulet/foran hjulet osv. Nei, kjøp deg skikkelig springer før du i det hele tatt tenker tanken på sykling ;)

Det er ikke potene som er "problemet" her men at underlaget er uelastisk og således belaster skjelett/sener/muskler, i større grad en løping på "naturlig" underlag.

Jeg burde nok ha formulert meg klarere her, jeg mente IKKE at båndet skulle tulles/festes rundt hånden men at man f.eks. legger båndet under hånden, på styret, slik at man kjapt kan slippe det. Et rykk fra hunden vil i dette tilfellet dra båndet løst, så man slipper ublide møter med lyktestolper og grøftekanter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke potene som er "problemet" her men at underlaget er uelastisk og således belaster skjelett/sener/muskler, i større grad en løping på "naturlig" underlag.

Jeg burde nok ha formulert meg klarere her, jeg mente IKKE at båndet skulle tulles/festes rundt hånden men at man f.eks. legger båndet under hånden, på styret, slik at man kjapt kan slippe det. Et rykk fra hunden vil i dette tilfellet dra båndet løst, så man slipper ublide møter med lyktestolper og grøftekanter..

Om jeg hadde gjort det, hadde hunden stukket av med en gang..Og da bruker jeg heller 4-500 kroner på springer. :P hvorfor ta risken liksom.. :P

men nå må noen forklare meg..hvorfor det er så mye værre å sykle i travtempo med hund på asfalt, enn det er å gå tur der? Hunden min traver like godt, og like kjapt, både når vi går og når vi sykler (jeg trår nesten ikke, annet enn i oppoverbakker, han styrer alt av tempo selv, enda hvertfall, er relativt ferske med sykling. Må jo stanse han om han setter ut i vill galopp på asfalten, men legger ofte inn galloppstrekninger på turene..). Han blir litt mindre hemmet når vi sykler, fordi jeg ikke stanser bevegelsene hans med at det er slutt på båndet. Blir sykling en slags form for "tvangsløping" med hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hadde gjort det, hadde hunden stukket av med en gang..Og da bruker jeg heller 4-500 kroner på springer. :P hvorfor ta risken liksom.. :P

men nå må noen forklare meg..hvorfor det er så mye værre å sykle i travtempo med hund på asfalt, enn det er å gå tur der? Hunden min traver like godt, og like kjapt, både når vi går og når vi sykler (jeg trår nesten ikke, annet enn i oppoverbakker, han styrer alt av tempo selv, enda hvertfall, er relativt ferske med sykling. Må jo stanse han om han setter ut i vill galopp på asfalten, men legger ofte inn galloppstrekninger på turene..). Han blir litt mindre hemmet når vi sykler, fordi jeg ikke stanser bevegelsene hans med at det er slutt på båndet. Blir sykling en slags form for "tvangsløping" med hund?

Ok, nå har ikke jeg det problemet, at hundene stikker av men skjønner at det kan være et problem for noen.

Jeg har aldri prøvd Springer selv men har faktisk hørt om et par episoder der springeren ikke "løste ut" med det resultat, at syklistene fikk et heller ublidt møte med bakken.. ;)

Asfalt er et hardt og uelastisk underlag, hvis du selv har gått en lang tur på asfalt barbent, så skjønner du nok hva jeg sikter til. Jeg kan love deg at du blir sliten i ben og rygg.. Og som sagt, det er nok en grunn til at joggere som løper mye på asfalt, bruker spesielle sko..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...