Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundegårdsbruk


jaktlykke

Recommended Posts

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

- Hvis det er behagelig for folk å være inne i huset, så er antagelig temperaturen helt OK for en hund også. Det er poenget. (Men du påstår at det er mer behagelig for bikkjene dine ute enn inne... - og da må det jo være varmt for folket innomhus... enkel logikk.)

Med den lille forskjell at vi mennesker kan ta på oss en short og t-skjorte - ja endatil gå nakne om man er av den dristige og frilynte sorten.

Akkurat dét er det vel bare et par hunderaser som kan skryte av...

Hadde jeg vært nødt til å gå rundt i thermo-dress i juni, hadde jeg nok trukket utendørs til bris og skygge jeg også...

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den lille forskjell at vi mennesker kan ta på oss en short og t-skjorte - ja endatil gå nakne om man er av den dristige og frilynte sorten.

Akkurat dét er det vel bare et par hunderaser som kan skryte av...

Hadde jeg vært nødt til å gå rundt i thermo-dress i juni, hadde jeg nok trukket utendørs til bris og skygge jeg også...

;)

Nå er det vel ingenting som tyder på at Jaktlykke og familien har veldig annerledes klesvaner enn majoriteten på Sonen? Men om det hjelper, så holder jeg gjerne muligheten åpen for at hele familien er nudister...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har for god fantasi og leser for mye aviser til å ville turt å ha en hundegård - annet enn en som var veldig sikret.

Gale mennesker bryter seg inn i barnehager og kvester kaniner, morer seg med å drepe høns, de slipper ut hunder, eller "bare" plager dem. Den store schäferen som er blitt etterlyst ofte, som de tror er stjålet.

Noen bekjente hadde to og en halv meter høye gitter - men ikke tak: Det taket kom på da de fant den tilbakestående og ikke veldig snille nabogutten på 10-11 år blant hundene sine, og han klaget over at han var bitt. Dette var barnevante hunder, så han har gjort "noe". Etter først å ha klatret over... og det med en av folkene i huset hjemme, men uten oppsikt over hundegården.

Kanskje DE kunne fått krav om avlivning av hunder dersom det hadde skjedd mer?

En annen bekjent hadde en hund som i alle år senere friket ut på hunder av en bestemt rase, fordi nabohunden ved endel anledninger hadde kommet bort til gjerdet og skremt og ertet hunden som ung. Den hadde nok lav terskel, denne hunden, men det var nå synd å tråkke over den helt uten videre...

Jeg kunne nok levd med en hundegård dersom det var solid gjerde, gjerne avskjermet, såpass stort at hunden kom seg godt unna, og helst ville jeg nå hatt gittertak også da... Blir vel reneste Fort Knox.

Jeg tror endel ting også kommer an på rase. "Lett-ertede" hunder som fyrer er jo "morsommere" for nabounger, for eksempel. Men hva med de voksne, gale? Jaja, fint å tro bedre om folk enn jeg, prisverdig - men jeg er nå en med god fantasi og innlevelse da. Og så leser jeg mye aviser.... og bor i tettbygd strøk.

Men OK, et hus er også "lett" å bryte seg inn i, dersom det er øde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er galematias å gå fra hundene "alene hjemme" i en hundegård så fremt man ikke bor "ytterst ute på en nøgen ø".

Drittunger og sadister finnes over alt - også blant våre nærmeste naboer, dessverre... At man heller aldri vet helt sikkert hvem som bare "går på tur forbi" og får lyst på en ny hund, eller "vil se hvor fort de springer", "hvor høyt de bjeffer eller glefser når de blir plaget", gjør meg 100% sikker i min sak... Og hva om de får opp porten og jager naboens sauer?...

Jeg sier meg helt enig med Lotta her.. Det finnes ikke bare drittunger og sadister men tullinger også.. Jeg kan gi et eksempel: Min far skulle på et møte etter jobb og hunden hans var plassert bak i bilen løs.(stasjonsvogn) Hva skjer? Jo, en dame som kom litt senere, ser hunden og ÅPNER døren til bakrommet på bilen! Begrunnelse: "Hun var SÅ begeistret for rasen og ville se nærmere på hunden"...!! Hvor idiot går det an å bli? Det var jo ett lykketreff at hunden ikke sprang ut på veien og ble påkjørt eller var aggressiv, for da hadde vel veien til dyrlegen blitt kort.. Så nei, jeg hadde aldri plassert en hund utendørs, uten tilsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerpia: takk for tipset, nå fikk jeg enda en grunn til å være bekymret ;)

Men altså -hvor mye tryggere tror dere egentlig at hundene er inne i huset? Hvor mange hunder brenner inne hvert år i forhold til hvor mange som blir stjålet eller drept i hundegård? Hvor mange innbrudd er det i bolighus i forhold til hundegårder?

Jeg velger å ha litt is i magen og være fornuftig.Her jeg bor nå er det faktisk ikke uvanlig å ha hunder stående i bånd når eier er på jobb og "resten" har de de i hundegård. Dette til tross for at noen i nabolaget opplevde å miste sin scäfer og nesten sin golden ved at noen hadde stjålet de fra hundegården og dumpet de i en gruvesjakt.Man kan ikke bli helt hysteriske heller, folk dør i bilulykker hele tiden og man kjører da fortsatt bil.

Loke har all mulighet til å gå inn i uthuset hvis han skulle føle seg utrygg, hundegården vil være helt skjermet fra veien og de eneste som har innsyn bortsett fra meg er næmeste naboen som også er hundemennesker.Ellers så er det bare utsikt mot fjorden og kjøkkenvinduet mitt.

Og nei, jeg får meg ikke hundegård fordi det er mer praktisk.... det mest praktiske ville vel vært å spare de pengene og ikke minst den jobben (!) det faktisk koster meg at hunden min skal få anledning til å være i friluft når den måtte ønske det, og heller gjøre som jeg gjør nå -ha han inne når jeg jobber.

Men jeg velger heller å bruke mange tusen kroner på å bygge en skikkelig hundegård, legge varmekabler i uthuset og sannsynligvis koble til webkamera ja (:P ) fordi jeg mener det er et bedre hundehold for min hund.Og der er jeg 100% sikker på at Lokeliten er enig faktisk - han må nemlig komanderes inn fra hagen stort sett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg sier meg helt enig med Lotta her.. Det finnes ikke bare drittunger og sadister men tullinger også.. Jeg kan gi et eksempel: Min far skulle på et møte etter jobb og hunden hans var plassert bak i bilen løs.(stasjonsvogn) Hva skjer? Jo, en dame som kom litt senere, ser hunden og ÅPNER døren til bakrommet på bilen! Begrunnelse: "Hun var SÅ begeistret for rasen og ville se nærmere på hunden"...! Hvor idiot går det an å bli? Det var jo ett lykketreff at hunden ikke sprang ut på veien og ble påkjørt eller var aggressiv, for da hadde vel veien til dyrlegen blitt kort.. Så nei, jeg hadde aldri plassert en hund utendørs, uten tilsyn.

Vi kan godt ta diskusjonen om hvem som er idiot i denne settingen - damen eller faren din som går fra bilen ulåst...

Alt du ser for deg er en hund som løper ut på veien med påfølgende veterinærbesøk osv........

Normale folk tenker - guri, tenk om bilen hadde blitt stjålet med hunden i og forlatt ett sted der ingen kunne finne den igjen og den kanskje sulta ihjel eller døde av heteslag i bilen...........

Smart dame? Neppe.

Smart bil/hunde-eier - nope.......... man låser bilen faktisk når man går fra den og så enkelt er det.

Det må være forferdelig slitsomt å gå rundt å tenke at alle er gale og ute etter å skade en.......

Har bodd her jeg bor nå i seks år - og aldri hatt problemer av noe slag med firfotingene ute i hundegård selv når vi ikke er hjemme...........

Lotta:

NÅ begynner jeg virkelig å lure............... - man går da vel ikke fra huset med vinduene åpne........

På en annen side ........... drit i om man ikke får igjen noe på forskring osv. når man står der med huset robbet for verdisaker - det er jo ikke viktig - det viktigste er jo bikkjedyret.........

Jøss og jeg som trodde at en viss annen tidligere sonenbruker var gal..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når gamle GS min levde, så hadde vi han ute alene i bånd med ytterdøra oppe, så han fikk velge om han ville gå inn og ut av gangen selv. Han valgte som oftes å ligge langstrakt ute på plena!

Nå som vi har schäfer, har vi bestemt oss for å bygge hundegård. Vi har stoor hage, og en garasje som det er masse skygge bak til enhver tid. Der bak skal vi bygge den, for da blir hunden skjerma for både biler og folk som måtte passere. Vi kommer nok ikke til å ha han ute der når vi er borte, men det er pga at det er et nabolag med masse unger, som jo finner på mye rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan godt ta diskusjonen om hvem som er idiot i denne settingen - damen eller faren din som går fra bilen ulåst...

Alt du ser for deg er en hund som løper ut på veien med påfølgende veterinærbesøk osv........

Normale folk tenker - guri, tenk om bilen hadde blitt stjålet med hunden i og forlatt ett sted der ingen kunne finne den igjen og den kanskje sulta ihjel eller døde av heteslag i bilen...........

Smart dame? Neppe.

Smart bil/hunde-eier - nope.......... man låser bilen faktisk når man går fra den og så enkelt er det.

Det må være forferdelig slitsomt å gå rundt å tenke at alle er gale og ute etter å skade en.......

Har bodd her jeg bor nå i seks år - og aldri hatt problemer av noe slag med firfotingene ute i hundegård selv når vi ikke er hjemme...........

Lotta:

NÅ begynner jeg virkelig å lure............... - man går da vel ikke fra huset med vinduene åpne........

På en annen side ........... drit i om man ikke får igjen noe på forskring osv. når man står der med huset robbet for verdisaker - det er jo ikke viktig - det viktigste er jo bikkjedyret.........

Jøss og jeg som trodde at en viss annen tidligere sonenbruker var gal..........

Nå er jeg vel skrekkelig unormal da, som bekymret meg for at hunden skulle bli påkjørt eller krevd avlivet, av neket som åpnet bildøren.. For øvrig er det liten fare for at den skulle bli stjålet, bilen alltså, siden det er en nyere modell, som faktisk krever en kode , for å starte.. Men jeg kan være enig i at man som en regel , bør låse bilen. I dette tilfellet, så hadde min far oversikt over bilen, gjennom vinduet i huset, det var slik han oppdaget det "entusiastiske" kvinnemennesket..

Og når det gjelder din kommentar til Lotta; er det så å forstå at du ville synes det var verre at en del av husets innbo forsvant enn at noen av hundene gjorde det?? I så fall så har du i mine øyne ett merkelig verdigrunnlag og syn på dine hunder , om jeg skal si det pent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke klarer å se om hunden trives eller ikke i hundegården (noe jeg skjønner at de fleste her gjør), så fortjener man ikke å ha hund. For da klarer man ikke å se hundens reaksjoner på andre ting!

Kan noen fortelle når ulvene hadde madrasser å ligge på? Varmegulv om vinteren? Tror ingen her kan det, for de hadde det ikke! Kanskje jeg har misforstått heelt, men hundene våre sine stamfedre, er ikke det ulven da? Ikke mennesket...

En hund gjør som den vil, og man kan vel legge en madrass i et hundehus hvis det er så om å gjøre at hunden skal ha fløyelspute å ligge på...

Hvis man er borte fra klokka syv om morran til fem om ettermiddagen (10 timer) og det er fint vær, synes jeg det er dyreplageri at hunden må være inne å sture. Tenk hvis den må på do?? Men noen her tar vel heller frem vaskebøtte når de kommer hjem slitne og fine...

Men, hvis hunden derimot er ut i en hundegård med grei størrelse, har tilgang på vann, skygge og kan gå inn i en "hule", why not?

Den går fortsatt ut og inn som den vil, og kan ligge inne å sove...

Jeg lurer på hvorfor man ser hunder ligge UTE i skyggen når de er i hundegård og ikke inne på en ekkel madrass...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta:

NÅ begynner jeg virkelig å lure............... - man går da vel ikke fra huset med vinduene åpne........

På en annen side ........... drit i om man ikke får igjen noe på forskring osv. når man står der med huset robbet for verdisaker - det er jo ikke viktig - det viktigste er jo bikkjedyret.........

Jøss og jeg som trodde at en viss annen tidligere sonenbruker var gal..........

Vel, hvis man er gal fordi man sørger for dyras velbefinnende, så trives jeg utmerket i den kategorien.

Prøver å huske om jeg har gått fra vinduene "åpne" (dvs "husmorvindu"-åpne) her hjemme med bikkjene alene i huset - men er jaggu ikke sikker på det. De har tilhold i store rom uten ettermiddagssola steikende på vinduene, og temperaturen har aldri vært noe problem som jeg kan huske.

OM jeg måtte gå fra dem med vinduene på "full åpning", så ville jeg ikke vært særlig bekymret for uinviterte gjester da heller - den idioten som forsøker seg her når hundene er alene hjemme må være så rusa, eller ha klare suicidale trekk, og antagelig slått inn vinduer uansett, om de var lukket...

Be my guest, sier jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis man er gal fordi man sørger for dyras velbefinnende, så trives jeg utmerket i den kategorien.

Prøver å huske om jeg har gått fra vinduene "åpne" (dvs "husmorvindu"-åpne) her hjemme med bikkjene alene i huset - men er jaggu ikke sikker på det. De har tilhold i store rom uten ettermiddagssola steikende på vinduene, og temperaturen har aldri vært noe problem som jeg kan huske.

OM jeg måtte gå fra dem med vinduene på "full åpning", så ville jeg ikke vært særlig bekymret for uinviterte gjester da heller - den idioten som forsøker seg her når hundene er alene hjemme må være så rusa, eller ha klare suicidale trekk, og antagelig slått inn vinduer uansett, om de var lukket...

Be my guest, sier jeg!

Da er det vel ikke noe problem om de står i hundegård heller da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel ikke noe problem om de står i hundegård heller da??

Er du blånd?

Selv bittesmå unger kan plage livskiten av en hund i hundegård uten å risikere noenting som helst fra utsiden av gjerdet - den tullingen som roter seg inn i huset vårt der hundene er, står face to face med en gjeng store bikkjer som misliker sterkt at ubudne gjester tar seg inn på deres territorium på "uortodokst vis"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du blånd?

Selv bittesmå unger kan plage livskiten av en hund i hundegård uten å risikere noenting som helst fra utsiden av gjerdet - den tullingen som roter seg inn i huset vårt der hundene er står face to face med en gjeng store hunder som misliker sterkt at ubudne gjester tar seg inn på deres territorium på "uortodokst vis"...

er ikke "blånd"

Hvis hundene dine er så skrekkelig farlige, så er det vel ingen som tør å erte dem heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du blånd?

Selv bittesmå unger kan plage livskiten av en hund i hundegård uten å risikere noenting som helst fra utsiden av gjerdet - den tullingen som roter seg inn i huset vårt der hundene, er står face to face med en gjeng store bikkjer som misliker sterkt at ubudne gjester tar seg inn på deres territorium på "uortodokst vis"...

Kan man ikke plage hunder som er inni et hus fra utsiden da? Man har da vinduer? Dersom de er åpne kan man putte alt mulig inn i de, man kan hamre på de, hive ting på de.. Man kan ringe på dørklokka i det uendelige.. Det er ikke bare ute hunden kan bli plaget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke "blånd"

Hvis hundene dine er så skrekkelig farlige, så er det vel ingen som tør å erte dem heller...

Mine hunder er ikke "skrekkelig farlige" - men de passer på både hus og bil ved behov. I en hundegård kan de ikke hverken passe seg selv, huset eller bilen fordi de ville vært forhindret av et høyt nettinggjerde - og hvem som helst kunne stå utenfor og plaget livet av dem uten at de kunne forsvart seg... Da tror jeg faktisk de kunne blitt farlige, de også - etter en stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke plage hunder som er inni et hus fra utsiden da? Man har da vinduer? Dersom de er åpne kan man putte alt mulig inn i de, man kan hamre på de, hive ting på de.. Man kan ringe på dørklokka i det uendelige.. Det er ikke bare ute hunden kan bli plaget!

Trodde det var lotta som nevnte på at noen hadde plaget hunden hennes som var inne i huset fra utsiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder er ikke "skrekkelig farlige" - men de passer på både hus og bil ved behov. I en hundegård kan de ikke hverken passe seg selv, huset eller bilen fordi de ville vært forhindret av et høyt nettinggjerde - og hvem som helst kunne stå utenfor og plaget livet av dem uten at de kunne forsvart seg... Da tror jeg faktisk de kunne blitt farlige, de også - etter en stund...

Men hvis de har et hundehus de kan gå å legge seg i, så har de muligheten til å gå vekk, og de er vel ikke dummere enn at de unngår ubehageligheter...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke plage hunder som er inni et hus fra utsiden da? Man har da vinduer? Dersom de er åpne kan man putte alt mulig inn i de, man kan hamre på de, hive ting på de.. Man kan ringe på dørklokka i det uendelige.. Det er ikke bare ute hunden kan bli plaget!

Jeg har beskrevet ganske godt her i DENNE TRÅDEN hvor fryktelig plaget hunder kan bli selv inni hus - det er ikke akkurat noe nytt... Det som kanskje er nytt for deg er at det går an å koble ut ringeklokka når man går, og legge hunden i et rom uten direkte innsyn/tilgang fra utsiden. Nå mener jeg at det er forsvinnende liten sjanse for at fremmede plutselig skal finne det for godt å banke på alle vinduene i huset i tilfelle det er en hund der de kan plage, men muligheten finnes jo - jeg tror dog de fleste her skjønner at sjansen er laaaangt større for at ubudne gjester og drittsekker skal komme til en hund i en utendørs hundegård med netting (var det ikke i fjor en leveringsklar goldenvalp ble stjålet fra en oppdretters luftegård i Østfold, forresten?) enn at de skal komme til inne i husene til folk...

Men hvis de har et hundehus de kan gå å legge seg i, så har de muligheten til å gå vekk, og de er vel ikke dummere enn at de unngår ubehageligheter...??

Du vet åpenbart veldig lite om hund og hunders reaksjonsmønstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har beskrevet ganske godt her i DENNE TRÅDEN hvor fryktelig plaget hunder kan bli selv inni hus - det er ikke akkurat noe nytt... Det som kanskje er nytt for deg er at det går an å koble ut ringeklokka når man går, og legge hunden i et rom uten direkte innsyn/tilgang fra utsiden. Nå mener jeg at det er forsvinnende liten sjanse for at fremmede plutselig skal finne det for godt å banke på alle vinduene i huset i tilfelle det er en hund der de kan plage, men muligheten finnes jo - jeg tror dog de fleste her skjønner at sjansen er laaaangt større for at ubudne gjester og drittsekker skal komme til en hund i en utendørs hundegård med netting (var det ikke i fjor en leveringsklar goldenvalp ble stjålet fra en oppdretters luftegård i Østfold, forresten?) enn at de skal komme til inne i husene til folk...

Steng hundene inne så de ikke kan møte folk eller fe i TILFELLE de er farlige! skikkelig smart!

Du vet åpenbart veldig lite om hund og hunders reaksjonsmønstre.

nope... det er bare du som tror det... mine hunder er faktisk så lure at de heller skygger banen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har beskrevet ganske godt her i DENNE TRÅDEN hvor fryktelig plaget hunder kan bli selv inni hus - det er ikke akkurat noe nytt... Det som kanskje er nytt for deg er at det går an å koble ut ringeklokka når man går, og legge hunden i et rom uten direkte innsyn/tilgang fra utsiden. Nå mener jeg at det er forsvinnende liten sjanse for at fremmede plutselig skal finne det for godt å banke på alle vinduene i huset i tilfelle det er en hund der de kan plage, men muligheten finnes jo - jeg tror dog de fleste her skjønner at sjansen er laaaangt større for at ubudne gjester og drittsekker skal komme til en hund i en utendørs hundegård med netting (var det ikke i fjor en leveringsklar goldenvalp ble stjålet fra en oppdretters luftegård i Østfold, forresten?) enn at de skal komme til inne i husene til folk...

Jeg tror ikke jeg kjenner noen som kobler ut ringeklokka når de skal forlate hunden sin, en smule paranoid spør du meg.. Og når det er sagt, syns jeg ikke det er store forskjellen på å stenge hunden inne i et rom, helt avkuttet fra omverdenen, eller å la hunden ha et uthus å søke tilflukt i dersom den trenger det. (Da snakker jeg om et utHUS, og ikke et hundehus.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakker ikke om noe knøttlite kott jeg heller... våre hunder har rom i låvebrufoten. Dessuten er hundegården inn mot gårdsplassen, så vi ser dem til enhver tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...