Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan begynne agility?

SiljeKito

Recommended Posts

Det ser spennende ut med aguility, og det er noe jeg kunne tenkt meg å prøve med min hund, men jeg aner ikke hvordan jeg går frem for å starte. Jeg blir 17 i oktober og har en Flat Coated Retriever på 3 år. Han kan sitt, ligg, kom, bli, hopp (inn i bil), + litt til som jeg ikke tror er relevant. Han lyer som regel, men er han løs og det kommer en hund har jeg lite sjanse til å få ropt han inn, noe jeg gjerne vil endre på.

Er det egne kurs jeg må melde meg på? Bør jeg trene litt selv med hunden før et eventuelt kurs, eller starter kurset helt fra bunnen av? Finnes det spesielle kurs for ungdom?

Er fint hvis noen kunne forklart litt rundt aguility og hvordan man kan starte med det. Er det for sent å starte med en 3 år gammel hund, eller har ikke alder så mye å si?

Jeg bor i Stavanger.

Takk for alle svar. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Er absolutt ikke forsent og starte med en 3 år gammel hund :D

Ta kontakt med nærmeste hundeskole og spør om de arrangerer agility kurs for nybegynnere, så får du råd og veiledning...

Og stoff om agility finner du på siden til MartineH her inne... :

www.hundene.com - under Agility.

http://www.sbk1968.com/index.php?option=co...id=19&Itemid=55

Her en iallefall en hundeskole, som du kan kontakte..

LYKKE TIL :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok anbefale deg å ta et kurs før du begynner på egen hånd. Da slipper du å lære inn noe feil! Nå vet ikke jeg om noen hundeskoler i Stavanger, men du kan jo høre litt rundt. Om det arrangeres kurs for ungdom vet jeg ikke, men da vi var på kurs var det barn ned i 10-års alderen som var der med hundene sine (foreldrene var jo også med, men det var barnet som deltok med hunden).

Det er ikke for sent å begynne med en hund på 3 år, mange venter jo med å begynne til hunden er helt utvokst og da er de jo gjerne opp mot 2 år. :lol:

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går denne helga et grunnferdighetskurs i agility med min hund, og det er noe å anbefale. Her har vi lært noen grunnferdigheter som hunden bør kunne før man introduserer den for hindrene. Her lærer vi hvordan vi kan starte helt fra starten av og hvordan vi på best mulig måte kan gjøre minst mulig feil i innlæringsfasen.

Så hvis du vil starte med AG så er et nybegynnerkurs/grunnferdighetskurs i AG absolutt å anbefale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! :lol:

Jeg tror nok jeg kanskje må gå et lydighetskurs først, for hunden blir helt vill hvis det er andre hunder til stedet, og glemmer da alt annet enn å hilse på hundene.

Men etter et eventuelt lydighetskurs skal jeg gå nybegynnerkurs for agility ja. Jeg har vært på hjemmesidene til Sør Rogaland Brukshund Klubb som holder nybegynnerkurs i september. Blir man medlem kan man også benytte seg av agility/lydighet banen. Vet du sånn cirka hvor mange hunder som vanligvis deltar på hvert kurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tja, min forrige hund måtte ha små måltider gjennom hele dagen, ellers ble hun kvalm og spydde hun magesyre. Det feilte henne ikke noe utover det at magesekken ikke tålte å bli helt tom. Det hunden jeg har nå sultestreiket i sitt tidligere hjem og kunne gå dagevis uten mat. Hun klarer seg like fint på ett stort måltid daglig som flere små. Jeg har prøvd OMAD selv, og jeg klarer faktisk ikke å spise ~2000 kalorier (som er mitt dagsbehov for vedlikehold) på ett måltid. Fasting kan sikkert være positivt for noen individer i noen tilfeller, men jeg tror absolutt ikke det er noe som passer for alle.
    • Det var lenge siden! Hvis du faktisk skal ha noe særlig sol og varme så er det sør-Spania som gjelder. Kanariøyene hvis du vil være værsikker. Det kan være ganske hustrig ellers i sør-Europa, og husene der er jo ofte ikke laget for vinter og ikke spesielt godt isolert. Heller ikke i Spania, forsåvidt. Kanskje se på feriehusutleiere som Novasol og den type ting?  Tenker du å fly eller kjøre? Det blir jo fort dyrt å fly tre store hunder fram og tilbake i cargo.
    • Jeg har begynt å se etter sydendestinasjoner pga helsa, og tenker at hvis jeg blir ufør så blir det å tilbringe vintrene der nede. Jeg vil ha noe veldig rolig, ei hytte ved et stille fjellvann med bare en dagligvarebutikk i nærheten hadde funka, liksom, men jeg sliter litt med å orientere meg. Er det noen som har forslag til feriedestinasjoner for ei litt pysete dame med to mellomstore (alaskan husky og storpuddel) hunder? 🙈 Pris har en del å si, jeg vil helst ikke blakke meg 🙈
    • Hei.  Jeg har hatt Mitt spor og err veldig fornøyd med dem men nå skal jo dem legges ned fra 30sept nå.. Så da fikk jeg tilbud om å få gratis brikker igjennom Lildog og dette er noe av det mest ubrukelige jeg har hatt.. Dem har ikke i nærheten av det Mitt spor har av aktivitetsovervåkning og turfunkjon osv.. Så jeg skal over til Tractive men har 2 hunder så det som holder meg igjen er prisen på abennomentene jeg må ha siden jeg vil jo ha alle de funksjonene som er tilgjengelig men da må jeg ut med minimum 2520-, for ett år på begge gutta samtidig for å få fullt utbytte av trackeren.. + at det koster jo fra 1000-, - 1500-, pr sporingsenhet oppå der igjen.. Og med uførepensjon så har man ikke mulighet til å betale sånne summer på engang på en sporingsenhet men heller det enn å miste dem fordi dem kanskje løp etter ett rådyr ellernoe og løp for langt og ikke finner veien hjem igjen..  Så du betaler for trygghet på tur tenker jeg.. Jeg har mine løse på tur nesten hver eneste dag.. Det har gått bra hittil men man vet aldri..  MEN STYR UNNA LILDOG IHVERTFALL ER MITT RÅD!!! 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...