Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunde eiere egoistiske?


Marianne

Recommended Posts

Jeg hadde en diskusjon med en dame her forrige dagen og hun mente at hundeeiere var noe av det mest egoistiske hun visste om. Hun mente at vi tok oss til rette og aldri tok hensyn til omgivelsene..

Hva mener dere? Prøv å ha litt selvinsikt på alle hundeeieres vegne nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Den gjennomsnittlige hundeeier tar seg vel kanskje til rette? Ved å slippe hunden, ikke plukke opp og slike ting.. Men det gjelder vel mer de som ikke er sånn spesielt interesserte og kanskje bare "har" hund. Ikke vet jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..noen gjør nok det,tar seg for mye til ,rette.Gidder ikke plukke opp møkka,lar hundene løpe løs blant mange mennesker mens det er båndtvang å sånn,men synes egentlig ikke det er så veldig mange av dem. Synes ikke hundeeiere er egoistiske,men synes de som ikke har hunder har veldig dårlig forståelse for hundeeierne å at dem får det ttil å virke som at "alle" hundeeiere er dårlige mennesker hvis de først har truffet en liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Den gjennomsnittlige hundeeier tar seg vel kanskje til rette? Ved å slippe hunden, ikke plukke opp og slike ting.. Men det gjelder vel mer de som ikke er sånn spesielt interesserte og kanskje bare "har" hund. Ikke vet jeg!

er sikkert mye riktig i det! jeg tror at vi som er litt mere "seriøse" i hundeholdet tar mere hensyn til andre folk (ikke så flink til å forklare nei! :rolleyes: ).. men det finnes jo alltid unntak da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må faktisk si det motsatte. Båndtvang et langt og for meg et ganske difust tema. Det står i skogen og bla bla viltr og andre dyr blabla. Men hvorfor i H**** skall folk rope skjeldsord til en når de trener hundene sine på et inngjerdet gress fotball bane. Da er det etter min mening ikke båndtvang.

Jeg synes at hundeier gjør det en hund trenger. Slik at hunden skall være hund men at i det norske sammfunnet er det rett og slett ikke plass til en hund. For det er ikke hundeiere som er egoistiske det er alle rundt som ikke tenker på hvordan hunden har det. Feks. Hunden min tusler rolig ved siden av meg enser ikke en levende sjel men opptatt med å følge meg. på andre siden av veien kommer det en som er redd hunder og den personen roper til meg "det er båndtvang ta på den dritt bikjen din bånd" Hvem er det som er egoistisk da?? <_<

Etter min mening har ikke den personen rett til å klage til meg når hverken jeg eller hunden gir annledning til det kun fordi den personen er redd hunder!

Jeg synes også at det er grusomt stygg trend med at når man har hund (sin absolutt egen eiendom kjøpt og betalt) Skall vilt fremmede folk BRY SEG! Hva er det for noe?? Jeg hater at folk skall bry seg med hva jeg gjør komme med komentarer og rett og slett plage meg. Feks. jeg har to hunder og jeg passer regelmessig to hunder til. Så da går jeg med fire stykker i bånd. Jeg hører ca 20 ganger (vær person vi møter) Nei men der har du mye å gjøre.... nei men se så mange hunder..... nei men se på de jole bikjene.... nei men gud så j*Æ*** mange biskjer...

Så nå spørr jeg dere hvorfor skall folk komentere et VILT fremmed menneske en de aldri har sett før og en som absolutt ikke vil snakke med deg??

HVorfor opplever jeg dette bare i norge?? HVa har gjort at hund plutselig har blitt alle mans eiendom??? :P

edit: Jeg hadde aldri blandet meg in i vilt fremmedes buisness hadde aldri sakt den stinkende mannen om å gå å dusje eller bruke deo!

Hadde aldri sagt til den dama med sterk parfyme om å ikke bruke så mye for jeg kaster opp av lukta

Hadde aldri sagt til dama som planter blomster i hagen sin som stikker ut og vokser mot i vegen med å skjære av blomstene sine for JEG er alergisk!

Så hva gir folk retten til å i det hele tatt snakke til MEG når jeg absolutt på det groveste IKKE inviterer til snakking. Seneste i går fikk jeg høre at en fyr kom bort til meg BARE for å si at jeg hadde stygge jole bikjer! Jeg synes det er absolutt greit at folk ikke liker rasen min har ingenting i mot det de for mene hva de vil. Men å komme bort til meg bare for å si det...det er etter min mening forkastelig.

Jeg er blitt oppdratt med å respektere alle som er eldre en meg, selv om jeg er voksen men snart gidder jeg rett og slett ikke mer. :P

Uff jeg bare engagerer meg altfor mye i sånt jeg.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må faktisk si det motsatte. Båndtvang et langt og for meg et ganske difust tema. Det står i skogen og bla bla viltr og andre dyr blabla. Men hvorfor i H**** skall folk rope skjeldsord til en når de trener hundene sine på et inngjerdet gress fotball bane. Da er det etter min mening ikke båndtvang.

Jeg synes at hundeier gjør det en hund trenger. Slik at hunden skall være hund men at i det norske sammfunnet er det rett og slett ikke plass til en hund. For det er ikke hundeiere som er egoistiske det er alle rundt som ikke tenker på hvordan hunden har det. Feks. Hunden min tusler rolig ved siden av meg enser ikke en levende sjel men opptatt med å følge meg. på andre siden av veien kommer det en som er redd hunder og den personen roper til meg "det er båndtvang ta på den dritt bikjen din bånd" Hvem er det som er egoistisk da?? <_<

Etter min mening har ikke den personen rett til å klage til meg når hverken jeg eller hunden gir annledning til det kun fordi den personen er redd hunder!

Jeg synes også at det er grusomt stygg trend med at når man har hund (sin absolutt egen eiendom kjøpt og betalt) Skall vilt fremmede folk BRY SEG! Hva er det for noe?? Jeg hater at folk skall bry seg med hva jeg gjør komme med komentarer og rett og slett plage meg. Feks. jeg har to hunder og jeg passer regelmessig to hunder til. Så da går jeg med fire stykker i bånd. Jeg hører ca 20 ganger (vær person vi møter) Nei men der har du mye å gjøre.... nei men se så mange hunder..... nei men se på de jole bikjene.... nei men gud så j*Æ*** mange biskjer...

Så nå spørr jeg dere hvorfor skall folk komentere et VILT fremmed menneske en de aldri har sett før og en som absolutt ikke vil snakke med deg??

HVorfor opplever jeg dette bare i norge?? HVa har gjort at hund plutselig har blitt alle mans eiendom??? :)

må bare si at jeg ble litt irritert når jeg leste innlegget ditt! (ikke på deg altså! :P ) utrolig mye sant i det du sier! jeg har heldigvis ikke fått høre no særlig dritt, men det er mange folk som gjør livet surt for virkelig flinke hundeeiere! det er synd.. DET er egoistisk!

(jada! veit at jeg skreiv no litt lenger opp her, men innså hvor mye rett som faktisk var i dette innlegget! :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dorab01 skrev et kjempe bra innlegg! :)

Noen hundeeire tar ikke helt hensyn fordi de blant annet ikke tar opp etter hunden, men generelt synes jeg ikke de fleste hundeeiere tar seg noe mer til rette enn andre folk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..noen gjør nok det,tar seg for mye til ,rette.Gidder ikke plukke opp møkka,lar hundene løpe løs blant mange mennesker mens det er båndtvang å sånn,men synes egentlig ikke det er så veldig mange av dem. Synes ikke hundeeiere er egoistiske,men synes de som ikke har hunder har veldig dårlig forståelse for hundeeierne å at dem får det ttil å virke som at "alle" hundeeiere er dårlige mennesker hvis de først har truffet en liksom...

Men det som er vel å merke seg, er jo at selv om ikke ALLE tar seg såkalt til rette, så er det jo selvfølgelig disse eierne man "biter seg merke i". De som tusler rundt inntil vegger og i skyggene for å holde lav profil, blir jo seff ikke merket :P

*klippet*

Jeg synes at hundeier gjør det en hund trenger. Slik at hunden skall være hund men at i det norske sammfunnet er det rett og slett ikke plass til en hund. For det er ikke hundeiere som er egoistiske det er alle rundt som ikke tenker på hvordan hunden har det. Feks. Hunden min tusler rolig ved siden av meg enser ikke en levende sjel men opptatt med å følge meg. på andre siden av veien kommer det en som er redd hunder og den personen roper til meg "det er båndtvang ta på den dritt bikjen din bånd" Hvem er det som er egoistisk da?? <_<

Etter min mening har ikke den personen rett til å klage til meg når hverken jeg eller hunden gir annledning til det kun fordi den personen er redd hunder!

*klippet*

Jeg er blitt oppdratt med å respektere alle som er eldre en meg, selv om jeg er voksen men snart gidder jeg rett og slett ikke mer. :P

Uff jeg bare engagerer meg altfor mye i sånt jeg.... :)

For å ta det første først, dette er ikke egoisme, det du henviser til-det er mer pga redsel for hunden(e) din(e). En person med en reell frykt kan være absolutt så lite fornuftig, som det du forteller nå. Og når sant skal være sagt, så har nok noen av disse menneskene møtt andre hundeeiere som tror de har kontroll over pelsen sin, men som har vist seg å ikke ha det. Dermed vil jo disse "redde" menneskene ikke stole på neste hundeeier. Jeg sier ikke at jeg synes dette er rett, hverken på den ene eller andre måten-men det er sånn det må forstås.

Jeg har ingen reell angst for hverken fugler, katter, insekter, hunder eller andre slike "frittløpende" ting, så jeg kan ikke sette meg ned og forstå hvordan dette må føles når man har dette rundt seg til enhver tid. MEN, en ting vet jeg-at hvis jeg hadde hatt en slik redsel, så ville jeg jobbet hardt med den, istedenfor å pålegge andre å holde meg "trygg". Det er løsningen i enhver angstsituasjon, det er ene og alene en selv som kan passe på nettopp, seg selv. Men prøv å si det til en som har en irrasjonell redsel for lille bichon'en eller den store rottisen... Flertallet av dem vil nok neppe høre, fordi å gjøre noe med det krever ganske mye av en person.

Dette med respekt, ja, må si meg helt enig. Nå er jeg vel sånn per definisjon blitt voksen, og tviholder på å oppføre meg respektfull overfor de mennesker vi møter hver dag. Det spørs hvor lenge det egentlig skal holde når jeg ser andre ture frem akkurat som det passer dem-ihvertfall hvis de har støtte av Norges røde bok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. egoistiske er vi vel ikke mesteparten av oss.. Men noen finner feil ved alt uansett.

Jeg har gjennom årenes løp blitt skjelt ut et par ganger fordi jeg plukker opp og kaster posen i andres søppel. (skrekk og gru)..

Hovedsaken er vel å ta opp.??

Når man går med 3 bikkjer er det ikke alltid like greit å gå å bære på 3 poser med hundemøkk til nærmeste offentlige søppelkasse heller.

Men slike som kaller hundeeiere egoistiske har sikkert møtt et par giddaløse eiere. Eller de har fritidsproblemer og må finne noe å bråke om.

De siste 15 årene har det blitt minimalt med hundemøkk i grøftene. Dette nettopp fordi folk er blitt flinke til å plukke opp.

Rart at ingen kan se dette istedenfor de få som ikke gidder ta opp. Men det er jo alltid det negative som det blir fokusert på desverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått det slengt i fjeset at "det finnes ikke noe så egoistisk som en hundeeier". Ikke at jeg kjenner meg igjen i den påstanden da men... :P Jeg lar heller hunden ligge i bilen istedet for å dra han med inn til folk som jeg vet ikke liker hundehår.

Men noen er nok litt egoistiske. Litt sånn: "Jeg har hund, og da skal INGEN nekte meg å gjøre akkurat som jeg vil, når jeg vil det. Vil jeg slippe hunden min, så gjør jeg det, til tross for båndtvang og fare for vilt!" Det er jo dumt, for det ødelegger for oss som ikke er sånn...

Nei, dette ble rotete... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en diskusjon med en dame her forrige dagen og hun mente at hundeeiere var noe av det mest egoistiske hun visste om. Hun mente at vi tok oss til rette og aldri tok hensyn til omgivelsene..

Hva mener dere? Prøv å ha litt selvinsikt på alle hundeeieres vegne nå! :P

Hadde du spurt for et par år siden, hadde jeg vel absolutt kommet inn under damens beskrivelse av hundeeiere. Hundene var mye løs og Tatra (min første hund) var med på stranda og badet mellom alle folka og igrunnen var hun med meg over alt og var vel ikke alltid klistra til mitt venstre bein, for å si det sånn. Hvis vi møtte noen som var redde, så jeg mer på det som deres problem, enn som mitt ansvar :) . Herregud, en hund er da ikke noe å være redd for, liksom!

Etter at vi fikk tollerdamene, har jeg nok gått gjennom en liten prossess, både når det gjelder hundene våre og andres holdninger til dem! Fibi hadde et par mindre vellykka redningsaksjoner, der hun skulle befri noen syklister fra det livsfarlige kjøretøyet deres. Syklistene hadde, av en eller annen grunn, et litt annet syn på saken. :P Egentlig tror jeg at jeg ble reddest, og jeg vil aldri komme i den situasjonen at jeg må ta livet av hunden min fordi den har bitt. Da er det jo bare en ting å gjøre. Sørge for at hun aldri noen sinde kan komme til å bite noen. (Så godt det lar seg gjøre, da.)

Så nå er jeg vel rimelig ansvarsbevisst i mitt hundhold og er alltid den som viker for sykler, andre badende, eller hva det måtte være.

Samtidig forventer jeg respekt for mitt krav til foreldre om å holde småungene sine unna hunden min, når jeg sier at de ikke får hilse på henne, eller at de tar instruks på hvordan de skal nærme seg henne. Min hund er ingen kosebamse og er knekkende likgyldig til fremmede mennesker og ganske usikker på små mennesker, så hun er faktisk raus når hun lar tilfeldige forbipasserende klå på henne!

Jeg er heller ikke så begeistret for disse løse vimsehundene, med eiere som står femti meter unna og roper et den er "veldig snill", når bikkja avbryter hva det nå er vi trener på, eller i det hele tatt kommer ubedt bort og kjører snuta si opp i Fibis mest private kroppsdeler! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorab01: Jeg vil jo kalle det rimelig egoistisk dersom du går med hundene løse i båndtvangen og blir grinete fordi noen ber deg om å ta på bånd.. Uansett om de kaller hundene dine drittbikkjer eller er uhøflige som fy; de står på lovens side og har rett til det. I den tråden jeg fikk så mye pes for var det mange som sa at kanskje eieren til hunden hadde en panikkløsning på problemet. Kanskje det er en panikkløsning for folk som er redde for hunder å be deg "ta den stygge drittbikkja i bånd" fordi da virker de litt tøffe..? Ikke veit jeg, men jeg syns vi burde respektere det.

Som du sier er det liten plass til hunder i Norge, og hvorfor utfordre grensene? Klistre heller på deg et smil og gjør det, uansett om bikkjene dine er små eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det,men vi er i godt selskap.Tatt i betrakning innstrammingene i hundeholdet som er kommet de senere år mener jeg at andre egoister kan få ta i et tak også, så skal vi plukkemopp og ha våre hunder under kontroll:

-folk med barn er egoister, hvem får barn for barnas skyld? Mødre med målbevissthet og barnevogner kan væree en sann prøvelse å passere på fortauet..Fri eller manglende oppdragelse er til plage for både to og firbeinte vil jeg påstå!

-toppledere er egoiskter.De får sparken og for dårlig utført jobb får de mer enn jeg får på flere år i fallskjerm..

-syklister er egoister, iallefall de i kondomdress, bikkjer og biler kan dra pokker i vold!

Skiløpere er egoister, de kan holde seg unna skogen når båndtvangen er over, tjo hei hvor det går!

skal jeg fortsette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helst slik at 9 av 10 oppfører seg og gjør ting "etter boka", men vi er nå tydeligvis slik skrudd sammen at vi bare reagerer på de få tilfellene vi ser som er negative.

Kjenner godt til det gjennom jobben, som medfører en tilbakmeldinger utenfra. Dersom folk er fornøyde, hører man ingenting. Det er når de skal klage at de kaster seg over telefonen for å gi deg en overhøvling. Det faller dessverre mer naturlig for de fleste å rise enn å rose.

Jo da, det finnes - som Henrikke sier - andre grupper som tar minst like lite hensyn. Har også merket meg småbarnsforeldre, som hele verden skal stå på pinne for. De kan la ungene sine hyle hodepine på folk overalt (f.eks. de som tar med seg baby på jobbrelaterte møter etc - og som ikke gjør antydning til å gå ut av lokalet dersom babyen får hyleanfall). Jeg har fått folk med småbarn på besøk hos meg som har krevd at hunden skal settes på et annet rom (og ikke på grunn av allergi eller noe sånt, men fordi bebissen skulle kunne kravle fritt på gulvet uten risiko for en forsiktig hundenuss).

Men nok om dét - synes ikke andres tvilsomme oppførsel gir meg lov til å ta meg til rette - selv om jeg ideelt sett hadde ønsket litt mer "kardemommelov"-tankegang rundt mangt og mye her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibi hadde et par mindre vellykka redningsaksjoner, der hun skulle befri noen syklister fra det livsfarlige kjøretøyet deres.

Det er jo egentlig litt forferdelig, men jeg kan ikke enn le av tanken !! :)

Har venner med Rhodesian Ridgeback som bare er sååååå søt og snill og går fritt i tide og utide. Den elsker å løpe etter joggere og syklister og hopper sine gledeshopp rundt dem. Joda, jeg kan se at hunden ikke er farlig men jeg kan absolutt forstå at folk blir redde og eksploderer! Tror jeg ville fått hjerteinfarkt om jeg så en rhodesian muskelbunt komme i full spurt mot meg slik jeg mange ganger har vært vitne til !!

Jeg syns en del hundeeiere er egoister og viser lite hensyn, både i stor og liten skala. Men som det ble påpekt lenger opp er dette ikke unikt, og omfatter heller ikke hele gruppen. Jeg syns likevel ikke man kan si at "andre er værre, derfor kan jeg være sånn som dette". Det bør ikke holde å hyle "det er urettferdig! DE gjør det jo!" når man er over en viss alder.

Vi må søke å finne den balansen mellom et best mulig hundehold og det å ikke tråkke folk på tærne. Jeg har faktisk litt forståelse for en del overtramp, men jeg har også forståelse over at noen får et lite nyansert på hundeeiere etter noen skremmende møter.

Generelt syns jeg at mange her inne er veldig bevisst på hund og problematikk rundt dette, og alle disse diskusjonene om dette med egoisme, båndtvang og lignende gjør at folk her tar stilling til ting. Jeg har faktisk spurt meg selv om folk her inne er representative for "massene", men det er vanskelig å si!

Den bevisstheten som demonstreres her inne har gitt meg et helt annet innblikk i en hundeeiers hverdag og små og store utfodringer, og har fått meg til å revurdere noen ting i min innstilling til hunder og deres eiere.

Kan ikke vente til jeg endelig får hunden og de samme utfordringene selv! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta utgangspunkt i meg selv og mitt hundehold:

Jeg tenker liksom at "bikkja er min og mitt ansvar, og skal ikke være til bry for andre". Derfor prøver jeg å tilpasse de tingene jeg gjør med hunden slik at andre ikke skal lastes for det. Blandt annet gjør jeg alt jeg kan for at bikkja skal ligge under setet på toget, ikke snuse på noen jeg ser trekker seg unna, ikke bjeffe når det er sent om kvelden osv. Jeg vil ikke kalle det å være egoistisk? I og med at jeg selv har valgt å ha hund er det jeg som må være "skyggen".

Men jeg ser ofte mange hundeeiere som tar seg til rette, og ikke tar hensyn til andre mennesker. Blandt annet blir jeg kraftig provosert når ei dame med en liten hund i veska si kommer inn i skobutikken og titter. Jada, hunden er liten og søt den, men noen er allergiske, andre har angst for hunder og noen liker ikke hunder i det hele tatt. I slike tilfeller er det jo hundeeierens ansvar å ikke tråkke andre på tærne, og å ta hensyn til hva andre mennesker ønsker.

Forøvrig har jeg opplevd at de som er "sånn som oss" (aktive og interesserte hundeeiere) er flinkere å ta hensyn enn de som "bare har en hund".

Og å si at hudemennesker ikke tar hensyn sammenlignet med "andre" blir litt feil. Hva med MC-folk som dundrer bortover veien midt på natta? Hva med røykere som tar seg en blås i køen for å kjøpe kinobiletter? Og hva med syklister som sykler midt i veien og lager kø for bilene? Hvis man ser sånn på det finnes det ting å irritere seg over blandt alle folkeslag og grupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en diskusjon med en dame her forrige dagen og hun mente at hundeeiere var noe av det mest egoistiske hun visste om. Hun mente at vi tok oss til rette og aldri tok hensyn til omgivelsene..

Hva mener dere? Prøv å ha litt selvinsikt på alle hundeeieres vegne nå! :)

Jeg synes "alle" er egoister og tar seg til rette jeg. Syklister sykler i full fart overalt uten å ta hensyn til omgivelsene, småbarnsforeldre tror de "eier" fortauet og går gjerne flere ved siden av hverandre med barnevogner så andre må gå ut i gata for å komme forbi, bilister er egoister og stopper ikke for fotgjengere, fotgjengere vandrer bare rett ut i gata så biler må bråbremse, røykere tar ikke hensyn til ikke-røykere, ikke-røykere er egoister og vil ikke at røykerne skal røyke noe sted der det kan finnes ikke-røykere, hundeeiere er egoistiske og tar ikke hensyn til omverdenen, ikke-hundefolk er egoistiske og tar ikke hensyn til at noen mennesker koser seg med hundene sine og også vil gjøre det utendørs...

Det går vel rett og slett ut på at så lenge man ikke har gjort et forsøk på å sette seg inn i situasjonen til de andre "gruppene" så er man heller ikke i stand til å vite noe om hvordan de føler. Og det er vel heller uvitenhet eller tankeløshet som gjør at man for "de andre" kan virke egoistisk, ikke egentlig egoisme... Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Henrikke! Syns i mange tilfeller at foreldre er værre enn hundeeiere. Klart, det finner hundeeiere som gjør som de vil, og disse blir lagt merke til, og dermed er det lett for alle å få det stemplet. Ja jeg kan irritere meg grønn over dama med barnevogn inne i den trange butikken, eller fyren som sykler midt i veien. Eller de to ungene som løper frem og tilbake og roper når vi sitter på restaurant og skal ha middag.. :)

Jeg prøver å ta så mye hensyn jeg overhodet kan som hundeeier. Det jeg ofte får høre er: åh nei har du hund? Stakkars deg, uff det er sånn jobb! jaja din egen skyld for at du er bundet sånn til et dyr og ikke kan reise på ferie. Blablabla. :P sukk.. Uansett. Det finnes egoister overalt! I alle slags sjangre. Det beste vi kan gjøre er å gjøre vårt beste selv, og prøve å si ifra til andre som buser frem. (selv om det ikke alltid er like passelig..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh.. JA! Hundeeiere er egoistiske.. Bare se på denne tråden her, hvor det ramses opp den ene gruppen etter den andre som vissnok er verre, så da kan vi være ille?

Det ER egoistisk å slippe hunden i båndtvangstiden, ikke aller mest i forhold til folk, men i forhold til det ynglende dyrelivet båndtvang liksom skal beskytte..

Det ER egoistisk å drasse med seg hund på badestrender som yrer av folk og insistere på at hunden skal få vasse seg gjennom mengder av små barn og redde bestemødre bare fordi at det er verre at noen tisser i vannet..

Det ER egoistisk å slippe hunden på lekeplasser blandt hunderedde unger, og påstå at det er foreldrene sin feil som ikke har lært ungen å omgås dyr på en naturlig måte..

Det ER egoistisk å la hunden drite ned alt som er av veikanter fordi det er så plagsomt å bære med seg noen poser bæsj.. Og hvor er det det er mindre hundemøkk hen? I forhold til når da?? Det har IKKE jeg lagt merke til..

Det ER egoistisk å virre rundt på løyper med hunden i flere meter lange bånd, både sommer og vinter, og i tillegg bli sint fordi at en halvskadd syklist/skiløper snubla i dødsfella di og er små-opprørt..

Alle disse tilfellene skjer med jevne mellomrom, og veit dere hva? Jeg gir blanke i om noen er verre, det er ingen unnskyldning..

Det popper opp skilter om "hund forbudt" her og "ikke luft hunden din her" der, "husk hundepose", "forbudt for hunder å bade" osv.. Det er neppe fordi at noen syns det er morsomt å gjøre livet surt for oss stakkars hundeeiere som bare tusler rundt og ikke gjør en flue fortred?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh.. JA! Hundeeiere er egoistiske.. Bare se på denne tråden her, hvor det ramses opp den ene gruppen etter den andre som vissnok er verre, så da kan vi være ille?

Med unntak om ett utsagn i tråden om å ikke ville bli tilsnakket for å gå med løs hund under kontroll ved foten -

Hvem i tråden sier at vi ikke skal følge regler og ta hensyn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorab01: Jeg vil jo kalle det rimelig egoistisk dersom du går med hundene løse i båndtvangen og blir grinete fordi noen ber deg om å ta på bånd.. Uansett om de kaller hundene dine drittbikkjer eller er uhøflige som fy; de står på lovens side og har rett til det. I den tråden jeg fikk så mye pes for var det mange som sa at kanskje eieren til hunden hadde en panikkløsning på problemet. Kanskje det er en panikkløsning for folk som er redde for hunder å be deg "ta den stygge drittbikkja i bånd" fordi da virker de litt tøffe..? Ikke veit jeg, men jeg syns vi burde respektere det.

Som du sier er det liten plass til hunder i Norge, og hvorfor utfordre grensene? Klistre heller på deg et smil og gjør det, uansett om bikkjene dine er små eller ikke.

Jeg er absolutt 100% uenig med det du sier. Hunden min er skjeldent løs på ikke privat eiendom! Og jeg respekterer båndtvangen! Men nå kommer jo den der hva er båndtvang. Om du går med en hund løs på trafikert fortau og det er ikke til skade for vilt og alt annet dyre liv. Da er det egentlig ikke båmndtvang! Så lenge ikke kommunen som min kommune ikke har, bestemt at det skall være båndtvang på diverse steder! Dette har jeg snakket med en politiman om. så egentlig er loven på min side da.

Og jeg synes ikke panikk løsning bla bla er en god forklaring da om jeg er redd noe går jeg unna og ikke mot personen for å kjefte! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med unntak om ett utsagn i tråden om å ikke ville bli tilsnakket for å gå med løs hund under kontroll ved foten -

Hvem i tråden sier at vi ikke skal følge regler og ta hensyn?

Det er ingen som har sagt at man ikke skal følge regler og ta hensyn, men regla går jo om igjen og om igjen.. Hva med syklistene? Skiløperene? Småbarnsfamilier? Røykere? Alle DE er jo verre enn oss (og jeg er ekstremt ille, jeg er flere ting på en gang), så hvorfor skal VI ta hensyn?

Jeg er absolutt 100% uenig med det du sier. Hunden min er skjeldent løs på ikke privat eiendom! Og jeg respekterer båndtvangen! Men nå kommer jo den der hva er båndtvang. Om du går med en hund løs på trafikert fortau og det er ikke til skade for vilt og alt annet dyre liv. Da er det egentlig ikke båmndtvang! Så lenge ikke kommunen som min kommune ikke har, bestemt at det skall være båndtvang på diverse steder! Dette har jeg snakket med en politiman om. så egentlig er loven på min side da.

Og jeg synes ikke panikk løsning bla bla er en god forklaring da om jeg er redd noe går jeg unna og ikke mot personen for å kjefte! :icon_redface:

Det der er bare tull, dorab01! Det ligger i navnet at det er tvang å ha på bånd! Det står vel noe sånt som at hunden skal holdes i bånd eller forsvarlig inngjerdet, så så sant du ikke har hunden innenfor et gjerde den ikke kan komme seg ut av på egenhånd, så skal den være i bånd.. Det har JEG snakket med en politimann om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh.. JA! Hundeeiere er egoistiske.. Bare se på denne tråden her, hvor det ramses opp den ene gruppen etter den andre som vissnok er verre, så da kan vi være ille?

Det ER egoistisk å slippe hunden i båndtvangstiden, ikke aller mest i forhold til folk, men i forhold til det ynglende dyrelivet båndtvang liksom skal beskytte..

Det ER egoistisk å drasse med seg hund på badestrender som yrer av folk og insistere på at hunden skal få vasse seg gjennom mengder av små barn og redde bestemødre bare fordi at det er verre at noen tisser i vannet..

Det ER egoistisk å slippe hunden på lekeplasser blandt hunderedde unger, og påstå at det er foreldrene sin feil som ikke har lært ungen å omgås dyr på en naturlig måte..

Det ER egoistisk å la hunden drite ned alt som er av veikanter fordi det er så plagsomt å bære med seg noen poser bæsj.. Og hvor er det det er mindre hundemøkk hen? I forhold til når da?? Det har IKKE jeg lagt merke til..

Det ER egoistisk å virre rundt på løyper med hunden i flere meter lange bånd, både sommer og vinter, og i tillegg bli sint fordi at en halvskadd syklist/skiløper snubla i dødsfella di og er små-opprørt..

Alle disse tilfellene skjer med jevne mellomrom, og veit dere hva? Jeg gir blanke i om noen er verre, det er ingen unnskyldning..

Det popper opp skilter om "hund forbudt" her og "ikke luft hunden din her" der, "husk hundepose", "forbudt for hunder å bade" osv.. Det er neppe fordi at noen syns det er morsomt å gjøre livet surt for oss stakkars hundeeiere som bare tusler rundt og ikke gjør en flue fortred?

Trådens beste. :P:icon_redface: Heia 2ne.

Klart vi er egoistiske, skjønner ikke at det er noe tvil om det engang jeg...?

De som virkelig tar hensyn finnes i fåtall, og blir knapt nok lagt merke til. De blir borte i mengden av alle de som ikke viser hensyn. Dessuten tror jeg og mange av de "flinke" er ganske egoistiske når ingen ser dem... (Her jeg bor synes jeg hundeeierene er veldig "flinke" og hensynsfulle, men allikvel tyter det frem kilovis med hundemøkk hver vår)

Man gaper opp om at man blir satt i bås fordi noen ødelegger for alle andre, men sånn er det...

Vi sitter jo her på sonen og sier at "alle" syklister/skiløpere i kondomdress er hesynsløse, det finnes sikkert unntak her og...? At foreldre er hensynsløse, men alle er vel ikke det? Men de negative episodene blir alltid mer lagt merke til enn de positive...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...