Gå til innhold
Hundesonen.no

Når trene agility?

Wheaten terrier

Recommended Posts

Skrevet

den bør være 1 år før den begynner på hinder, møne og det der. Men slalom tunell osv kan du trene på når du vil.. noen kurs må man ha bronsemerke for å delta på.

Skrevet
den bør være 1 år før den begynner på hinder, møne og det der. Men slalom tunell osv kan du trene på når du vil.. noen kurs må man ha bronsemerke for å delta på.

Nei, slalom bør man ikke begynne tidlig på. Det er en kjempestor belastning for ribbeina (eller no sånt) når man begynner så tidlig :wink:

Skrevet

Nei, slalom bør man ikke begynne tidlig på. Det er en kjempestor belastning for ribbeina (eller no sånt) når man begynner så tidlig :wink:

Skulle til å si det samme, slalom må du ikke begynne med før hunden er gammel nok, og for en wheaten vil det si 9mnd. til 12mnd.:)

Skrevet

Skulle til å si det samme, slalom må du ikke begynne med før hunden er gammel nok, og for en wheaten vil det si 9mnd. til 12mnd.:P

åja, da har jeg lært no nytt i dag å. :)

Skrevet

jeg har hoppet med ask før han ble ett år, ikke høye hinder da! på det høyeste 50 cm.. han tok ikke skade av det. kommer litt an på hundens utvikling og høyden på hinderet.

Skrevet
jeg har hoppet med ask før han ble ett år, ikke høye hinder da! på det høyeste 50 cm.. han tok ikke skade av det. kommer litt an på hundens utvikling og høyden på hinderet.

Spørs jo hvor gammel din hund var da, Ask er buhund? Da skal det gå greit å hoppe fra 9mnd. alder, og de minste rasene kan man begynne med fra 7mnd. hvis man VET hva man driver med, det vil si folk som har trent agility en stund.

Skrevet

allså, om man lærer inn agility i rolig tempo er det nok ikke så stor belastning. Så jeg tror det skal gå fint gitt. Ingen hunder tar slalomen på 2 sekunder med en gang heller.

• 1 month later...
Skrevet

Det er vel egentlig ikke så stor belastning da hvis jeg bare lærer henne det grunnleggende og ikke med fart, bare lære henne at sånn sakl hun gå gjennom pinnene, og ikke kaste seg fra side til side...?

Skrevet

Grunnen til at hovedregelen sier 12 måneder, er for at hunden skal være ferdig utvokst i forhold til brusk, skjelett o.l.

For å starte på agility kurs må du ha en god sitt/bli, samt god kontakt.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• @Carro92 kan kanskje tipse om noen? Jeg kommer ikke på noen akkurat nå, men har jo møtt noen i tiden jeg var aktiv i hundesport, så mulig det dukker opp noen navn etterhvert.
    • Hei!  Noen som har erfaring med oppdrettere av Whippet på Østlandet som avler robuste og stødige valper? Som har mye (eller mest) fokus på mentalitet, gemytt og personlighet? (Som kanskje ikke bare lar deg velge den valpen du selv vil, men som prøver å matche personligheter?) Eller er ikke dette vanlig blant whippet?   Spør fordi vi er et hjem med barn, og ikke planlegger utstilling.    På forhånd takk for svar😊 
    • Det er nok en helt normal valp dere har. Det er mye arbeid og tålmodighet, og faser man må gjennom, rett og slett.
    • Vi har møttes ute å gått sammen på litt avstand før de har fått lov til å være løse og leke sammen. Han er ikke spesielt interessert i andre hunder. kan legge til at han er en hun med litt lite tegn. Går fra null til hundre. Han kan ligge å sove og Bergan våkner er det første han gjør å bite, og da voldsomt og ikke kose biting. Vi har ofte skjønt at dette er et tegn på at han må på do og prøver å ta han ut før dette skjer. Vi prøver også å få lagt han, avledet han før han blir overtrøtt, med noe varierende hell. Som sagt går han fra 0-100 når det først starter. vi har vært hos dyrlege og utelukket at det er noe galt. 
    • Når dere er med andre valper, har dere gått litt tur sammen først uten å hilse, eller bare sluppet de sammen for lek? Det er ofte litt voldsomt for dem, og bedre om de får bli vant til hverandre på trygg avstand og tid til å lese hverandre først, før de leker.  Ellers er det nok bare å være konsekvent og holde ut, siden tannfellingen knapt har startet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...