Gå til innhold
Hundesonen.no

Drakamp


tuppetroll

Recommended Posts

Ace er nå tre og en halv måned, og da hun var liten var hun kjempegira på drakamp. Nå er det sjelden jeg får henne med på det, og pipedyr og godbiter er mye kulere. Jeg vil jo gjerne ha muligheten for å ha drakamp som belønningsform senere, hvordan får jeg den opp igjen. Kan det være pga tennene at hun ikke vil ha så mye drakamp nå, forøvrig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace er nå tre og en halv måned, og da hun var liten var hun kjempegira på drakamp. Nå er det sjelden jeg får henne med på det, og pipedyr og godbiter er mye kulere. Jeg vil jo gjerne ha muligheten for å ha drakamp som belønningsform senere, hvordan får jeg den opp igjen. Kan det være pga tennene at hun ikke vil ha så mye drakamp nå, forøvrig?

Kan nok være pga tennene ja. Er ikke så godt å bli dratt rundt med løse og kanskje vonde tenner i munnen. Ta det litt med ro i en periode og vent litt med å sette igang igjen. Trill ball med henne, lekeslåss litt, dra filla langs med gulvet og la henne vinne den. Lek med det hun vil leke med nå, før du introduserer filla igjen når den verste tannfellingen er over.

Og du, hun er bitteliten ennå! Hun er faktisk ikke mer enn 15 uker, ikke glem det da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hun var liten? Hun ER liten! ler :)

Det er nok muligens tennene som gjør henne lite hypp på drakamp, det er neppe behagelig å henge fast i ei fille om tenna løsner? ;)

Zarten var forøvrig nesten aldri hypp på sånt når han var liten, men han har jeg lekt opp litt etter litt. Det som har funka på han, var at han alltid fikk vinne, og når han vant, jakta jeg på han og prøvde å ta fra han filla, noe jeg selvsagt aldri "klarte" ;) Nå har jeg ikke vært like flink (eller altfor flink) til å lære han at det er drakampen som er belønninga da, så det ender at han venter på godbiten han veit han får for å slippe filla (det var her jeg var for flink eventuelt? hehe) Men han henger på selv om jeg tar tak og snur meg rundt fort (klønete forklart), sånn at alle beina hans er i lufta når vi snur.. Liksom.. Skjønte du hva jeg prøvde å forklare nå? hehe :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du, hun er bitteliten ennå! Hun er faktisk ikke mer enn 15 uker, ikke glem det da ;)

Da hun var liten? Hun ER liten! ler :)

Jada, jada - jeg vet det... ;) Men hun har vokst så mye osv. lalalala - Rephrase; da hun var 9-10 uker :P

Zarten var forøvrig nesten aldri hypp på sånt når han var liten, men han har jeg lekt opp litt etter litt. Det som har funka på han, var at han alltid fikk vinne, og når han vant, jakta jeg på han og prøvde å ta fra han filla, noe jeg selvsagt aldri "klarte" ;) Nå har jeg ikke vært like flink (eller altfor flink) til å lære han at det er drakampen som er belønninga da, så det ender at han venter på godbiten han veit han får for å slippe filla (det var her jeg var for flink eventuelt? hehe) Men han henger på selv om jeg tar tak og snur meg rundt fort (klønete forklart), sånn at alle beina hans er i lufta når vi snur.. Liksom.. Skjønte du hva jeg prøvde å forklare nå? hehe :unsure:

Skjønte ;) Ikke dumt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer selvfølgelig ikke å holde fingrene av fatet, og må bare påpeke en aldri så liten detalj ved din (Tuppetrolls) signatur.

Det korrekte sitatet er: "Arbeidslyst kom treng deg på! Her skal du motstand finne!" - Soland Gundersen

Hilsen en som har en hund hvis fulle navn er Il Tempo Gigante :) (og forrige hund het Ludvig)

Ellers tror jeg at hunder som i utgangspunktet har god kamplyst (som din hund hadde), er relativt enkle å få opp i kamp igjen, med mindre det faktisk ikke egentlig var så gøy alikevel. Det må bare gjøres på rett måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så viktig å bruke drakamp som belønning, da?

Personlig mener jeg det bygger litt opp under det sosiale du og hunden har sammen. Slenger du ball avgårde leker hunden for seg selv og du er passiv. I fillelek, så må du være rimlig aktiv sammen med hunden og dere to bygger en bedre relasjon sammen, mener jeg. Jeg mener også at det ikke skaper avstand i øvelsen dere jobber med.

Slik som på fri v. fot, hvor jeg mener at det er en super belønning, en kjap lek så tilbake igjen. Ballen må du kaste for å så vente på at hunden kommer tilbake med den. Sløsing med unødvendig tid :) Jeg bruker ball på øvelser hvor jeg må belønne på avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...