Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor fort tar hunden din slalomen?


icebluelagoon

Recommended Posts

Høres tidkrevende ut og jeg er inne i en utålmodig periode eller noe...

Nææ! Utålmodig periode? Du? ;)

Jeg og Likka begynte å shape inn slalom i går, og hun skjønte det overasskende fort! Ja, altså, hun beveget seg ikke fort men hun skjønte ihvertfall hva hun skulle gjøre. Men det er selvsagt laaangt fram igjen til en perfekt slalom.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte ikke så lang tid på at han skulle skjønne hva han skulle gjøre, men det tok ei stund før han skjønte at han skulle gå fort :P Andrew som var agilityinstruktør på leiren viste meg hvordan jeg skulle få opp farta hans, og den kom på andre repetisjonen! ;)

Nå tar han slalomen nesten selvstenig, men stopper og snur hvis jeg ikke følger med :P

Målte på forrige trening, og da lå den på 3,24 B) Det er normal fart :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du brukt 2x2 metoden eller freeshapet helt? Eller har du brukt en blanding?

Jag började med 2x2, men kom egentligen ingen stans med den. Hade inte bra nog utrustning. Till slut tröttnade jag på att vänta på att 2x2-slalomen skulle finnas till salu igen, så jag fri-shejpade slalomen när jag fick möjlighet att träna på en riktig slalom under några dagar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag började med 2x2, men kom egentligen ingen stans med den. Hade inte bra nog utrustning. Till slut tröttnade jag på att vänta på att 2x2-slalomen skulle finnas till salu igen, så jag fri-shejpade slalomen när jag fick möjlighet att träna på en riktig slalom under några dagar.

Jeg ser at hunden din jobber konstant og like ivrig!

Det gjør ikke min hund!

Han gidder ikke å jobbe for noen som helst slags belønning(tro meg, jeg har prøvd det meste) og det blir litt vanskelig når ikke forsterkningskvaliteten er god nok!

Er ingen mester i klikkertrening i det hele tatt, men lærer stadig!

Må nok trene mye lettere og belønne oftere, han synes rett og slett ikke at trening er noe gøy idet hele tatt nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å trene AG med Rambo i går, deriblandt slalom. Vi har ikke kommet så langt at han gjør det helt av seg selv, men han er ganske så rask når jeg leder han med leken. Jeg skal trene han en gang i uken fram til september for å se om jeg kan melde han på konkuransen som er da, og jeg håper jeg har klart å få slalomen helt perfekt til da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å trene AG med Rambo i går, deriblandt slalom. Vi har ikke kommet så langt at han gjør det helt av seg selv, men han er ganske så rask når jeg leder han med leken. Jeg skal trene han en gang i uken fram til september for å se om jeg kan melde han på konkuransen som er da, og jeg håper jeg har klart å få slalomen helt perfekt til da ;)

Trur du virkelig at du klarer å få hunden helt sikker på alle hindrene på 3 mnd?

Det er litt vel optmistisk vel?? :P

Jeg har trent agility med Kite i 2 år nå og er fremdeles ikke helt fornøyd(skal ha en pålitelig og sikker hund) men nå er jeg ganske nøye da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur du virkelig at du klarer å få hunden helt sikker på alle hindrene på 3 mnd?

Det er litt vel optmistisk vel?? :P

Jeg har trent agility med Kite i 2 år nå og er fremdeles ikke helt fornøyd(skal ha en pålitelig og sikker hund) men nå er jeg ganske nøye da :P

Hehe, nei, det tror jeg ikke, den konkuransen i september blir kun for treningens skyld ;) Dessuten så er Rambo sinnsykt selvsikker, og eneste tingen han var usikker på på slutten av treningen i går var vippen og den ringen han skal hoppe igjennom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur du virkelig at du klarer å få hunden helt sikker på alle hindrene på 3 mnd?

Det er litt vel optmistisk vel?? :P

Jeg har trent agility med Kite i 2 år nå og er fremdeles ikke helt fornøyd(skal ha en pålitelig og sikker hund) men nå er jeg ganske nøye da :P

Du har da vel ikke trent i 2 år du :P Hehe, til høsten har du trent 1 år :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du begynte jo på nybegynnerkurs, da jeg fikk Blondie - som startet 1.september 2005 :P

Når det gjelder å konkurrere tidlig ser jeg igen grunn til å ikke gjøre det om hunden kan alle hinderene såpass at du klarer å få hunden rundt banen. Man må se ann individet rett og slett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder konkuranse:

Jeg skal debutere nå i August etter ca 6 mnd trening. 1-2 ganger i uka, med opphold noen ganger og 2 kurs ( går 3 kurs nå ). Tella har blitt sikker på de fleste hindrene, så det som må terpes er raskere og sikkrere slalom, felt også vil jeg ha bedre fart( men den har kommet på de siste treningene). Ellers er det jo kombinasjoner og slikt vi trenger mer trening på..

Vi skal debuttere nå for treningens skyld, så jeg ser ikke noe problem å konkurere etter 3 mnd trening for å se hvor du ligger hen, det tror jeg egentlig kan være veldig nyttig for videre trening og konkuranser, i hvertfall slik jeg har tenkt til.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer i hvertfall ikke til å konkurerre med en gang!

Hva er grunnen? Man trenger jo ikke haste seg opp i klasse 3, det finnes nok av tid!

Dessuten er det ikke veldig billig å konkurrere, jeg har i hvertfall ikke råd til å betale 100-200 kr. "for treningens skyld".. Nei da holder det i hvertfall med treningskonkurranse..

Det er i hvertfall min mening, ikke meningen å tråkke noen på tærne :)

EDIT: gikk litt fort i svingene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg komemr i hvertfall ikke til å konkurerre med en gang!

Hva er grunnen? Man trenger jo ikke haste seg opp i klasse 3, det finnes nok av tid!

Dessuten er det ikke veldig billig å konkurrere, jeg har i hvertfall ikke råd til å betale 100-200 kr. "for treningens skyld".. Nei da holder det i hvertfall med treningskonkurranse..

Det er i hvertfall min mening, ikke meningen å trokke noen på tærne :)

Nå er det ikke avgiften som er dyr, men det å dra(altså bensin, parkering, bom osv). Jeg konkurrerer ikke bare for å konkurrere. Jeg drar så mye som jeg gjør fordi det er hyggelig, sosialt og man lærer utrolig mye av å se på andre.

Det er ikke snakk om å komme seg opp i klasse 3 eller ikke, det er snakk om konkurransetrening for fører og hund. Er man bare med på treningskonkurranser blir det noe helt annet for begge å konkurrere offesielt. Det er flere folk, flere hunder, ukjent plass, ukjente hinder og ikke minst har man mer nerver på normale konkurranser enn treningskonkurranser(jeg har dessverre ingen nerver, om noen har litt til overs tar jeg gjerne imot)

Om man har to ekvipasjer der den ene begynner å konkurrere når hunden er 2 år, mens den andre venter til hunden er 4 år. De får championatet likt ved 6 års alder. Men den som har konkurrert i 4 år er bedre rustet enn den som bare har konkurrert i 2 år - selv om de har oppnådd det samme. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt uenig Martine..For noen hunder kan det godt funke sånn ja, men for andre kan det "hjemsøke" dem resten av agilitykarrieren. Jeg kommer ikke til å starte å konkurere med min neste hund, før den har god hoppteknikk, er 100% sikker på hinderne, har selvstendige felt og har lært handlingssystemet mitt..I tilegg, vil jeg at alt skal gjennomføres i max fart.

Det du risikerer hvis du starter før hunden har sikre felt, er at felt trenger den ikke å ta i konkuranser..Selv om felt blir terpet masse på etterpå, har hunden allerede erfaring at "nå er det konkuranse, nå trenger jeg ikke å ta felt" Har sett mange eks på dette, f.eks. en ekvipasje på Oslo hundeshow som hunden hadde perfekte felt på oppvarmingshinderne, kom på banen og hoppet over samtlige felt..Hvis det har gått så langt, har du et STORT problem..Jeg kan også skrive under på hvor drittkjedlig det er å ta nesten ett års konkuransefri for å trene inn sikre felt..

Hvis du starter før hunden har ordentlig hoppteknikk, risikerer du at den river mye, og lærer seg at det "ikke gjør noe særlig".

Også, sist men ikke minst, en hund som mange ganger går agility i ett rolig tempo, kan lære at "agility går vi sakte" eller "på konkuranser går vi sakte". Det er det siste jeg vil lære hunden min hvertfall :P

I tilegg kan det være lurt å vente til hunden faktisk er moden for det stresset en agilitykonkuranse medfører, og at den kan takle store forstyrrelser..F.eks. ikke komme med en hannhund på 18 måneder som bare bryr seg om damer for øyeblikket, og får andre erfaringer enn det vi ønsker, nemlig ikke å være 100% fokusert på fører, for ikke å snakke om å stikke ut av ringen o.l..

Og vente til hunden er 4 år, er ganske ekstremt da, men f.eks. Petter Nordlien gjorde dette med sin Berner Sennen (hvis det ikke var enda senere), og den går vanvittig bra :P

Også helt til slutt, dette kommer også selvsagt på hvordan ambisjoner du har da :) Hvis du gjør det mest for å aktivisere hunden, gjør jo ikke de overnevnte problemene så mye kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig :P Som jeg skrev tidligere, man må se ann individet. Men å si bastant at man ikke burde konkurrere etter så så lang tid er bare tull. Dette med konkurranseproblemer går litt på eieren også. Om man ser i konkurranser på for eksempel felt, gjør svært få det samme de gjør på trening. Men det er noen som faktisk forlanger enn dekk/stå/sitt ved felt osv. Det jeg prøver å si er at om man konkurrerer som man trener er det ikke noe problem(stort sett). Det gjelder å faktisk ta konkurranser som trening og ikke alltid gå for å vinne.

Tren som du konkurrerer, konkurrer som du trener :) Men det er vanskelig.

Jeg kommer ikke til å konkurrere med Emil før i 2007, han er ikke moden nok i hodet rett og slett. Som tidligere skrevet, man må se ann individet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer i hvertfall ikke til å konkurerre med en gang!

Hva er grunnen? Man trenger jo ikke haste seg opp i klasse 3, det finnes nok av tid!

Dessuten er det ikke veldig billig å konkurrere, jeg har i hvertfall ikke råd til å betale 100-200 kr. "for treningens skyld".. Nei da holder det i hvertfall med treningskonkurranse..

Det er i hvertfall min mening, ikke meningen å tråkke noen på tærne :icon_redface:

EDIT: gikk litt fort i svingene :P

Konkuransen jeg skal være med på er gratis for de under 16år :P Så jeg bruker ikke penger på det.

Når man vil debutere er opp til hver enkelt og de forskjellige invidene. Men jeg skal ikke starte sikkelig før neste år. Da har vi trent i ca 1år, så da tror jeg vi er ganske godt rustet.. Men vi får se hvordan det går, kan hende hun trenger lenger eller kortere tid på seg.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er én ting jeg alltid har lurt på...Jeg ser at maaange med veldig raske hunder ber hunden om å stå/sitte/ligge leenge på feltet før den får fortsette...Dette har de trent inn fra dag én, og det er jo vel og bra. Men man taper jo SINNSYKT med tid når hunden regelrett stopper HELT opp på feltet og venter til fører når den igjen.

Jaja jeg vet at farten kan trenes inn når hunden kan hinderet 100% (når kan den hinderet 100% egentlig? Jeg vil si aldri!) men hvordan skal hunden vite at "NÅ kan jeg spurte over felt bare jeg har en labb oppå....!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er én ting jeg alltid har lurt på...Jeg ser at maaange med veldig raske hunder ber hunden om å stå/sitte/ligge leenge på feltet før den får fortsette...Dette har de trent inn fra dag én, og det er jo vel og bra. Men man taper jo SINNSYKT med tid når hunden regelrett stopper HELT opp på feltet og venter til fører når den igjen.

Jaja jeg vet at farten kan trenes inn når hunden kan hinderet 100% (når kan den hinderet 100% egentlig? Jeg vil si aldri!) men hvordan skal hunden vite at "NÅ kan jeg spurte over felt bare jeg har en labb oppå....!"

Idealet er en hund som styrter over felthinderne, bråstopper på felthinderet i stå/sitt/dekk (eventuelt toucher bakken med snuten) for så å vente på startsignal fra fører. Dette er den eneste sikre måten å lære inn raske (og hunder av en viss størrelse) felt. Det er ingen som har funnet en treningsmetode som gjør at alle hunder kan lære 100% sikre løpende felt. Det er kun en hund med 100% sikre løpende felt som er i verdensklasse, det er pyreeneisk gjeterhund. Dette er den eneste av hundene sine føreren har klart å lære løpende felt...Det er en del andre hunder som har løpende felt også, men disse får som regel feltfeil innimellom, og fører må "hjelpe" hunden ved å bremse selv, sperre for hunden osv.

Angående stoppfelt, etterhvert som hunden skjønner hva den skal gjøre på feltet, får den startsignalet i samme øyeblikk den treffer bakken. Da går det så raskt som mulig, og gir svært sikre felt. Det at noen lar hunden stå lenge på felthinderne har jeg kun sett folk i klasse 1 som gjør, eventuelt folk i høyere klasser som allerede har fått endel feil. Detter er jo fordi hunden ikke skal vite at den skal løpe videre med en gang hele tiden, da kan den begynne å jukse og starte før signalet gis..

Folk som har raske hunder er avhengige av sikre felt, vet ikke om du har sett raske hunder som ikke har det, de flyr over samtlige felt og får 10-15 feil hver gang..Da blir de slått av de hundene som går så sakte at de automatisk får med seg feltene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se om jeg får målt Tella senere, målte feil første gang..

Jeg har trent slalom veldig lite egentlig. Kun i noen kombinasjoner og noen få ganger på kurs ellers. Også har jeg trent litt hos Lise.. Men nå som vi har fått slalom så blir det nok mer trening.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...