Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det vanlig å blø såå mye i løpetida?

meg123

Recommended Posts

Skrevet

Lille gullet mitt har fått løpetid. Har hatt det i ca 8 dager nå,å hun blør så mye!Hun må ha på tispetruse hele tiden for bare hun rører på seg er det jo blodrypp og gris overalt.Bytter "bind" i tispetruse 6 ganger om dagen! Er ikke det mye???

Har bare hatt tisper som har blødd veldig lite før,så har ikke opplevd dette liksom..

Er jeg bare litt overhysterisk "mor"nå el???

Skrevet

Kommer jo an på hva som er "mye." Under løpetiden til Mona hadde vi fine, prikkete stier rundt om på gulvet :rolleyes: Deilig.

Er endel mere enn oen drypp for å si det sånn <_< Hun har jo som sagt tispetruse på seg å hun blør igjennom den å sånn truseinnlegg som er inni den :)

Skrevet

Også slikker hun seg jo ikke noe, eller har hun begynt med det nå?

Først så bløædde Nana mye, den første dagen men så begynte hun å slikke seg der å da syns jeg det ble mindre da men!

Skrevet

Først så bløædde Nana mye, den første dagen men så begynte hun å slikke seg der å da syns jeg det ble mindre da men!

Hun er blitt flink til å slikke seg heldigvis :) ,men kanskje det bare er sånn første gangen. Begynte å bli litt bekymra :rolleyes:

Skrevet

Hun er blitt flink til å slikke seg heldigvis :) ,men kanskje det bare er sånn første gangen. Begynte å bli litt bekymra :rolleyes:

Hvis du er veldig beskymra så kan du jo bare spørre vet. da elller noe...

Skrevet

Hvis du er veldig beskymra så kan du jo bare spørre vet. da elller noe...

Ja da,tenkte på det men skal se det ann litt til.Skal spørre vegar i morra el noe jeg :),måtte liksom bare høre om det er noen her inne som har opplevd det samme

Skrevet

Jepp. Her hadde vi to tisper med løpetid i påsken. De blødde mye i tre-fire uker begge to. Startet og sluttet på samme dag. Mye blod, hele døgnet, over alt. Det er noe skikkelig griseri, men det går heldigvis over. Du kan jo gi henne litt lever, eller annen mat med mye jern, hvis du er redd hun skal miste litt mye blod! :)

Skrevet

hvor ofte "blør" tispene, og hvor lenge? sånn normalt.. Mister litt lysten på ei tispe nå.. :)

De har løpetid en til to ganger i året. Det er en del av det å ha hund. En hanhund kan bli helt "blokka" hver gang en tispe i nabolaget har løpetid. Vet ikke om det er noe bedre!

Skrevet

Jepp. Her hadde vi to tisper med løpetid i påsken. De blødde mye i tre-fire uker begge to. Startet og sluttet på samme dag. Mye blod, hele døgnet, over alt. Det er noe skikkelig griseri, men det går heldigvis over. Du kan jo gi henne litt lever, eller annen mat med mye jern, hvis du er redd hun skal miste litt mye blod! :P

Det skal jeg prøve :)Fore henne med lever :icon_redface: Er jo bittelitt bekymra hundemamma :P

Skrevet

Hun får jo ikke slikke seg om hun har tispetruse på..(?)

Vi fikk beskjed om ikke å ha tispetruse første gangen, for å lære henne å vaske seg, og for å sjekke om hun er flink til det.. Og heldigvis er hun det :icon_redface: men hun får et dratt og rart ansikstutrykk når hun har gjort det, akkurat som hun skal brekke seg.. stakkars..

Men nå blør hun ikke så mye som det din tispe gjør da, det hørtes litt slitsomt ut.. Får håpe det bare er sånn første gangen eller noe! :P

hvor ofte "blør" tispene, og hvor lenge? sånn normalt.. Mister litt lysten på ei tispe nå.. :P

Tispene blør tre ganger i uken, to ganger hvert år.. Det er lurt å passe godt på tispen en hel måned, og ikke bare de tre ukene selv om hun ikke blør.. Det varierer jo veldig hvor mye en tispe blør, noen blør nesten ingenting, andre mye.. Det er jo bare til å ta en sjanse, og om tispen blør mye, er det bare til å ta på den en tispetruse! Mange hannhunder derimot kan bli helt "gæerne" når det er løpende tisper i nabolaget. De kan markere overalt, ule, stikke av, ikke spise, ikke høre osv.. men også der varier det jo veldig! Ingen vet hvordan hunden din vil bli uansett, så du får jo velge hva du vil foretrekke å ta sjansen på :P

Skrevet

Min Chessea kom det nesten ikke blod fra i det hele tatt, så vi var usikre på om hun i det hele tatt hadde løpetid.. :icon_redface: Etter å ha lest dette føler jeg vel at jeg var heldig sånn sett. Har ikke tispetruse engang.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...