Gå til innhold
Hundesonen.no

vom og hundemat

Kathrine

Recommended Posts

Tenkte å kjøpe inn vom og hundemat til amy for å prøve ut dette..

Så har da noen spørsmål.. :icon_redface:

Er det lurest å starte med et spesielt nr? (tenker da på disse pølsene)

Hva er prisen, og hvor mye pleier man kjøpe inn pr gang?

Tenkte å fore 50/50 med vom og vanli tørrfor, er det lurt?

Hvor mye vom spiser de i eit måltid?

Og trenger man tilsette evt vitaminer?

Er klar over at man kan spør når eg kjøper og, men er greit å vite litt på forhond da synes eg... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vom og hundemat er ferdig vitaminisert.

Å gi 50/50 går helt greit.

Selv har jeg brukt nr. 13 (tror jeg det er) den med kylling.

Start med å kjøpe en eske pølser du, det er 20 kg. Da har du en stund og ser hvordan hunden fungerer på det. Det koster vel 300,- for 20 kg mener jeg å huske.

Hvor mye de spiser avhenger av vekten på hunden din og type hund. Kjøper du av Magnar så kan han svare deg på dette og gi deg anbefalt mengde til hvert måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vom og hundemat er ferdig vitaminisert."

Dette er vel ikke riktig når det gjelder vom? Hvis ikke det er en type spesial-vom du har kommet over og bruker. Gir selv hunden vom innimellom, men basisfóret er vanlig hundefór (Proplan). Dette dekker hundens behov. Blander aldri vom og hundemat. Ser ikke poenget med denne blandingen.

Men hunden elsker vom, og gir derfor hunden 100% vom i 14-dagersperioder 3-4 ganger i året. Men tilsetter da vomen næringstilskudd i form av pulver. (Mener det heter Vitabena) Av den enkle grunn at vom inneholder null vitaminer/mineraler.

Edit: Ok, ser nå at "Vom og Hundemat" er en produsent som tilsetter vitamineraler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vom & Hundemat er navnet på et fôrmerke som er basert på 100% rå kjøtt-/fisk-råvarer, laget i Norge av norske råvarer.

Det finnes to blandingsvarianter: nr 25 (25% hver av kylling, vom, slakteavskjær og laks/ørret), og nr 33 (33% hver av kylling, vom og slakteavskjær). Begge variantene er vitaminisert for å være et fullfôr for hunder. De er spesielt populære blant jegere og hundekjørere.

Jeg for min del ville aldri blandet V&H med tørrfôr. Ser ingen vits i det så lenge V&H gir hunden alt den trenger, uten å inneholde allverdens fyllstoffer som hunden ikke kan fordøye. Hunder er ikke korn-etere fra naturens side, så hvorfor gi dem tørrfôr som må inneholde minst 35% kornprodukter for å i det hele tatt kunne tørkes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Förer man på V&H, så er det vanlig at avføringen blir ganske hard. Jeg kjenner ingen hunder som har problemer med dette, men man kan eventuelt tilsette etpar teskjeer kruskakli (kjøpes i dagligvarebutikker) hvis man ser at hunden strever veldig. Eller man kan kjøpe litt V&H storfevom eller V&H kylling og blande i maten. Begge deler er fullfôr, men gir mindre hard avføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...