Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund - Bil - Sola

kinems

Recommended Posts

Jeg kom en gang over en bil som sto i sola.. med en hund i :o

Det var relativt tidlig på dagen, så det var ikke veldig varmt, men man kunne se at hunden begynte å bli plaget. Fikk fatt i eieren på et par minutter og hun kom løpende ut. Hun fikk passet sitt påskrevet for å si det sånn, og unnskyldningen hennes var.. "Jammen jeg parkerte jo i skyggen!?!" Do'h!!! ;)

Går det virkelig an å være så tjukk i huet??

Anyway.. Den dagen jeg ikke får tak i eieren eller situasjonen er tydelig kritisk, kommer jeg til å knuse ruta tvert. Mitt spørsmål er; Vil dette få noen konsekvenser for meg?? Jeg gir egentlig totalt f*** i akkurat det, men det er greit å vite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror politiet gjør det samme om de ser hunder som sitter inni en bil i varmen. Bare mener å ha hørt dette et sted. (men skal ikke være sikker).

Men mulig du får kjeft, evt bot? om ikke eier som forrie sa, er takknemlig. eller politiet forståelsesfulle :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det vil jeg tro at det får ja! du bryter deg inn på privat eiendom!

Hvis det er tilfellet, er det jo helt sykt! Blir jo nesten USA-tendenser det.. (Innbruddstyv anmelder huseier fordi at han skar seg på ruta han knuste :o )

Men det må da få konsekvenser for eieren av hunden også?? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er tilfellet, er det jo helt sykt! Blir jo nesten USA-tendenser det.. (Innbruddstyv anmelder huseier fordi at han skar seg på ruta han knuste :o )

Men det må da få konsekvenser for eieren av hunden også?? ;)

jeg er helt enig i at det er sykt, men desverre så er det mye som er sykt her i verden! :o

vil tro at begge får konsekvenser ja, men det ville nok gått verst ut over deg! siden du som privatperson "bryter deg inn"! det beste ville nok vært å få tak i en vakt/politi eller noe lignende! de har vel lov til å gjøre slikt for å redde liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring og snakk med politiet, forklar hva du ser, hvor lenge du har observert hunden der alene, og hvilken tilstand den er i. Om hunden ser ut til å slite, vil politiet si at det er greit at du knuser ruta, dette er nødhjelp til et lidende dyr og du kan ikke straffes for det (særlig når politiet har sagt det er greit, og det gjør de når det er en livstruende situasjon).

Edit: Du skal selvfølgelig forsøke å finne eieren før du begynner å knuse ruter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med naboen min om dette, som er politimann, og han sa at så lenge du tydelig kan se at dyret lider, og eier ikke kan oppspores, er du i din fulle rett til å knuse bilruta for å redde dyret :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så masse teite folk, tror ikke de hadde likt å sitte i en bil i sola selv nei! :o

Flere hunder dør hver sommer pga eiere som ikke bruker hode!

Begge hundene våres har burvifter, å sitter ikke i bilen når vi er i butikken,

da er en av oss ute med dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok hunden skal være bra døden nær før det er "tillatt" å skal knuse opp bilen. At hunden er bevisstløs etc.

Tar jeg med meg hunden når det er varmt, lar jeg aldri la henne sitte der i mer enn 10 min, og parkerer i skyggen. Hørte at noen folk gikk forbi en bil med en hund som satt i baksetet med vinuene oppe da, og de sa: herregud, det der er dyremisshandlig.. Men de vet vel ikke hvor lenge eieren har tenkt å være borte da. Kunne vært en snartur innom apoteket etc. Så noen kan være litt hysteriske. Det er forskjell på at en hund sitter der å peser fordi det er varmt med vinduene åpne, og en hund som peser febrilskt ut gjennom en liten sprekk i vinduet. Skal jeg på bytur, lar jeg hunden være hjemme. Ellers parkerer vi i parkerings garsjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok hunden skal være bra døden nær før det er "tillatt" å skal knuse opp bilen. At hunden er bevisstløs etc.

.

Ja, det var jo det jeg skrev. ;) Så lenge du tydelig kan se at hunden lider, dvs bevisstløs, ingen vinduer åpne o.l og du ikke finner eieren, da kan du faktisk knuse vinduet. Stoler på naboen :P Men selvfølgelig, man kan jo ikke løpe rundt og knuse ruter bare fordi hunden sitter i sola og du kan se at den har det bra, det kan jo tenkes som Djervekvinnen sier, at eier bare er en snartur innom butikken eller noe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener vel ikke at man skal løpe rundt og knuse ruter i alle biler hvor det sitter en hund med tunga ute, man ser stor forskjell på en hund som peser og PESER altså.. har vært vitne til hund med heteslag og det er ganske uhyggelig! Skulle jeg havne i en situasjon hvor jeg blir nødt til å knuse en rute, så håper jeg virkelig politiet kommer FØR eieren av hunden... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg sett en hund i en varm bil, hadde jeg nok blitt stående og se det an litt, hvis situasjonen ikke var prekær. Så hadde jeg ringt politiet og fått dem til å komme, evt. fått tilatelse til å knuse ruta selv. Hadde situasjonen vært prekær, hadde jeg ikke nølt! Du vil aldri bli straffet for å redde liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...