Gå til innhold
Hundesonen.no

Kyllingvinge og -lår

Nina

Recommended Posts

Kan jeg gi rå kyllingvinger og kyllinglår med bein til Ero , eller må jeg skjære vekk beinene først? Han er veldig flink å tygge alt som han får, så jeg vil ikke tro at han bare sluker de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke varmebehandlet kan hunder spise alt av bein, men store, bærende rørbein (f.eks lår/legg ??-bein hos elg) er ikke anbefalt. så gi hunden hele kyllingen du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man ikke skal gi hunden f-bein (fugl-fisk-får) er fordi disse benene splitter seg langsetter når hunden tygger på de, og kan sette seg fast nedover i spiserøret, magen eller tarmen(blir som en veldig spiss og liten tannpirker, ikke sant...) Dette skjønner man jo at er svært ubehagelig for hunden.

Har aldri hørt om at rått kjøtt kan gies med bein, men ville nok skjært bort beina for sikkerthets skyld.

Bedre føre var, enn etter snar... ;)

Fårekjøtt skal dessuten aldri gis, siden hunden da vil bli "sauegal" --> jage på sau da... vet ikke om dette stemmer jeg da men... vil heller unngå det problemet i grunn... :P

Liker ikke å lage problemer da...

Hehe... sporet litt av, men håper du ble noe klokere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fårekjøtt skal dessuten aldri gis, siden hunden da vil bli "sauegal" --> jage på sau da... vet ikke om dette stemmer jeg da men... vil heller unngå det problemet i grunn... ;)

Vil påstå at det der en en myte? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke får all slags ben han..Fiskeben, hønseben, fåreben, elgben u name it. Jeg er forsiktig med store harde ben (feks lårben til elg) for tenna hans sin skyld og han får aldri, never, overhode ikke noensinne varmebehandlede ben , men ellers er det bare å kjøre på. Jeg kjenner mange som har gitt hunden rå ben i alle år (hundekjører og jegere) og de har aldri opplevd eller hørt om en hund som har blitt skadet av rå ben.

Egentlig er det litt merkelig at den myten har fått så godt fotfeste, ser man på tenna til Fido så synes det at de ikke er skapt til å spise tørrfor liksom :P Og hva med pus? Hvorfor dør ikke den av fugleben? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med dere... men det er bare hva jeg har lært... har som sagt aldri hørt om at rå ben kan gis.

Titti får hele lårben fra elg og rådyr, og det har gått bra... Men hun får det jo for å bli ivrig på å jakte da... :P dessuten har dachsen så hard kjeve at den knuser det meste...

Willy derimot er jeg mer forsiktig med... vet ikke hva han har vært vant til heller ;)

Gammel læring henger igjen, men ny forskning får ikke slippe til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Opprett ny...