Gå til innhold
Hundesonen.no

Aggresivitet

Taz

Hvis en hund blir aggresiv hvem har skylda da?  

27 stemmer

1. 1.

• Oppdretter
      0
    • Alltid eier sin feil
      5
    • Ikke godt å si
      22

Recommended Posts

Alt spiller stor rolle her. Oppdretteren skal sørge for å avle på stødige, fine hunder, og prege valpen fra den er født.

Eier skal sosialisere valpen og behandle den riktig.

Selvfølgelig kan det komme noen individer innimellom som ikke er helt gode, og da er det ingen sin feil. (kommer ann på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretter er kjent for å avle dårlige hunder.

Men søsteren min gjorde det ikke bedre vil jeg si.

Hun sosialiserte han ganske godt, og han elsket andre hunder og mennesker han traff på tur. Var bare av og til han fikk sånn kick at han plutselig ble veldigt aggresiv. Når han fikk ørebetennelse så fikk vi ikke gitt han medisinene. Jeg ble bitt når jeg prøvde å gi han medisinene som skulle være i øret.. Søsteren min turde ikke å gjøre det.

Om det er kjent at oppdretteren avler dårlige hunder, hvorfor kjøpte søsteren din hunden da....?? Det med aggrisivitet kan være mange grunner til, alt for mange til å skulle "bagatelisere" det.... har du/dere sjekket opp hvordan resten av kullet er? Har de samme problemer? Om de har det, først da kan man begynne å lure om det er avlen som er dårlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det samme som Ricco, hvorfor kjøpte hun valp av denne mannen hvis hun visste at han var useriøs?

Ellers tror jeg nok det kan være litt begge deler, men mest eier. Litt av det kan også komme av at den ble tatt fra moren så tidlig. 6 uker er alt for tidlig for en miniatyrhundvalp! For så vidt for andre raser også.

Oppdretteren har nok ikke lagt det beste grunnlaget for valpen, men en 6 uker gammel valp kan man få så godt som hvordan man vil mener nå jeg. Det er selvsagt individuelle forskjeller, men når valpen er så ung, så kan man gjøre om de fleste feil en oppdretter kan tenkes å gjøre. Det krever nok en del mer av eieren, enn om oppdretteren hadde gjort en bra jobb. Men jeg mener nok at det hovedsakelig søsteren din sin feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun viste ikke at den oppdrettern var useriøs.

Hun fikk vite det 1 1/2 år etter når hun prøvde å gi han vekk.

Var noen som spurte hvilken oppdretter den kom fra, og med en gang hun fikk høre at det var fra han så ville hun ikke ha han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hun fikk valpen når den var 6 uker. Pga hun synes valpene ikke hadde det godt hos oppdretter." ...

"Hun viste ikke at den oppdrettern var useriøs.

Hun fikk vite det 1 1/2 år etter når hun prøvde å gi han vekk.

Var noen som spurte hvilken oppdretter den kom fra, og med en gang hun fikk høre at det var fra han så ville hun ikke ha han."

Synes ikke dette stemmer overens da.. først skriver du at hun fik hvalpen som 6 uger fordi hun synes den ikke havde det godt hos opdrætteren, og hvorfor da overhovedet købe en valp af medlidenhed da? Og så bagefter være for hård ved den, når man ved den ikke har haft det godt som helt lille valp... at købe valp på 6 uger synes jeg også er helt forkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da skjønner jeg heller ikke hvorfor hun kjøpte den når den bare var 6 uker? Hvis hun ikke synes han var useriøs? Det er nok lett å kjøpe en valp av medlidenhet fordi den ikke har det godt hos oppdretter, men da må man tenke over at man faktisk støtter denne oppdretteren økonomisk, sånn at den kan fortsette med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nok veldig kjedelig for deg Taz, at familien din er sånn mot hundene. Du virker jo som en veldig flink og dyreglad person, og da er det veldig vondt når dine nærmeste ikke forstår deg. Det verste er jo når de ikke vil behandle Diego sånn som du vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke godt å si!

Oppdretter kan ha gjort noe med valpen som vi aldri ville få hvite om? :?

Og oppdretter kan være uærlig og være u seriøs! Å selge den en valp, der ingen av foreldrene har et godt gemytt. Det er MASSE!

I mange tilfeller er det eieren til hunden. De vet ikke hvordan de skal håntere hunden. Noen av jo trent opp av eier til å være agressiv fra starten.

I noen tilfeller er at hunden ikke går i lag med andre hunder. Det har jo ikke alltid noe med sosialiseling å gjøre. Hunder er jo som mennesker vi kommer ikke like godt overens med alle menneskene i verden her. Det kan også være agressive hendelser der han hunder vil vise at de er sjefen, samme gjelder jenter.

Det kan også være sykdom. Hunder er veldig flinke til å skule sykdom over lengre tid for sin eier! De kommer til et punkt smerten blir for mye!

Det er mange forskjellige grunner til at en hund blir agressiv.

Det som er viktigs er at de som kan en del om hunder avler frem fine hunder med bra gemytt og hunde eiere sosialisere hunden godt.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
det kan både være oppdretter og eier, eller så er det noen hunder som har det liggende i genene..... :)

Den hadde mye av det i genene.. Not good..

Så hvis du vet om noen som skal kjøpe tibbe..

Ikke kjøpt fra noen fra klepp.. (en gammel mann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Ikke godt å si jeg tror min oppdreter har avlet på en ustødi tispe siden min er ustødi. Det er flere ting moren til hunden min var også redd folk og nå er min det, så jeg skal ikke avle noe på min tispe, men hva med de andre som kjøpte valper med henne vet det ikke. Hva om de avler på sine hunder. Altid noen som avler på dårlige tisper. [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klepp.. Husker ikke helt hvor det er.. Men kjørte forbi der i dag på vei til Bryne..

Ja, han har jeg hørt om!! hadde han papilonner før også? (eller kanskje han har ennå?) en nabo har kjøpt tibbe av han, og den er spik spenna gal!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om han har hatt papillon. (men fullt mulig)

Tror de fleste valpene som kommer fra det oppdrettet blir galne..

Han har to japansk spisshunder tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om han har hatt papillon. (men fullt mulig)

Tror de fleste valpene som kommer fra det oppdrettet blir galne..

Han har to japansk spisshunder tror jeg..

uff... håper at selskapshundklubben vet om ham... og norsk japansk hundeklubb...

Dumt at det er slik useriøse oppdrettere rundtforbi... ødelegger for oss som er seriøse:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg ville ikke vært redd for mellompuddel. Ta dere en tur på puddeltreff og møt noen i ulike størrelser! Puddel er høyst undervurdert og jeg tenker det kan passe bra til kriteriene. Hundene krysses jo dessuten mellom størrelsene, og det er en del variasjon. Jeg har møtt mange fine mellompuddel de siste årene, siden jeg har veldig lyst på en selv. Det er også stor forskjell inad i kategoriene, jeg ser på mellom, men en liten storpuddel er et alternativ. Personlig har jeg dårlig erfaring med wheaten terrier. De kan være supre hunder, men de er terriere og har sterke, egne meninger, og jeg er usikker på om jeg har vært på et problemhund/passeringskurs uten en wheaten... Toller mener jeg bør brukes aktivt og det er litt mentalt rusk på dem, da ville jeg heller gått for golden eller labrador. Korthåret collie - passer kriteriene men røyter en del. Langhåret collie - må børstes. For førerorientert og samarbeidsvillig tenker jeg retriever, gjeterhund og noen typer jakthunder. Hvis det er mye unger og styr så kan gjeterhunder blir stresset. Jeg tenker litt på lagotto eller spansk vannhund - men sjekk veldig nøye gemyttet! Da jeg var aktivt var det ganske mye dårlig på dem, så mye at en aktiv lagottoeier med tre hunder advarte meg mot å vurdere det. 
    • Hei, Etter noen år uten egen hund begynner vi å kjenne på savnet etter et firbeint familiemedlem. Det er noe opp og fram enda, men vi prøver å bestemme oss for hvilken rase vi skal velge neste gang og det hadde vært veldig hjelpsomt å få litt innspill til rasene vi tenker på og kanskje noen vi ikke har hatt på radaren enda? Vi er en familie på 4 med barn i barneskolealder. Vi har god erfaring med hund, men har aldri drevet med noen form for hundesport eller jakt osv, og kommer sannsynligvis ikke til å starte med det heller, så vi ser først og fremst etter et familiemedlem.   Hva vi ser etter: * Vi foretrekker begge hunder med tæl, men akkurat i den livsfasen vi er i nå lener vi mer mot et mildere gemytt. Veldig usikker på dette punktet * Førerorientert og samarbeidsvillig * Lite jakt - ønsker muligheten til å slippe hunden løs og oppnå stødig innkalling * Ingen vokt * Lett å motivere og lærevillig (husk: dette er en ønskeliste 😇) * Så lite sikling som mulig * Minst mulig hundelukt (sorry goldens 🫠) * Må tåle at det er mye som skjer hjemme hos oss. Barna leker, har med seg venner, vi får besøk, ungene kan bråke osv. Må tåle fremmede i eget hus uten at det er krise eller blir skummelt. Dette er selvfølgelig noe vi vil legge til rette for at hunden takler fra dag 1, men det er et så viktig punkt at vi ønsker best mulig utgangspunkt * Går greit overens med andre hunder * Minst mulig røyting - har ikke helt bestemt meg for hvor viktig dette punktet er for meg, men det ser så deilig ut å ha en røytefri rase. Kan gjerne stelle pels hver dag, men ikke mer enn 10-20 min i det daglige * Jeg ønsker meg en stor hund, samboer har mest lyst på en liten hund, så jeg tenker en plass midt i mellom.    Vi kan tilby: * Ca 1,5 time tur hver dag. Noen dager mer, noen dager mindre, men jeg tenker gjennomsnittet vil ligge rundt der * Hundevante eiere som liker å trene lydighet og legge til rette for et ukomplisert hundehold * Masse kjærlighet og oppmerksomhet   Raser vi har tenkt på: * Puddel - Jeg føler egentlig at jeg beskriver en puddel, men... Samboer syns storpuddel blir for stort, mens jeg syns de minste variantene blir for små. Har inntrykk av at mellompuddel har en del rusk på linjene? At hunden er mentalt stødig er pri 1 * Wheaton Terrier - Virker som veldig kule hunder, men litt redd for at terrier-gemyttet kan bli litt mye? Har veldig lite erfaring med rasen bortsett fra det jeg har lest meg til * Toller - virker som veldig trivelige hunder som har mange av de kvalitetene vi ser etter, men har inntrykk av at de kan være litt nervøse? * Schipperke - denne rasen har vi hatt før og det er veldig kule hunder. Men kunne tenkt meg en litt større hund i neste omgang   Så, har dere noen tanker eller forslag til oss?    Disclaimer: Ja, jeg vet at jeg har skrevet en smørbrødliste over ønsker og at selv om en rase på papiret kan huke av på alle boksene, kan individet vi får i hus være helt annerledes. Vi er ikke ute etter en robot, men vi er fortsatt i drømmefasen og ønsker best mulig utgangspunkt for vårt neste hundehold.  
    • Stoffbur var jo en idé! Det tror jeg ikke hun har noe forhold til fra før, så da er det kanskje mulig å begynne helt fra start med positive assosiasjoner. Det skal jeg prøve!
    • Det høres jo ut som du må jobbe med å gjøre bil til noe mer positivt som et separat prosjekt. Det fikser du! Kan du ha med bur på trening og sette ut et annet sted for pause/hvile? Eller teppe et sted du kan binde henne? Vil et stoffbur funke og være annerledes nok til å senke terskelen litt? Kompostgrinder?
    • Det viser seg nå at hun rett og slett har traumer relatert til bilkjøring og spesielt det å bli forlatt alene i bil. Det er såpass alvorlig at jeg ikke har lyst til å gå nærmere inn på det ettersom tidligere eier ikke er her og kan forsvare seg, men dette gjør det ekstremt vanskelig både å gå på kurs og delta på treninger, ettersom jeg ikke kan "pause" henne i bil (da blir hun så stressa at det ikke er mulig å få kontakt med henne i det hele tatt). Hun har rett og slett ingen steder å slappe av på kurs/trening. Dette er utrolig fortvilende og jeg kjenner meg litt motløs akkurat nå... Hun er veldig trenbar og en kjempesøt hund innafor de rammene der hun føler seg trygg, men skal jeg ha sjans til å få gjort noe med øvrig problematferd (som det viser seg å være mye av) må vi gå på kurs og trene...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...