Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening og malamute


Rosin

Recommended Posts

Sikkert et snodig spørsmål, men siden jeg ikke er så bevandret i klikkerverdenen må jeg spørre. Jeg leste et sted at malamuten ikke kan klikkertrenes, de er vist for primitive...

Jeg antar at det ikke stemmer (kan høner klikkertrenes kan vel malamuter det og. ;) ) , men hva mener dere ?

Har jeg rett i at et slikt utsagt er ukorrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg vet noe om det så vil jeg vel tro at en malamute kan klikkertrenes. Har hørt at man har klikkertrent FISK ved hjelp av lyssignaler så...(Eller er det bare et rykte?) Vil vel kanskje tro at en malamute kanskje ikke lærer klikkertrening så fort som en aussie osv, men det bør da være mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Hmm...Hilde (LBL) klikkertrener jo huskyene sine og jeg tror da ikke mutten er noe mer "primitiv"? Synes det høres ut som nok en merkelig påstand fra ikke så altfor kunnskapsrike folk..Skulle faktisk tro at klikkertrening egner seg nesten mer for mutter enn mange andre raser, nettopp fordi de er kjent for å gjør det som lønner seg for de fremfor det eier mener at de bør :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg sitter akkurat her med min nye blå klikker og lurer på om tollere kan klikkerstrenes, jeg :P .. Nei, det er vel heller treneren det er noe galt med her i gården, da! Sukk. Tror ikke det er den hund som ikke kan klikkertrenes, bare man vet hva man gjør! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på om alle malamutter er sånn (det er de neppe), men problemet med urhunder er vel at de ikke er veldig lette å "bestikke"? De kan gjerne jobbe for mat, så lenge de gidder, liksom.. Så blir vel utfordringa heller å finne noe de gidder å jobbe for..

Syns forøvrig det er tull å sammenligne hundetrening med fisk og høns, fisk og høns lever som regel i avskjerma miljøer hvor påvirkning fra andre ting er minimal.. Om jeg kunne trent min hund i et like kontrollert miljø som man kan i et hønsehus eller et akvarium, hadde det vært pittelitt enkelere enn nå, hvor jeg må ta hensyn til at det finnes syklister, katter, andre hunder pluss pluss der ute.. Men det er er kanskje bare jeg som syns det?

- Jeg har forøvrig klikkertrent høner.. Det er morsomt nok, men det er mer morsomt å jobbe med hund, tross alt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen renraset mutte, men hun er da 50%. Har prøvd bittelitt klikker på henne og det gikk ca. 10 min fra vi startet fra scratch til hun berørte targetsticken hvorhen jeg en plasserte den. Så de kan absolutt klikkertrenes ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på om alle malamutter er sånn (det er de neppe), men problemet med urhunder er vel at de ikke er veldig lette å "bestikke"? De kan gjerne jobbe for mat, så lenge de gidder, liksom.. Så blir vel utfordringa heller å finne noe de gidder å jobbe for..

Synes det 2ne sier her er et godt argument for at klikkertrening bør funke kjempebra på en malamutt jeg...

Det er lite tvang og krav (i innlæringen) og man spiller på hundens egeninitiativ, så finner du noe h*n vil jobbe for er det sikkert en glimrende klikkerhund... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Alle dyr kan i utgangspunktet klikkertrenes, man må bare tilrettelegge for det enkelte type dyr, samt finne en belønning som passer akkurat det dyret. Og det er vel kanskje der som utfordringen vil ligge også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Snusmumrikk

Alle hunder kan vel klikkertrenes, men ett problem - eller utfordring skal man vel si - med polarhundene (jeg har ikke erfaring med malamuter, men andre polarhunder) er vel at de er ikke like lette å belønne som mange av gjeterhundrasene. Og de er ikke førerorienterte på samme måte som en gjeter, men det skulle ikke være noe problem med klikkertrening. Sånn jeg ser det er utfordringen å finne en belønning som hunden er villig til å jobbe for. Og her tror jeg det gjelder å bygge opp en belønning fra hunden er valp (uansett rase). Malamuter er ikke dumme, men de syns ikke nødvendigvis en kong er verdt å jobbe for. De er heller ikke matgale på samme måte som en labrador. Men klikkertrenes tror jeg virkelig de kan!

Jeg tror faktisk klikkertrening kan være mer vellykket med sånne raser enn mange tradisjonelle treningsmetoder. Det er ihvertfall erfaringen min fra hunden min. Som riktig nok ikke er en malamut, men som jeg har sliti med å motivere. To ting som fikk det til å løsne litt. Før det første brukte jeg lang tid på å lære henne at å leke er gøy og for det andre introduserte jeg klikkern for henne. Så forutsetningen er at man har en belønning som hunden vill jobbe for, men når man først har det tror jeg klikkertrening fungerer utmerket på malamuter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...