Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags kamera skal jeg kjøpe?

lille_christine

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har lyst til å kjøpe meg et kamera som har endel bra funksjoner, slik som uklar bakgrunn osv. men jeg har ikke peiling på kameraer, heller ikke noe som har med kamera å gjøre :D Dessuten har jeg ikke råd til noe veldig dyrt noe.

Så noen som har non tips om hva slags kamera som ville passet for meg? :P

Skrevet

Du må nesten utdype hva du mener med ikke så dyrt :D

Blurete bakgrunn kan du jo fint lage i photoshop, om det er noe viktig for deg. Flere av bildene jeg har tatt med mitt billigkamera har jeg laget bakgrunnen på:

CIMG2745.jpg

Er veldig fornøyd med mitt kompaktkamera til å være så billig, men har nå bestilt speilrefleks - da det er mye actionbilder det går i + +

Skrevet

jeg tenkte jeg måtte kjøpe speilrefleks for gode bilder av hunden og naturen, som er det jeg tar mest bilder av. Men så var vi på en slik fotobutikk, og han mannen bak kassa var ærlig nok til å fortelle at til det bruket hvertfall, med dyr og naturbilder var det mye bedre å kjøpe seg et digitalt kompaktkamera med en god del pixel. snakket om 7mgp eller noe, og viste oss helt fantastisk fine bilder, som han hadde tatt med et slikt kamera. slike får du jo for et par-tre tusen, og det er ikke så ille for bra bilder altså! :D Får en del funksjoner også på et slikt kamera, men redigeringsprogram er jo gull verdt.

vet ikke hva du vil ta bilder av da? Et godt råd er å spørre på en slik fotobutikk, og håpe at de ikke kun er opptatt av å selge den dyreste varen for å tjene mere, men at de faktisk annbefaler det som er reelt.

Skrevet

jeg tenkte jeg måtte kjøpe speilrefleks for gode bilder av hunden og naturen, som er det jeg tar mest bilder av. Men så var vi på en slik fotobutikk, og han mannen bak kassa var ærlig nok til å fortelle at til det bruket hvertfall, med dyr og naturbilder var det mye bedre å kjøpe seg et digitalt kompaktkamera med en god del pixel. snakket om 7mgp eller noe, og viste oss helt fantastisk fine bilder, som han hadde tatt med et slikt kamera. slike får du jo for et par-tre tusen, og det er ikke så ille for bra bilder altså! :D Får en del funksjoner også på et slikt kamera, men redigeringsprogram er jo gull verdt.

vet ikke hva du vil ta bilder av da? Et godt råd er å spørre på en slik fotobutikk, og håpe at de ikke kun er opptatt av å selge den dyreste varen for å tjene mere, men at de faktisk annbefaler det som er reelt.

De tjener mer på kompakt enn speilrefleks, så man skal være litt kritisk ;)

Emnet hun er vel akkurat det som blir best med speilrefleks. Men sier man sitt og bli hver gang hadde jeg ikke giddi og lagt så mange tusen i det. Bilder med fart i er vanskelig med kompakt...

Skrevet

Jeg har både speilrefleks og kompaktkamera.

Et kompaktkamera kan ikke nå opp mot et speilrefleks når det gjelder bilder i farta, men allikevel...

Jeg har som sagt begge deler, og det er veldig ofte jeg velger kompaktkameraet fordi det er mye enklere å ha med seg. Litt mindre... - Og jeg har fått mye knallbilder med det.

Jeg mener et kompaktkamera er en kjempefin løsning når man er ganske "grønn" når det gjelder foto og kamera. Start med et kompaktkamera, og gå heller over til speilrefleks om (når :D ) hobbyen blir en lidenskap og kunnskapen har blitt større. Du kommer til å lære masse om bilder, bildebehandling, kamerainnstillinger osv underveis som du har nytte av den dagen speilrefleks kameraet kommer i hus... ;)

Jeg har selv Canon Ixus (husker ikke hvilken modell, men et av de "nyeste") og er kjempefornøyd. Enkelt å håndtere, lite og lett, men med stor skjerm, god batterikapasitet og det tar gode bilder. Og god og enkel bruksanvisning.

Et godt kampaktkamera koster 2500-4000, mens et speilrefleks koster fra 6000 og oppover. Sååååå mye bedre er ikke et speilreflekskamerea, om man ikke har det som en lidenskapelig hobby liksom...

Skrevet

Jeg og har selv begge deler da og vil si at ett speilrefleks kamera med en ekstra linse er bedre jo :) Syns den orginale linsa som fulgte med kameraet ikke var nok pga zoom og jeg kjøpte meg ei linse på 70-300 i går og må si at det er de beste bildene jeg har tatt ever.. Ett speilrefleks kamera kan du alltid bytte objektiv på slik at du kan få bedre og bedre bilder noe som er en veldig positiv ting da! Men selvfølgelig så koster dette mer men er verdt hver ei krone syns jeg :D Må si jeg elsker mitt speilrefleks kamera og har det nesten alltid med meg på tur...

Skrevet

Jeg har både speilrefleks og kompaktkamera.

Et kompaktkamera kan ikke nå opp mot et speilrefleks når det gjelder bilder i farta, men allikevel...

Jeg har som sagt begge deler, og det er veldig ofte jeg velger kompaktkameraet fordi det er mye enklere å ha med seg. Litt mindre... - Og jeg har fått mye knallbilder med det.

Jeg mener et kompaktkamera er en kjempefin løsning når man er ganske "grønn" når det gjelder foto og kamera. Start med et kompaktkamera, og gå heller over til speilrefleks om (når :P ) hobbyen blir en lidenskap og kunnskapen har blitt større. Du kommer til å lære masse om bilder, bildebehandling, kamerainnstillinger osv underveis som du har nytte av den dagen speilrefleks kameraet kommer i hus... :)

Jeg har selv Canon Ixus (husker ikke hvilken modell, men et av de "nyeste") og er kjempefornøyd. Enkelt å håndtere, lite og lett, men med stor skjerm, god batterikapasitet og det tar gode bilder. Og god og enkel bruksanvisning.

Et godt kampaktkamera koster 2500-4000, mens et speilrefleks koster fra 6000 og oppover. Sååååå mye bedre er ikke et speilreflekskamerea, om man ikke har det som en lidenskapelig hobby liksom...

Ja jeg har brukt kompaktkamera i 2 år nå :D Men siden det ikke er så komplisert kan jeg lite :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for informasjonen!
    • Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...