Gå til innhold
Hundesonen.no

Egg


Lotta

Recommended Posts

Siden middelalderen engang har jeg hørt at hunder helst skal ha rå eggeplomme (fint for pels, matlyst fordi det smaker godt, og erfaringsmessig så binder det magen!), men IKKE rå eggehvite (hele egg kan gis kokt eller stekt).

Nå vil jeg gjerne ha svar fra noen som VET: Hvorfor skal ikke rå eggeplomme og rå eggehvite gis sammen?

På forhånd takk,

Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden middelalderen engang har jeg hørt at hunder helst skal ha rå eggeplomme (fint for pels, matlyst fordi det smaker godt, og erfaringsmessig så binder det magen!), men IKKE rå eggehvite (hele egg kan gis kokt eller stekt).

Nå vil jeg gjerne ha svar fra noen som VET: Hvorfor skal ikke rå eggeplomme og rå eggehvite gis sammen?

På forhånd takk,

Lotta

Har ikke hørt dette før!

Vet bare at da jeg leste om BARF'ing så var det helt greit å gi hunden hele egg, de kan også fryses hele ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble lagt inn på mitt raseforum.

Håper det er til hjelp. Noen kilde har jeg ikke dessverre.

Man leser stadig diskusjoner i diverse hundefora om hvorvidt hunder skal ha rå egg, rå eggeplomme, rå eggehvite, kokte egg, og himmelen vet hva annet. Men nå har jeg omsider funnet en artikkel som kaster litt lys over saken (selv om den handler om mennesker). Nedenfor følger en noe forkortet oversettelse av artikkelen:

-----------------------------

I en spørsmål/svar-spalte i nettavisen The Austin Chronicle (26. desember 2003) er det en leser som spør om vitaminet biotin, hva det er godt for, og hvilke matvarer som inneholder det.

Svaret var at biotin er et vannløselig B-vitamin som er like viktig for menneskekroppen som andre vitaminer. Men det får lite oppmerksomhet, fordi alvorlig biotinmangel er sjelden hos mennesker som spiser en normal diett. Kroppens egne tarmbakterier syntetiserer biotin, og kroppen kan absorbere noe av dette. Dessuten trenger kroppen lite biotin daglig, og vitaminet finnes i nesten alle matvarer.

Lever er en god kilde til biotin, i tillegg til mange andre b-vitaminer. Men også egg inneholder nesten like mye biotin, og andre "hele" matvarer har forholdsvis bra biotininnhold.

Det mest vanlige tegn på biotinmangel er problemer med hud og hår.

Forskning har vist at omlag halvparten av testede gravide kvinner hadde biotinmangel. Dette kan være alvorlig, fordi mange testede dyrearter har fått fødselsdefekter selv ved mild grad av biotinmangel.

Selv om biotinmangel er sjelden, kan det forekomme. Inntak av flere rå egg hver dag i mange uker eller år har skapt biotinmangel. Problemet skyldes faktisk den rå eggehviten, som inneholder et protein ved navn avidin. Oppvarming av eggehviten, en prosess som inaktiverer avidin, kan enkelt forhindre dette problemet.

Fordi vi er avhengig av bakteriene som normalt eksisterer i tarmene for å produsere en betydelig del av den biotinen vi trenger, vil langvarig bruk av antibiotika kunne føre til biotinmangel. Hvis det er nødvendig å bruke antibiotika over mer enn noen få uker, vil et supplement av 300 mikrogram biotin per dag vanligvis være å anbefale. Fordi antibiotika dreper den naturlige tarmbakteriefloraen anbefales det å gi et supplement av melkesyrebakterier over noen uker for å reetablere bakteriekolonien.

Japanske forskere studerte mennesker med type 2 diabetes og fant at de hadde et betydelig lavere nivå av biotin enn friske mennesker. Forskerne ga diabetikerne et biotinsupplement på 9000 til 16000 mikrogram daglig, og fant at blodsukkernivået ble redusert med nesten 50%. Med den økende graden av type 2 diabetes i Amerika kan biotin bli et viktig tema i framtiden.

Selv om du sannsynligvis får nok biotin i dietten, er det et av de tryggeste vitaminene å gi som supplement. Det er ikke rapportert tilfeller av overdose, selv om det blir supplementert i doser langt over det som normalt finnes i mat.

-----------------------------

For hunder er det altså en mulighet for at rå eggeplomme kan gjøre hud og pels bedre, og mange hundeeiere rapporterer om bedre pels og mindre tørr hud og flassing når de gir rå eggeplomme. En idé kan jo være å også gi eggehviten, men da etter å ha varmet den opp. Men man kan også likegodt gi lever, som altså inneholder mer biotin enn egg. Rå eggehvite har jo også næringsmessig verdi, selv om jeg kanskje tror at lite går tapt om man tar en fersk, rå eggehvite og varmer den lett i mikrobølgeovnen.

Jeg for min del vil ihvertfall fra nå av gi rå eggeplomme og oppvarmet hvite, pluss litt mer lever enn før. Sloughimonsteret mitt er jo så tynn av natur at en sunn hud og pels er en viktig barriere mot elementene, så da får jeg vel bare springe igang mikrobølgen.

Men obs obs, dere som skal parre tisper: for dem er det tydeligvis viktig å få ekstra biotin (jfr avsnittet om fødselsdefekter), så husk egg og lever når den tiden kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...