Gå til innhold
Hundesonen.no

Forbud mot Amstaff, Pit og andre "farlige hunder"


Aya

Hva synes du om et forbud mot "farlige" hunder?  

29 stemmer

  1. 1.

    • Veldig bra- betryggende
      1
    • Ingen mening
      5
    • Liker det ikke, men ka jo være greit mot noen raser
      5
    • Farlig og lite gjennomtenkt
      18


Recommended Posts

Men noe jeg lurer på, og ikke døm meg fordi jeg er litt uvitende, men hvorfor er det så mange historier (sanne) om folk som plutselig har blitt angrepet/skadet/drept av pitbull, amstaff og andre kamphundraser?

Vet jo at media blåser opp saker som ang. kamphundraser, men skader og drap er jo såpass viktig at da ville vel media skrevet om andre hunderaser som også har drept, og egentlig så er det ikke mange av dem, så vidt jeg vet...

Kan noen forklare meg? Skrev inn samma spørsmål på et annet forum men fikk ikke noe utfyllende svar, så jeg håper jeg får det nå....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar
Men noe jeg lurer på, og ikke døm meg fordi jeg er litt uvitende, men hvorfor er det så mange historier (sanne) om folk som plutselig har blitt angrepet/skadet/drept av pitbull, amstaff og andre kamphundraser?

Vet jo at media blåser opp saker som ang. kamphundraser, men skader og drap er jo såpass viktig at da ville vel media skrevet om andre hunderaser som også har drept, og egentlig så er det ikke mange av dem, så vidt jeg vet...

Kan noen forklare meg? Skrev inn samma spørsmål på et annet forum men fikk ikke noe utfyllende svar, så jeg håper jeg får det nå....!

fordi det selger ikke at at en puddel eller golden retriver biter noen. Og det hender minst like ofte som når 'kamphunder' biter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men som sagt, så er vel et drap av en f.eks. golden såpass viktig at det står i media? Uansett rase...

Og hvorfor dreper noen pitbuller da? Eierne sine, som er glad i dem....?

Feil type eiere. Hunder fra useriøse oppdrettere. Blandinger.

Og nei, media gidder ikke skrive om en golden som glefser.

IIIK! Leste feil, tykka den øverste på pollen. Vakke meninga. Kan noen slette stemmen min????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke så mange alvorlige overfall på mennesker med pit eller amstaff i norge.. Media hausser dette opp fordi JA, det selger med overskrifter som "Amstaff angrep to barn på vei til skolen. Amstaff har vært forbudt i landet i ett år"

Det er heller flere av Polare spisshunder som har gått i flokk, og angrepet et barn.. Som saken på Dokka, hvor lille Johannes på syv år ble drept av en liten flokk "trekkhunder". (Les alt om saken på www.hundebitt.no)

To barn har blitt drept av disse de siste årene, og ingen av pit/amstaff såvidt jeg vet.. Men vi forbyr ikke disse hundene fordet? Hunder er forskjellige, men de har en ting felles; de trenger en konsekvent og rettferdig oppdragelse. Noen raser bør ha mer erfarne eiere enn andre. Det hjelper ikke å forby hunderasen, heller da ha et importforbud av visse raser, som vi har i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen hunder kan låse kjeven. hvor har du det fra ricco?

Og ang kamphunder, så er pitbull blitt et synonym med ordet kamphund. det er feil!

Man må tenke på at raser som boston terrien, soft coated wheaten terrier og mfl. og har nøyaktig samme bakgrunn som pitbullen har.

Og når det som skulle bli pitbullen kom til Amerika sent på 1800-tallet, fikk den oppgaver som gjeting, beskytte buskap, fjerne skadedyr, trekkdyr, vakthund og familiehund. Og for å øke nytten av hunden startet de med selektiv avl mot en større hund, som idag er samme hund som dagens pitbull..

Nå skal eg ikke nekte for at noen av rasens forfedre også brukt i datidens populære hundekamper. Men i motsetning til hva dagens mytehistorier om rasen forteller, er det kun en liten prosent av rasens forfedre som noen gang har blitt avlet og brukt i slike grusomme blodsporter.

Riktig. Boston terrier ble brukt til kamp hund før. Rottekamp okse kamp og sikkert hundekamp også!

Grunnen til at jeg tror folk er så redd for disse rasene er fordi de har mye muskler i kroppen. Og fordi den har fått et dårlig rykte. Nettopp fordi mange av de som ikke skulle hatt en hund en gang kjøper den for å tøffe seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg læste en grusom artikel fra Tyskland. En dame hadde sin veninde på besøk. De sat og snakkede i sofaen mens hendes hund (Amstaff) havde ligget i sin seng og sovet. Pludselig havde hunden våknet op og fløjet ret i halsen på ejeren. Veninden prøvede at få hunden væk, men hun kunne ikke, etterpå angreb den veninden.

Det endte med at eieren blev bidt i hjel av sin egen hund, og veninden fik store skader og blodtab men klarede sig.. Og fortalte siden at hunden bare var våknet og hoppet ut av sengen som et monster. Hun kendte også denne hunden godt, da veninden hadde hatt denne i mange år og fortalte at hunden og eieren var mye knyttet til hverandre, så hun kunne ikke forstå hvorfor hunden havde fått denne reaksjon..

Syns dette er virkelig skummelt. Gad vide hva som er sket med den hund siden den bare våkner op og biter sin eier ihjel..

Men heller ikke for så længe siden bet en briard (hunden som skulle være så snill) en dansk jente på 10 år tror jeg hun var, den bet hende så hun døde.

Mit poeng er i hvertfald at man ikke skal stole på en hund uanset hvor søt den er og uanset rase. For der er MANGE som må avlive hunden sin fordi den pludselig har klikket og bit et familie medlem eller andre..

Og ja så siger de fleste det er eierens skyld. Der er jeg uening, i nogen tilfælde kan det være det, men vi hunde elskere må også indse at det også kan være hunden som har skylden..

Syns mange sætter hunden høyere end seg selv og mennesker som om den var bedre og vi mennesker bare var dumme og feilet.. Uanset hvor mye jeg elsker hunde, så syns jeg det er noe tull altid og si eieren har skylden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg læste en grusom artikel fra Tyskland. En dame hadde sin veninde på besøk. De sat og snakkede i sofaen mens hendes hund (Amstaff) havde ligget i sin seng og sovet. Pludselig havde hunden våknet op og fløjet ret i halsen på ejeren. Veninden prøvede at få hunden væk, men hun kunne ikke, etterpå angreb den veninden.

Det endte med at eieren blev bidt i hjel av sin egen hund, og veninden fik store skader og blodtab men klarede sig.. Og fortalte siden at hunden bare var våknet og hoppet ut av sengen som et monster. Hun kendte også denne hunden godt, da veninden hadde hatt denne i mange år og fortalte at hunden og eieren var mye knyttet til hverandre, så hun kunne ikke forstå hvorfor hunden havde fått denne reaksjon..

Syns dette er virkelig skummelt. Gad vide hva som er sket med den hund siden den bare våkner op og biter sin eier ihjel..

Men heller ikke for så længe siden bet en briard (hunden som skulle være så snill) en dansk jente på 10 år tror jeg hun var, den bet hende så hun døde.

Mit poeng er i hvertfald at man ikke skal stole på en hund uanset hvor søt den er og uanset rase. For der er MANGE som må avlive hunden sin fordi den pludselig har klikket og bit et familie medlem eller andre..

Og ja så siger de fleste det er eierens skyld. Der er jeg uening, i nogen tilfælde kan det være det, men vi hunde elskere må også indse at det også kan være hunden som har skylden..

Syns mange sætter hunden høyere end seg selv og mennesker som om den var bedre og vi mennesker bare var dumme og feilet.. Uanset hvor mye jeg elsker hunde, så syns jeg det er noe tull altid og si eieren har skylden..

Det er ikke alltid eieren sin feil nei. det kan være en medfødt hjerne skade eller noe med hunden som gjør at den klikker.

Hunden til tanta mi var en nydelig valp plutselig en dag klikket hun.De måtte avlive henne til slutt. Det viste seg hun hadde hjerneskade og slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noe jeg lurer på, og ikke døm meg fordi jeg er litt uvitende, men hvorfor er det så mange historier (sanne) om folk som plutselig har blitt angrepet/skadet/drept av pitbull, amstaff og andre kamphundraser?

Vet jo at media blåser opp saker som ang. kamphundraser, men skader og drap er jo såpass viktig at da ville vel media skrevet om andre hunderaser som også har drept, og egentlig så er det ikke mange av dem, så vidt jeg vet....

Kan noen forklare meg? Skrev inn samma spørsmål på et annet forum men fikk ikke noe utfyllende svar, så jeg håper jeg får det nå....!

I Amerika er det faktisk blitt registrert flere bitt fra Golden og labb enn fra disse "Kamphundene".

Jeg tror at grunnen til at media blåser det opp slik er at disse hunderasene alltid har vært litt skremmende for folk. Media tjener derfor mye mer penger når de skriver om de "farlige" kamphundene enn om de skriver om en golden eller no sånt.

Opprinnelig ble amstaff, pitbull, boxer og alle andre slike raser brukt til okse- og bjørnekamper. De er jo også blitt brukt til hundekamper, ja...

Et motto fra meg som jeg har lagt inn tidligere: "Det finnes ingen slemme eller onde hunder, bare dårlige hundeeiere!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe det er nemlig dette som jeg IKKE forstår.. At noen virkelig er så naive og tror den nemmeste løsning er og give mennsker skylden.. Fat det der finnes hunde som ikke er bra i hodet, liksom der er mennesker som ikke er helt normale..

Ikke sæt dyrene høyere end menneskeligheden så er der noe galt asså. Da trenger man mere sosialisering blandt mennesker. Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull.. Hunde kan klikke selvom de ikke er født med skade og lign.. De kan pludselig stå i en situasjon hvor de reagerer feil.. Ikke alle mordere, voldtægts mænd og lign er født dumme, hjerneskadede. Og siden så mange menneskelig gør hunden så tillader jeg mig at sammenligne dette med mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he :) Ja.. jeg skjønner at det er hunder som ikke er helt gode i hodet, men nesten alltid er det eiers skyld.. Synd, men sant..
l

Hvor vet du fra at meste parten er menneskets feil?? Er der beviser på det..?

Men så mange hunder som blir født idag, fordi folk avler som gal, er det da ikke muligt at der er mange kull som blir født som er baseret feil? Og med det mener jeg, at noen avler på godt gemyt, mens andre på utseende, drit i om forældrene ikke har bra gemyt, så længe hvalpene blir fine og kan vinne masse utstillings premier.. Har hørt en del rykter om en schæferhund som blir brugt som gal i avl i Norge akkurat nå. Da en kennel hadde hatt han for og bruke han hadde eieren advaret at hunden var slem og farlig. men stadig bruker de denne hunden til masse nye kull i norge.. Gemytt blir også ført videre. Så det sier vel seg selv at der er en masse hunder som ikke er helt gode i hovedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som er bra sosialisert kan stadig klikke..

ja, men da setter eieren den i en utrygg situasjon. selvfølgelig kan alle hunder bite. Men det er eierens jobb å unngå situasjoner som hunden kan bli utrygg i. ingen hunder angriper uten grunn og forvarsel. ingen friske hunder hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen hunder angriper uten grunn og forvarsel. ingen friske hunder hvertfall

Det er vel nettopp det Heidi mener, at det desverre ikke er alle hunder som har livets rett... Og det går på avlen og ikke eiers feil. Får mange telefoner om dette til omplasseringsforeningen der jeg jobber, og det går veldig ofte på ukritisk avl, der det er viktigere å selge valper enn å tenke på hva man bruker i avl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen hunder angriper uten grunn og forvarsel. ingen friske hunder hvertfall

Det er vel nettopp det Heidi mener, at det desverre ikke er alle hunder som har livets rett... Og det går på avlen og ikke eiers feil. Får mange telefoner om dette til omplasseringsforeningen der jeg jobber, og det går veldig ofte på ukritisk avl, der det er viktigere å selge valper enn å tenke på hva man bruker i avl...

tenkte at hu mente at det ikke var menneskers feil jeg.. begynner å bli seint :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, da er det menneskers feil da :)

da er det oppdretters feil, du kan ikke legge det på de som kjøper en liten uskyldig valp... Sånne ting viser som regel ikke når de er mellom 7 og 9 uker. (Den normale tid å overta en valp på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne debatten vil aldri ta slutt. Det er de som ikke liker rasen (e) og de som skal forsvare den. Helt greit for min del. Men desverre liker jeg ikke amstaff, pitbull og såkalte "kamphuder" som de utales som. Har aldri gjort det. Fordommer, ja er vel det, men jeg kan ikke noe for det at jeg ikke liker dem. Det er jo ikke rart man får fordommer når man hører, ser og leser så mye dritt om disse rasene. Og ikke er det engangstilfelle heller, så derfor har jeg ingenting imot at slike hunder er forbudt. Vet det er synd for de seriøse hundefolkene, men jeg syns det er ok, sorry, men det er bare min mening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...