Gå til innhold
Hundesonen.no

hjemmelaget flåttkverk


Recommended Posts

Skrevet

Leste i månedens vovve at hvitløk i foret holder flåtten borte.Det har jeg hørt før, men å lage avkok av rosmarin og dusje hunden med, det var noe nytt.Det kunne ejg tenke meg å prøve.Noen her med erfaring med kjøkken remedeier mot flått?

;)

Skrevet

Da jeg bodde på et sted med lite flått brukte jeg dette:

Denne blandingen består av: Vann, timian og sitronsaft. Man gjør som følger: Kok opp 1/2 l. vann. Tilsett 3 ss tøret timian, eller 6 ss fersk. Avkjøl blandingen og tilsett saften av 1 sitron. Sprayen oppbevares i kjøleskapet. Man kan tilsette et par dråper alkohol. Bruk sprayen som insektsspray - holder også mygg på avstand.

Man kan også lage spray ved bruk av eteriske oljer. Da bytter man ut urter og sitron med: 10 dråper timianolje, og 10 dråper sitronolje. Ønsker man en sterkere blanding, tilsett 3-4 dråper med tea tree-olje. (Noen hunder kan reagere på tea tree-oljen, så prøv sprayen på et lite område først.)

Denne sprayen kan også brukes mot lus og lopper, og den er fin å bruke i vannet når man vasker hundesengen eller hundeteppet. Man kan med fordel dusje hundegården og hundehuset en gang i blandt i sommerhalvåret med samme spray.

Nå bor jeg i et område med mye flått og bruker flåtthalsbåndet med stort hell.

Skrevet

Ekstra spørsmål: hvor får man kjøpt flåtthalsbånd, og hvor mye koster det?

Skrevet

Ekstra spørsmål: hvor får man kjøpt flåtthalsbånd, og hvor mye koster det?

Jeg ville anbefale deg å kjøpe flåtthalsbånd hos veterinæren. Dyrebutikkene selger også et utvalg, men ikke alltid de beste.

Pris aner jeg ikke, men sjekk hos vetten din.

Lykke til :-)

Guest Jonna
Skrevet

Da jeg bodde på et sted med lite flått brukte jeg dette:

Denne blandingen består av: Vann, timian og sitronsaft. Man gjør som følger: Kok opp 1/2 l. vann. Tilsett 3 ss tøret timian, eller 6 ss fersk. Avkjøl blandingen og tilsett saften av 1 sitron. Sprayen oppbevares i kjøleskapet. Man kan tilsette et par dråper alkohol. Bruk sprayen som insektsspray - holder også mygg på avstand.

Man kan også lage spray ved bruk av eteriske oljer. Da bytter man ut urter og sitron med: 10 dråper timianolje, og 10 dråper sitronolje. Ønsker man en sterkere blanding, tilsett 3-4 dråper med tea tree-olje. (Noen hunder kan reagere på tea tree-oljen, så prøv sprayen på et lite område først.)

Denne sprayen kan også brukes mot lus og lopper, og den er fin å bruke i vannet når man vasker hundesengen eller hundeteppet. Man kan med fordel dusje hundegården og hundehuset en gang i blandt i sommerhalvåret med samme spray.

Nå bor jeg i et område med mye flått og bruker flåtthalsbåndet med stort hell.

Bruker nesten samme blanding som deg (bare mot mygg) Jeg tilsetter også tørket Rosmarin & Timian (ca 2-3ss av hver) 1 ts hvitløk og en halvsitron. La det små koke i ca 5min og kjøle seg ned.

Mot Flått så bruker jeg apotek middler, tar ikke sjangsen når det gjelder dem...

Skrevet

Flåtthalsebåndet får du på respet fra veterinæren. Prisen ligger på sånn ca. 2-300kr. De du får kjøpt i dyrebutikker er ikke særlig bra, og er det importerte varer kan det være dødlig for hunden.

Skrevet

Hei.

Jeg bruker en te, som jeg koker av frisk rosmarin. Har dette på en sprayflaske, som er holdbar i kjøleskapaet i ca en uke. Jeg sprayer det på hundene før jeg skal i skogen, og gjerne en dusj i skogen dersom jeg er der i flere timer.

Dette har jeg nå brukt på mine hunder med et resultat av null flått i vår.

Er mye i skogen, nesten daglig, og trener blodspor, da i meget tett skog.

Ikke bare har det holdt Flåtten unna, men hundene har også fått en veldig myk og fin pels :P

Skrevet

Hei kikki!

Har du noen form for oppskrift på dette?

Hvor mye rosmarin bruker du til en halv liter vann omtrent? Og hvor lenge koker du det?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...