Gå til innhold
Hundesonen.no

Forbud mot Amstaff, Pit og andre "farlige hunder"

Aya

Hva synes du om et forbud mot "farlige" hunder?  

29 stemmer

1. 1.

• Veldig bra- betryggende
      1
    • Ingen mening
      5
    • Liker det ikke, men ka jo være greit mot noen raser
      5
    • Farlig og lite gjennomtenkt
      18

Recommended Posts

• Svar 106
  • Created
  • Siste svar
Guest Vicky

men den har aldri blitt brukt som det, dessuten var det ikke det formålet den ble avlet til. Du vet jo hvordan kroppen til amstaffen ser ut. Det er ikke akkurat et harmløst utsende... Den ble avlet til å drepe...selvfølgelig er det en flott rase, men hvorfor avle videre når det ligger så mye fælt bak? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

=D>

Du kan få låne Amy.. :wink:

Ja takk! Hehe :P Blir sikkert å flytte til Sverige etterhvert når jeg er voksen. SKAL ha amstaff! :P Foreløpig får jeg vel bare nøye meg med å se de 4 amstaffene som skal til Bodø til neste uka.. :wink:

Du vet jo hvordan kroppen til amstaffen ser ut.

JA! Den er praktfull! Så faktisk en her på Leknes i går :D Har aldri sett den hunden her før, men den var rød og aldeles nydelig :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jo, hundebitt.no har faktisk mye interesant og SANT skrevet rundt omkring på sidene.. Dessuten er det fedrene til tre barn som ble angrepet av hunder som står bak den, to av barna døde, et ble hardt skadet. Synes det er veldig viktgi at vi som har hunder tar oss tid til å lese historiene deres, og høre på hva de har å si. Etter hva jeg har lest på sidene deres (og har lest omtrent ALT som er der) er de absolutt ikke imot hundehold, ikke i det hele tatt, men de er imot farlig hundehold. De er redde for dette. Angående det jeg refererte til var blant annet utsagn fra Kjersti Roland,tidligere raserepresentant for amstaff i nkk, Roger Åsheim, mangeårig autorisert spordommer i alle raser, og Morten Bakken, adferdsforsker ved Norsk Landbrukshøgskole...

Ikke misforstå meg nå, jeg elsker amstaff, OG pit bull, det er eierne og den uforsvarlige avlen jeg vil til livs.. Boxer er min yndlingshund, og en kjempehund, selv om den har en "blodig fortid". Dessuten finnes det ikke kamphunder. Kamphunder er et begrep som refererer til hunder, uansett rase, som har blitt brukt til hundekamper.. Jeg mener at den jevne amstaffen en er koselig, stabil hund.. MEN det finnes mye farlig blod rundt omkring, og jeg mener at noen få oppdrettere burde få lisens av NKK, eventuelt høyere hold, for å avle gode, trygge amstaffer.. Avle bort pitbull egenskapene som endel amstaff har (rasene var i utgangspunktet identiske, Men pit'en har en sterk akmplyst som skal være avlet bort hos amstaffen.. Og en av grundene til at amstaffen ble forbudt var at nkk og raseklubbene ikke kunne bevise dette, at pitbull egenskapene var avlet bort..

Dette er iallefall hva jeg har funnet av info nå, etter å ha gravd rundt i bøker og på nettet:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bull terrieren er godkjent i Akc.

Selv syns jeg pit bullen ser kraftigere ut en amstaffen..

Snakker ikke om høyden jeg nå.. Men jeg syns de har mer muskler enn

amstaffen.

Blir ikke pit bullen brukt mer i hundekamper en amstaffen da?

Ja, var litt forvirrende det du skrev. (historien til amstaffen)

Det med bruks og utstilling er stor forskjell på hundene.

Foreks settere. Jakt setteren (irsk setter) er mindre enn utstillings versjonen. Men utstillings versjonen kan ikke brukes til jakt. Da jakt instinktet er avlet ned på. For det eneste som er avlet frem der er utseende.

Så selv syns jeg amstaffen er en utstillings versjon av pit bullen.

Hvorfor tror du enda at jeg har fordommer mot amstaffen?

Og hva usannheter har jeg sagt om rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...