Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags hund - passer meg?


¤ Martine ¤

Recommended Posts

Jeg skal ha meg en hund engang - i fremtiden, men når? Sikkert 5 år i tiden.

Men ville jo vært hjelpsomt å vite hva slags hund som kan passe meg!

Før så jeg kun på hundesn utseende, men jeg er jo klar over nå at det er så mye, mye mer!

Svara jeg får nå vil jeg se på som hjelp, og muligens finne drømmehunden, for meg? Er ikke sikkert jeg vil ha hund om noen år engang.. noe jeg sikkert vil, sidne interressen bare er økende fra dagen jeg ble født :P

[*]Jeg er vel ikke den mest aktive jenta, turene vil ihvertfall bli på 1 time per dag, noen ganger mer, andre ganger mindre. Ettersom det passer meg.

[*]Jeg liker ikke pelsstell så altfor godt, men går ikke av veien for litt om nødvendig

[*] Pappa er allergisk, så om jeg skal på ferie til de, så bør den være røytefri, og muligens allergivenlig?

[*] Går ikke av veien for et litt fint utseende :rolleyes:

[*] Tror neppe byen vil være boplassen min..

[*] En førstegangs hund som ikke er for vanskelig og sta.

[*] rasen bør ikke være stor som en irsk ulvehund, men heller ikke liten som en chihuahua. Altså ikke for smått, men heller ikke for stort.

Vet dette ikke er verdens beste forklaringer, men jeg aner faktisk ikke om hvordan livet mitt vil bli. Hvor jeg vil bo, interesser ogsånn såe..

Jeg har jo også noen hunder som jeg har interesse for, fint om noen kunn sagt litt om de, og om de kanskje vil passe for meg? :P

# Basenji

# Italiensk mynde

# Harrier

# Papillon

# Cavalier king charles spaniel

# Berner sennen

# Langhåret dachshund

# Labrador retriever

# Golden retriever

huff.. nei, nå må jeg gi meg.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[*] Pappa er allergisk, så om jeg skal på ferie til de, så bør den være røytefri, og muligens allergivenlig?

Jeg må bare kommentere den. Allergivennlige hunder er som regel de hundene som ikke røyter, men det er ikke noe garanti for at faren din ikke kommer til å reagere på den. Det er alt etter som hva han reagerer på hos hunden. Enkelte reagerer på hundehår, og da er det praktisk med røytefrie raser, andre reagerer på spytt og da har det ingen betydning om rasen røyter eller ei(regnet som allergivennlig). Uansett synes ikke jeg at du skal ta så mye hensyn til akkurat det når du velger rase, faren din kommer ikke til å bo med hunden og han vil da bare bli plaget over kortere tidsrom(jada, vet at det også kan være ille nok)

Jeg synes du skal låne deg en god rasebok og lese om de rasene du har lyst på. Finner du ut at det ikke er noe for deg så finner du en annen rase. Virker det som om å være rasen for deg så les masse om rasen og snakk med folk som har erfaring med rasen. Du har god tid å bestemme deg på, så ikke stress, men bruk tiden godt til å bli kjent med rasen du har lyst på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du "bare" gå tur med hunden? Eller skal du trene f.eks. lydighet, agility, bruks eller jakt for moro skyld, eller kanskje konkurrere?

Vil du ha en hund som er veldig glad i alle slags mennesker og dyr, eller vil du heller ha en som er litt mer "innesluttet" og uten noe særlig behov for å hilse på folk?

Kan jo si litt om labradoren, siden det er den rasen jeg har selv:

Dette er en veldig glad rase, de elsker folk og hunder, de elsker mat, de elsker å bade, de elsker å fange ting, å bære på ting, å hente ting, de elsker å få oppmerksomhet. De er utmerkede klikkerhunder. De er aktive hunder, men klarer fint å slappe av også. Egner seg veldig godt for folk som har nokså varierende aktiviseringsnivå (om de er trent til fem timers hard arbeidsdag, klarer de også fint å slappe av etter en tre kvarters luftetur i nabolaget). Som unghunder er de veldig ville, nysgjerrige og ivrige. Mentalt sett kan det ta litt tid før de vokser opp, men når de er ca to-to og et halvt slår de seg litt mer til ro. Det er allikevel lett å få en labrador engasjert etter den har modnet til også. De trives godt når de får brukt seg litt, gjerne i form av apportering eller søks-arbeid. De er veldig gode allround-hunder, gemyttet og størrelsen gjør at de kan brukes til nesten alt. Dette er veldig tålmodige hunder, og matforsvar er ikke akkurat særlig utbredt (til tross for den ekstreme matlysten). Det er en del negative ting med en labrador (men det kommer nok an på øyet som ser), men mye mer positive ting! Pelsen er kort og trenger svært lite pelsstell, jeg børster Tinka kun i røyteperiodene for å få samlet håret før det faller på gulvet. De røyter nemlig forbausende mye - men det kommer av underullen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mexikansk nakenhund. Skal vist finnes i liten, medium og stor. Den store er finest da. Nydelig rase, er helt trollbundet. Ulempene er vel det at om vinteren trenger den klær, og om sommeren solkrem. Men ellers en superbra hund. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mexikansk nakenhund. Skal vist finnes i liten, medium og stor. Den store er finest da. Nydelig rase, er helt trollbundet. Ulempene er vel det at om vinteren trenger den klær, og om sommeren solkrem. Men ellers en superbra hund. :D

vel... jeg er ikke helt begeistra for nakenhunder... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mexikansk nakenhund. Skal vist finnes i liten, medium og stor. Den store er finest da. Nydelig rase, er helt trollbundet. Ulempene er vel det at om vinteren trenger den klær, og om sommeren solkrem. Men ellers en superbra hund. :lol:

Den er nok ikke akkurat en enkel nybegynnerhund da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel... jeg er ikke helt begeistra for nakenhunder... :lol:

Hehe, jeg elsker dem. Men det er mexikansk nakenhund som er favoritten da, det er så spesiell!

Den er nok ikke akkurat en enkel nybegynnerhund da :D

Ok, jeg har ikke lest så mye om den, har så vidt begynt, selv har jeg kjempelyst å bli oppdretter på den elelr bull mastiff :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# Basenji

# Italiensk mynde

# Harrier

# Papillon

# Cavalier king charles spaniel

# Berner sennen

# Langhåret dachshund

# Labrador retriever

# Golden retriever

Det var nå veldig forskjellige raser du hadde nevnt her da.

Hva er det du liker med disse rasene her da? Blir litt enklere hvis du forteller litt mer, men skjønner at det ikke er så lett. Her er jo hunder med helt ulik størrelse, bruksområde, pels, temperament, ja, stort sett det meste. Og her har du jo også helt fra nederst i skalaen (papillon, kan godt være like små/mindre enn chihuahua) og opp til ganske så langt opp (berner sennen), selv om du sier at du ikke vil ha hverken store eller små hunder. Blir ikke så lett da nei :lol:

Av disse tror jeg kanskje cavalieren ville passe deg best, denne kan du jo sikkert få noen cavaliereiere til å lære deg mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det ikke er noe enkelt jeg har gjort her, alle er jo forskjellig på hver sin måte.. Vet ikke helt hva jeg liker med de, det er bare noe... Spesielt? Har møtt noen av disse også, og liker de veeldig godt.. :lol:

Takk for svar.. =)

Må bare advare deg mot å velge rase fordi du har møtt en hund av den rasen som var sååå snill, for den trenger absolutt ikke å være representativ for rasen. Samme om du har møtt en helt forferdelig hund og for den del. Sånn er det for veldig mange, de møter en hund de liker kjempegodt og så kjøper de samme rase, fordi de tror hunden vil bli akkurat sånn. Det de glemmer å tenke på er bruksområdene til rasen, hva den egentlig passer for, og ikke minst at det er de som skaper hunden! Det hjelper ikke om andre hunder av den rasen er lydige og snille, hvis du ikke trener din egen til å bli sånn. Ingen hunder blir lydige av seg selv, det er helt sikkert.

Mener ikke å være streng eller noe, prøver bare å hjelpe deg. :D

Du burde sette deg ned å tenke over hva du egentlig har tenkt å bruke hunden til, hvor mye trening den vil få hver dag, både fysisk og psykisk. Rett og slett hva har du å tilby en fremtidig hund. Hva du er villig til å bruke av penger, hvor mye tid du er villig til å bruke på pelsstell o.l. Vil du bruke hunden til noe, som blodspor, agility, lydighet, utstilling, bruks, kløv, trekk e.l.?

Tja, det er mye og tenke på, rett og slett! Ønsker deg lykke til med letingen etter "din" rase! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er klar over at de hundene jeg har møtt, slettes ikke trenger å være sånn som mange andre. Men oppførselen år det ann å gjøre noe med - noen ganger.

Syns bare det er så vanskelig å finne en hund. Er så mange å velge mellom, ALT formange! Blir helt surr i huet hos meg :D

Har dere noen linker til oppdrettere da, eller sider som fortelle rom rasene jeg nevnte oppe? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...