Gå til innhold
Hundesonen.no

Nár bör valper leveres ?

Guest Peersen

Recommended Posts

Guest Peersen

En liten tanke, om nár oppdrettere leverer sine valper.

Noen leverer ved 8 uker ( som jeg synes er best, nár kjöperne er vante hunde eiere )

Andre vil helst levere ved 10 - 12 ukers alder.

Hadde värt moro og höre andres meninger om dette.

Selv vil jeg gjerne ha valpen sá tidlig som mulig, og har fátt mine sloughi - saluki valper 7-8 uker gamle.

Valpene preges enormt under tiden etter 7 uker , og da vil jeg gjerne ha dem hos meg.

Klart vi har en fordel med og ha en liten flokk hos oss, og valpene gár liksom fra en flokk til en annen.

Jeg ville faktisk ikke ta en valp,om den var mer enn 8 uker, om jeg kunne velge. Men klart, jeg har tatt rescue salukier helt opp til 6 ár, om de har behövd várt hjem.

Dette en annen sak :-)

Hva mener dere om dette, og ná snakker jeg kanskje mest om grupp 10 hunde :-) som har en litt spesiell psyke.

Hilsen Merethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste erfaring jeg har med dette er med min hund, og han er ikke en mynde, men uansett..

Jeg foretrekker nok rundt åtte-ukers alderen, jeg føler at overgangen vil bli lettere for valpen etter som sånn som du sa, så preges valpen veldig mye i denne alderen.

Hundene var absolutt nydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vakker vofs! Og så heldige dere er som bor iSpania! Ja, ja, det er ikke så værst her heller, nå da! Jeg har alltid trodd at det var lurt at hvalpene ble preget av moren sin til de var ca ti uker. Både for hvalpene sin skyld og for tispas. Det samme gjelder for kattunger! Det er noe med psyken til hvalpen som kan gå litt galt, hvis de blir separert for tidlig. Det er en del hundeverden ting som tispa skal lære barna sine. Dette er sånn jeg alltid har sett på det og som vi praktiserte det da vi hadde kull, men kanskje man vet noe nå som vi ikke visste da. Hva vet jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid ment at 8 uker er en fin alder å få valpen på. 7 uker synes jeg er for tidlig, da det skjer mye den 8.uka.

Men etter å ha hatt ett kull selv, og ble sittende med den ene valpen til den ble 12 uker, vil jeg si at det i hvert fall ikke er noen ulempe om valpen blir litt lenger hos oppdretter.

Nå var det riktignok bare en valp igjen, og en veldig dyktig hundemor, men denne valpen fikk med seg en del positive ting som de andre ikke fikk... Hun lærte en hel del de 4 ukene hun ble igjen hos mor, som ny eier fikk god utbytte av.

Men som kjøper går man jo også glipp av 4 viktige uker i sosialiseringen av valpen, så jeg ville sett veldig an både oppdretter og valpemor. Viktig at valpen opplever litt annet enn bare hjemmet denne tiden.

-Men dette var altså ikke valper av mynderasen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge oppdretter er seriøs og sosialiserer valpene godt ville jeg helst ventet til tidligst 10 uker. Jeg hentet Ero ved 8 uker og ser ikke noe ulempe med det, men hvis jeg hadde visst det jeg vet nå da så ville jeg ventet lengre. Men det er smak og behag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på hvor engasjert og flink oppdretteren er og hvor god mor valpemoren er, men jeg ville nok helst ha ventet til 10 uker.Så lenge oppdretter er flink til å ta med valpene ut (eller ev lar valpekjøper komme og ta de med) og moren fortsatt er blid så må jo det bare være positivt? De lærer utrolig mye de to siste ukene som valpemor og søsknene er suverene til å lære de.At valpen ikke blir like knyttet til det menneske de flytter til kan jeg si av erfaring at bare er tull. Jeg har hatt 5 hunder hvorav tre er omplasseringshunder og jeg merker overhodet ingen forskjell hverken i hvordan jeg har følt for de eller hvordan de har vært knyttet til meg. :) mammadalten her har jeg hatt i 9 mnd og han var 14 mnd når han kom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...