Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpekasse


kinems

Recommended Posts

Kanskje litt ambisiøst av meg, men tenkte å prøve å snekre en selv.. hvor vanskelig kan det være??

Noen som har noen greie "oppskrifter"??

Med kant så hun ikke moser valpene og slik at det er enkelt å feste/skifte underlaget..

Andre ting man bør tenke på??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uhm.. ikke at jeg kan noe om bygging men er vell bare 4 planker å spikkre rundt og legge noen planker under så kan du ha mykt unnerlag oppi! :lol:

Nja.. hadde det vært så enkelt så.. hehe! Må være litt praktisk og med tanke på bytte av underlag og slikt.. det må jo festes så hun ikke graver dem ned, hvis jeg har forstått det rett! Jeg ser for meg en slags sokkel som man kan tre ramma rundt. Så er jeg litt usikker på hvor høye kantene skal være, hvor høyt oppe kanten skal sitte (den som forhindrer henne i og mose valpene) og hvor stor den skal være..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Dette kommer jo selvsagt helt an på hundens størrelse. Men den kanten som forhindrer mor å klemme ihjel valper mot kanten bør være såpass høy/lav at når tispen ligger på siden vil hun likevel ikke kunne "skli" innunder. Dvs halve høyden (eller 1/3) av tispens bredde på brystkassen (sett ovenfra).. He he - utrolig vanskelig forklart, men du skjønte det kanskje likevel...

Det har forsåvidt kommet en genial valpekasse i salg nå - laget av papp. Den skal funke helt utmerket (vet om noen som har testet den med et bearded-kull) - og den absolutte fordelen er jo at den ytterste delen kan pakkes sammen til nærmest ikke noe - mens den indre delen kastes hvis den har blitt for sølete (ny kjøpes til neste kull).

Det er annonse for denne i Hundesport stadig vekk.

Ellers - for å bygge en selv - tenk deg en stooor skuff. Bunn, 4 vegger og helst kledd/malt i materiale som tåler vann.

Den berømmelige kanten kan man lage som en billde-ramme som passer akkurat inn i kassen - og så setter man 4 små ben på. Det er jo greit å ha den løs, så man kan fjerne den når valpene har blitt så store at de ikke lenger er i noen umiddelbar fare (dvs kan flytte på seg selv).

(for en mindre hund ville jeg ha vurdert en sånn plastskuff som man får kjøpt på bl.a. ikea - sånn til å ha under sengen)

Det eneste problemet med en sånn bygge-selv tre-kasse er jo tyngden - og oppbevaring fra gang til gang.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...