Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan holde Hd og Ad i sjakk?

Toya

Recommended Posts

Ja som sagt, så har Toya HD og AD, begge to i C grad, men må jo forebygge, slik at det ikke forværrer seg..

Noen som har noen tips på hva man skal gjøre?

Hva man kan trene, hvordan man skal legge den opp og sånne ting?

Tips mottas med stor takknemlighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi driver å svømmer ja, vurderer faktisk å spørre vet om det er forsvalig å slanke henne litt, hu veier jo 40 kg, før så sa vet at det ikke var for mye, men skal se om hu forandrer mening når hu har både hd og ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund med C-hofter kan jo leve et helt normalt og like langt liv som en HD-fri hund (det vet du sikkert) :) Men forbygging er jo lurt, høres ut som en bra plan.

Når det gjelder trening så bør du trene på en sånn måte at ikke hundens skjelett belastes. Hunden bør trene i terreng, helst mykt underlag, dette bygger muskler og er skånsomt mot leddene og skjelettet. Svømming er jo også veldig bra da. Som sagt skjelettet bør ikke utsettes for unødig belastning, så det å holde hunden litt slank fremfor litt lubben er nok det jeg ville satset på i hvert fall. Ellers bør du jo unngå asfaltturer (så langt det er mulig), hopp fra høye kanter, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har HD grad C- og vi bruker et pulver/middel i maten- husker ikke hva det heter. Men det skulle forebygge, og forsinke det hele...

Husker ikke hva pulveret heter, men vet at det er dyrt i Norge- men mye billigere i sverige. Man kan få det i piller(som er ferdig veid) eller i pulver- som man veier opp selv... :)

Kan sjekke det til imorgen, om du vil?

Ellers er bading veldig bra... Og man bør holde seg unna hardt underlag... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet at C hofter og albuer ikke er det værste man kan få..

men er jo uansett greit å ta forhåndsregler...

ja skal gå mest i skog og mark, kanskje jeg burde slanke henne litt, selvom jeg egentlig ikke syntes at hun er tjukk.. er redd for at hun vil komme til å se ut som ett levende sjelett om jeg gjør det..

men får gjøre det beste ut av det...

Min hund har HD grad C- og vi bruker et pulver/middel i maten- husker ikke hva det heter. Men det skulle forebygge, og forsinke det hele...

Husker ikke hva pulveret heter, men vet at det er dyrt i Norge- men mye billigere i sverige. Man kan få det i piller(som er ferdig veid) eller i pulver- som man veier opp selv... :)

Kan sjekke det til imorgen, om du vil?

Ellers er bading veldig bra... Og man bør holde seg unna hardt underlag... ;)

ja sjekk det! skal til sverige på søndag, må man i dyrebutikk for å kjøpe? eller finnes det på grensa?

*Endret av moderator Nina, dobbelpost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke, har aldri kjøpt det i sverige :unsure: Men har hørt at det finnes mye billigere i Sverige... ;)

Skal sjekke imorgen jeg :)

Det heter Cosequin DS Det står at man bare kan få det hos vetrinæren da, men tror tanta mi fikk det samme stoffet et annet sted enn hos vetten... Men det henne fikk tak i var til hest, men jeg tror det også gikk til hunder- siden det er akkurat det samme i det. Bare gi litt mindre enn det som er anbefalt til hest da ;)

Mer enn det kan jeg nok ikke hjelpe deg med... B)

Du får ha lykket til med hunden- og letinga etter dette middelet ;)

*endret grunnet dobbeltpost* mod. Yakine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det heter Cosequin DS Det står at man bare kan få det hos vetrinæren da, men tror tanta mi fikk det samme stoffet et annet sted enn hos vetten... Men det henne fikk tak i var til hest, men jeg tror det også gikk til hunder- siden det er akkurat det samme i det. Bare gi litt mindre enn det som er anbefalt til hest da ;)

Mer enn det kan jeg nok ikke hjelpe deg med... B)

Du får ha lykket til med hunden- og letinga etter dette middelet :)

Jeg tipper pulveret inneholder Glukosamin. Glukosamin er godt for leddene til hundene. har selv en vennine med ledd problemer hos hunden sin og fikk anbefalt å bruke det på hunden av vetrinær på NVH.

Ellers kan C-vitamin tilskudd også ha en "smørene" effekt (forebyggende). Desverre så fins ikke den svenske artikkelen jeg leste på nett lengre. C-vitamin hjeper også imunforsvaret til hunden(forebyger UVI mm).

Det er heller ikke farlig å gi det ettersom dette er en vitamin som ikke lagres i kroppen til hunden. Du kan ikke overdosere. Selv så kjøper jeg ascobin syre (ren c-vitamin) på apoteket. Blaze (ca 16kg) får ett halvt kryddermål for dagen i maten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det sikkert! :wub: Husker vetrinæren sa at det smørte leddene... B)

innholdet i de pillene er:

glucosamine hydrochloride, sodium chondroition sulfate, gelatin, maganese ascorbate, mixed glycosaminoglycans, water, magnesium stearate, sodium lauryl sulfate, FD&C blue #1, and FD&C yellow #5

Om dette sier noen noe da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal helst ikke hoppe så mye med hun og helst gå i skogen med variert underlag.

Det som også er viktig er at hun får jevn mosjon, dvs samme mosjon hver dag, skal dere på langtur en dag så trapp opp så hun tåler det over et par dager.

Produkter med Glucosamine og Chondroitin bør du bruke du får tak i et bra produkt HER

Du bør også begynne og gi hun omega3 og c-vitaminer.

HILLS har et spesiellt fôr som heter j/d det er spesiellt for hunder med ledd plager, les om det HER

Jeg masserer Chicka og det hjelper veldig godt, men da bør du være godt inneforstått med musklenes oppbygning før du begynner.

Om vinteren så ville jeg passet på at hun ikke blir kald, selvom hun ikke har symptomer ennå, det hjelper senere i livet hennes, kjøp gjerne dekken til hun som hun kan ha på nåe det er kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...