Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund på fòr


giggi

Recommended Posts

Ja, vi er jo på jakt etter en hund. Og har tenkt litt på å ha hund på fòr.

Det eneste pro0blemet er at je ikke er helt sikker på hva det innebærer ;)

Så jeg lurte på om noen hadde vært så snille og forklare meg litt?!?!?? "Takk" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hva slags avtale du gjør, da. Noen er jo forverter for hundene til blindeskolen og har en type avtale. Noen er forverter for hunder til private oppdretter, med individuelle avtaler.

Vi er forverter privat for en tispe som vil bli vår etter to kull. Nå er det en rekke omstendigheter som gjør at hun sansynligvis ikke skal brukes i avl, så da er jeg neimen ikke helt sikker jeg. Nå har vi et åpent forhold til "vår" oppdretter, så avtalen er ikke så veldig formell. Men jeg anbefaler deg å ha en skriftlig kontrakt med gjensidige forpliktelser.

F.eks så betalte oppdretter HD røntgen for Fibi, mens jeg tar de daglige utgiftene, også evt. dyrlegeutgifter. Utstillinger er det oppdretter som står for. Dvs. hun melder på etc. Vi tar med hund, nystelt og vakker ;)

Har nok hørt om noen uheldige foravtaler, så det lønner seg nok å holde litt på formalitetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forvert for en hannhund, og da skal oppdretter ha 3 parringer på han.

Oppdretter betaler diverse utgifter som har sammenheng med avl og slik, mens jeg betaler vaksiner, for og slike ting. Jeg skal stille hunden 3 ganger, da jeg betaler alt, og etter disse deler jeg og oppdretter på det.

Om hunden ikke egner seg til avl, så blir hunden min etter to år. Og parringene skal brukes innen 3 år. Sprangpengene og valpepengene får oppdretter.

Det er noe av det samme med tisper, men da ofte et eller to kull på tispen. Og så skal oppdretter ha tispen hos seg etter parring og at valpene er født og levert. Ellers tror jeg det er noenlunde likt mellom forvertsavtale mellom tisper og hanner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange forskjellige avtaler, men det som er viktig er at en fôravtale ikke skal være ugunstig for fôrverten.

Har selv vært fôrvert, og har nå tre fôrtisper. Man kan ha en helfôravtale, der de får hudnen gratis, har den som sin egen på alle måter, og oppdretter har to-tre kull. Hørte om noen som forlangte 5 kull også, så vær obs. Må jo anta at 5 kull er ugunstig for fôrverten... (og kanskje også hunden?). Noen har også halvfôravtaler, hvor forvert/kjøper betaler halv pris for hunden, og oppdretter har et kull. Oppdretter betaler vanligvis alle utgifter i forbindelse med parring og fødsel. NOne har også avtaler om at fôrverten kan ha valpene hos seg, men det må jo være om de virkelig ønsker det, og kan ikke være noe oppdretteren pålegger deg (som jeg også har hørt om) Så sjekk nøye, hold tunga rett i munnen, og ikke inngå avtale med noen du ikke føler at du kan stole 100% på. Få evt referanser fra andre valpekjøpere og fôrverter, så vet du litt mer om hva du går til.

Mvh

Lisbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...