Gå til innhold
Hundesonen.no

Forbud mot Amstaff, Pit og andre "farlige hunder"

Aya

Hva synes du om et forbud mot "farlige" hunder?  

29 stemmer

1. 1.

• Veldig bra- betryggende
      1
    • Ingen mening
      5
    • Liker det ikke, men ka jo være greit mot noen raser
      5
    • Farlig og lite gjennomtenkt
      18

Recommended Posts

Skrevet

En kamphund er en hund som blir brukt i hundekamper.. An aussie kan og gå under den betegnelsen dersom den blir brukt i hundekamper..

• Svar 106
  • Created
  • Siste svar
Guest Vicky
Skrevet

men den har aldri blitt brukt som det, dessuten var det ikke det formålet den ble avlet til. Du vet jo hvordan kroppen til amstaffen ser ut. Det er ikke akkurat et harmløst utsende... Den ble avlet til å drepe...selvfølgelig er det en flott rase, men hvorfor avle videre når det ligger så mye fælt bak? :D

Skrevet

=D>

Du kan få låne Amy.. :wink:

Ja takk! Hehe :P Blir sikkert å flytte til Sverige etterhvert når jeg er voksen. SKAL ha amstaff! :P Foreløpig får jeg vel bare nøye meg med å se de 4 amstaffene som skal til Bodø til neste uka.. :wink:

Du vet jo hvordan kroppen til amstaffen ser ut.

JA! Den er praktfull! Så faktisk en her på Leknes i går :D Har aldri sett den hunden her før, men den var rød og aldeles nydelig :x

Skrevet

Hmm, jo, hundebitt.no har faktisk mye interesant og SANT skrevet rundt omkring på sidene.. Dessuten er det fedrene til tre barn som ble angrepet av hunder som står bak den, to av barna døde, et ble hardt skadet. Synes det er veldig viktgi at vi som har hunder tar oss tid til å lese historiene deres, og høre på hva de har å si. Etter hva jeg har lest på sidene deres (og har lest omtrent ALT som er der) er de absolutt ikke imot hundehold, ikke i det hele tatt, men de er imot farlig hundehold. De er redde for dette. Angående det jeg refererte til var blant annet utsagn fra Kjersti Roland,tidligere raserepresentant for amstaff i nkk, Roger Åsheim, mangeårig autorisert spordommer i alle raser, og Morten Bakken, adferdsforsker ved Norsk Landbrukshøgskole...

Ikke misforstå meg nå, jeg elsker amstaff, OG pit bull, det er eierne og den uforsvarlige avlen jeg vil til livs.. Boxer er min yndlingshund, og en kjempehund, selv om den har en "blodig fortid". Dessuten finnes det ikke kamphunder. Kamphunder er et begrep som refererer til hunder, uansett rase, som har blitt brukt til hundekamper.. Jeg mener at den jevne amstaffen en er koselig, stabil hund.. MEN det finnes mye farlig blod rundt omkring, og jeg mener at noen få oppdrettere burde få lisens av NKK, eventuelt høyere hold, for å avle gode, trygge amstaffer.. Avle bort pitbull egenskapene som endel amstaff har (rasene var i utgangspunktet identiske, Men pit'en har en sterk akmplyst som skal være avlet bort hos amstaffen.. Og en av grundene til at amstaffen ble forbudt var at nkk og raseklubbene ikke kunne bevise dette, at pitbull egenskapene var avlet bort..

Dette er iallefall hva jeg har funnet av info nå, etter å ha gravd rundt i bøker og på nettet:p

Skrevet

Bull terrieren er godkjent i Akc.

Selv syns jeg pit bullen ser kraftigere ut en amstaffen..

Snakker ikke om høyden jeg nå.. Men jeg syns de har mer muskler enn

amstaffen.

Blir ikke pit bullen brukt mer i hundekamper en amstaffen da?

Ja, var litt forvirrende det du skrev. (historien til amstaffen)

Det med bruks og utstilling er stor forskjell på hundene.

Foreks settere. Jakt setteren (irsk setter) er mindre enn utstillings versjonen. Men utstillings versjonen kan ikke brukes til jakt. Da jakt instinktet er avlet ned på. For det eneste som er avlet frem der er utseende.

Så selv syns jeg amstaffen er en utstillings versjon av pit bullen.

Hvorfor tror du enda at jeg har fordommer mot amstaffen?

Og hva usannheter har jeg sagt om rasen?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...