Gå til innhold
Hundesonen.no

Sinte schafere

camilla bye-pedersen

Recommended Posts

I går hadde jeg med meg Gizmo en tur inn i dyrbutikken. Da vi skulle gå ut kom det en dame gående mot butikken med en schafer i bånd. Med en gang hunden så Gizmo, som forøvrig er en valp av liten rase, lagde den et helsikens leven. Den bjeffet som en gal, dro og slet i båndet :) Damen måtte hale med seg hunden bak butikken. Hørte hun kjeftet på den, sa "nei" osv, likevel fortsatte hunden å bjeffe som en gal.

Heldigvis tok Gizmo hele oppstyret helt med ro, han bare tittet rolig bort på scaferen før han gikk fint inn i bilen :( Takk og lov for at han er så vant til å omgåes alle mulige hunder...!

For et par dager siden var vi også å gikk tur i skogen, da traff vi på en schafer som gikk i bånd med eieren. Når eieren så at vi kom dro han hunden vekk fra stien og plasserte den mellom beina på seg. Når vi passerte knurret hunden og flekket tenner til Gizmo. Heldigvis gikk Gizmo også da rolig forbi.... ;)

Nå har vi altså hatt to merkelige opplevelser med scafere de siste dagene. Kan liksom ikke se at Gizmo kan ha gjort noe for å provosere schaferne, han er jo bare en liten valp. Gizmo er også vant til å hilse på andre hunder i alle størrelser og fasonger daglig. Han har også et godt utviklet språk, legger seg alltid ned for eldre hunder osv. Han har derfor aldri hatt noen problemer i møte med andre hunder. Syns disse schaferne hadde en veldig merkelig væremåte, de ble jo aggressiv/truende med en gang de så Gizmo.

Gikk en gang forbi en bil med to schafere inni, hadde med meg Gizmo som den gang var ca 10 uker. Saferne bjeffet kjempe høyt og virket rasende, Gizmo stakkers ble livredd. Syns schafere har en veldig truende bjeffing (hold deg unna!)men det kommer vel av vokterinnstinktet deres.

Syns schafere er utrolig flotte hunder, men begynner nå å lure litt.... :P

Noen andre som har hatt lignende opplevelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 82
  • Created
  • Siste svar

(...)

Syns schafere er utrolig flotte hunder, men begynner nå å lure litt.... ;)

Ikke alltid like hyggelig å møte på hunder som ikke klarer å "beherske" seg når de ser en annen. Og jeg skal love deg, det er ikke hyggelig for eieren heller når hunden utagerer. Å bjeffe mye og si ifra er jo typisk schäfere. Det at den første schäferen du beskriver som gneldret mot din hund, kan jo være fordi den ville hilse. Hadde en slik schäfer hos meg en gang, han var snill som et lam mot alt og alle, også mot hannhunder, men han bjeffet som en GAL hvis han så en hund helt til han fikk hilse. Folk ble jo livredde og sinte. Hunder som vokter bilen er jo ganske naturlig da, har ikke fått intrykk av at schäfer er verst på det området, men støyende bjeffing fra en bil er jo ikke gøy å passere uansett. Den eneste hunden du beskriver jeg ville vært virkelig skeptisk til var den som knurret og flekket tenner mot valpen din når du gikk forbi. Nå kjenner jeg jo ikke hunden, men DEN der høres ikke helt god ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har stadig slike opplevelser! men det er somregel min egen hund som oppfører seg slik!;) jeg prøver å sosialisere han med hvnder jeg kjenner, og unngå hunder som er truende.. han er veldig dominerende!

Men er han dårlig sosialisert som liten da? Og bjeffer han som gal på andre forbipasserende valper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gneldreschäferen jeg snakket om var i hvert fall godt sosialisert, feilen var at han hadde lært seg at det lønnet seg å bjeffe på andre hunder, da den forrige eieren hans bare hadde latt ham hilse på de fleste (som turde) for å få slutt på bråket. En annen schäferhund vi hadde hjemme hos oss stund var en ikke sosialisert hund og den knurret (nokså stille) og flekket tenner når den så en fremmed hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at den første schäferen gneldret kan jo være fordi den ville hilse. Hadde en slik schäfer hos meg en gang, han var snill som et lam mot alt og alle, også mot hannhunder, men han bjeffet som en GAL hvis han så en hund helt til han fikk hilse.

Greit å vite at de nødvendigvis ikke har onde hensikter da :P Men man blir jo litt skeptisk når eieren drar hunden med seg bak et butikkhjørne og kjefter, men hunden bare fortsetter.... Ikke en hund man har lyst å slippe valpen sin bort til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Syns schafere er utrolig flotte hunder, men begynner nå å lure litt.... icon_confused.gif

Mine hunder får ikke leke med schæfere, rett og slett fordi jeg har sett så mye trist at jeg ikke tar sjansen. Har flere venner som har hatt grusomme uhell med schæfere, og var vitne til at en puddel ble bitt så den nesten ikke overlevde(ble angrepet bakfra tilsynelatende helt uprovosert. Puddelen hadde ikke sett schæferen engang. Har også vært vitne til at flere mennesker har blitt bitt, og en golden som fikk et stygt bitt. Og den goldenen ble også angrepet bakfra. jeg syns også schæferen har en nokså truende bjeffing. Og jeg møter ofte schæfer eiere på tur som kommer med schæfere som flekker tenner og man ser virkelig at dette er IKKE lek. Og da spør ofte eierene: Den er bare snill! den bjeffer bare fordi den vil leke! Kan jeg slippe den?? (eller de slipper den mens de spør). Det er da noen ting jeg har opplevd med schæfer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å vite at de nødvendigvis ikke har onde hensikter da :P Men man blir jo litt skeptisk når eieren drar hunden med seg bak et butikkhjørne og kjefter, men hunden bare fortsetter.... Ikke en hund man har lyst å slippe valpen sin bort til ;)

Det forstår jeg veldig godt, hadde vært skeptisk selv. Samtidig kjenner jeg meg utrolig godt igjen i den eieren, hehe, for når gneldringen har begynt så er det gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd noe liknende... noen uker etter at jeg hadde fått balder var vi ute på sosialiserings tur i frognerparken han var ca 12uker og bare valpen, vi spaserte tilfeldig vis rett på hundehjørnet der det var masse hunder, vi hadde hilst på bare fine hunder i parken så tenkte at det ikke var noe farlig hadde han jo i bånd.

men plutselig kommer det en STOR schæfer og begynner å bite på balder, som bare hadde stått der pent og rolig.. balder hylte og skrek jeg løftet han ikke opp for jeg har hørt at man ikke skal gjøre det, og eieren ropte på hunden men den bare fortsatte, men tilslutt fikk eieren tak i hunden, men hun spurte ikke engang hvordan det var med balder! ;)

vi fikk et ganske så stort skjokk og gikk hjem, desverre så er balder blitt veldig usikker på andre hunder etter det spesielt schæfere og rottiser(ble peppra skikkelig av en rottis etter dette med shæferen).

han bjeffer nesten hele tiden når han ser en annen hund, men er ikke sint bare usikker.

har hatt han sammen med mange snille hunder etter på, så vi jobber med saken. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd noe liknende... noen uker etter at jeg hadde fått balder var vi ute på sosialiserings tur i frognerparken han var ca 12uker og bare valpen, vi spaserte tilfeldig vis rett på hundehjørnet der det var masse hunder, vi hadde hilst på bare fine hunder i parken så tenkte at det ikke var noe farlig hadde han jo i bånd.

men plutselig kommer det en STOR schæfer og begynner å bite på balder, som bare hadde stått der pent og rolig.. balder hylte og skrek jeg løftet han ikke opp for jeg har hørt at man ikke skal gjøre det, og eieren ropte på hunden men den bare fortsatte, men tilslutt fikk eieren tak i hunden, men hun spurte ikke engang hvordan det var med balder! :P

Uff, stakker ;) Skjønner ikke at folk med sånne hunder ikke har de i bånd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ikke noe morro nei stod der med tårer i øynene mens alle stod å glodde på ;) men var jo fritt fram område der de hundene som gikk der kunne være uten bånd og det var på eget ansvar for de som gikk der, men rart hun ikke viste at hunden hennes var agressiv da!? ville ikke sluppet den da jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ikke noe morro nei stod der med tårer i øynene mens alle stod å glodde på ;) men var jo fritt fram område der de hundene som gikk der kunne være uten bånd og det var på eget ansvar for de som gikk der, men rart hun ikke viste at hunden hennes var agressiv da!? ville ikke sluppet den da jeg.

Uff får så vondt inni meg når jeg hører sånt. Eget ansvar eller ikke, sånne hunder kan ikke være løs. Er hunden aggressiv og farlig må den være i bånd, hvis ikke hundeeieren har FULL kontroll da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen måneder siden så gikk jeg tur med simba og nana på gjerpenkollen, så en schæfer på litt lang avstand og eieren klarte ikke å holde igjen shcæferen, den kom seg ut av båndet til og med å fløy rett på Simba. Simba sto bare der med halen mellom bena og ble bitt. jeg prøvde å dra denne schæferen vekk men da glefset den etter meg og eieren turte ikke å ta i henne. Hun skrek bare navnet til hunden.

Det har også skjedd i senere tid, for en mnd siden. Da fløy hun rett mot meg og hundene jeg slapp bånde på mine hunder å fikk tak i halen på schøferen.. Puh.. den var sterk!

Simba bjeffer på andre hunder han IKKE får hilse på å det er ikke særlig gøy! Vi går på problemhund kurs for å jobbe det bort og det har blitt myyyye bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får noen mnd siden møtte jeg en dame i skogen som gikk med en schafer i bånd. Når hun så meg og Elwira komme måtte hun dra hunden ut av stien og snurre båndet rundt ett tre for at hun kunne holde den igjen. Når vi passerte hunden hoppet den mot oss, knurrende og glefsende. Den var helt gal etter Elwira, og hun gikk bare forbi i en bue, med hude vendt den andre veien.

Det bor en liten dame med en stor schafer hann i nabolaget her. Hun sliter veldig med å holde den igjen, og hunden blir alltid helt gal når en går forbi uansett om man har hund eller ikke.

Jeg går mye tur med hunden til farmoren min. Han er baren en liten islending og er ikke så sterk, men han bjeffer veldig når vi går forbi en annen hund. Det gjør han ikke fordi han vil hilse, men rett og slett fordi han ikke liker andre hunder og er elendig sosialisert. Det er ikke morro og være den som går med hen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare venta meg et innlegg her fra en av mine ''gode naboer''. ;)

JEPP, jeg kjenner til det. Min egen er slik - vi jobber med saken. Har hørt om/sett MANGE hunder av samme type, enten schæfer eller andre raser, som har lignende problemer, spesielt i tenåra. Jeg har sett enda flere små hunder med slik atferd, men jeg ser uansett på det som ganske vanlig blant schæfere, siden det er det vi diskuterer nå. Det er endel tråder om hvorfor og hvordan, hvor blant annet akela skriver mye lurt og interessant, dersom du lurer på hvorfor det er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sagt flere steder at schäfere må sosialseres veldig mye med de rette hundene og problemet er vel det at Ola Nordmann med schäfer ikke alltid er så god på det.

Jeg kan heldigvis dra på hundenklubbens treninger 2 ganger i uka, så jeg føler meg trygg at Atsu blir sosial, men vanlige ikke-aktive folk gjør nok ikke det og møter vel noen hunder en gang i blant på gata med valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sagt flere steder at schäfere må sosialseres veldig mye med de rette hundene og problemet er vel det at Ola Nordmann med schäfer ikke alltid er så god på det.

Jeg kan heldigvis dra på hundenklubbens treninger 2 ganger i uka, så jeg føler meg trygg at Atsu blir sosial, men vanlige ikke-aktive folk gjør nok ikke det og møter vel noen hunder en gang i blant på gata med valpen.

... eller de sosialiseres kanskje ikke med de rette hundene? Min, som er omplassert, var ihvertfall vant til å bo sammen med andre schæfere, men hva gjelder andre hunder vet jeg ikke. Det kan jo kanskje tyde på at han ikke er så vant til andre typer hunder, og at litt mer bredde ville vært gunstig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder får ikke leke med schæfere, rett og slett fordi jeg har sett så mye trist at jeg ikke tar sjansen. Har flere venner som har hatt grusomme uhell med schæfere, og var vitne til at en puddel ble bitt så den nesten ikke overlevde(ble angrepet bakfra tilsynelatende helt uprovosert. Puddelen hadde ikke sett schæferen engang. Har også vært vitne til at flere mennesker har blitt bitt, og en golden som fikk et stygt bitt. Og den goldenen ble også angrepet bakfra. jeg syns også schæferen har en nokså truende bjeffing. Og jeg møter ofte schæfer eiere på tur som kommer med schæfere som flekker tenner og man ser virkelig at dette er IKKE lek. Og da spør ofte eierene: Den er bare snill! den bjeffer bare fordi den vil leke! Kan jeg slippe den?? (eller de slipper den mens de spør). Det er da noen ting jeg har opplevd med schæfer..

Du har ikke litt flere negative uttalelser om schäfere på lager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90 % av en schäfer sin veremåte er det eieren som lager. Og desverre så finnes det mange individer innen rasen som ikke får den opplæring/sosialisering som de trenger.

Kan bare snakke av egen erfaring , og mine hunder har heldigvis fått det de trenger og litt til.

De er sosialisert med alle slags hunder, store og små. De er omgjengelige og har et greit kroppspråk. Ikke er det lyd i dem og har til nå ikke merket noe utagering mot andre dyr.

det hele bunner vel i det at man skal vite hva man gjer i hundeholdet, og hva man har å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke møtt så mange "snille" eksemplarer av rasen desverre. En scæfertispe fløy på Hera da hun var 3 mnd, og banka henne litt. Sånn helt pluteslig løp hunden på henne. Og så har jeg ikke møtt en shæfer som ikke bjeffer som tullinger. Om det så er ute i bånd eller i bilene. Flere ganger har jeg gått forbi et hus med scæfer hvor hunden har kastet seg frem og bjeffet som en gal, så man blir jo litt skeptisk. Ihvertfall iforhold til min hund. Har ei veninne med en scæfer og hun tør ikke å slippe henne løs blandt andre hunder, siden hun skal tøffe seg hele tiden og det blir bråk. Men jeg liker rase godt ellers. Og har lyst på en selv (dog en hvit en). Men det er litt synd at så mange gir dårlig inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så heldig at jeg aldri har møtt en sint, skummel eller farlig schæfer jeg da.. ;) Alle jeg har møtt, har vært sosiale og trivelige hunder.

Og det er minst like forferdelig for den eieren som står der med hunden som utagerer. Tru meg. Å gå på tur, å være livredd for å møte andre hunder, fordi du vet hvordan din egen hund vil reagere, man begynner å ta omveier, og holde seg borte fra siviliserte veier for å slippe konfrontasjonene.. at de man møter stempler hunden som aggresiv og farlig med en gang, og med det samme stempler rasen som livsfarlig, gjør ikke saken bedre! Slik utagering kan bety masse, og mye mer enn bare agresivitet. Ask utagerer slik som den schæferen i startinlegget,men både jeg og de som kjenner han, vet at han bare vil hilse.

Bra at Terrieren din ikke lot seg skremme da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at Terrieren din ikke lot seg skremme da :P

Hehe, ja det skal litt til for å skremme han ;)

Nå for tiden er et bosspann eller en postkasse mye skumlere enn en stor sint schafer :rolleyes:

I går sto han og knurret ut vinduet, noe han aldri har gjort før så jeg skjønte ingen ting..helt til jeg så at naboen hadde hengt ut dynen sin til lufting! Han var vist veldig skummel og farlig denne dynen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært diskutert før, så jeg gidder ikke ta runden igjen - søk heller litt.

Men for å si det kort: Det er stort sett mer bråk og skremsel enn ekte vare med schäfere (selv om det later til å være en helt spesiell ansamling av grusomt onde schäfere i omegnen rundt Vicky....).

Ja, mange av dem bjeffer. I bil eller hage eller hva, det ER nå en rase med mye lyd - akkurat som endel andre raser har mye lyd. Og ja, mange av dem reagerer med bjeffing (som de er virkelig gode til) når andre hunder sier et bjeff, eller har et kroppsspråk som gjør schäferen usikker. Siden det er en utrolig lettlært rase, så er de dessverre ekstra sårbare for de mange dusteeierne som liker store hunder - fra rottweiler og doberman til schäfer og amstaff og alskens dogger.

Og ja, adferden kan virke skremmende. Og ja, det er ikke alle eiere som lever seg inn i hvordan ANDRE hundeeiere opplever en hund som ruser mot en annen hund. Og ja, det er lett å tro det verste og ikke vente å se hvordan det går.

Men vi har truffet flere hyggelige schäfere enn det motsatte i parkene her i byen, inklusive Frognerparken. De skremmende episodene har heller vært med raser som amstaff og rottweiler eller mikser, der det er lite lyd men mer tyngde og formål, gitt, og en hang til å få gjort opp "en gang for alle". Mer skummelt det. Så heller enn å henge ut raser, bør man prøve å forstå dem - da blir det lettere å lese dem, og se hva som er REELT å frykte.

Heller enn å være generelt redd fordi "tanta til onkelen til søsteren til naboen fikk en hund skadd av en SCHÄFER altså"... det blir lite konstruktivt, mens det å lære mer om hundespråk og hunders adferd GENERELT gjør ting enklere å forutse.

Jeg er på vakt når det er større hunder UANSETT rase - når det virker som de er ukontrollerte eller har eiere som gir f. Har til og med vært borti en retriever HANNhund som gikk på en tispe her som var med på tur, og virkelig filleristet så det ble hull. Nice...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, adferden kan virke skremmende. Og ja, det er ikke alle eiere som lever seg inn i hvordan ANDRE hundeeiere opplever en hund som ruser mot en annen hund. Og ja, det er lett å tro det verste og ikke vente å se hvordan det går.

Forstår at det ikke er kjekt for eierne! Men selv ville jeg aldri ventet for å se hvordan det går, særlig ikke med en valp som fra tidliger bare har gode erfaringer i ryggsekken. De som har hunder som buser frem, bjeffer om de ikke får hilse osv. får heller ta hundene sine med på problemkurs eller drive sosialiseringstrening med voksne stabile hunder. Ser virkelig ikke noe grunn til å ta sjansen, det er da nok av andre hunder å hilse på ;)

Mener ikke å stigmatisere eller forhåndsdømme schafere, men av alle vi har truffet på er det bare en som Gizmo har lekt med. Det var en 9 mnd gammel tispe som oppførte seg eksemplarisk :P

Mener at eierne til disse hundene selv må ta ansvaret for mye av deres oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går hadde jeg med meg Gizmo en tur inn i dyrbutikken. Da vi skulle gå ut kom det en dame gående mot butikken med en schafer i bånd. Med en gang hunden så Gizmo, som forøvrig er en valp av liten rase, lagde den et helsikens leven. Den bjeffet som en gal, dro og slet i båndet :P Damen måtte hale med seg hunden bak butikken. Hørte hun kjeftet på den, sa "nei" osv, likevel fortsatte hunden å bjeffe som en gal.

Heldigvis tok Gizmo hele oppstyret helt med ro, han bare tittet rolig bort på scaferen før han gikk fint inn i bilen :P Takk og lov for at han er så vant til å omgåes alle mulige hunder...!

For et par dager siden var vi også å gikk tur i skogen, da traff vi på en schafer som gikk i bånd med eieren. Når eieren så at vi kom dro han hunden vekk fra stien og plasserte den mellom beina på seg. Når vi passerte knurret hunden og flekket tenner til Gizmo. Heldigvis gikk Gizmo også da rolig forbi.... :P

Nå har vi altså hatt to merkelige opplevelser med scafere de siste dagene. Kan liksom ikke se at Gizmo kan ha gjort noe for å provosere schaferne, han er jo bare en liten valp. Gizmo er også vant til å hilse på andre hunder i alle størrelser og fasonger daglig. Han har også et godt utviklet språk, legger seg alltid ned for eldre hunder osv. Han har derfor aldri hatt noen problemer i møte med andre hunder. Syns disse schaferne hadde en veldig merkelig væremåte, de ble jo aggressiv/truende med en gang de så Gizmo.

Gikk en gang forbi en bil med to schafere inni, hadde med meg Gizmo som den gang var ca 10 uker. Saferne bjeffet kjempe høyt og virket rasende, Gizmo stakkers ble livredd. Syns schafere har en veldig truende bjeffing (hold deg unna!)men det kommer vel av vokterinnstinktet deres.

Syns schafere er utrolig flotte hunder, men begynner nå å lure litt.... ;)

Lignende opplevelser?? Når det gjelder schæfer er vel slik oppførsel, mer regelen enn unntaket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...