Gå til innhold
Hundesonen.no

Overholder du båndtvangen?


tuppetroll

Recommended Posts

????????

Plenty, den avdøde dachsen til kjæresten min, fløy i strupen på elg!! Hun gikk ALDRI løs!

Selvfølgelig de hundene som er i enten gjeter eller jaktklassene skulle i hvertfall holde båndtvangen uanset størelse! Men selskapshund klassen og terrier klassen burde ikke etter min mening. Jeg synes det er uretferdig at andre hunder ødelleger for oss med snille og ikke minst godt oppdragene hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Selvfølgelig de hundene som er i enten gjeter eller jaktklassene skulle i hvertfall holde båndtvangen uanset størelse! Men selskapshund klassen og terrier klassen burde ikke etter min mening. Jeg synes det er uretferdig at andre hunder ødelleger for oss med snille og ikke minst godt oppdragene hunder!

Min hund er snill og veloppdragen. Snill som dagen er lang, og går aldri utenfor stien når vi går i skogen. Akkurat det samme som med dine antakelig veloppdragne hunder. Hvorfor skal dine få gå løs og ikke min, bare fordi hun er større?

Nei, har man regler så skal de gjelde for alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er snill og veloppdragen. Snill som dagen er lang, og går aldri utenfor stien når vi går i skogen. Akkurat det samme som med dine antakelig veloppdragne hunder. Hvorfor skal dine få gå løs og ikke min, bare fordi hun er større?

Nei, har man regler så skal de gjelde for alle!

Egentlig så synes jeg at hunder som feks. har bestått bronsemerket eller noe annet dressurkurs skulle slippe å ha bånd på seg. For da kommer jo det dere med at hunden er under kontroll hele tiden.

Og IW i båndtvangs reglene stor det også at dersom du har skog på egen gård gjelder båndtvangen de også. (selv om jeg aldri hadde holdt den da :) )

Men jeg skjønner liksom ikke hvorfor det skall finnes en lov som nesten ingen holder?

Jeg var i frogner parken nå i helga og der var jeg på hundesletta. alle hunder var løse, jeg tenkte hundesletta så gøy masse løse hunder. Og så skulle jeg hjemm og gikk over hele frognerparken og der var jammen meg alle hunder løse. Så da skjønte jeg plutselig ingenting. Må legge til at mine to var i bånd hele tiden utenom den tiden vi var på hundesletta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at noen kommer og kjefter på meg for at jeg har hunden løs i min egen skog.

Kanskje ikke, men du kan vel like fullt få en klekkelig bot om du skulle bli tatt?

Men jeg skjønner liksom ikke hvorfor det skall finnes en lov som nesten ingen holder?

Kanskje fordi det er en grunn til at vi har båndtvangen selv om en del folk ikke overholder den? Det er mange som nasker fra butikker også, uten at jeg ser en grunn til at det burde bli lovlig. Det samme gjelder for båndtvangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så synes jeg at hunder som feks. har bestått bronsemerket eller noe annet dressurkurs skulle slippe å ha bånd på seg. For da kommer jo det dere med at hunden er under kontroll hele tiden.

.

:):) Min forrige belger hadde opprykk elite Lp og han jagde...Loke hadde glatt klart bronsemerket og han jager...Faktsisk så vet jeg om en BC som går i elite LP og konkurerer med gode resultater som har klart å bite seg fast i et rådyr. Huskyene til Hilde her konkurer i kl 2... kanskje hun skal begynne å slippe Bris rundt i skogen? ;) Nope..størresle og rase. dressurkurs eller ikke..det ALLER, ALLER fleste hunder løper etter det som løper forann..Og de aller fleste hunder har såpass drifter at de ikke avbryter jakten sånn uten videre- store eller små..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så synes jeg at hunder som feks. har bestått bronsemerket eller noe annet dressurkurs skulle slippe å ha bånd på seg. For da kommer jo det dere med at hunden er under kontroll hele tiden.

Eh.... Tror du at hunder som har bestått bronsemerket er under kontroll hele tiden??

Det er stor forskjell på en hund som er på treningsplassen FOR å trene, og en hund som har "FRI" og er på tur i skogen....

Men jeg skjønner liksom ikke hvorfor det skall finnes en lov som nesten ingen holder?

Det er faktisk veldig mange som overholder loven, nettopp for å beskytte viltet mot å bli skremt av hunder. At mange tror loven er til for mennesker er en annen ting.

Jeg var i frogner parken nå i helga og der var jeg på hundesletta. alle hunder var løse, jeg tenkte hundesletta så gøy masse løse hunder. Og så skulle jeg hjemm og gikk over hele frognerparken og der var jammen meg alle hunder løse. Så da skjønte jeg plutselig ingenting. Må legge til at mine to var i bånd hele tiden utenom den tiden vi var på hundesletta.

Det er vel kanskje minimal sjanse for å treffe vilt i frognerparken, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er veldig lett å lese, og lett å stoppe så jeg kan si ganske sikkert at han ikke har plaget dyreunger. Hunden får jo ikke løpe hvor den vil når båndet går av, den må jo holde seg i nærheten og følge mine kommandoer. Vi går også bare på stien om sommeren da jeg har litt fobi mot flått.

Han bryr seg heller ikke om sau og andre store dyr. Hadde jeg ikke kunnet stole på hunden så hadde han gått i bånd, men nå er jeg så heldig at jeg kan stole på han og da mener jeg at man kan ha hunden løs så lenge man tar hensyn til både mennesker og dyr/fugler.

Snakket for noen år siden med en politiman om båndtvang og fikk beskjed om at så lenge du hadde oppimot 100% kontroll så gikk det greit å ha hunden løs der det ikke var mange dyr/mennesker, så da følger jeg det til jeg får bot eller mister kontrollen over hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at de som eier skogen kan gi fritak fra båndtvangen? Det mente jeg at jeg har lest...

Kan få dispans dersom det foregår organisert trening / konk.

Da er det plutselig ikke så farlig med "viltet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, jeg slipper hundene i hagen nesten hver dag når vi er hjemme, og siden den ikke er "forsvarlig inngjerdet", så bryter jeg båndtvangen.. Vi har veldig fin og tett hekk da ;)

Ute på tur har jeg alltid på bånd når det er båndtvang, etterslep fra den gangen jeg hadde alaska husky uten en innkalling som satt skikkelig.. Det er ingen som smiler hyggelig til deg selv om du beklager og unnskylder i det vide og det brede når du har husky uten kontroll :)

Jeg er forøvrig enig med Anette, det er nesten umulig å lese en belger før den tar av i 120 km/t.. Da må man isåfall vite hva hunden kommer til å reagere på før hunden reagerer, og det er ikke alltid like enkelt det heller.. :) Men jeg har stoppet mine to i jakt jeg faktisk *stolt av meg selv* De snudde i lufta begge to (to forskjellige episoder, en episode på hver hund).. Jeg har nok en svært effektiv NEI når jeg må! hehe B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at jeg overholder båndtvangen -stort sett :) I helgen fikk valpen min gå litt løs da vi var på fjellet, fordi jeg mener at han ikke kan gjøre så stor skade og løper heller ikke langt av gårde. Men ellers vil jeg si at jeg tenker mer på viltet enn på menneskene når det gjelder båndtvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhodet ikke.

Men hun er alltid under kontroll :)

Hun har altså snust på en spurv uten å jage, hun hadde veldig lyst da, men fikk ikke lov. :) Hun går også rett forbi elg og hva det skulle være. Så om jeg ikke har henne i bånd, så vil jeg da påstå at jeg har vel så god kontroll som veldig mange andre har med bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma har akkurat vært innom på besøk, og fortalte hva som skjedde da de var ute på tur her om dagen. Mamma hadde som vanlig mormor sin Shetland Sheepdog i bånd, ruslet bortover og aner fred og ingen fare. Da plutselig en elg kommer brasende rett mot de på stien, elgen hiver seg unna de, så vidt... Etter kommer en engelsk setter jagende i fullt firsprang. Langt om lenge kommer damen som eier setteren ruslende med båndet i hånden. Mamma sier ganske skarpt at nå har bikkja hennes akkurat jagd en elg forbi dem, kanskje en idé å ha bikkja i bånd i disse båndtvangtider. Dama bare lo av det hele og sa hun hadde full kontroll. Full kontroll på hva, egentlig?!

Bare tenkte på denne diskusjonen da hun fortalte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Båndtvang?

Vet at det er, men... synes så synd på Pia... gå i bånd hele tiden... :lol:

Jeg prøver å huske langlinen, men den er så vond å holde i. Så stort sett får hun løpe løs når vi leker (med ball, pinne, tau osv) og hvis vi treffer noen hun får lov til å leke med.

Vet jo at det ikke er lov, men... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte akkurat på å skrive en liten båndtvangsnutt og så dukket denne opp igjen, så da legger jeg den der.

På søndag var jeg på skogstur med tollerprinsessa og min gamle mor. Vi gikk opp til Rundvann og Østmarkskapellet, en tur langs blåløypa på en fire fem kilometer hver vei. Vi trente mye balanse og koordinasjon (nei, ikke med bikkja, men min gamle mor :lol: ). Selvfølgelig møtte vi endel folk og hunder, siden vi gikk på "hovedsti".

Alle vi møtte med hund, hadde dem enten i bånd, eller tok hunden sin i bånd når de så at Fibi gikk i bånd. Da jeg sa ifra at de gjerne måtte slippe hunden sin for min del, men at min gikk i bånd fordi jeg ikke kunne stole på min innkalling hvis det var vilt i nærheten, var det noen som slapp hunden igjen og noen ikke. Så passerte vi alle uten noe tull. Det var i det hele tatt bare hyggelige hundefolk i skogen på søndag!

Det jeg kom til å tenke på, mens vi tuslet avgårde i sneilefart (det er ikke greit å bli gammel!), var at med mine tidligere hunder, var jeg den som hadde løs hund som jeg tok til meg når vi møtte andre. Altså, mitt syn på båndtvang er svært farget av den hunden jeg til enhver tid har og hvor god kontroll jeg har på den, eller den på meg :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo generell båndtvang over hele landet, pga viltet, men jeg leser stadig på hjemmesider at hundene kunne gå løse fordi det ikke var noen andre mennesker i nærheten. Overholder dere båndtvangen? Og hvis ikke; når synder dere?

Båndtvangen holdes overalt unntatt i barnehagen etter stengetid, da er det løpe løs og drepe disser-tid! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.... nei...

Endelig noen som ser fornuftig på saken.

Bruker bånd hjemme (tettbygd strøk), i byen, der det er folk osv.

Men når vi kommer i skogen, og musklene skal trimmes, ja da faller båndet av.

Fikk brukbart med kjeft på canis... hihi.

Link til diskusjonen da det "eksploderte":

http://www.canis.no/redirect.php?target=/i...&spmid=NULL

Well well, jeg fyrte "litt" opp da.

Klarer fint å trimme hundene på fjellet og samtidig overholde båndtvangen. På med trekksele og en bikkje i hver hånd så trekker de meg opp på fjellet, mener dette er god trim for dem jeg da :o Men overholder ikke båndtvangen til en hver tid, nei. Faktisk bryter jeg den hver dag når jeg tenker meg om, siden jeg slipper dem i hagen som ikke er "forsvarlig inngjerdet" om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rimlig god peil på hva Azaar er troende til å gjøre, og han er en stor mammadalt. Men - ser han en annen hund, så vil han leke med den. Vilt, derimot, vil han kun bjeffe på fra trygg avstand. Ville dyr er skumle! Azaar går løs kun når jeg har rimelig god oversikt rundt meg. Han stikker aldri av (han MÅ vite hvor jeg er), men han løper som en tulling bort til alt han ser av fremmede hunder. Derfor er jeg forsiktig med å slippe ham.

Hadde han sett en hare på et åpent og oversiktlig jorde, ville han nok løpt etter den. Men, som mynder flest, jakter han etter synet. En hare i en skog ville han aldri kunne følge. Og større dyr, som elg og rådyr, ville han kun bjeffet på. De er skumle!

Jeg har hatt ham løs i skogen 2-3 ganger, men da med bjelle i halsbåndet. Sjansen for å komme over vilt blir dermed ganske redusert, for de holder seg forhåpentligvis unna når de hører bjella. Dessuten bidrar støyen fra bjella til at han ikke så lett hører rasling av dyr i skauen. Og uansett tør han jo ikke å miste meg av syne. Heldigvis.

Min forrige hund var en boerboel, og de forlater aldri eierne sine. Ham kunne jeg ha løs overalt - og jeg bor midt i svarteste Oslo. Hvis jeg kastet en leke for langt bort, løp han ikke etter den. Jeg tror ikke han noensinne var lenger unna meg enn 20 meter. Men det er da også en rase som har blitt avlet spesifikt på å ikke streife. Han opplevde aldri å treffe vilt, men hadde en elg dukket opp ville han ha stilt seg opp foran meg. Og hadde elgen angrepet, ville han ha forsvart meg med livet som innsats.

Når jeg får min sloughi nr 2, vil jeg ikke slippe dem løs i skogen samtidig. De får heller være løse en om gangen. Sloughis jager gjerne i par, så det skal jeg ikke ta sjansen på. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg mener å ha hørt at folk som driver hundekjøring kan ha to valper fra samme kull. Men det er jo hunder som bor ute og har et helt annet liv enn «familiehunden». Naboen min, som har hatt flere hunder tidligere, valgte å kjøpe 2 hannhunder fra samme kull. Det ble 2 hunder som vi (eller andre) fikk lite kontakt med. De var mest opptatt av hverandre, og det var tydelig at de heller ikke ble så sterkt knyttet til eierene sine, som ene-hunder blir. Det gikk egentlig begge veier, og naboen var egentlig glad til da de var så gamle at de ble avlivet.  Mens da den siste «alene-hunden» deres døde så var det stor sorg i familien. De to små brødrene kunne også være litt hissig på hverandre, så i begynnelsen av turene holdt eieren dem godt fra hverandre (en arm strak ut på hver side av kroppen). Så roet de seg, og turen gikk greit.  Dette ble de siste hundene de hadde ; «aldri mer hund her i huset»
    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...