Gå til innhold
Hundesonen.no

Triks

Margrete

Recommended Posts

Skrevet

Ja, da kaster jeg inn håndkleet og skal lære hunden min fullstendig unyttige ting :P Dette for å bygge litt selvtillit og at ting ikke skal være så himla alvorlig. Jeg har aldri lært hundene mine noen trisk. Faro kan jo boffe, men det er det.

Nå trenger jeg tips og veiledning, eventuelt en side med nøye forklaringer til hvordan jeg går frem. Her vil jeg bruke klikkeren aktivt.

Han kan gå sikksakk mellom beina mine.

Margrete

Skrevet

Du kan lære han navnet på alle fingrene! (Sånn som jeg viste dere med Wachita hvis du husker)

Slå av og på lyset (Target)

Slå av og på vasken

Hente en boks m brus i kjøleskapet (din Pepisholiker :P )

Hjelpe deg m klesvasken, ta ut av vaskemaskinen

Rulle rundt

Vinke

Være skamfull (legge begge labbene over snuta)

Tja det var noen! Gleder meg til å se resultatet! :P

Skrevet

Knele, ligge død, sitte bamse, trille ball med nesen, tå på to, krype, balansere godbit på nesen/i munnen, hente ting i en kasserolle med lokk på og så legge på lokket igjen etterpå. Hente ting på kommando. Bare fantasien setter en stopper på hva du kan lære hunden! :P

Skrevet

Bortsett fra å nusse meg på nesa er det eneste trikset Loke har lært å snure rundt.Det lærte han i går faktisk. Jeg bestemte meg for å øve oss på frishaping - Loke er en vanskelig hund å jobbe slik med fordi han er så sprellemann- og tenkte at en slik unyttig greie er et godt utgangspunkt. Jeg begynnte å klikke bare for å flytte tyngdepunktet mot høyre og i løpet av tre økter på ca 2-4 min hver så kunne han snurre rundt mot høyre :P Jeg ble gledelig overasket over å se at han på et tidspunkt sto helt stille og bevegde kroppen litt forsiktig og konsentrert i flere retninger for å teste hva han ble klikket for. Slik har jeg alldri sett han jobbe før :) Vanligvis er det bare hurrameg rundt i alle retninger...

Verdt et forsøk for Zizco og? Han er vel langt mer klikkerklok en Loke vil jeg tro?

Skrevet

Romeo kan å lokke igjen døra :) Det er ikke en så unyttig ting(late eiere han har :P), men han synes det er veldig moro :P Det er yndlingstrikset hans :P

Skrevet

Ah..det glemte jeg..Loke kan også lukke skuffer og skap..men det er lært inn ved hjelp av targeting da (post-it). Vet ikke om du ville ha shaping øvelser jeg? :unsure:

Skrevet

Ah..det glemte jeg..Loke kan også lukke skuffer og skap..men det er lært inn ved hjelp av targeting da (post-it). Vet ikke om du ville ha shaping øvelser jeg? :unsure:

Her takker vi ja til all selvstendig trening :P Nå har jeg handlet aktiviseringsboka, så nå skal det bli artig neste gang dere møter oss.

http://www.marcoognero.k-nettet.com/main/c...9&customID=2366 Fant forresten denne siden, der det er oppskrifter også :)

Margrete

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...