Gå til innhold
Hundesonen.no

De som vet minst, vet best


vipsen

Recommended Posts

Det er greit at man sier ifra at man ikke vil at hundene skal hilse, men det er vanlig folkeskikk å spørre før man trenger seg på andres eiendom(ja, jeg mener man gjør det ved at noen lar hunden springe bort til min hund) Hvis man ikke er voksen nok til å spørre _før_ man slipper hunden, ja da er man ikke voksen nok til å ha hund. Dette handler ikke kun når man trener, men også på en vanlig tur. Jeg liker ikke å bli løpt ned av diverse fremmede hunder som jeg ikke kjenner når jeg og Ero går en rolig tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Det som irriterer meg er når jeg feks ser det kommer en hund i mot, og jeg går på andre siden av veien (vi bor laaaangt ut på landet, så her går vi med hundene på veien. Ikke noe Oslo trafikk :wub: ). Så sier jeg sitt til mine hunder, slik at de kan passere oss uten å komme bort. Så kommer de slepenes etter hunden. Så sier jeg "vanligst ikke kom bort" (har 1 tispe og 1 hannhund, så jeg vet liksom aldri hvordan det går). Så svarer de "han/hun må bare få hilse. Det bare 5 sek" :rolleyes: . Hehe... Noen tar bare ikke hint :) Heldigvis har jeg hunder som er godt sosialiserte, og det skal mye til for at de sloss med andre. Hvis ikke kunne det gått veldig galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har kanskje ikke blitt rent ned av en giant så både du og bikkja fyker avgårde og smeller i bakken? bikkja og jeg tåler det, men det er så unødvendig. Stress å skifte klær etter å ha blitt slengt ned i søla og. Jeg syns IKKE det er akseptabelt. ser hvertfall ikke ut som du har opplevd det selv. Men du har jo stor hund, så da er vel det greit det.

Les hva jeg skriver. Jeg har stor hund, så for meg så er det ikke noe problem uansett hva slags hund som kommer bort. Ingen av oss som går i bakken, hun er stor, jeg har balanse og sjømannsbein :wub: Blir du slengt i søla pga. en hund som kommer så vil jeg vurdere å sjekke synet - kan da umulig unngå å se en gigantisk hund som kommer mot deg :)

Jeg er enig i det dere sier om at det er unødvendig å bare la hundene buse bort til hverandre, det er jeg. Men for min del er det ikke noe problem eller en plage at det skjer, jeg ser på det som god trening. For andre er det kanskje verre, om man blir slengt i bakken selv, eller har en usikker eller aggressiv hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Les hva jeg skriver. Jeg har stor hund, så for meg så er det ikke noe problem uansett hva slags hund som kommer bort. Ingen av oss som går i bakken, hun er stor, jeg har balanse og sjømannsbein wink.gif Blir du slengt i søla pga. en hund som kommer så vil jeg vurdere å sjekke synet - kan da umulig unngå å se en gigantisk hund som kommer mot deg tongue.gif

Fullstendig enig med Crizpo og Nina.

Du trenger ikke være frekk IW. Det er det ingen grunn til. Selvsagt har man sett hunden før den hiver deg i bakken, men de pleier vel å være sluppet løs før du rekker å rope stopp. Og du tror ikke man kan bli dengt i bakken av en stor hund som hopper over deg og dyret med sin fulle kraft? Tenk to ganger IW. Det er normal logikk som du burde forstå. Man trenger ikke å ha dårlige bein eller feste fordi man detter i bakken når man får en giant hund over seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min hund er skikkelig ivrig etter å hilse og jeg tar fort hintet om andre hunde eiere ikke vill for da holder de sin egen inne og går forbi.. jeg holde da min inne tl jeg har fått klarsignal av den andre til at de kan hilse! Trodde andre også så om andre er villige til å la dem hilse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fint at folk spør om de kan hilse noe som skjeldent skjer her. Når vi går tur med Rambo, og jeg har lyst at de skal hilse, så ser jeg etter tegnt til at den andre eieren ønsker at dem skal hilse, hvis ikke går vi forbi. Jeg skal starte med å lære Rambo å ikke bli så opphisset når han møter andre hunder, og da vil jeg nok ikke sette pris på at folk bare kommer busende, men om de gjør det, så får jeg heller si i fra på en fin og ordentlig måte :wub:

Litt 'off topic', men hva er galt med felxi? Jeg bruker det til Rambo, og det går helt fint. Har fullstendig kontroll, og hvis vi går steder hvor det er veldig mange folk, ber jeg han bare å gå fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt 'off topic', men hva er galt med felxi? Jeg bruker det til Rambo, og det går helt fint. Har fullstendig kontroll, og hvis vi går steder hvor det er veldig mange folk, ber jeg han bare å gå fot.

Da er nok du et av unntakene.... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir du slengt i søla pga. en hund som kommer så vil jeg vurdere å sjekke synet - kan da umulig unngå å se en gigantisk hund som kommer mot deg ;)

:wub::)

I en drømmeverden er alle blide, snille, høflige og hyggelige. i tillegg har alle søte, snille og greie bikkjer.

Men sånn er det ikke, og det vet vi nå.

Det er daglig innlegg ala dette, både på sonen og andre steder, om folk som slipper bikkjene sine bort uten å spørre, og dessverre skjer enten det ene eller det andre. Kanskje ingen ting skjer heller, men allikevel må det skrives her, sånn at vi kan få fortalt hvor håpløse ANDRE er...

Jeg biter meg og merke i, som Belgerpia sier, at ingen på FORHÅND prøver å unngå situasjonen.

Nå VET vi at noen, enten det er med eller uten flexi, slipper hundene bort, hvis vi ikke sier noe. Hvorfor ikke da bare si fra når man skjønner hvor landet ligger, at fillebikkja kommer til å komme bort?

Joa, jeg møter også mange av de "idiotene" på tur. Noen gangen gidder jeg ikke bry meg (har en omgjengelig hund) andre ganger vil jeg ikke at han skal hilse. Om jeg utifra kroppsspråk ikke klarer å få fortalt den forbipasserende at vi ikke skal hilse, har jeg da talens bruk. Kan ikke huske at jeg en eneste gang har blitt påtvunget en annen hund (i bånd vel og merke) hvis jeg har gitt beskjed om at det ikke er ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

vet jo aldri om hunden hopper på deg eller ikke da... :wub:

bare skjønner ikke hva det hjelper å sjekke synet når en hunde-eier ikke hører og du får mange kilo hund over deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Eksempel 1: Jeg har min hund i "sette seg" ved siden av meg og det kommer en hund i flexi-bånd bortover mot oss. "De skal ikke hilse" sier jeg. "Neivel" sier mannen og svosj så er hunden hans snute mot snute med min!

Eksempel 2: En diger am staff driver og bader og leker nede ved det vannet vi er på vei ned til. Eieren hanker inn bikkja og setter på den både bånd og grime (slik som gjør at den ikke kan bite). (Selvom jeg sa han bare måtte la den være løs. Greit nok det). Så blir vi stående og preike litt. Hunden min har satt seg bak meg, noe hun gjør når hun ikke gidder å hilse, men syns jeg kan ta litt sosialt ansvar :wub: . Den digre hannen med munnlås drar seg nærmere og nærmere min hund. "Hold ham unna henne, er du snill" sier jeg. "Jada" sier han, mens han sakte men sikkert lar hunden sin dra seg rundt meg og bort til den pripne frøkna mi! Hunden hans kunne jo ikke tatt igjen om min hadde angrepet, engang! (Hun gjorde jo ikke det, da).

Det er jo hyggelige folk, men det går liksom ikke inn, det at vi faktisk ikke ønsker at bikkja deres skal bortpå bikkja vår! Jepp, jeg lar meg irritere. Noen ganger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke være frekk IW. Selvsagt har man sett hunden før den hiver deg i bakken, men de pleier vel å være sluppet løs før du rekker å rope stopp. Og du tror ikke man kan bli dengt i bakken av en stor hund som hopper over deg og dyret med sin fulle kraft? Tenk to ganger IW. Det er normal logikk som du burde forstå.

Det var ikke frekt ment. Beklager hvis du tolket det sånn! Det jeg tenkte var vel at det går an å ta et skritt til siden :wub: Så man slipper å gå i bakken. Som sagt upraktisk å ta med ekstra skift bare for å gå tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt OT men en liten ting som jeg reagerer på er at det virker på dere som at alle de "idiotene" som ikke hører, er de med flexibånd! :wub: er det bare fordi dere hater flexibånd at dere alltid skal nevne at "idiotene" bruker det eller? skylde på et bånd?! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Eksempel 1: Jeg har min hund i "sette seg" ved siden av meg og det kommer en hund i flexi-bånd bortover mot oss. "De skal ikke hilse" sier jeg. "Neivel" sier mannen og svosj så er hunden hans snute mot snute med min!

Eksempel 2: En diger am staff driver og bader og leker nede ved det vannet vi er på vei ned til. Eieren hanker inn bikkja og setter på den både bånd og grime (slik som gjør at den ikke kan bite). (Selvom jeg sa han bare måtte la den være løs. Greit nok det). Så blir vi stående og preike litt. Hunden min har satt seg bak meg, noe hun gjør når hun ikke gidder å hilse, men syns jeg kan ta litt sosialt ansvar :wub: . Den digre hannen med munnlås drar seg nærmere og nærmere min hund. "Hold ham unna henne, er du snill" sier jeg. "Jada" sier han, mens han sakte men sikkert lar hunden sin dra seg rundt meg og bort til den pripne frøkna mi! Hunden hans kunne jo ikke tatt igjen om min hadde angrepet, engang! (Hun gjorde jo ikke det, da).

Det er jo hyggelige folk, men det går liksom ikke inn, det at vi faktisk ikke ønsker at bikkja deres skal bortpå bikkja vår! Jepp, jeg lar meg irritere. Noen ganger!

Klart du har lov til å bli irritert, skulle bare mangle. Og tilfellene du beskriver er jo ekstreme da... Kanskje du skal prøve å bli irritert litt tidligere, kanskje de ikke tør annet enn å høre på deg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

den er grei.

vel, når en hund har tenkt å hillse deg ned på død og liv hjelper det som regel ikke å ta et skritt til siden.... er like lett for den å gjøre det samme. dette er kanskje litt mer av de ekstreme "hillse tilfellene". Men jeg syns uansett at det er normal folkeskikk å spørre pent før man forstyrrer noen. Kan man ikke vise respekt for andre burde man tenke over en ting eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo stor forskjell på en hund som kommer løpende for å hilse, og en som kommer hoppende for å hilse :wub: Er kanskje mer stress med de hoppende hundene. Hunder som hopper er uting! Hehe.. Men veldig søtt så lenge de er små :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan hende man faktisk er opptatt av noe annet. Jeg syns den som forstyrrer kan spørre. Det har med NORMAL folkeskikk å gjøre. Det er ikke noen regel at alle hunder skal hillse på hverandre.

Hvis du er så opptatt at du ikke kan snakke til noen, så er du vel så opptatt at du ikke kan svare dem heller? Det skal visst være vanskelig, dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Hvis du er så opptatt at du ikke kan snakke til noen, så er du vel så opptatt at du ikke kan svare dem heller? Det skal visst være vanskelig, dette.

hva mener du med det? Jeg kan snakke til noen, men det er normal folkeskikk å spørre før man slipper hunden sin på en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke frekt ment. Beklager hvis du tolket det sånn! Det jeg tenkte var vel at det går an å ta et skritt til siden :P Så man slipper å gå i bakken. Som sagt upraktisk å ta med ekstra skift bare for å gå tur :P

Hadde det bare vert så enkelt :wub:

Jeg har gått i bakken flere ganger, balansen er god og synet også. Det er bare det at når en stor hund kommer i 110 km/t mot deg så står som regel din egen hund ved din side i bånd, flytter du deg et skritt til siden følger din hund etter og raceren som kommer mot sikter mot bena dine for å klare å stoppe opp fort nok. Det skal jeg love gjør vondt :)

Eller hunden hopper opp på deg og tuller, det er ikke bare bare å flytte seg da, hunden er som regel mye raskere enn deg.

Etter å ha gått på Leonberger treff flere ganger har jeg fått erfare at det er ganske vanlig at hundene under lek stopper opp i beina dine og har de stor nok fart da så skal jeg love deg at du tryner..HARDT ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva mener du med det? Jeg kan snakke til noen, men det er normal folkeskikk å spørre før man slipper hunden sin på en annen.

Når forslaget var å be dem holde seg unna, sa du at "kan hende man faktisk er opptatt av noe annet. Jeg syns den som forstyrrer kan spørre."

Men hvis du er opptatt av noe annet, og derfor ikke kan snakke til dem, så er du vel så opptatt at du ikke kan svare hvis de, av høflighet, faktisk spør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

jeg svarer, og jeg sier ifra på forhånd hvis jeg ser personen er i ferd med å slippe dyret sitt løs eller ser at personen straks går på meg med hunden sin. Men jeg syns det er normal folkeskikk å spørre før man slipper dyret sitt på det andre dyret. Og jo, jeg svarer hvis noen spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...