Gå til innhold
Hundesonen.no

hjemmelaget flåttkverk


Recommended Posts

Leste i månedens vovve at hvitløk i foret holder flåtten borte.Det har jeg hørt før, men å lage avkok av rosmarin og dusje hunden med, det var noe nytt.Det kunne ejg tenke meg å prøve.Noen her med erfaring med kjøkken remedeier mot flått?

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde på et sted med lite flått brukte jeg dette:

Denne blandingen består av: Vann, timian og sitronsaft. Man gjør som følger: Kok opp 1/2 l. vann. Tilsett 3 ss tøret timian, eller 6 ss fersk. Avkjøl blandingen og tilsett saften av 1 sitron. Sprayen oppbevares i kjøleskapet. Man kan tilsette et par dråper alkohol. Bruk sprayen som insektsspray - holder også mygg på avstand.

Man kan også lage spray ved bruk av eteriske oljer. Da bytter man ut urter og sitron med: 10 dråper timianolje, og 10 dråper sitronolje. Ønsker man en sterkere blanding, tilsett 3-4 dråper med tea tree-olje. (Noen hunder kan reagere på tea tree-oljen, så prøv sprayen på et lite område først.)

Denne sprayen kan også brukes mot lus og lopper, og den er fin å bruke i vannet når man vasker hundesengen eller hundeteppet. Man kan med fordel dusje hundegården og hundehuset en gang i blandt i sommerhalvåret med samme spray.

Nå bor jeg i et område med mye flått og bruker flåtthalsbåndet med stort hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra spørsmål: hvor får man kjøpt flåtthalsbånd, og hvor mye koster det?

Jeg ville anbefale deg å kjøpe flåtthalsbånd hos veterinæren. Dyrebutikkene selger også et utvalg, men ikke alltid de beste.

Pris aner jeg ikke, men sjekk hos vetten din.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Da jeg bodde på et sted med lite flått brukte jeg dette:

Denne blandingen består av: Vann, timian og sitronsaft. Man gjør som følger: Kok opp 1/2 l. vann. Tilsett 3 ss tøret timian, eller 6 ss fersk. Avkjøl blandingen og tilsett saften av 1 sitron. Sprayen oppbevares i kjøleskapet. Man kan tilsette et par dråper alkohol. Bruk sprayen som insektsspray - holder også mygg på avstand.

Man kan også lage spray ved bruk av eteriske oljer. Da bytter man ut urter og sitron med: 10 dråper timianolje, og 10 dråper sitronolje. Ønsker man en sterkere blanding, tilsett 3-4 dråper med tea tree-olje. (Noen hunder kan reagere på tea tree-oljen, så prøv sprayen på et lite område først.)

Denne sprayen kan også brukes mot lus og lopper, og den er fin å bruke i vannet når man vasker hundesengen eller hundeteppet. Man kan med fordel dusje hundegården og hundehuset en gang i blandt i sommerhalvåret med samme spray.

Nå bor jeg i et område med mye flått og bruker flåtthalsbåndet med stort hell.

Bruker nesten samme blanding som deg (bare mot mygg) Jeg tilsetter også tørket Rosmarin & Timian (ca 2-3ss av hver) 1 ts hvitløk og en halvsitron. La det små koke i ca 5min og kjøle seg ned.

Mot Flått så bruker jeg apotek middler, tar ikke sjangsen når det gjelder dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg bruker en te, som jeg koker av frisk rosmarin. Har dette på en sprayflaske, som er holdbar i kjøleskapaet i ca en uke. Jeg sprayer det på hundene før jeg skal i skogen, og gjerne en dusj i skogen dersom jeg er der i flere timer.

Dette har jeg nå brukt på mine hunder med et resultat av null flått i vår.

Er mye i skogen, nesten daglig, og trener blodspor, da i meget tett skog.

Ikke bare har det holdt Flåtten unna, men hundene har også fått en veldig myk og fin pels :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...