Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp spyr skum!

Sirup

Recommended Posts

Skrevet

Valpen vår spydde skum tidligere i kveld, og nå igjen når vi tok henne ut for å tisse. Skummet er brunt (som maten hennes). Jeg har stukket fingrene inn i munnen/halsen for å sjekke etter ting som har satt seg fast (hørtes ut som hun ble kvalt første gangnen *panikk*), men det er ingenting å kjenne så langt fingrene rekker.

Vi er overtrøtte og engstelige: er dette en vanlig valpeting, eller noe vi bør være bekymret for? Ringe dyrelegen (er det i dyrelegevakt på kvelder/helger?)?

Skrevet

Foxy spydde skum av og til da hun var på din valps alder, og det var rett og slett fordi hun var tom i magen.

Har hun spist og drukket normalt i dag?

Skrevet

Takk for svar! Poppy er i fin form nå, vi mistenker sult. Hun fikk middagen litt tidligere enn vanlig i går, og sov seg forbi kveldsen med et par timer. Neste gang hun sover søtt ved måltidene, får vi heller vekke henne.

Langt bak i hodet mitt regnet jeg med det var helt ufarlig, men adrenalinsjokket etter vi først trodde hun skulle kveles satt så lenge i at jeg ikke tenkte helt klart. Som mannen sa: Jeg visste ikke hvor glad jeg var i Poppy, før jeg trodde jeg skulle miste henne.

Skrevet

Det kan være at hun bare har spist litt for mye gress også(hvis dere har en gress-etende hund)

Hun leker med gress, men hun er så talentløs når det gjelder å spise det, at jeg tror ikke det var årsaken. Hun er kjent for å angripe løvetann-planter - og bli overmannet! Etter to angrep står løvetannen der like hel og fin - og hun er ikke noe flinkere med gress-strå. :rolleyes:

Skummet var også brunlig, ikke grønt som jeg har hørt det blir når det skyldes gress-spising.

Guest Christine
Skrevet

Milo spyr også masse skum når han har spist gress.

Studer plena vår en kveld og se skuuuuuum :icon_redface:

Skrevet

Takk for svar! Poppy er i fin form nå, vi mistenker sult. Hun fikk middagen litt tidligere enn vanlig i går, og sov seg forbi kveldsen med et par timer. Neste gang hun sover søtt ved måltidene, får vi heller vekke henne.

Langt bak i hodet mitt regnet jeg med det var helt ufarlig, men adrenalinsjokket etter vi først trodde hun skulle kveles satt så lenge i at jeg ikke tenkte helt klart. Som mannen sa: Jeg visste ikke hvor glad jeg var i Poppy, før jeg trodde jeg skulle miste henne.

Hei,

Enkelte valper/unghunder kaster opp magesyre (mer eller mindre "skummende", fra lysegult til mørkebrunt) når det går (for) lang tid mellom måltidene.

Oppkastet i seg selv er ikke farlig, men en indikasjon på at valpen må ha mat - vær oppmerksom på at det kan være ubehagelig å være så sulten, og at matlysten dermed (upraktisk nok) blir redusert. En liten "lekkerbisken", for å få spisingen igang igjen, kan være nødvendig - en loffbit med leverpostei, el lignende, f eks.

I noen tilfeller kan det være lurt å fortsette å gi flere måltider om dagen hele livet (om ikke annet så en hundekjeks, el lign om sent kvelden, og et lite frokostmåltid, i tillegg til hovedmåltid om ettermiddag/kveld.).

(Det kan også skje når magen jobber ekstra intenst, f eks for å fordøye en ufordøyelig beinbit, el lignende som valpen har svelget... - og at det er derfor hunden kaster opp gulbrun magegøgge).

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...