Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjeterhunder, lek og stress


tuppetroll

Recommended Posts

Jeg har mange velmenende sjeler rundt meg, som mener mye forskjellig om mangt.

Jeg har begrenset Ace sin lek med andre valper mye den siste tiden, fordi jeg har hørt at de har veldig lett for å bli høyt i stress av det siden. Til dere med gjeterhunder - Hvor mye har dere begrenset lek med andre hunder, når begynte dere å begrense og i hvilke situasjoner lar du hunden leke med andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjelden/aldri latt henne leke med hunder/valper vi treffer på, har det vært leking har det vært med de andre hundene i husholdningen, evt hunder vi går mye tur med. Har også vært bevisst rundt dette med ball/pinnekasting, da legger jeg heller ut for søk og/eller lager en drakamp om noe, morroa skjer med/rundt meg, ikke utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg noen raseren gjeter hund. Men misty har arvet endel fra Border Collien, gjeter instingetet og noe av en typiske være måten til Borderen.

Jeg har ikke latt Misty leke med alle hunder vi møter. Men noen av dem. Grunne er at hu var så redd fremmede hunder, at hu måtte ha sosialisering med dem. Kun posetiv kontakt, og hva er vel ikke bedre for en valp enn en posetiv lek med en annen hund?

Men uansett, så er det ikke noen selvfølge at hu får leke med alle hunder hu møter. Da ender jeg vel opp med en hund som blir helt spinn vill av andre hunder .. hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

ehhhh.............

Jeg har ingen begrensninger jeg - tar jeg med meg valp for å treffe andre valper så får de leke i vilden sky - de får også herje som de vil her hjemme - tror ikke de blir spesielt stressa av det........ de virker i alle fall ikke spesielt stressa.

De synes det er gøy å leke og de trenger jo det.

Jeg er imidlertid nøye med at det er jeg som bestemmer når vi skal leke og ikke - vi leker ikke bare fordi valpen synes vi bør liksom - jeg bestemmer når og hvor og vi leker ikke hver gang vi treffer andre hunder - noen ganger treffer vi bare andre hunder for å treffe andre hunder - ergo får jeg ingen forventningsstress i forbindelse med møte med andre hunder - innendørs har vi aktivitetsforbud -man leker ikke inne, og man leker ikke der vi trener - eller der vi trener leker vi bare med meg - men mine leker generelt mye de - men som sagt - jeg bestemmer når og hvor og jeg er svært forsiktig med å lage rutine av lekestunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lot min hund leke mye, men jeg var nøye med hvem han fikk leke med. Og jeg passet også på i leken, sånn at han ikke "mobbet" eller ble "mobbet". Jeg lot han og møte voksne, stødige hunder, noe jeg forsåvidt synes er minst like viktig som at han får leke med andre valper.

Jeg lot han aldri leke så lenge at stresset sto i taket, og jeg bestemte når, hvor og med hvem. Og ikke minst hvor lenge.

Som Berlgerpia sier: leking inne er ikke lov, og jeg vil heller ikke ha forventning om lek med andre enn meg på treningsplassen.

Noen ganger hilste vi bare, andre ganger hilste vi ikke, og noen ganger fikk han leke.

Nå leker han sjelden med andre enn de "faste" kompisene, men jeg synes det er greit at han får hilse på en del av de vi møter. Når vi trener er det meg og ikke andre hunder oppmerksomheten skal være rettet mot, så på trening hilser vi IKKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik JEG gjør det, så er det å jobbe med valpen på en sånn måte at vi jobber inn det at når JEG vil leke eller gjøre noe, uansett hvor, så er det morsommere enn andre hunder :wub:

Da blir det ikke sånn konsentrert om "lek kan du drive med der, men ikke her" og det.

Dessuten er det nyttig, da blir andre hunder ikke hoveddrivkraft i hundens interesse. Vi hadde noen "faste", som leken ikke tok av alt for mye på. Hundene skal matches bra, husker hvordan vi på valpekurs ble nøye sammensatt: Noen valper fikk ikke leke sammen, pga størrelsesforskjell, forskjell i intensitet.

Og "lek" blir raskt mer enn lek... det er en måte å måle styrke på, til å teste ut ting på. En valp som hele tiden "lærer" at den må ta ut maks for å bli hørt, kan utvikle det som rene vanen. Sånne ting.

Ser på noen av bruksgutta vi trener med, når "far" vil noe - og kanskje har med seg yndlingsleken i lomma - så betyr andre hunder mindre; inklusive det å bråke med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at dersom man har en rase som er disponert for stress (border, belgere osv) så er det ikke det at valpene leker med andre valper/hunder som jeg tror er hovedproblemet, men hva man gjør når leken er slutt og at man ser når leken skal avsluttes. Jeg tror det er viktig for hunder å lære å slappe av, og at de lærer at når mor/far sier at nå skjer det ikke noe, ja, at de da har lært at det sa ikke skal være noe aktivitet. Rotrening altså. Dersom valpene lærer dette fra de er i hus, så har man et fabelaktig verktøy når de er eldre og en avknapp som kan gjøre at man kan skru de høyere opp på en belønning fordi man vet at man kan få de til å slappe av etterpå.

Da må man selvfølgelig lære de at andre hunder like gjerne kan bety ro som lek, og at treningsplassen ikke alltid fører til lek med eier, men at man like godt kan bare sitte å se på de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...