Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppførsel etter bedømming

Mirai

Recommended Posts

Skrevet

Det er greit å bli skuffet fordi man får et dårlig resultat i ringen, men som de aller fleste vet er det jo hunden den samme når man kommer ut av ringen. Hva syns dere om å slenge både kritikk, sløyfe og hund fra seg og så bare trampe avgårde? Jeg syns det er tragisk. Ta nå i det minste med hunden! Var jo på utstilling i helgen og så dette flere ganger. Akkurat som om folk er irritert på hunden og gir den all skylden, og så bare stuer de den vekk.

Skrevet

Hvis man ikke klarer å takle at man ikke får best og at man blir sur på HUNDEN så syns jeg at man ikke skal stille. Syns egentlig sånn oppførsel er ganske barnslig!

Skrevet

Hunden skal alltid roses etter endt arbeidsøkt i ringen, samme hvordan det går :lol:

Skrevet

Huff, nei, slik oppførsel er motbydelig, rett og slett.

Hunden skal i alle fall ALLTID roses opp i skyene etter den har vært i ringen, mener nå jeg! Hvorfor skulle den ellers gidde å jobbe neste gang?

Er uansett ingen grunn til å bli irritert, dommerne er forskjellige, og om man driver med utstilling, må man tåle det, selv om man ikke alltid er enig.

Skrevet

Det er bare teit! Man må altid rose og belønne hunden etter å ha vært i ringen.

Litt OT, men IW, var den utstillingen du var på i Bodø? For i så fall, så hilste jeg på hunden din, jeg og en veninde var der i går og i dag :lol:

Skrevet

Er helt enig med dere alle sammen. Det blir så tydelig at man kun tenker på seg selv og resultatene når man bare "slenger" fra seg hunden, selv om det selvfølgelig er lov å bli opprørt. Men da kan man heller ta med seg hunden og få ut frustrasjonen ved å gå en tur :lol:

Litt OT, men IW, var den utstillingen du var på i Bodø? For i så fall, så hilste jeg på hunden din, jeg og en veninde var der i går og i dag :D

Nei, jeg har vært på Gol :P

Skrevet

Dette blir bare for dumt :lol: Leste om en stor utstilling i USA. Der var det flere som lot hundene sine stå igjen, pga dårlige resultater :D

Skrevet

Herregud hvis jeg hadde skulle vært sur for hver blå sløyfe vi har fått så hadde f*** ikke vi hatt mye å gjøre på en utstilling! Vi får blå sløyfe sånn ca 50% av gangene vi stiller.

Det syns jeg er dumt med høyt premierte folk, de blir SKITT sur når de må ned på "vårt" nivå. *knurr*

Skrevet

Det er greit å bli skuffet fordi man får et dårlig resultat i ringen, men som de aller fleste vet er det jo hunden den samme når man kommer ut av ringen. Hva syns dere om å slenge både kritikk, sløyfe og hund fra seg og så bare trampe avgårde? Jeg syns det er tragisk. Ta nå i det minste med hunden! Var jo på utstilling i helgen og så dette flere ganger. Akkurat som om folk er irritert på hunden og gir den all skylden, og så bare stuer de den vekk.

Jeg må dessverre si at jeg er slett ikke overrasket.. Har sett akkurat det samme selv, en del ganger. Beklagelig nok, er hunden for en hel del av utstillerne bare et objekt for å vinne "heder og ære", ikke et familiemedlem.

Skrevet

For meg er en slik oppførsel helt uhørt! Hvis ikke folk kan oppføre seg "voksent", har de i mine øyne ikke noe der å gjøre. Alle kan vi bli skuffet, det har skjedd med meg også. Jeg har vært både skuffet, sur og sint, men jeg har da ikke latt det gå ut over hundene mine. Det har blitt med sint "kroppsspråk" og gjerne noen kommentarer til folk rundt meg :lol:

Guest Christine
Skrevet

" Når Milo ikke fikk certet sist utstilling, ble jeg råsur på han. Hallo...Han kunne jo ha gjort det litt bedre da. Sa masse stygt til vinneren, og så gikk jeg bare. Trakk Milo som var sliten etter meg. Herregud. Noen som vil ha hund*? Dette er jo helt flaut...."

EEeelller, ikke..

Tenker alltid: " Uansett hvordan vi gjør det i dag, er Milo verdens beste på alle måter. En blå sløyfe eller diskvalifisjon er ingenting mot det å eie denne praktfulle hunden min"

Vet vi ikke får bedre enn en rød sløyfe, men dårligere kan vi godt få. Blir klart litt skuffet, men roser Milo, smiler og er fornøyd med dagen :D

Skrevet

Herregud hvis jeg hadde skulle vært sur for hver blå sløyfe vi har fått så hadde f*** ikke vi hatt mye å gjøre på en utstilling! Vi får blå sløyfe sånn ca 50% av gangene vi stiller.

Det syns jeg er dumt med høyt premierte folk, de blir SKITT sur når de må ned på "vårt" nivå. *knurr*

Hihi, visste ikke at du gikk på menneskeutstillinger :D

Skrevet

altså, denne oppførselen er jo uhørt. greit å bli skuffet, men svelg det, å se videre!

Men! Om jeg vet at det gikk dårlig i ringen pågrunn av oppførselen til hunden, roser jeg den altså ikke opp i skyene. Han får greit med ros, og til den som sa, hvordan skal hunden da gidde å jobbe neste gang? - vel, vi vil ikke ha en hund som husker den fikk ros for å ikke oppføre seg heller, vil vi vel?

Nei, noe nedgang må vi tåle, hunden min er best uansett! :D

Skrevet

Helt enig, har sett dette jeg også... På Spesialen i år var det en som sa "Takk det var som forventet" og marsjerte ut (med hunden da).. Men han gjør ikke sånt til vanlig da! :D

Men er helt i mot det, eneste gangen jeg kan bli irritert på hunden er når han gjør teite ting som han egentlig kan. Mene hver gang vi blir plassert selv om vi ikke blir nr 1 er det "flink gutt", og "braa".

Men kan ikke legge skjul på at det er litt masse sktra når vi vinner :unsure:

Skrevet

Hihi, visste ikke at du gikk på menneskeutstillinger :)

Jaja whattevah! :D

mente folk med høyt premierte hunder :P *rødme*

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...