Gå til innhold
Hundesonen.no

Ang. omplassering av hunder


alucinor

Recommended Posts

Jeg kan i allefall nevne hunder som er aggressive. Det ringer minst to personer pr. uke som vil ha hjelp til omplassering/formidling av hunder som i ulike situasjoner har bitt eller vist tegn til uønsket adferd.

Så har vi syke hunder. Det ringer ca. 1 person i mnd som vil ha hjelp til å omplassere/formidle en hund som er syk og som av dyrevernsmessige årsaker burde avlives fremfor å omplasseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok vi som har større problemer med omplassering enn hunden. Selv overtok jeg en schäfertispe i februar i år, og eneste gangen hu hadde litt problemer med å flytte, var i det vi dro. Da peip hu en del (oppdretter og hundevennene hennes var i hagen da vi kjørte). Da jeg dro tilbake for å bytte litt papirer og penger, så hadde hu ikke interesse av å gå ut av bilen en gang.

Men for noen er terskelen litt for lav for anskaffelse og omplassering/avlivning av hunder. Det blir litt "bruk og kast mentalitet" til tider.

Husker fra ene skolen jeg gikk på. Hos ei jente i klassen, så ble hundene alltid så mystisk syke i juni, og måtte avlives. Og i august/september, så kom det en ny valp i hus. Alle med samme navn også....

Man bør tenke nøye igjennom et hundekjøp. Men ting kan skje. Får man en hund som er absolutt alt for mye hund for en, så bør man kanskje vurdere å gi den et nytt hjem, der den kommer til en eier som kan hanskes med den. En ting er å tenke nøye igjennom, en annen ting er å bli lettere hysterisk med utallige "tenk om". Likevel er det lettere å sitte på sidekanten og hytte en finger mot noen som omplasserer hunden sin, enn å være i den situasjonen selv. Det er mange faktorer som spiller inn, og det er ikke alle som kvitter seg med hunden sin like lett, men at de kommer til et punk der de absolutt ikke klarer å ta seg av hunden på en skikkelig måte. Er det ikke bedre å gi den et nytt hjem da?

At man får barn eks, burde ikke vært en automatisk grunn til å omplassere hunden, men om hunden ikke liker ungen i det hele tatt og oppfører seg på en slik måte at ungens sikkerhet er i fare, da bør den få et nytt - vel og merke barnløst - hjem. Så vidt jeg veit, så er ikke alltid graviditet like planlagt. Skal man da ta abort fordi man har en hund som ikke liker barn?

En grunn jeg synes er bra nok for å omplassere en hund, er om den ikke duger i hele tatt til det formålet den er tiltenkt til. Skaffer man seg en valp og håper at den skal bli tjenestehund, men som ikke duger i det hele tatt, så vil den antakelig få det bedre i et nytt hjem.

Syke hunder, og hunder med store atferdsproblemer burde ikke blitt omplassert, men enkel og greit gitt ei sprøyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis mitt barn viser tegn til allergi, vil nok hunden bli omplassert dessverre :P

Det betyr ikke at jeg er mindre glad i hunden min enn dere andre, men jeg vil ikke at barnet mitt skal gå på masse allergi piiller..og jeg vet akkurat hvordan det er å være allergisk mot noe..

dere syntes kanskje jeg kan virke litt kald osv, men når jeg leser om hun som kunne reise til Australia for å studere, men tok et valg og det var hunden..altså; man må være litt ego til tider og tenke på seg selv og fremtiden.. jeg hadde nok reist gitt..

jeg fikk balder fra omplassering i februar i år, og tenkte atte jeg skulle bo her helt til hans tid var ute.. men plutselig for to uker siden fikk jeg vite at jeg hadde kommet inn på kjørelærerskolen i Sverige.. hadde ikke jeg funnet meg en leilighet for oss to, hadde ikke jeg klart å la utdannelsen min gå i do...

men jeg var så heldig å få en stor leilighet, så nå flytter vi begge to :P

- så ang. eldre hunder som blir omplassert...hvorfor ikke ?

det er bedre at hunden får et godt og nytt hjem, enn å bli avlivet eller leve i et ******* med foreldre som egentlig ikke har tid eller vil ha hunden.. jeg tror ikke hunden har vondt av et nytt hjem uansett alder :P

selv fikk jeg balder når han var 7 år..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis man lever et liv der det uforutsette skjer ofte og plutselig, så bør man revurdere anskaffelse av hund, og evt vente til ens livssituasjon blir litt mer stabil. Allergi trenger ikke å være en god grunn til å omplassere hunden, litt allergi kan enkelt holdes i sjakk, og er noe helt annet enn virkelig sterk allergi.

Hvis du er litt på gyngende grunn sånn ellers med tanke utdanning og alt mulig "frem-og-tilbake"-opplegg, så synes jeg at en hund er helt unødvendig på skaffe seg, og spesielt når man stiller seg så ukritisk til å omplassere den igjen. Hunder er ikke ting, objekter, men levende vesener som krever litt mer enn en sofa, et fjersyn eller annet tilbehør vi skaffer oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...