Gå til innhold
Hundesonen.no

Få hunder til å legge på seg


Line_

Recommended Posts

Hei.

Er det noen som har noen tips om hva man kan gi/gjøree for å få hunden litt fetere (hva slags fetende ting kan man gi osv.). Felix spiser ikke mye, jeg prøver å gi han litt rått egg ved siden av, men ellers gir jeg han bare litt olje i maten.

Noen tips? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel...vet at du ikke har mulighet for å BARF'e, men skriver det fordet ;)

Gi rått kjøtt,gode margbein(ikke store, vektbærende ben)eller kotelettben, innvoller som hjerne, hjerte, lever, lunge og rått muskelkjøtt av alle slag!

Dette burde fete opp hvis du gir litt mer enn hunden trenger, hundene elsker det!

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Royal canin -sensibel -det er fôr for kresne og litt tynne hunder. Min hund går selv på det, men jeg må si at han allerede er litt lei av det, så denne tråden dro jeg nytte av.

Men det jeg er redd for, er at hvis jeg da gir han kjøtt og sånt, vil han da spise tørrfôr når han har lagt nok på seg? For jeg vil ikke at han kun skal leve på menneskemat resten av livet sitt, det kommer rett og slett ikke på tale.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyenergifôr, ormekur?

Ormekur får han jevnelig ;)

Takk for tips alle sammen. Lever er vel ganske fetende? Er det ikke? Skal prøve å kjøpe noen kilo og gi i maten. Men når jeg gir Felix ca 115 gr (litt mer) tørrfor om dagen, hvor mange gr. lever burde jeg gi (og hvor mange dager i uka, alle dager, eller bare noen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ormekur får han jevnelig ;)

Takk for tips alle sammen. Lever er vel ganske fetende? Er det ikke? Skal prøve å kjøpe noen kilo og gi i maten. Men når jeg gir Felix ca 115 gr (litt mer) tørrfor om dagen, hvor mange gr. lever burde jeg gi (og hvor mange dager i uka, alle dager, eller bare noen?)

Lever er fetende, men ikke bra i store mengder. Ikke sunt for nyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han tynn, og hva slags fôringsregime bruker du? Står maten fremme hele tiden eller tar du den vekk? Får ha mat flere ganger om dagen? Spiser han noe, men ikke alt? Kan jo hende det ikke har noe med selve fôret å gjøre ;)

Han får mat to ganger om dagen, lar det stå fremme i ca 1/2-1 time (han spiser mest når vi ikke er der, derfor så lenge). Han spiser ikke alt, noen ganger nesten ingen ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får mat to ganger om dagen, lar det stå fremme i ca 1/2-1 time (han spiser mest når vi ikke er der, derfor så lenge). Han spiser ikke alt, noen ganger nesten ingen ting..

Ville gått ned til ett måltid om dagen, og halvert matmengden. Altså gitt han like mye som han får på ett måltid, en gang om dagen. Hvis han ikke blir sulten (noe som er vanlig om de får flere ganger om dagen), så er det ikke rart han ikke spiser mye. Poenget med å gi ham lite mat, og sjelden, er å se om han spiser når han bør være sulten. Går han fra maten så ta den vekk med en gang og ikke gi ham igjen før neste dag på samme tid, selv om han nesten ikke rakk å spise noe. Han klarer seg fint! Bare husk å være streng og ikke falle for fristelsen å gi ham noe utenom måltidene (inkludert godbiter i trening). De maser jo en del når de blir sulten, men det er bare et godt tegn for din del!

Når han (forhåpentligvis) er sulten nok til å spise opp all maten i en sleng, så kan du øke mengden fôr igjen, men jeg ville ikke gitt mer enn ett måltid om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk å være streng og ikke falle for fristelsen å gi ham noe utenom måltidene (inkludert godbiter i trening).

Mener du jeg ikke skal gi godbiter i trening? Det blir jo litt dumt da, er ikke alle ting man kan trene med leke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du jeg ikke skal gi godbiter i trening? Det blir jo litt dumt da, er ikke alle ting man kan trene med leke...

Ja, jeg mener du ikke skal bruke godbiter i trening, for en periode. Poenget er å få ham sulten og se om han spiser da. Om han spiser to måltider om dagen, og i tillegg får godbiter spredt utover dagen pga trening, så er det ikke å forvente at han blir sulten. For å se om han virkelig er småspist, eller om han bare ikke er sulten, så må all mat kuttes ut for en periode. Skulle ikke ta mange dagene å se, så i mellomtiden så går det jo an å trene på ting hvor det er mulig å bruke leke som forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger ikke helt med her jeg.

Er problemet en hund som spiser, men allikevel er tynn, eller er problemet en hund som ikke vil spise noe særlig? Eller er det kanskje begge deler?

Er det en hund som ikke er matvegrer, men trenger litt mere kjøtt på kroppen, ville jeg anbefalt vom. Vom er fetende og de aller fleste hunder liker det. Ha litt i tørrforet og maten går sannsynligvis ned på høykant.

Er det en hund som er tynn fordi den ikke spiser noe særlig, ville jeg vært litt mer betenkt med å tilsette noe. Du kan da lett få en hund som ikke spiser uten at det er tilsatt noe snadder. Jeg synes da Yngvild sitt forslag er greit å følge. Men jeg ville som deg fortsatt å trene, selv om jeg drev med dette matstyret. Men sørg da for at godbitene er ekstra små og kanskje ikke så mettende (?) Og bruk heller lek der du kan bruke det.

Jeg regner med at du har forsøkt å bytte fortype? Mange hunder liker noe for bedre enn annet pga smaken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Jeg har prøvd å bytte for flere ganger, men det er dette foret han spiset best (selv om ingen av dem går noe serlig). Han spiser ikke alltid opp maten, noen ganger spiser han det, noen ganger nesten ikke noe, veldig opp og ned. Han får aldri store godbiter, og det er ikke alltid jeg trener med godbiter. Har prøvd å mate han 1 gang om dagen til 3 ganger om dagen, det fungerer egentlig ikke noe bedre eller dårligere.

Hvor får du kjøpt vom, og hvor mye koster det? Hvor mye skal han ha i såfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får du kjøpt vom, og hvor mye koster det? Hvor mye skal han ha i såfall?

Du får kjøpt frossen vom i dyrebutikken, fryst i biter som lett kan tilføres tørrforet.

Vom kan være litt tøft for magen hvis de ikke er vandt med det, så ikke gi så mye til å begynne med.

Start med ett par "biter", og øk heller etter hvert som du ser hvordan hunden reagerer på det. Husker ikke hvor mye det koster, men det var ikke veldig billig husker jeg.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppdretter bruker Eukanuba Aktiv til sine hunder. Selv om de sluker maten alle sammen hender det at unge hanner kan bli tynn om det er mange tisper med løpetid.

Da får de litt ekstra vom på maten.

I og med at dette hender av og til, er det enklest for henne å bruke frysetørret vom.

Hun bløter opp det hun trenger for en dag eller to. Hun forer normalt og tilsetter litt for å få spisingen igang!

Provit Frysetørret Vom er nok en del dyrere enn frossen. Den tar liten plass og har lang holdbarhet så lenge den ikke er bløtet! Men om man har små hunder blir det aldri de store utgiften på for!

Som en tidligere sa ville jeg også begrenset godbiten.

Endel dyrebutikker har prøveposer på kattefor. Det er små biter og har høy smaklighet! Gi gjeren ligth kattefor...og vær litt gniten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ville gått ned til ett måltid om dagen, og halvert matmengden. Altså gitt han like mye som han får på ett måltid, en gang om dagen. Hvis han ikke blir sulten (noe som er vanlig om de får flere ganger om dagen), så er det ikke rart han ikke spiser mye. Poenget med å gi ham lite mat, og sjelden, er å se om han spiser når han bør være sulten. Går han fra maten så ta den vekk med en gang og ikke gi ham igjen før neste dag på samme tid, selv om han nesten ikke rakk å spise noe. Han klarer seg fint! Bare husk å være streng og ikke falle for fristelsen å gi ham noe utenom måltidene (inkludert godbiter i trening). De maser jo en del når de blir sulten, men det er bare et godt tegn for din del!

Når han (forhåpentligvis) er sulten nok til å spise opp all maten i en sleng, så kan du øke mengden fôr igjen, men jeg ville ikke gitt mer enn ett måltid om dagen.

Siden tråden likevel var blitt liv i igjen; jeg prøvde dette her på hobbyanorektiker-tervtott (kombinert med litt konkurranse med settermatvraket) over en relativt kort periode, hun begynner så smått å legge på seg nå, spiser konsentrert opp alt til det er tomt og tripper ved fórtønna når maten blir funnet fram.

Da var det bare å satse på det holder seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...