Gå til innhold
Hundesonen.no

Chessea og Maria sin hjemmeside

Maria

Recommended Posts

Skrevet

Endelig har jeg fått laget en spiller ny hjemmeside, og er ganske så fornøyd. :P Dette er min første side med egenlaget layout.. ;) Setter stor pris på kommentarer og konstruktiv kritikk, da det er mye å holde styr på mens man lager en side. Håper dere liker den, og at dere skriver i GJESTEBOKA! Det er mulig dere må trykke oppdater for å se den nyeste versjonen (sommer-aktig design)

Forresten; Dere med andre weblesere enn firefox må nok vente et par timer før dere får opp hele siden som den skal være. Explorer oppdaterer litt fortete enn FF og Opera.

Adressen er www.durucz.com/portismaria

Skrevet

Synes den var innmari fin... Fikk følelsen av syden og sommer, og ferie- noe jeg ser veldig fram til nå :P

Det eneste var at jeg synes teksten i banneret ikke passet... Jeg synes liksom det var litt annen stil en den stilen det er på menyen- og teksten generelt ;)

Men dette er bare meg :P

Jeg med mine hjemmeside spørsmål :P ...:

Hvordan klarer du å lage et sånn design- hvilke programmer bruker du...??

Skrevet

Synes den var innmari fin... Fikk følelsen av syden og sommer, og ferie- noe jeg ser veldig fram til nå :P

Det eneste var at jeg synes teksten i banneret ikke passet... Jeg synes liksom det var litt annen stil en den stilen det er på menyen- og teksten generelt :P

Men dette er bare meg :P

Jeg med mine hjemmeside spørsmål :P ...:

Hvordan klarer du å lage et sånn design- hvilke programmer bruker du...??

Takk skal du ha, for tilbakemeldinger.. ;) Det var rart, men teksten i banneret er Verdana, samme som over hele siden. Men jeg skal se nærmere på det.

Layouten lager jeg i photoshop. Bruker 5 minutter, så det er lett som bare det. Så lenge man har inspirasjon. :P

Skrevet

Rolig, ryddig og pen hjemmeside, helt uten flash og stæsj! Passet veldig bra med mye bilde av vann, og at vannblått er dominerende farge. Ti poeng!

Skrevet

Takk skal du ha, for tilbakemeldinger.. Det var rart, men teksten i banneret er Verdana, samme som over hele siden. Men jeg skal se nærmere på det.

Layouten lager jeg i photoshop. Bruker 5 minutter, så det er lett som bare det. Så lenge man har inspirasjon. :P

Joa... inspirasjon den sliter jeg med :P , men hvilket webprogram bruker du?

Og lager du hele bakgrunnen til siden eller bit for bit...??

om du skjønner hva jeg mener :unsure:

det med teksten tror det er det med hvitt rundt som gjør den maskulin, enn det andre... Men det er kanskje litt vanskelig å lese om du tar bort det hvite rundt ;)

Skrevet

Joa... inspirasjon den sliter jeg med ;) , men hvilket webprogram bruker du?

Og lager du hele bakgrunnen til siden eller bit for bit...??

om du skjønner hva jeg mener :unsure:

det med teksten tror det er det med hvitt rundt som gjør den maskulin, enn det andre... Men det er kanskje litt vanskelig å lese om du tar bort det hvite rundt :P

Ja, hvis jeg tok vekk det hvite rundt ble det vanskelig å lese. Layouten er helt enkel med banner i toppen. Resten er satt inn i frontpage.

Selve layouten ser slik ut:

lay_blue_chessea2_copy2.jpg

Skrevet

ok skal se om jeg klarer å gjøre noe ut av det etterhvert :P

Men en ting, det er fint om du skriver oppløsningen siden har...

Merket at det gikk bra på mamma sin pc. Men på min flytter ramma seg ned, og jeg ser litt av banneret under framen... om du skjønner :unsure:

Jeg har oppløsning på 1600*1200... så de fleste sider går ikke opp i det...

Men hvis du skriver denne siden vises best i _______. Så blir det litt bedre :P

Skal prøve å slutte å mase ;)

Skrevet

ooh.. der må jeg si et jeg ikke har peiling på hva jeg gjør.. :S Akkurat oppløsning har jeg ikke greie på.. Forklaring? ;)

Skrevet

hehe er ikke noe god jeg heller... Men du lager ofte en side i din egen oppløsning(skjermen). For at den skal passe, og se fin ut. sånn at ingen ting sklir ut. Hvis du skriver oppløsningen du har hatt når du har lagd siden "perfekt". Har du oppløsningen på siden... Min f.eks. er lagd i en annen oppløsning(husker ikke hvilken) enn den jeg bruker til daglig, dette fordi at det ikke er så mange med 1600*1200 i oppløsning... så jeg valgte en litt mer brukt en...

Er helt fæl til å forklare, men håper du skjønte litt... :unsure: hvis ikke kan du sende PM... ;)

PS: du finner oppløsningen din på skjerm instillingene.. :P

Skrevet

1152 * 864 bruker jeg visst.. :S Er det vanlig?

Tror ikke den er uvanlig... Grunnen til at jeg ikke bruker 1600*1200 på sida mi, er at noen grafikk kort ikke tar den oppløsningen noe bra... :P:P

Etter et tips fra en her som måtte scrolle noe veldig til høyre, måtte jeg forandre den til en mindre oppløsning... :P Er litt kjedelig å scrolle till høyre hele tiden :P Det er derfor jeg synes oppløsningen er litt viktig B)

Skrevet

Tror ikke den er uvanlig... Grunnen til at jeg ikke bruker 1600*1200 på sida mi, er at noen grafikk kort ikke tar den oppløsningen noe bra... :P:P

Etter et tips fra en her som måtte scrolle noe veldig til høyre, måtte jeg forandre den til en mindre oppløsning... :P Er litt kjedelig å scrolle till høyre hele tiden :P Det er derfor jeg synes oppløsningen er litt viktig B)

Takk for tipsene.. :P

Jeg har (tror jeg i alle fall) ordnet så man slipper å scrolle til høyre, bortsett fra på gjesteboksiden.

Skrevet

det var ikke det jeg mente, men det er som skjer om man har oppløsningen mye mindre på sin pc, enn det siden er laget i... :P

Var bare et eks :P

Skrevet

Siden din har blitt veldig oversiktlig og fin :P Har ikke sett noe nærmere på kodingen o.l., men den ser ut til å fungere fint. Jeg syns ikke at det er noe problem med teksten på headingen. Den er fin og står i stil til resten av siden.

1152 * 864 bruker jeg visst.. :S Er det vanlig?

Nei, den er ikke så vanlig, men den er jo ikke så ulik den vanligste skjermoppløsningen som er 1024x768. Den nest vanligste oppløsningen er 1280x1024.

Skrevet

Siden din har blitt veldig oversiktlig og fin :P Har ikke sett noe nærmere på kodingen o.l., men den ser ut til å fungere fint. Jeg syns ikke at det er noe problem med teksten på headingen. Den er fin og står i stil til resten av siden.

Nei, den er ikke så vanlig, men den er jo ikke så ulik den vanligste skjermoppløsningen som er 1024x768. Den nest vanligste oppløsningen er 1280x1024.

Takk skal du ha Havana! :P

Jeg har nå prøvd siden i flere ulike oppløsninger, og det ser ut til å fungere sånn ca. på alle sammen.. :P

Forøvrig. Takk til dere andre for kommentarer.. Setter pris på tilbakemeldinger, så jeg kan gjøre siden bedre.

Skrevet

Fin side :P Det blå gav sommerfølelse.. Kanskje du kunne tatt litt mer kontrast på bildene av Chessea i banneret så de ble likere bakgrunnen. Tror også siden ville vært enda stiligere med en annen skrifttype i banneret. Men pent og oversiktlig er det :P

Ellers et lite tips til deg og alle andre som bruker blogtown som blog på siden deres - link til http://blogtown.se osv. isteden for www.blogtown.se - sistnevnte bruker ofte laaaang tid på å laste her, og kommer ofte ikke opp :P

Skrevet

Veldig fin side Maria, fikk sommer følelse med en gang pga banneret ditt :P Mye gøy å lese på siden din og skal følge med på siden deres videre :P

Skrevet

utrolig fin side! du er kjempeflink! det eneste jeg ikke likte var at banneret oppe finnes nede også. Det hadde vært ryddigere hvis banneret bare var oppe, for halve banneret nede forsvinner...

Skrevet

utrolig fin side! du er kjempeflink! det eneste jeg ikke likte var at banneret oppe finnes nede også. Det hadde vært ryddigere hvis banneret bare var oppe, for halve banneret nede forsvinner...

Uææ.. :S Ser du banneret 2 ganger? Det er jo ikke meningen da.. Hm. Hvilken oppløsning har du? :)

• 2 weeks later...
Skrevet

Nå har jeg laget en ny layout og laget nye menyløsninger på "Chessea" og "Portugisisk vannhund". Hva synes dere? Vil gjerne ha tips om eventuelle feil o.l som oppstår, så det hadder vært supert om noen ville ta seg en rask titt. :D Jeg vet at siden ser litt anderledes ut i Mozilla Firefox enn i Explorer, så dere som har Firefox må bare si ifra om det er noe som ser helt korka ut, så skal jeg se om jeg får fiksa det.

• 2 months later...
Skrevet

Nå har jeg oppdatert hjemmesiden min på så og si alle sidene. Bare småplukk for det meste. Har renovert siden til Chessea med stamtavle og nyere tekst, og har også oppdatert trenings-siden. Har også lagt inn et nytt oppstillingsbilde av Chessea, og et portrettbilde av meg og Chessea på "Maria" og forsiden.

Jeg vil gjerne ha litt tilbakemeldinger angående sidens funksjonalitet osv. Vær så snille og kom med forslag til forbedringer der det er nødvendig, eller med nye tanker og ideer.

Adressen er www.portismaria.moo.no

Skriv også gjerne i gjesteboka!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det kommer an på hunden, treningen og målet.Jeg vil alltid belønne innkalling og innkallingstrening med noe av de beste godbitene hunden kan få, fordi det er den absolutt viktigste treningen. Men belønning er ikke bare godbiter. Belønning er alt hunden vil ha. For noen hunder er det kos, mange liker leker, men godbiter er ofte den beste måten å belønne presist på. I valpe- og unghundtiden ville jeg alltid hatt en godbitpose tilgjengelig på meg, og gjerne en draleke/tauleke. De fleste som driver aktivt med hund bruker godbitposer som er enkle å åpen og lukke, og som flyttes over i lommen på det man har på deg. De første par årene er det mye godbiter "hele tiden", fordi hunden skal lære så mye nytt. Hva slags godbiter kommer an på hvor matfokusert hunden er og hva den liker. Her må du prøve deg fram litt. Til enkle hverdagsøvelser som "sitt", "gi labb" osv. kan du godt bruke tørrfõr fra dagens matrasjon hvis hunden er matglad. Godbiter fra butikk eller dyrebutikk er som oftest helt ok, men å skjære opp rent kjøtt fra påleggsskiver eller ost for eksempel er gjerne billigere. Rester av pannekaker, fiskepudding, pølser osv. er fint. Skinkeost på tube er en annen variant. Variasjon er også generelt fint. Ferske godbiter er ofte mer populært og sterkere enn tørre godbiter.  Når valpen/hunden har lært en øvelse kan man fase ut belønningen, men det kan være lurt å belønne innimellom og forsterke øvelsene over tid. Om belønningene plutselig forsvinner kan hunden miste motivasjonen for det, om den ikke finner belønning i øvelsen i seg selv. Jeg belønnet fortsatt mine hunder på 13 og 17 for innkalling (alltid), og innimellom for kontakt, lydighetsøvelser osv., men ikke hver gang slik jeg ville gjort med en valp eller unghund for eksempel.
    • Hei!  Sikkert dumt spørsmål, men jeg er likevel usikker. Det står at man skal bruke godbiter og belønne alt i starten, det er jeg helt med på, men hva slags godbiter belønner man med? Tenker på helseaspektet, dette kommer jo i tillegg til for. Hva slags godbiter bruker man til valp, og har man alle lommer fulle til en hver tid, belønner man hele tiden i lang periode? Når faser man ut? Hva slags godbit bruker man? 😊
    • Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...