Gå til innhold
Hundesonen.no

Om hundeeieres oppførsel


grethe

Recommended Posts

Det er så frekt at jeg kunne vært tilbøyelig til å bli voldelig i slike situasjoner... :wallbash: :wallbash:

hehe :) ja!

Men det er samme person som gikk forbi huset vårt der katten vår satt å fresa til bikja, og så sier eiern "se der a, pus! ja en pus!" og bikja bjeffer og står i. (Var vel bare flaks for hennes skyld et katta ikke angrep :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Neida, ho svarer frekt tilbake: "dett`a har`n godt a`!"

Slike svar får jeg ikke sjeldent jeg heller :)

Blir så sint på hundeeiere som ikke respekterer at hundene ikke får hilse bestandig :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her... Noen hundeeiere forstår ingenting <_<

Jeg sliter med motivasjon på den ene hunden min. Den andre har jeg nettopp begynt med, så jeg trener med minst mulig forstyrrelser.

Jeg fikk for meg en dag at jeg skulle prøve å få en "perfekt" treningsøkt med hundene mine. Så jeg satt tispen (som sliter med motivasjon) i hundegården. Der sto hun ca 1 timer bare for å kjede seg. Når jeg kom å hentet henne, var hun sååå klar for ALT. Jeg tenkte "Yes, endelig". Så går jeg ned på fotball banen for å trene. Alt gikk fint de første 2 minuttene. Så kom naboene... "Åh, du trene? Vi slipper bare våre laus vi, så de kan leke litt"(1 cavalier, 1 collie og 1 toller). Der va det gjort <_< Jeg prøver å være så hyggelig som mulig.. Men det var ikke lett :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia med de som bare slipper hundene og lar dem hilse er vel at deres egne hunder aldri er oppe i noe bråk selv, så de regner med at det skal gå greit fordi "deres hund er jo så grei at det kan umulig bli bråk av det." :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Lusegreia funker den - brukte den i flere år jeg når jeg hadde med hundene på jobben hver dag og måtte gå gjennom en park eller to..... Hver gang det kom en olm schæfer eller rottis - eller absurd store blandinger så brølte jeg - "bikkjene mine har lus" - og de som da ikke hadde innkalling på firfortingen de løp det de var kar om å fanget hunder som om det gjaldt livet.........

Kun EN gang opplevde jeg at det ikke funka - da svarte fyren - eier av en stor schæferhanne fullstendig uten styring som alltid gikk løs om morgenen i parken, men som vi stort sett klarte å unngå fordi vi kom så tidlig at vi var på vei ut av parken når han kom inn - "gjø'kke no, det har min også" .......

Da ba jeg han fjerne hunden en gang til - for min pubertale golden hadde ikke noe til overs for andre hanner i den anledning - ikke hadde han lus heller liksom - og fyren ropte da "det går bra, han er grei bare din ikke svarer"......... sjarmtroll - vel, han fikk en advarsel til med beskjed om at jeg kom til å denge skaftet på paraplyen min (trehåndtak) i hue på bikkja om han ikke fjerna den......... fordi min hund garantert kom til å svare .......... - svaret jeg fikk da var "da får'n bank av min".........

............ den schæferen fikk antagelig kul i hue, og ett blåmerke i siden - for når det gjelder å forsvare mine hunder så er jeg ikke nådig - og schæferdyret fikk paraplyskaftet i skallen idet han ikke fjerna seg når jeg sa gå bort - og en "støvel" (ikke så hardt jeg kunne rett nok) i siden mens jeg fresa for 2. gang "gå bort" - da kom eieren og var hysterisk ........... jeg bare snøfta og gikk med en spyttende golden i ene hånda og en paraply i den andre....... Etter det var fyren påpasselig med å holde bikkja si i bånd de gangene vår ferd gjennom parken kolliderte....... Hmfr...... utover det så har luseløgnen funka fint som smør.

Flexiline burde forøvrig være forbudt brukt på hunder som ikke kan oppføre seg. Altså - for å bruke flexiline burde hunden ha en bankers innkalling i de fleste situasjoner - flexiline på kjøtere som ikke kan annet enn å pese seg fremover og surre frem og tilbake med lett tilbakestående eiere i andre enden er en uting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men da må det være frøbrødet som holder flexibåndet dere er ute etter.

Jeg henter han inntil meg og låser båndet når vi skal passere, fordi han har en overdreven glede som kan ødelegge for andre hunders konsentrasjon. Hvis de virker overdrevent interessert går jeg omvei i tillegg for å slippe hilsing når det ikke passer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun EN gang opplevde jeg at det ikke funka - da svarte fyren - eier av en stor schæferhanne fullstendig uten styring som alltid gikk løs om morgenen i parken, men som vi stort sett klarte å unngå fordi vi kom så tidlig at vi var på vei ut av parken når han kom inn - "gjø'kke no, det har min også" .......

Ikke helt etter planen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man greie hunder, så tror man kanskje at alle andres hunder er normale og greie...

Og det er kanskje et poeng: At det er eier av den utagerende, sinte eller nervøse hunden som faktisk HAR problemet. Det er ikke "de andre" som er dumme... det er ens egen hund som ikke takler møter med sin egen art, som har et problem.

Det har noe med måten å se på andre på: DE er ikke problemet, de gjør bare problemet VERRE, men er ikke ÅRSAKEN til det. Viktig å huske på, når man drar i gang hylekoret ;)

Da jeg hadde en hund som dårlig taklet andre hannhunder, mente jeg at "alle andre var dumme" - og det var de forsåvidt.... for DE skjønte jo ikke den kompliserte forhistorien, at rasen var vanskelig og blablablabla, og slapp sine hunder uten å ha full innkalling.

Men helt ærlig... det var en hund som ikke taklet å møte andre hanndyr av sin egen art like godt, og da VAR det det egentlige problemet. At jeg ville ha en slik hund og bo i byen... det var mitt valg: Da VET jeg at det yrer og kryr av hunder rundt hvert hjørne, og at mange av dem har eiere som tror at "alle hunder er da venner".

Når dette er sagt, så synes jeg selvsagt at ALLE bør ta hensyn. Men vil man selv bli møtt med forståelse, så bør man kanskje prøve å forstå andre også - som de glade naboene som ikke "skjønte" at man "trente" når man hadde løs hund på fotballbane, og strømmet til med sine egne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener Akela, og jeg er til dels enig med deg.

Jeg har selv en hannhund som ikke har problemer med noen andre hunder. Han er til og med av den typen som har en beroligende virkning på hunder som har en tendens til å være hissige. Likevel har jeg alltid hatt noen hundeluftingsprinsipper som alltid gjelder. Han kan godt gå løs i parken, men ser jeg en annen hund som går i bånd eller ser ut som den har fått en kommando om å gå pent, så tar jeg min egen i bånd. Han er ikke super i innkalling når det er andre hunder i nærheten, derfor er det min jobb å være årvåken når han er ute og ta ham i bånd om andre hunder er i bånd.

Det er flere grunner til at jeg tar min hund i bånd og ikke lar ham fly avgårde til andre hunder i bånd, men den viktigste er at jeg IKKE vet grunnen til at den andre hunden går i bånd. De kan være midt i trening, den kan være syk, redd, sint, ha lus, eller det kan være at den er en rømmer eller ikke er god på innkalling eller noe jeg ikke har tenkt ut. Men nettopp fordi jeg ikke vet hvorfor den andre hunden er i bånd, velger jeg å vise hensyn ved å ta min egen i bånd.

Det siste året har jeg også hatt en omplassert hund som synes andre hunder (altså hunder som hun ikke kjenner) er kjempefarlige og angrep er det beste forsvar. Dette året har jeg virkelig fått kjenne hvordan det er å være den som får andres ulydige hunder for tett innpå. Og det er virkelig irriterende. En som har en redd/sint hund får aldri helt trent på dette nettopp fordi hunden stadig blir presset inn i situasjoner den ikke er klar for - pga andre hundeeiere.

Og jeg synes ofte at de som ikke kaller inn hunden sin men men synes alle hunder skal hilse, er slik nettopp for å dekke over at de ikke har kontroll og at hunden ikke kommer på innkalling. Jeg har hørt alle mulige tåpelige ting som at "hunden min får hilse på alle", "hunden min er snill assa", "min hund har aldri slåss før", "det er bare en valp", "valper har godt av å få litt juling", "dersom du slipper din også så går det bra", "problemet er ikke hunder som går løse, men hunder som går i bånd" osv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste året har jeg også hatt en omplassert hund som synes andre hunder (altså hunder som hun ikke kjenner) er kjempefarlige og angrep er det beste forsvar. Dette året har jeg virkelig fått kjenne hvordan det er å være den som får andres ulydige hunder for tett innpå. Og det er virkelig irriterende. En som har en redd/sint hund får aldri helt trent på dette nettopp fordi hunden stadig blir presset inn i situasjoner den ikke er klar for - pga andre hundeeiere.

Og jeg synes ofte at de som ikke kaller inn hunden sin men men synes alle hunder skal hilse, er slik nettopp for å dekke over at de ikke har kontroll og at hunden ikke kommer på innkalling. Jeg har hørt alle mulige tåpelige ting som at "hunden min får hilse på alle", "hunden min er snill assa", "min hund har aldri slåss før", "det er bare en valp", "valper har godt av å få litt juling", "dersom du slipper din også så går det bra", "problemet er ikke hunder som går løse, men hunder som går i bånd" osv osv...

TAKK!

Fullstendig enig.

Akela, selvsagt er det min hund som har problemet - men det var jo nettopp det jeg opplyste den andre hundeeieren om, jeg ba ham kalle inn hunden sin, fordi min hadde problemer. Han klarte ikke å kalle den inn, og dermed har jo også han et problem. Det er imidlertid ikke så viktig, men at man ikke respekterer hva andre folk vil gjøre med hundene sine, det synes jeg er vanvittig.

Som Mike sier - det er umulig å få trent en hund god i slike situasjoner, om ikke andre gidder å høre etter når man pent ber dem om å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller også inn mine hunder når vi ser andre hunder, og alltid når de andre hundene er i bånd - men nå har jeg faktisk pådratt meg såpass kunnskap at jeg KLARER å trene så lydige hunder...

Ser i parken her, hvor det er mange trivelige hunder, med eiere som vil dem vel og har kanskje 75 prosent innkalling på dem. De gjør ikke noe galt, de er vennlige og hyggelige - og da ser jeg at eierne, som faktisk tror "resten av verden" har det på samme måte, stusser når det kommer kjeftende folk med hundene i bånd som hyler om "ta inn hundene deres". Og så gjør de sitt beste, ja.

Men hvis 80 prosent har velfungerende hunder med ikke helt patent innkalling, skal andre hundeeiere med dårlige hunder med problemer som er i mindretall, ha det siste ordet? Tja.... jeg synes nå ikke det.

Jeg synes at dersom man HAR en hund som er aggressiv, så må man kunne beherske den - altså kontrollere den i situasjoner der andre hunder kommer bort. Om så er fysisk. For det KAN skje uhell, som en valp som løper bort - og da har faktisk valpen rett til ikke å bli maltraktert - eller det kommer en vennlig hund bort som følger "hundereglene".

Da jeg hadde problemhund, så ble verken den eller andre hunder skadd - vi gikk tur i ytterkanten av parken, nær veien, og sånn passe øde områder i marka der det ikke yrte av fuglehundluftende tullinger. Og i byen og gatene bør bare de superlydige hundene gå løs uansett, de som ikke er noe problem for noen.

Men nok om det... en av mine kjepphester er jo nettopp kontroll på hund og innkalling, men jeg synes også at såkalt snille hunder bør få litt mer slack for eksempel i selverklærte "hundeturområder", fordi de bør få treffe andre og de bør få løpe løs - og så lenge eierne prøver, og gjør en innsats for å få tak i dem, så er det ingen katastrofe.

Men poenget mitt er noe med TENKNINGEN her - fordi det jeg merker, og som jeg også kjente selv, var at man blir en j... bitch av å ha problemhund! <_<

"ALLE DE ANDRE" blir problemet, og det blir en negativ holdning som jeg er sikker på at egen hund merker... og kanskje det blir en del av runddansen? Siste problemhundeier jeg var borte, ble iallfall en eneste negativ bølge... og det er trist. Og så hjelper det faktisk lite.

Når jeg ser hvordan andre akter å anmelde en hund som "bare" var løs, kom bort, og lot seg holde av en fremmed eier - fordi EGEN hund var hysterisk redd, så bør det tenkes litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akela kommer som vanlig med veldig mange fornuftige ord, og jeg tror noen og enhver kanskje bør tenke litt over dette.

Kanskje nettopp denne episoden kunne vært en god opplevelse for hunden, hvis eier hadde klart å senket skuldrene (jeg vet at det er vanskelig)? En stor, trygg hund som ikke gjorde annet enn å snuse...

Jeg husker selv spesielt en episode jeg hadde med min gamle hund. Hun var ikke særlig begeistret for andre tisper, og jeg gikk støtt med skuldrene oppunder ørene i frykt for å møte små, løse hunder som hun kanskje kunne skade. (Hun skadet heldigvis aldri noen)

Spesielt en episode jeg husker, der det kommer en stor schäfer løpende mot oss, og eier roper "hun er veldig snill, men hun har løpetid". Å hjelp, dette blir bråk var min første tanke, men før jeg fikk tenkt den ferdig, tenkte jeg at i denne situasjonen er du sjanseløs, den andre er løs og min i bånd, så her er det bare å gjøre det beste ut av situasjonen. Jeg senket skuldrene og tenkte at det er i hvert fall ikke min skyld, og småsnakket med bikkja: Næh, se den søte schäferen da som vil hilse på deg. Ja var den ikke fin osv som bare vi tåpelige hundeeiere kan snakke med bikkjer... ;) Bikkja mi blomstret opp og var så blid som ei sol, og hilste og til og med bød opp damen til lek. Jeg er helt sikker på at bikkja mi taklet dette så innmari mye bedre fordi jeg klarte å slappe av.

Og det merkelige er (eller det er vel egentlig ikke så merkelig) pga min hunds noe bråkete fremtreden, var det ikke hvermansen som fikk passe henne. Kun min bror og jeg selv gikk tur med henne. Min bror trodde ikke noe på at hun var bråkete, han hadde aldri opplevd det, og dermed var hun heller ikke bråkete sammen med han. Jeg er helt sikker på at det kom av at han var mye mer avslappet enn det jeg var i møte med andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akela

Jeg synes at dersom man HAR en hund som er aggressiv, så må man kunne beherske den - altså kontrollere den i situasjoner der andre hunder kommer bort. Om så er fysisk. For det KAN skje uhell, som en valp som løper bort - og da har faktisk valpen rett til ikke å bli maltraktert - eller det kommer en vennlig hund bort som følger hundereglene".

Jeg vet ikke hvem du egentlig skriver til her – men siden du ikke har sitert noen spesielle, svarer jeg som om du svarer til hovedinnlegget.

Jeg har ingen problemer med hundeeiere som gjør sitt beste. Hele poenget i denne tråden er hundeeiere som IKKE gjør sitt beste – som ikke tar ansvar – og som kjefter på andre i etterkant.

Jeg bor i byen, jeg må nødvendigvis hjem og ut en del ganger i løpet av dagen. Det er ingen problem med dette så lenge folk som hovedregel enten har kontroll over hundene sine, eller har dem i bånd. Jeg synes faktisk jeg kan forvente dette, uten å dermed være en av dem som ’’gir andre skylda’’.

Poenget her var altså ikke at innkallingen til denne fyren ikke satt, det var bare et delmoment i hele greia. Poenget var at han FØRST nektet å høre på ’’rådet’’ mitt – det er tross alt jeg som eier bikkja, og som vet hvordan han reagerer, ikke han – og DERETTER presterte å kjefte på meg. Jeg klarer ikke helt å se sammenhengen mellom dette og innlegget ditt (som i en annen sammenheng for øvrig er godt).

Da jeg hadde problemhund, så ble verken den eller andre hunder skadd - vi gikk tur i ytterkanten av parken, nær veien, og sånn passe øde områder i marka der det ikke yrte av fuglehundluftende tullinger. Og i byen og gatene bør bare de superlydige hundene gå løs uansett, de som ikke er noe problem for noen.

Ingen er skadd her heller. Jeg hadde min i bånd, og fikk ham vekk.

Her yrer det for øvrig av ’fuglehundluftende tullinger’ absolutt over alt, blant annet før vi når marka, så det er komplett umulig å være en einstøing samme hvor mye man vil det. Og ja – i byen og gatene BØR bare superlydige hunder gå løs, men det gjorde ’de’ altså ikke denne gangen, siden den kom bort til oss.

… jeg synes også at såkalt snille hunder bør få litt mer slack for eksempel i selverklærte "hundeturområder", fordi de bør få treffe andre og de bør få løpe løs - og så lenge eierne prøver, og gjør en innsats for å få tak i dem, så er det ingen katastrofe.

Selvsagt! Men vi snakker om en gate her, ikke en hundepark. Jeg går selvfølgelig ikke i et hundeturområde med bikkja mi når jeg ikke vil møte på løse hunder.

Men poenget mitt er noe med TENKNINGEN her - fordi det jeg merker, og som jeg også kjente selv, var at man blir en j... bitch av å ha problemhund!

"ALLE DE ANDRE" blir problemet, og det blir en negativ holdning som jeg er sikker på at egen hund merker...

Jeg tenker over hodet ikke at noen som helst andre er problemet – det er soleklart at det er min som har et problem. Jeg er storfornøyd med de fleste jeg treffer på, og jeg går ikke rundt og er redd for å møte andre hunder (da hadde jeg vel dødd av hjerteslag nå…). Jeg er altså fullstendig klar over at det er jeg som har problemet, men jeg vet også at jeg jobber med saken, og at jeg har kommet langt på vei. Forbeholder meg retten til å klage og forbanne meg over IDIOTER fortsatt – og da mener jeg idioter, ikke velmenende og oppegående hundefolk. Det har utallige ganger også kommet bort løse hunder som for eksempel har stukket av, og eier kommer etter og unnskylder seg, altså tar det litt på alvor – NULL problem. Men når man nekter å ta imot informasjon og i ettertid blir forbanna fordi ting ikke går som man vil, ja da… Får jeg ikke gjort så mye mer.

--

molly

Kanskje nettopp denne episoden kunne vært en god opplevelse for hunden, hvis eier hadde klart å senket skuldrene (jeg vet at det er vanskelig)? En stor, trygg hund som ikke gjorde annet enn å snuse...

Hehe, ja – det var det da.

Jeg går, som nevnt over, ikke rundt i frykt for å møte andre hunder. Kommer de, så kommer de (og det gjør de). Da jeg så at det ikke var noen vei tilbake med denne bikkja, slapp jeg ut båndet så han ikke ble hindret mer enn han måtte av dette, og så kroppsspråket ble best mulig leselig. Jeg vet hvordan han reagerer på dette, vi har vært igjennom det ørten ganger før. Hvis han ikke først får roet seg ned, er det ingen mulighet for at det skal gå bra. Selvfølgelig, kanskje det hadde gjort det hvis han gikk løs – men det var midt i veien, og helt uaktuelt å slippe ham. Det lyste av hele bikkja at han var utrygg, og at han hadde tenkt å løse det ’’schæfer-måten’’.

Og det merkelige er (eller det er vel egentlig ikke så merkelig) pga min hunds noe bråkete fremtreden, var det ikke hvermansen som fikk passe henne. Kun min bror og jeg selv gikk tur med henne. Min bror trodde ikke noe på at hun var bråkete, han hadde aldri opplevd det, og dermed var hun heller ikke bråkete sammen med han. Jeg er helt sikker på at det kom av at han var mye mer avslappet enn det jeg var i møte med andre hunder.

Helt sikkert at du har et godt poeng her, men dette nytter altså heller ikke på akkurat min hund på hans stadium nå. Når jeg setter ham ned før andre hunder går forbi, snakker vi i lys ’’detta går bra, ikkeno’ problem’’-tone, eller når vi må passere, går jeg rett forbi uten å dille noe mer utover det. Det fungerer kjempefint, så jeg er helt enig i det du sier. Men i denne situasjonen – niks.

Og uansett – det er mange metoder man kan prøve ut for dette problemet. Men jeg synes nå uansett det er på sin plass å fokusere litt på respekt for andre hundeeiere og deres hunder likevel – jeg kan liksom ikke helt fatte og begripe at noen synes det var greit å oppføre seg som han gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, jeg ser du velger å svare helt konkret til to av oss - selv om dette ble en mer generell diskusjon, slik JEG iallfall oppfattet den, der jeg kom inn et stykke uti :P

Det er vel en av greiene her inne, at ting spinnes videre, til mer generelle diskusjoner, mens kanskje trådstarter forventer konkret respons? Selv om det har kommet endel andre historier og denslags til videre etterhvert....

Siden du ikke er veldig spesifikk selv, så fremkommer det faktisk IKKE at dette er på en gate. For det er ikke helt sjelden det kommer folk midt i parken, midt i hundeluftetiden, med hunder som ikke tåler av andre hunder... og kanskje det var lett å tro at dette var tilfelle her også.

For i gaten bør bare superlydige hunder gå løs, og det tror jeg at jeg skrev også? Husker ikke om det var i denne tråden... det er et par lignende her, som jeg også har i bakhodet. Der jeg mener at de ikke helt strålende lydige, men snille, hundene godt kan gå løs, altså en svingom i parken, mener jeg det IKKE dersom det er på gater eller andre steder hvor hunder BØR gå i bånd.

Aner forøvrig ikke om det er tilfelle med den karen, men jeg husker en tid da Lundqvist var så inne - med sin filosofi om at "eierne skal gå unna, hundene skal ordne opp selv", da fikk du en god del ikke helt festlige eiere som mente at det var en dum eier som ikke var enig i det, og som lot sine hunder gå bort til både dette og hint, og ikke "kunne skjønne" hvorfor det eventuelt gikk galt - og langt fra kunne skjønne hvorfor ikke alle slapp hundene sine...

Andre "kamuflerer" jo bare dårlig oppdratte og ulydige hunder, som kanskje er ålreite i normale situasjoner, med å si "det går sikkert bra".....

Men FREMDELES synes jeg du legger VELDIG mye negativt til denne fyrens reaksjon etterpå: At hans "dette har aldri skjedd før" blir fremstilt som grov kjeft og at han ikke "tok instruksjon". Ja, det var en slumsete fyr, men hvis han er unntaket, ja, uff og huff, det var en dust - men er det VELDIG viktig å henge ut det du nå selv skriver er unntaket - og sette igang masse sympatierklæringer om at "å, det finnes SÅ mange hensynsløse eiere"?

Men nå har jeg aldri helt skjønt dette med å holde liv i ergrelse over UNNTAK i dagevis på nettet, eller dette med å skrive ut sinnet sitt for bare å forvente sympati-uffameger :P

Jeg tar det liksom litt mer på alvor, så det var det jeg svarte ut fra - men hvis det ikke var ønsket reaksjon å skape litt diskusjon om hvor utbredt problemet var, så kanskje en liten opplysning om det kunne være på sin plass? A la dette er en "trøstetråd" eller noe sånt?

For det høres jo ut som om vi stort sett er ganske enige ellers, og da blir dette meningsløs tidsbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akela

Det er vel en av greiene her inne, at ting spinnes videre, til mer generelle diskusjoner, mens kanskje trådstarter forventer konkret respons? Selv om det har kommet endel andre historier og denslags til videre etterhvert....

OK - den er grei. Jeg visste ikke om dere skrev generelt eller konkret til meg. Var det ment generelt var det ikke behov for flisespikking.

Siden du ikke er veldig spesifikk selv, så fremkommer det faktisk IKKE at dette er på en gate. For det er ikke helt sjelden det kommer folk midt i parken, midt i hundeluftetiden, med hunder som ikke tåler av andre hunder... og kanskje det var lett å tro at dette var tilfelle her også.

Jeg synes bare det er helt utrolig å gå på et slikt sted og så bli sur/overrasket over at det kommer en løshund. Men ja - det var i en gate.

Aner forøvrig ikke om det er tilfelle med den karen, men jeg husker en tid da Lundqvist var så inne - med sin filosofi om at "eierne skal gå unna, hundene skal ordne opp selv", da fikk du en god del ikke helt festlige eiere som mente at det var en dum eier som ikke var enig i det, og som lot sine hunder gå bort til både dette og hint, og ikke "kunne skjønne" hvorfor det eventuelt gikk galt - og langt fra kunne skjønne hvorfor ikke alle slapp hundene sine....

..

Men FREMDELES synes jeg du legger VELDIG mye negativt til denne fyrens reaksjon etterpå: At hans "dette har aldri skjedd før" blir fremstilt som grov kjeft og at han ikke "tok instruksjon". Ja, det var en slumsete fyr, men hvis han er unntaket, ja, uff og huff, det var en dust - men er det VELDIG viktig å henge ut det du nå selv skriver er unntaket - og sette igang masse sympatierklæringer om at "å, det finnes SÅ mange hensynsløse eiere"?

Hehe.

Jeg tror fyren var en ganske vanlig hundeeier med en veldig snill og ''sånn passelig'' lydig hund, ikke noen ond jævel eller ekstrem av noen art.

Det er ikke HAM personlig jeg ønsker å ''henge ut''. Men jeg har opplevd flere av arten, nemlig de som ikke bryr seg om hvilke grenser andre hundeeiere ønsker for sine egne hunder. Dette var en variant av den typen, og jeg synes vel egentlig det er greit å ta opp dette på et diskusjonsforum for nettopp hundeeiere. Kanskje noen kan tenke seg om en gang til neste gang?

Jeg kunne selvfølgelig skrevet et mer saklig og nøytralt innlegg, men jeg skrev det rett etter episoden, og jeg VAR ganske pissed. Jeg innrømmer det glatt, sånt provoserer meg. Både fordi det er respektløst overfor andre - i dette tilfellet meg, og fordi det fort kan ødelegge treningen vi har lagt mye tid og krefter på. Det synes jeg er både irriterende og trist. Som jeg også selv skrev, så var det nok ikke det beste utgangspunktet for en konstruktiv diskusjon, men likevel.

Men nå har jeg aldri helt skjønt dette med å holde liv i ergrelse over UNNTAK i dagevis på nettet, eller dette med å skrive ut sinnet sitt for bare å forvente sympati-uffameger :P

Jeg tar det liksom litt mer på alvor, så det var det jeg svarte ut fra - men hvis det ikke var ønsket reaksjon å skape litt diskusjon om hvor utbredt problemet var, så kanskje en liten opplysning om det kunne være på sin plass? A la dette er en "trøstetråd" eller noe sånt?

Nå legger du nok litt vel mye i denne tråden. Jeg er ikke ergerlig lenger, selv om jeg fortsatt synes det var like idiotisk oppførsel. Sympatierklæringer er jeg ikke ute etter, men det er godt å se at ikke alle synes det er greit å oppføre seg på den måten. Det synes jeg faktisk.

I tillegg hadde det vært interessant om noen av dem som faktisk GJØR slike ting, kom på banen. Det kan det bli diskusjon av.

Jeg har ikke sagt imot noen diskusjon om hvor utbredt problemet er, tror jeg? Har noen skrevet noe om det egentlig? Dette er såvisst ingen trøstetråd, selv om du tydeligvis er ganske opptatt av at det er det? Av en eller annen grunn.

(Ellers har jeg aldri skrevet at jeg har fått ''grov kjeft''. Jeg fikk ''sure miner'', jeg legger ikke så sterk betydning i ordet ''kjeft''. Men han ble grinete - og det synes jeg ikke han hadde rett til i det hele tatt. Akkurat som at jeg ikke synes noen kan bli grinete fordi andre ikke vil la hunden sin hilse på andres midt i treningen, eller ellers gjøre noe som innebærer å sette en grense et sted.)

Men ja, jeg tror ikke vi er så forferdelig uenige akkurat, bortsett fra at du synes jeg sutrer, og det skal du få lov til å synes. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

molly

Kanskje nettopp denne episoden kunne vært en god opplevelse for hunden, hvis eier hadde klart å senket skuldrene (jeg vet at det er vanskelig)? En stor, trygg hund som ikke gjorde annet enn å snuse...

Hehe, ja – det var det da.

Jeg går, som nevnt over, ikke rundt i frykt for å møte andre hunder. Kommer de, så kommer de (og det gjør de). Da jeg så at det ikke var noen vei tilbake med denne bikkja, slapp jeg ut båndet så han ikke ble hindret mer enn han måtte av dette, og så kroppsspråket ble best mulig leselig. Jeg vet hvordan han reagerer på dette, vi har vært igjennom det ørten ganger før. Hvis han ikke først får roet seg ned, er det ingen mulighet for at det skal gå bra. Selvfølgelig, kanskje det hadde gjort det hvis han gikk løs – men det var midt i veien, og helt uaktuelt å slippe ham. Det lyste av hele bikkja at han var utrygg, og at han hadde tenkt å løse det ’’schæfer-måten’’.

Og det merkelige er (eller det er vel egentlig ikke så merkelig) pga min hunds noe bråkete fremtreden, var det ikke hvermansen som fikk passe henne. Kun min bror og jeg selv gikk tur med henne. Min bror trodde ikke noe på at hun var bråkete, han hadde aldri opplevd det, og dermed var hun heller ikke bråkete sammen med han. Jeg er helt sikker på at det kom av at han var mye mer avslappet enn det jeg var i møte med andre hunder.

Helt sikkert at du har et godt poeng her, men dette nytter altså heller ikke på akkurat min hund på hans stadium nå. Når jeg setter ham ned før andre hunder går forbi, snakker vi i lys ’’detta går bra, ikkeno’ problem’’-tone, eller når vi må passere, går jeg rett forbi uten å dille noe mer utover det. Det fungerer kjempefint, så jeg er helt enig i det du sier. Men i denne situasjonen – niks.

Og uansett – det er mange metoder man kan prøve ut for dette problemet. Men jeg synes nå uansett det er på sin plass å fokusere litt på respekt for andre hundeeiere og deres hunder likevel – jeg kan liksom ikke helt fatte og begripe at noen synes det var greit å oppføre seg som han gjorde.

Obs.... :P Ser nå at jeg har blandet to diskusjoner om samme emne. Jeg trodde jeg svarte i den andre tråden, der schäferen kom bort til den lille...

Glem alt jeg sa, det var selvfølgelig ikke til deg. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...