Gå til innhold
Hundesonen.no

Tidspunkt for mosjon + fóring

bollolf

Recommended Posts

Jeg veit at man skal gi hunden mosjon flere ganger om dagen..

men er det noen som har noen forslag til hvilke tidspunkter på dagen det er best å ta en tur? :unsure:

Jeg lurer også på om noen kan anbefale meg hundefôr :wacko:

Jeg vet at jeg skal prøve ut forskjellige.. men det hadde vært greit å høre deres egne meninger..

jeg har hørt at en del bruker Royal Canin, Labb og Ekanuba..

Klem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fôret med Royal Canin, Eukanuba og Labb.

Er strålende fornøyd med både RC og Eukanuba. Den eneste forskjellen jeg har merket med fôrene er at hunden får avføring med Eukanuba, og hunden liker det bedre(men det er jo individuelt). Ellers var hunden fin og blank i pelsen med begge fôrtypene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er det noen som har noen forslag til hvilke tidspunkter på dagen det er best å ta en tur? :unsure:

Jeg vet at jeg skal prøve ut forskjellige.. men det hadde vært greit å høre deres egne meninger..

Hadde vaert fint om du kunne skrevet en litt bedre tittel paa emnet ditt, saa man kunne skjonne hva det handler om:)

Ang. fôr saa er det veldig ofte at man fortsetter aa fore med det valpen har blitt gitt fra den var liten. Hvis ikke bytter man til noe annet senere om man ikke foler det er optimalt for din hund :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det fungerer best å gi hunden den lengste turen tidlig på dagen. Da er hun rolig og tilfreds resten av ettermiddagen/kvelden. Men jeg får det ikke helt til i praksis, så her blir det ofte trening sent på kvelden. Det har noe med varmen å gjøre, men også det faktum at de fleste er på jobb/skole midt på dagen.

Det er bedre med èn langtur i løpet av dagen, enn mange små/middels. Da får man mer ut av turen. På de andre tisseturene kan man legge til litt lydighetstrening og søk hvis man vil.

Hvilket tidspunkt på dagen har lite å si. Du må nesten prøve deg frem og se hva hunden, og du, er mest tjent med. Det viktigste er at hunden får en tur. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labb er jo ikke akkurat det beste kvalitetsfôret...Hvis du vil ha et ordenlitg bra fôr, så kjøper du hills, royal canin eller eukonuba. Har du hørt om iams? Det er et billigfôr som selges i dyrebutikken for at folk som kjøper på dageligvarebutikker skal slutte å kjøpe sånt som labb og xp, iams er rett og slett for å utkonkurere billige fôr i dageligvarebutikken. Så hvis du ønsker noe billig, så velger du iams :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går en tur på ca 30 min når jeg står opp en i tur i 3-4 tiden og en tur i 8-9 tiden etter hvordan det passer :D Så får han små tisse turer uten om så er jeg en del i hagen med han(vi har stor hage) Du kan jo prøve ut noen for typer og se hvilket for du er fornøyd med samt hvordan hunden din liker det osv... :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå tur tidlig på dagen fungerer bra på når ikke sommeren har satt inn, for da blir det fryktelig varmt for både eier og hund å gå tidlig, så da anbefaler i hvertfall jeg å gå senere på dagen når ikke varmen er på sitt værste :D

Hvis du er så uheldig å få en hund som ikke er matglad (eller bare foretrekker å fôre med noe annet enn tørrfôr), går det også ann å fôre på vom og hundemat eller evt. BARF'e (det er det nok flere her inne som kan fortelle deg mer om, men i korte trekk er det å fôre hunden med det den er laget for å spise, rått kjøtt og ben).

:wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi går ca 3 turer til dagen + masse tisseturer..

vi prøver å unngå lang tur i varmen... tar gjerne en tur i skog og mark,

er er det ofte skygge og bekker å drikke av.

når jeg fikk bajas måtte jeg begynne med nytt fòr (gidder ikke forklare hvorfor) da kjøpte jeg eukonuba og hvis hunden ikke likte det, kunne jeg levere det tilbake! kjempe greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder turer, varierer tidspunktet veldig her i huset. Jeg vil ikke har hunder som begynner å mase om tur rundt et spessielt klokkeslett, så noen dager er hovedturen tidlig, mens andre dager er det seint. Nå får ikke hundene min lang tur hver eneste dag heller, men det er fordi vi trener en god del, så da blir det trening istedenfor langturer de dagene vi trener (langtur/hovedtur = min. 1 time). Det blir noen tisseturer i løpet av dagen og.

I forhold til fòr, vil jeg anbefale deg å spandere en ekstra hundrelapp på et kvalitetsfòr som du kjøper i dyrebutikker eller hos veterinær. Dette blir mye billigere i lengden da hunden trenger mindre av dette fòret enn de så kalte "billigfòrene". Dette pga det er mer næringsstoffer i et kvalitetsfòr enn i et "billigfòr".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på om noen kan anbefale meg hundefôr :lol:

Klem :)

Pleier å fôre i 07.00-tiden om morgenen, og 19-00-tiden om kvelden. Vi går stort sett turer et par ganger daglig (ca. fire timer til sammen), og så går vi en kort kveldstur før vi legger oss.

Vi har fôret med Hill's, Eukanuba, Pro Plan, Royal Canin og Labb. Er absolutt mest fornøyd med RC, nå har vi friske og sunne hunder med flott og blank pels. Nå er ikke RC så dyrt heller med tanke på hvor høy prosent av fôret hundene (mine i hvert fall) fordøyer. Dessuten har de rasetilpasset fôr for mange raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel ingen fasitsvar på det du spør om, det er veldig opp til deg selv hva slags rutiner du lager for deg og hunden :lol:

Men det er jo vanlig å fòre om morgenen, og om kvelden. Når de er valper får de jo oftere, men da bare fòrer du med jevnt mellomrom utover dagen.

Ang. mosjon så er det greit med en liten tur på morran, helt opp til deg selv om du vil gå en skikkelig tur (når hunden er voksen selvfølgelig), eller bare ut av døra ti minutter. Begge deler er helt vanlig. Ettermiddagen/kvelden er vel kanskje mest vanlig tidspunkt for dagens lengste tur? Det er jo da man kommer hjem og har tid til å komme seg ut mest :) Nå i ferien blir det mange småturer ut for min hunds del hvertfall, og så heller en lengre tur når det er kjøligere i været.

Av fòr så er vel både Eukanuba, Royal Canin og Oliver's gode fòr, du må egentlig bare se an hva din hund fungerer på (du ser det på kvaliteten på avføringen, blank pels dersom du har pelsrase og sånne ting).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...