Gå til innhold
Hundesonen.no

Søke seg fri fra skolen

Kjerstii

Recommended Posts

Hei!

På tirsdag kl. 10.00 har jeg fått time til hundefrysøren, og jeg må da ta meg fri fra skolen.

Da spør jeg; er det lov til å ta seg fri av den grunn? Det er jo i siste skoleuka, så jeg tror ikke det har så veldig mye å si, siden karakterene settes på fredag. Taika er på en måte min hund, og mamma sier at jeg må ta ansvaret for henne... Mamma kan ikke dra.

Hadde dere fått lov av foreldre/lærer til og ta dere fri, og hadde dere latt deres barn tatt seg fri pga dette, hvis du ikke hadde noe med hunden å gjøre/ikke var hundeinterisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke du mulighet å få time litt senere på dag da? Tviler på om du får godkjent fraver på dette grunnlaget, er vel det samme som om du hadde søkt deg fri for å gå til frisøren i skoletiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke skrive mld på at du var 'sjuk' eller noe?

Kan du ikke bare ta fri siden karaktera er satt?

Jeg fikk fri for å ha Lunah i 2 uker når hu var valp liksom. Når hu har vært hos dylegen/sjuk o.l. har jeg enten fått mld på at jeg var sjuk, eller jeg har bare tatt en fridag. Ser ikke problemet i det. Du får ikke nedsatt orden pga en bortedag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakka med mamma om det, og synes det går greit at jeg kommer til lunsh eller no :)

For noen timer fri kan da vell ikke skade :P

Får ikke utsatt timen, da det på en måte ikke er hundefrysør jeg skal til, men en dommer som dømte Taika på velpeshow og som vi trener ringtrening sammen med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke tenke meg at du får godkjent nei, men som du sa så er det ikke såå farlig med bare en dag! men hvis jeg var deg så ville jeg tatt fri hele dagen.. det ser mye "bedre" ut..! da kunne det jo tenkes du hadde vært syk eller no! hvis du bare har vært borte noen timer, blir det lettere sett på som skulk! hvis du skjønte hva jeg mente! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var læreren din ville jeg bedt om årsak til at dette ikke kunne legges utenom skoletid, og hvis det var umulig ville jeg spurt om hvorfor dette er viktig for deg. Dersom du kunne svart noenlunde fornuftig på det, hadde jeg gitt deg fri. Vi lærere vil gjerne være greie, men vi har også ansvar for at ting ikke glir ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åååh!! hadde skrevet et innlegg men det ble sletta!!! :)

Hei!

På tirsdag kl. 10.00 har jeg fått time til hundefrysøren, og jeg må da ta meg fri fra skolen.

Da spør jeg; er det lov til å ta seg fri av den grunn? Det er jo i siste skoleuka, så jeg tror ikke det har så veldig mye å si, siden karakterene settes på fredag. Taika er på en måte min hund, og mamma sier at jeg må ta ansvaret for henne... Mamma kan ikke dra.

jeg tror ikke du får gyldig fravær av den grunn! men jeg hadde tatt meg fri! du får nok ikke noe store konsikvenser av den grunn.

Hadde dere fått lov av foreldre/lærer til og ta dere fri, og hadde dere latt deres barn tatt seg fri pga dette, hvis du ikke hadde noe med hunden å gjøre/ikke var hundeinterisert?

jeg har selv ansvar for egen læring og ansvar for egen hund.

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basset-eier, få mora di til å skrive en melding om at du må ta deg fri i så-og-så mange timer førstkommende tirsdag fordi du må følge hunden din til pelstrimming (evt. kan hun skrive behandling ->pelsbehandling :)), at det dessverre ikke var mulig å få lagt denne timen utenom skoletid. Hun kan jo slenge på at hun ikke har mulighet til å ta seg fri fra jobben.

Jeg tror ikke dette vil by på noen store problemer. Skoleåret er jo praktisk talt ferdig, hvor alvorlig kan det være at du går glipp av noen timer når karakterene allerede er satt?

Litt på siden, jeg regner med at det er Steinar du skal til? Han er utrolig dyktig! Jeg mener at det faktisk er viktig at du drar dit selv med Taika, for du kommer til å lære mye av han på den stunda du er der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok an på hvilken skole du går på, da mener jeg barneskole, ungdomskole eller videregående. På barne og ungdomskole er det nok ikke noe problem. Da får du bare en forelder til å skrive en melding om hvorfor du må dra, også leverer du den til læreren litt før på dagen.

Er det en videregående skole du går på så vil du nok få fravær. Det er ganske strenge regler på hva som er lovlig fravær, og en time hos hundefrisøren går nok ikke under lovlig fravær. Men en dag/et par timer med fravær skulle ikke gjøre noe stor skade med mindre du har mye fravær fra før. Så du kan nok fint bare ta deg fri den dagen/de timene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe problem i det jeg :) Og det re helt normalt å ta fri fra skolen for å gå til frisøren for å klippe håret sitt :P

Eh, what??? Er det normalt å ta fri for å gå til frisøren for å klippe sitt eget hår nå???

Basset-eier, få mora di til å skrive en melding om at du må ta deg fri i så-og-så mange timer førstkommende tirsdag fordi du må følge hunden din til pelstrimming (evt. kan hun skrive behandling ->pelsbehandling :P), at det dessverre ikke var mulig å få lagt denne timen utenom skoletid. Hun kan jo slenge på at hun ikke har mulighet til å ta seg fri fra jobben.

Jeg tror ikke dette vil by på noen store problemer. Skoleåret er jo praktisk talt ferdig, hvor alvorlig kan det være at du går glipp av noen timer når karakterene allerede er satt?

Litt på siden, jeg regner med at det er Steinar du skal til? Han er utrolig dyktig! Jeg mener at det faktisk er viktig at du drar dit selv med Taika, for du kommer til å lære mye av han på den stunda du er der!

Jeg er veldig enig med Lunacop her. Få moren din til å skrive en melding, men i tillegg til det Lunacop skriver ville jeg bedt din mor om IKKE å skrive at hun ikke kan ta seg fri fra sin jobb. Be heller moren din om å skrive sannheten, at det er du som skal ta vare på hunden og ergo er det du som må ta ansvaret. Mest sannsynlig så synes læreren dette er helt greit og kanskje gir deg gyldig fravær (ansvar og alt det der vettu) eller ikke. Men da har du iaf fått sagt det som det er, i stedenfor å snike rundt. DET ville jeg anta at enhver lærer vil sette pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er Steinar jeg skal til :)

Mamma kan godt dra hun, men hun synes at det er jeg som bør dra siden det er min hund, og at det er jeg som skal nappe henne senere osv.

Christine: Veit ihvertfall at han napper strihårete raser, men veit ikke om han steller flere raser altså :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma kan godt dra hun, men hun synes at det er jeg som bør dra siden det er min hund, og at det er jeg som skal nappe henne senere osv.

Jeg er enig med mamma'n din, siden der er din hund så er det bedre at det er du som lærer deg trimminga. Og Steinar kan du lære mye av! Jeg har lært endel av han selv, bare ved at han har sett på Foxy.

Christine: Tror ikke settere er helt i Steinars gate, men du kan jo spørre. Han driver vel hovedsaklig med terriere og andre trimmeraser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa i fra i dag at jeg må ta meg fri i morgen, og jeg fikk gyldig fravær :P

måtte ha med melding i morgen tidlig da, siden jeg glemte det i dag :icon_redface:

Skal bare ha bokinnlevering og vasking av skap i morgen, så det gikk greit :P

Men hadde vi hatt en den ekte læreren vår hadde jeg ALDRI fått lov, fordi hun HATER hunder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa i fra i dag at jeg må ta meg fri i morgen, og jeg fikk gyldig fravær :P

måtte ha med melding i morgen tidlig da, siden jeg glemte det i dag :P

Skal bare ha bokinnlevering og vasking av skap i morgen, så det gikk greit :P

Men hadde vi hatt en den ekte læreren vår hadde jeg ALDRI fått lov, fordi hun HATER hunder :icon_redface:

Hehe, der ser du. Ærlighet varer lengst og ikke minst, så har du mindre på samvittigheten :P Jeg er iaf sånn, hvis jeg ikke forteller noe, så går jeg og irriterer meg over det leeeenge...

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, what??? Er det normalt å ta fri for å gå til frisøren for å klippe sitt eget hår nå???

Selvfølgelig, det gjorde alle da jeg gikk på videregående, fikk jo fravær for de 2-3 timene vi var vekke, men vi tok alltid fri for å klippe håret. Guttene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...