Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK

kinems

Recommended Posts

Skrevet

Håper det er noen som kan gi meg et godt råd her..

I August 2005 tok jeg funskjonsanalyse av min hund. Prøven ble godkjent.

Jeg hadde fått aldersdispensasjon til denne prøven, da hun var 4,5 år.

I dag får jeg telefon fra NKK om at testresultatene er blitt kansellert!

Det var kun én dommer i testen, som normalt skal ha 2. En person som ikke fikk sin hund godkjent pga biting, så dermed sitt snitt til å klage og fikk dette godkjent gjennom hovedstyret i NKK.

Dette medfører at testresultatet har blitt kansellert for alle hundene som deltok.

I og for seg greit nok, men det jeg reagerer på er NKK sin behandling av saken.

-Saksbehandlingen deres har tatt nesten 1 år.

-De har ikke informert om at det er en klageprosess på gang.

-Vedkommende hadde sendt inn sin klage i september. De har altså hatt plenty med tid til å informere om at det er en klageprosess på gang som kan føre til kansellering av prøveresultatene.

-De har ikke gitt MEG mulighet til å klage på vedtaket. Resultatet er alt fjernet.

-Ikke har jeg fått noe info av verdi om hvordan jeg kan gå frem for å klage.

Altså har jeg i god tro antatt at alt var i skjønneste orden.

Problemet mitt er at jeg nylig har parret min tispe, og resultatet av funskjonsanalysen var ganske sentral i den avgjørelsen. Jeg vil ha disse resultatene og vis til.

NKK ønsket å gi meg en ny aldersdisp. men det er ikke akkurat aktuellt å teste en drektig tispe.

Innen hun er ferdig med valpene er hun dessuten nærmere 6 år. Altså også uaktuellt!

Jeg har fått en beklagelse, men i mitt tilfelle er den NULL verdt!

Forøvrig er jeg interessert i å komme i kontakt med andre som tok funskjonsanalyse av hundene sine på Svartskog i August 2005 i regi av Norsk Schäferhundklubb avd. Oslo. Testleder var Sverre Kirkemo.

Skrevet

UTROLIG dårlig utført av NKK! Vet lite om hvordan en slik prosess skal foregå, men jeg syntes det der var helt på trynet! I det minste burde de ha gitt dere en ny gratis funk. analyse! ;) Og sagt fra til dere andre osv. Det er jo NKK som har driti på seg her da, det er jo helt klart. Uproffesjonelt av klubben å stille me bare en dommer, om det skal være to også.

Selv om dere ikke har fått mulighet til å klage på klagen osv før, så ser jeg ingen grunn til ikke å gjøre noe med det nå. Hele greia blir jo bare værre siden testen var viktig mht. avlen på tispa di..

Nei, nå har visst NKK gjort det igjen.. <_<

Guest Belgerpia
Skrevet

NKK har ikke noen plikt til å informere folk som har testet hundene sine om at det er kommet inn klage på arrangementet - det er noe arrangørklubb i så fall er ansvarlig for å gjøre.

Det får da være grenser for hva vi skal pålegge NKK.

Reglene er KLARE og da mener jeg KLARE - det SKAL og skal ALLTID være to dommere, det finnes IKKE tvil i reglementet, og skulle de mot formodning få lov til å kjøre testen med EN dommer så skal det søkes dispensasjon hos NKK FØR arrangementet.

Arrangørklubben du har testes hos har kjørt tester i mange år så dette vet de, at de tross det faktum at de bare hadde en dommer kjørte testen og at den således ikke ble godkjent på bakgrunn av klage det står for arrangørens regning.

Greit nok at de i utgangspunktet fikk beskjed om at testen var godkjent med en dommer - men da når EN klager så blir det relativt standard at resultatet blir annulert.

Prøven er holdt utenom reglementet og sånn er det bare. Synd for deg og alle de andre som stod på testen - synes det var service at de faktisk ringte og informerte deg jeg da - for strengt tatt kunne de bare ha sendt ett brev til arrangør klubben og bedt de gjøre den jobben.

Dersom du har noe skriftlig fra NKK angående dette så legg det sammen med FA test resultatet ditt - hvis ikke, be om å få en skriftlig redegjørelse fra NKK på hvorfor testen ble annulert så har du det sammen med papirene dine.

Hunden din har jo like fullt godkjent FA.

Skrevet

NKK har ikke noen plikt til å informere folk som har testet hundene sine om at det er kommet inn klage på arrangementet - det er noe arrangørklubb i så fall er ansvarlig for å gjøre.

Det får da være grenser for hva vi skal pålegge NKK.

Prøven er holdt utenom reglementet og sånn er det bare. Synd for deg og alle de andre som stod på testen - synes det var service at de faktisk ringte og informerte deg jeg da - for strengt tatt kunne de bare ha sendt ett brev til arrangør klubben og bedt de gjøre den jobben.

Dersom du har noe skriftlig fra NKK angående dette så legg det sammen med FA test resultatet ditt - hvis ikke, be om å få en skriftlig redegjørelse fra NKK på hvorfor testen ble annulert så har du det sammen med papirene dine.

Hunden din har jo like fullt godkjent FA.

Hunden min har like fullt godkjent FA ja, men jeg syns likevel det her er ****** surt!

Her har jeg et offentlig resultat å vise til, så får jeg bare "Haha, vi lurte deg" et ***** ÅR senere.

Ta feks annonsering av valpene; Jeg kan ikke skrive at hun har godkjent FA. La oss si evt kjøpere sjekker dette og ikke finner noen resultater. Det virker jo ikke videre seriøst.

Heller kan jeg ikke i en annonse, begynne med en lang avhandling om at prøven var godkjent, men testresultatet kansellert pga ditt og datt.

Hvem som har egentlig har skylda her, er ikke så veldig relevant for meg nå. Det er meg som "sluttbruker" som blir rammet uansett.

Jeg må forholde meg til den avgjørelsen NKK har tatt og evt. ta det derfra. En klage til NschK vil først være akuell på et senere tidspunkt for å forhindre at dette skjer igjen.

Jeg forstår at regler er regler, men når det er så klart på dette punktet som du sier, syns IHVERTFALL det er utrolig at de har klart å bruke så lang tid på det.

Mulig jeg friker ut mer enn jeg burde pga dette, men jeg er "føstegangsfødende" og har sånn ca 1000 andre ting å tenke på.. hehe :P

PS: At de ikke er plikta til å informere om at en slik prosess er igang, er også forsåvid greit, men hadde de gjort det.. DA kan vi begynne å snakke service :P Hun ringte ikke akkurat for å fortelle meg dette..

Uansett.. takk for svar :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...