Gå til innhold
Hundesonen.no

Kattemenneske mot hundemenneske

Heidihj

Recommended Posts

Skrevet

Har forresten hatt en liknende diskusjon med en veldig god venninne av meg. Hun er godt voksen og burde visst bedre, men likevel. Hun er katteelsker, og liker ikke hunder. Hunder var visst ikke til å stole på, de biter ofte uten grunn og uten forvarsel. Katter er mye bedre. De er i hvert fall takknemlige for maten og omsorgen de får fra eierne, mens hundene ikke bryr seg om det. Katter er smarte, hunder er dumme og farlige. Kanskje jeg overdriver, husker ikke lenger nøyaktig hva som ble sagt, men det var dette inntrykket hun ga meg i hvert fall. Og hun vet hvor glad jeg er i hunder, og jeg har aldri sagt noe stygt om katter. Jeg liker katter, jeg. Ikke så mye som jeg liker hunder, men katter er søte og hyggelige dyr.

Heldigvis klarte vi å legge det bak oss, og jeg tror hun i ettertid skjønte at hun hadde gått over streken. Hun er fortsatt en av mine beste venner, og vi har faktisk aldri hatt en "krangel" utenom denne diskusjonen.

Egentlig ser jeg ikke helt hva dette har med tråden å gjøre. Jeg hadde en mening med innlegget da jeg begynte å skrive, men nå finner jeg liksom ikke noe poeng i det lenger. Haha.

Skrevet

Jeg synes du skulle ta med deg klikkeren mens de er borte og lære kattene en ting eller to, og så demonstrere for henne når hun kommer tilbake. Blir hun lang i maska da, tro? :D

Haha, det tror jeg faktisk jeg gjør :D Hehe, så skal hun se. Men problemet er at jeg tror jeg er på hytta når hun drar. Hvis ikke så hadde det vært kjempe gøy :D Men da må jeg nok leve med at de kattene sitter på trappa her hele døgner i to uker :rolleyes:

Mamma fortalte at den ene katten har sitti på trappa i dag, men heldigvis var jeg og Elwira i skogen i hele dag :wacko:

Skrevet

Når jeg var på din alder, hundeheidi så ble jeg kalt dyreplager av ganske mange fordi jeg hadde en "venninne" som sa til folk at jeg sparket og slo hunden min hver dag.

Fikk nesten dyrevernet på besøk heh, og folk som ville kidnappe hunden min.

Jeg har ingen anelse hvorfor hun gjorde noe slikt men hun ville gjerne ha hund selv og var misunnelig på min!

Slike venninner som sier noe slikt burde man ikke spare på! Fordi det er sjeldent de forandrer seg såå mye at det kommer noe positivt i lengden ut av vennskapet uansett.

Guest Christine
Skrevet

Når jeg var på din alder, hundeheidi så ble jeg kalt dyreplager av ganske mange fordi jeg hadde en "venninne" som sa til folk at jeg sparket og slo hunden min hver dag.

Fikk nesten dyrevernet på besøk heh, og folk som ville kidnappe hunden min.

Jeg har ingen anelse hvorfor hun gjorde noe slikt men hun ville gjerne ha hund selv og var misunnelig på min!

Slike venninner som sier noe slikt burde man ikke spare på! Fordi det er sjeldent de forandrer seg såå mye at det kommer noe positivt i lengden ut av vennskapet uansett.

Jeg er 14 og får ofte høre at jeg er av den typen som ikke burde ha hatt hund.

Får ofte høre et rykte om at jeg slår han, sparker han og mishandler han...

I det siste har han blitt med på en del arrangemant hvor alle i klassen har vært.

Har vist de litt trening med hund, kontakt, og latt de få prøve på noe som jeg vet han kan 100%

Nå har de endret innstillinga til: " Hvordan orsker du og ha hund?" og til: " Jeg vil ha en huund!"

B)

Nå må jeg bare overbevise de om at en Chihuahua ikke koster få hundrelapper, og om at den har det bedre i en tur i skogen enn i veska på byen :rolleyes:

Skrevet

Jeg er 14 og får ofte høre at jeg er av den typen som ikke burde ha hatt hund.

Får ofte høre et rykte om at jeg slår han, sparker han og mishandler han...

I det siste har han blitt med på en del arrangemant hvor alle i klassen har vært.

Har vist de litt trening med hund, kontakt, og latt de få prøve på noe som jeg vet han kan 100%

Nå har de endret innstillinga til: " Hvordan orsker du og ha hund?" og til: " Jeg vil ha en huund!"

B)

Nå må jeg bare overbevise de om at en Chihuahua ikke koster få hundrelapper, og om at den har det bedre i en tur i skogen enn i veska på byen :rolleyes:

Det er totalt unødvendig av folk å sette ut slike rykter! Det er jo som å rope "ulv, ulv" det. Hva når noen virkelig er slemme med dyrene sine, spørs om folk tror dem når de sier det da!

Uansett, det ser ut til at du har valgt en super måte å få bukt med disse ryktene må jeg si. Men jeg tror nok at når det gjelder å overbevise dem om at du er snill mot hunden i forhold til dette vedr. chihuahua, så tror jeg nok det første er lettest ;-) Hehe, neida, skal ikke være flåsete, sikkert mange som vet at chi'ene trenger turer som alle andre hunder!

Guest Christine
Skrevet

HiHi...Joda, men jeg overbeviste de litt for mye på en måte...

fikk de fleste til å få lyst på hund..Og da var det selvfølgelig en Chi. :rolleyes:

Skrevet

heh... de hundene jeg har møtt elskerjo å være i aktivitet å jobbe! hunder som ikke får mosjon og hjernetrimm er jo ikke hundeer, det er jo kosebamser... :D

fårje hunden min elsket å trekke og bære... han var så stolt og happy hvargang jeg tok fram sele og bæremeis...

Skrevet

Du kan bare glede deg når dere er 50 år og hun er den sære dama som bor i det lille huset sitt alene med de 48 kattene sine!

Har et intrykk av at de som er redde for hund heller ikke har så lyst til å lære seg noe mer om de. Håper det ordner seg, for det er så trist når man krangler. Lykke til med klikketreningen med kattene i sommer, det var en fantastisk idè! :D

Skrevet

Hadde noen sagt edt til meg så hadde jeg kokt over <_< Jeg takler ikke folk som uttaler seg sånn, og samtidig har null peiling. Håper hun endrer synet sitt etter hvert :o

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...