Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening og malamute

Rosin

Recommended Posts

Sikkert et snodig spørsmål, men siden jeg ikke er så bevandret i klikkerverdenen må jeg spørre. Jeg leste et sted at malamuten ikke kan klikkertrenes, de er vist for primitive...

Jeg antar at det ikke stemmer (kan høner klikkertrenes kan vel malamuter det og. ;) ) , men hva mener dere ?

Har jeg rett i at et slikt utsagt er ukorrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg vet noe om det så vil jeg vel tro at en malamute kan klikkertrenes. Har hørt at man har klikkertrent FISK ved hjelp av lyssignaler så...(Eller er det bare et rykte?) Vil vel kanskje tro at en malamute kanskje ikke lærer klikkertrening så fort som en aussie osv, men det bør da være mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Hmm...Hilde (LBL) klikkertrener jo huskyene sine og jeg tror da ikke mutten er noe mer "primitiv"? Synes det høres ut som nok en merkelig påstand fra ikke så altfor kunnskapsrike folk..Skulle faktisk tro at klikkertrening egner seg nesten mer for mutter enn mange andre raser, nettopp fordi de er kjent for å gjør det som lønner seg for de fremfor det eier mener at de bør :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg sitter akkurat her med min nye blå klikker og lurer på om tollere kan klikkerstrenes, jeg :P .. Nei, det er vel heller treneren det er noe galt med her i gården, da! Sukk. Tror ikke det er den hund som ikke kan klikkertrenes, bare man vet hva man gjør! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på om alle malamutter er sånn (det er de neppe), men problemet med urhunder er vel at de ikke er veldig lette å "bestikke"? De kan gjerne jobbe for mat, så lenge de gidder, liksom.. Så blir vel utfordringa heller å finne noe de gidder å jobbe for..

Syns forøvrig det er tull å sammenligne hundetrening med fisk og høns, fisk og høns lever som regel i avskjerma miljøer hvor påvirkning fra andre ting er minimal.. Om jeg kunne trent min hund i et like kontrollert miljø som man kan i et hønsehus eller et akvarium, hadde det vært pittelitt enkelere enn nå, hvor jeg må ta hensyn til at det finnes syklister, katter, andre hunder pluss pluss der ute.. Men det er er kanskje bare jeg som syns det?

- Jeg har forøvrig klikkertrent høner.. Det er morsomt nok, men det er mer morsomt å jobbe med hund, tross alt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen renraset mutte, men hun er da 50%. Har prøvd bittelitt klikker på henne og det gikk ca. 10 min fra vi startet fra scratch til hun berørte targetsticken hvorhen jeg en plasserte den. Så de kan absolutt klikkertrenes ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på om alle malamutter er sånn (det er de neppe), men problemet med urhunder er vel at de ikke er veldig lette å "bestikke"? De kan gjerne jobbe for mat, så lenge de gidder, liksom.. Så blir vel utfordringa heller å finne noe de gidder å jobbe for..

Synes det 2ne sier her er et godt argument for at klikkertrening bør funke kjempebra på en malamutt jeg...

Det er lite tvang og krav (i innlæringen) og man spiller på hundens egeninitiativ, så finner du noe h*n vil jobbe for er det sikkert en glimrende klikkerhund... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Alle dyr kan i utgangspunktet klikkertrenes, man må bare tilrettelegge for det enkelte type dyr, samt finne en belønning som passer akkurat det dyret. Og det er vel kanskje der som utfordringen vil ligge også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Guest Snusmumrikk

Alle hunder kan vel klikkertrenes, men ett problem - eller utfordring skal man vel si - med polarhundene (jeg har ikke erfaring med malamuter, men andre polarhunder) er vel at de er ikke like lette å belønne som mange av gjeterhundrasene. Og de er ikke førerorienterte på samme måte som en gjeter, men det skulle ikke være noe problem med klikkertrening. Sånn jeg ser det er utfordringen å finne en belønning som hunden er villig til å jobbe for. Og her tror jeg det gjelder å bygge opp en belønning fra hunden er valp (uansett rase). Malamuter er ikke dumme, men de syns ikke nødvendigvis en kong er verdt å jobbe for. De er heller ikke matgale på samme måte som en labrador. Men klikkertrenes tror jeg virkelig de kan!

Jeg tror faktisk klikkertrening kan være mer vellykket med sånne raser enn mange tradisjonelle treningsmetoder. Det er ihvertfall erfaringen min fra hunden min. Som riktig nok ikke er en malamut, men som jeg har sliti med å motivere. To ting som fikk det til å løsne litt. Før det første brukte jeg lang tid på å lære henne at å leke er gøy og for det andre introduserte jeg klikkern for henne. Så forutsetningen er at man har en belønning som hunden vill jobbe for, men når man først har det tror jeg klikkertrening fungerer utmerket på malamuter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...