Gå til innhold
Hundesonen.no

Pippin bjeffer på verandaen!


Symra&Pippin

Recommended Posts

Pippin er sosialisert til å tåle katter, andre hunder, biler, barn og voksne. Da trodde jeg at jeg skulle slippe bjeffing når han ser noen av disse, og hittil har han bjeffet veldig lite. Men å se katter, andre hunder etc. fra verandaen, DET er en helt annen sak! Nå bjeffer han temmelig mange ganger hver dag, helst når han er alene på verandaen, og spesielt da mens jeg holder på med noe som det ikke er bare å gå fra! Et par ganger nå har jeg brølt HYSJ! så naboene sikkert fikk verandaølen sin i vrangstrupen.

Hva gjør jeg nå da? Vente til han blir vant til å se levende vesener fra en ny synsvinkel, eller finnes det noen lure triks? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han ikke trenger å være alene på verandaen?

Givende svar.. :o Er ikke snakk om hva hunden trenger osv, men å fjerne et problem. En hund som kan stå stille på værandaen er faktisk veldig kjekt..

Prøv deg fram heidi, prøv med å overse, kjefte på, avlede, sprute vann på, lære inn noe som snur dette til din fordel osv. Masse måter å gjøre det på. Det er enklest å finne ut hordan man skal fjerne bjeffing når man vet hvorofr hunden bjeffer. Vokting av territorium, varsel til flokken at nå kommer det noen, varsel til forbigående evt. inntrengere på hans territorium om at nå er du her, dette er mitt/vårt osv, her vokter jeg og det fortsetter i det uendelige. Bjeffing er komunikasjon fra hundens side, trur det er viktig og ikke glemme det..

Det du kan gjøre er å samle en gruppe venner osv, og få dem til å framprovosere bjeffingen, for så å finne ut hvilken metode/hva du kan gjøre for å få slutt på dette. Vi gjorde dette med Ask, Nå bjeffer han minimalt, og om vi sitter ute, kan han murre litt, og så komme styrtende rundt hjørne for å si fra om at vi får besøk, det er noen her/på veien osv. Få hunden til å avreagere å finne på noe annet uten nødvendigvis å belønne bjeffingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han ikke trenger å være alene på verandaen?

Det er veldig behagelig å ha verandadøra åpen når det er varmt! Verandaen er stor, med grind foran trappa, det er så fint for Pippin å kunne gå ut når han selv vil! Har veldig lyst til å løse dette problemet slik at han kan fortsette med det.

Det er nok snakk om vokting og varsling ja, buhundjenta. Jeg hadde håpet at han var så trygg på folk og dyr ute at han kunne slappe mer av... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å legge på en kommando (f.eks "gi hals") så snart han begynner å bjeffe. Så roser du og belønner. Gjør det mange ganger. Etterhvert kan du si navnet hans eller lage en lyd slik at han ser på deg. Han regner jo med å få belønning, så sannsynligheten for at han tier stille er stor. Da legger du på en kommando for å være stille (f.eks. "stille" eller "nok"). Så belønner du den biten.

Forskjellen er når kommandoen din kommer. Enten mens han bjeffer eller når han tier stille. Varier dette og generaliser på flere steder. Fordelen du har er at du vet hva som utløser adferden, og kan provosere den fram. (Avtal at noen går forbi med hunder) Du får dermed en kjempefin treningsituasjon. Når han kan kommandoen, sier du bare fra når du synes det er nok. Min erfaring er at en hund som bjeffer på kommando, avreagerer mye raskere. Mine har også blitt mye tausere / ikke bjeffet så mye etter at vi har trent "bjeffekontroll".

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden min lille pels ikke kan bjeffe er vel ikke jeg den rette til å gi råd ;)

Men likevel: Jeg har også hørt folk bli kvitt slike problemer med å lære inn kommando på "gi hals", og dermed blitt kvitt bråket :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den greia der handler ikke nødvendigvis om trygghet eller utrygghet. Selv de "fredeligste" hunder kan bli noen varslere av rang, dersom de står i "sin" hage eller på "sitt" sted - hvis de har littegrann anlegg for vakt, og ikke er helt til topps på rangstigen eller hva vi nå skal kalle det, trygghetsstigen, selvsikkerhetstoppen eller...

Ikke sant: Usikre eller "midlere" hunder roper "hjelp hjelp" når de bjeffer, "det er trøbbel på vestgrensa, kom fort, jeg advarer dem så lenge", suverene hunder behøver ikke rope om hjelp fordi de vet de kan fikse det selv, de kan boffe advarende kanskje... til inntrengeren, for å si "hei, jeg ser deg nok".

Og hunder sånn midt på treet ER jo de vanligste, og de er ikke så suverene at de fikser alt sjøl. Men så er det graden, da.

Så du må nok se litt på holdningen hans: Er han "kongen på Haugen", eller virker han veldig utrygg? Lars Fält er det vel, som sier at bjeffete hunder kan man dempe mye - men ETT bjeff må de "få lov til", eller sa han at det siste bjeffet var vanskelig å få bort... noe slikt. Altså at man kan lære hunden at når "noe" er der ute, så kan han komme tilbake til deg istedet - så DU tar ansvaret. Eller du kan prøve å klikke inn at når han ser noe = godis. Flere veier til målet.

Å sprute vann... vel, jeg har truffet få eiere med slik treffsikkerhet eller evne til å liste seg frem, at ikke hunden MERKER at det er de som står bak sprutingen. Og da kan du like gjerne være inne i en runddans, at du OGSÅ blir "rar" når det er noe "der ute"... og da kan det jo øke på. Teknikken er viktig da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har erfaring med både to fra samme kull, beholde helt kull og kjøpe hvalper med noen måneders mellomrom. Nå har jeg ikke oppdrett lenger men hvis jeg drev oppdrett nå, ville jeg ikke automatisk utelukket deg fordi du ønsket to hvalper fra samme kull. Det finnes PLENTY med andre grunner til å utelukke interesserte, som skal bare ha en valp. Det er bare å følge med på Finn, så ser man at ganske mange aldri burde skaffet seg en valp engang. Det er flere faktorer som kommer med i betraktning her, nå skriver du ikke hvilken rase du tenker på men hvis dette er en populær( les lettsolgt) rase og du bestilte to tispehvalper, ville jeg nok forhørt meg ganske grundig om hvorfor du ønsker to og om du planlegger oppdrett . Hvis oppdrett var tanken eller jeg fikk mistanke om det, ville jeg nok vært tilbakeholden særdeles om du ikke hadde erfaring med rasen fra før og har en fornuftig plan med oppdrettet ditt. Mao ikke bare produsere hvalper uten annet mål enn inntjening.    Hva slags erfaring har du med hund, hvis du var av typen som har hatt to hunder og gått kurs, så nå kan du ‘alt’, nope, da blir det hverken en eller to.   Hva slags rase og hva er målet med innkjøpet. Skal du ha to krevende brukshundhvalper fra samme kull og har som mål og oppnå gode resultater, ville jeg nok vært tvilende til om du vet hva du gir deg ut på. Hvordan bor du? Egen hage eller tredje etasje. Førstnevnte gjør det MYE enklere på alle måter, særdeles ved renslighetstrening. Det sier seg selv at to GD hvalper f.eks i 3.etasje er en dårlig ide. Renslighetstreningen blir selvsagt noe mer utfordrende med to hvalper, da har du to og holde øye med så snart de er våkne men er du forberedt på det og ikke minst innstilt på det, så er det slett ikke umulig. ( anbefaler sommerhvalper eller i alle fall ikke valp midt på kaldeste vinteren, enten man kjøper en eller to, det er MYE enklere å renslighetstrene hvalper i levelige temperaturer) (fortsetter senere, fikk besøk 🙂)
    • Har det knekt så langt inn at det er fare for at det har gått til klobeinet er det mer alvorlig enn hvis ikke. Men uansett lurt med sjekk i dag nå som hverdagen har begynt, alternativt videosamtale/telefonsamtale og vedlagte bilder med vet og råd for riktig rensing og hva du skal se etter vedrørende tegn på infeksjon. 
    • Jeg mener å ha hørt at folk som driver hundekjøring kan ha to valper fra samme kull. Men det er jo hunder som bor ute og har et helt annet liv enn «familiehunden». Naboen min, som har hatt flere hunder tidligere, valgte å kjøpe 2 hannhunder fra samme kull. Det ble 2 hunder som vi (eller andre) fikk lite kontakt med. De var mest opptatt av hverandre, og det var tydelig at de heller ikke ble så sterkt knyttet til eierene sine, som ene-hunder blir. Det gikk egentlig begge veier, og naboen var egentlig glad til da de var så gamle at de ble avlivet.  Mens da den siste «alene-hunden» deres døde så var det stor sorg i familien. De to små brødrene kunne også være litt hissig på hverandre, så i begynnelsen av turene holdt eieren dem godt fra hverandre (en arm strak ut på hver side av kroppen). Så roet de seg, og turen gikk greit.  Dette ble de siste hundene de hadde ; «aldri mer hund her i huset»
    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...